Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 18 1 2 3 17 18

#metoo

#metoo #2451235 18/11/2017 09:27
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Kan ikke se at dette temaet har vært diskutert her.

Det kommer frem en del historier fra store norske bedrifter, og det er tydelig at seksuelle overgrep spesielt og fysiske og psykiske overgrep generelt skjer alt for ofte på norske arbeidsplasser. En ting er at det finnes de som begår dette, men det er skremmende når, som f.eks. i TV2, lederne ikke er i stand til å rydde opp. De snakker om en ukultur, men måten de takker av overgriperne på, og sender de videre til neste jaktmark er uforståelig.

Er det bare en ukultur, eller er vi menn skrudd sammen slik at enkelte alfa-hanner bare må få lette litt på trykket?

Kilde:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a...d-for-overgrepp

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451261 18/11/2017 12:23
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Da jeg begynte i Finans i 1987 var det et knippe gamle griser alle visste om og disse kombinert med betydelige mengder alkohol var en dårlig kombinasjon for mange kvinner. Gammel gris er ikke akseptabelt i dag. Etter at jeg har blitt litt mer moden har jeg gjentatte ganger bedt gubber ta seg sammen, sendt folk hjem fra arrangementer, tatt fra folk lederansvar osv. Det har vært vanskelig å få de som utsettes for ubehageligheter å fortelle om det i etterkant. For min del har det ikke vært hendelser som kvalifiserer til avskjed. Jeg har ikke fått veldig mye støtte når jeg har tatt tak i ting som omverden opplever over streken men kanskje ikke ille nok til osv...

På den annen side ser jeg hvilken makt/pondus/attraktivitet man har som leder og selv opplevd at 10-15 år yngre kvinner enn meg selv har vært i overkant opptatt av meg som er sjefen til sjefen og at jeg har vært nødt til si stopp.

Jeg synes det er kjempeflott at denne kampanjen kommer på bordet, at kvinner tør å si ifra , at uakseptabel adferd får konsekvenser og at ledere tar seg sammen. At den idioten i TV2 erkjenner elendig ledelse er bra men neste steg burde være å trekke seg.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: #metoo [Re: EmilZipp] #2451267 18/11/2017 12:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Når det gjelder kjøtthuet i TV2: Det burde vært kontraktfestet at hvis man dropper å foreta seg noe i slike situasjoner og det oppdages i ettertid, slik som her:
-oppsigelse på dagen
-ingen etterlønn
-ingen sluttpakke

Med visshet om disse konsekvensene - normalt får man jo større sluttpakke jo mer man har driti på draget ICON_WINK - så tenker jeg det hadde vært vanskeligere å være «naiv og ubesluttsom».
For en ynkelig, tafatt leder.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451435 19/11/2017 20:59
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere arbeidsplasser jeg har kjenskap til, består av ledergrupper med flere kvinner, som aksepterer at menn lenger ned på rangstigen oppfører seg slik overfor kollegaer som #metoo har fått frem, og da særlig de som står ytterligere lenger ned i hierarkiet.

Når disse kvinnelige lederne får henvendelser av typen: "XXX tok meg på puppen" eller "XXX gned seg inntil meg i heisen" og alle de mer verbale variantene som er like ufine, så blir det avfeid som ting man må akseptere og forvente i sin yrkesgjerning. Det sier jo det mest om hva de selv har måttet akseptere på sin vei opp. At de ikke ønsker noe bedre for sine yngre kollegaer er triste greier.

I slike tilfeller lurer jeg litt på hva man kan og bør gjøre.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451449 20/11/2017 06:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har jobbet kun for amerikanske firmaer de siste 25 årene. Her er det obligatorisk med et "sexual harassment"-kurs. Dette kurset gjør det veldig klart hvor grensen går og hva en skal gjøre dersom en oppdager eller blir utsatt for en handling som faller inn under begrepet. Har ikke norske firmaer dette?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: GeirK] #2451452 20/11/2017 07:19
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Jeg har jobbet kun for amerikanske firmaer de siste 25 årene. Her er det obligatorisk med et "sexual harassment"-kurs. Dette kurset gjør det veldig klart hvor grensen går og hva en skal gjøre dersom en oppdager eller blir utsatt for en handling som faller inn under begrepet. Har ikke norske firmaer dette?

Etter å ha jobbet for og med både amerikanske og norske bedrifter innenfor finans er det korte svaret nei.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: #metoo [Re: GeirK] #2451454 20/11/2017 07:32
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Er det mindre seksuell trakassering i disse firmaene?

Jeg synes i utgangspunktet det er helt hinsides at voksne arbeidstakere må ha kurs i dette, men det er tydeligvis behov og bra at noen tar ansvar.

Re: #metoo [Re: GeirK] #2451456 20/11/2017 07:42
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har ikke norske firmaer dette?

Etter min erfaring, nei. Og selv om ting som f.eks. rusmisbruk og generell mobbing er et tema, så brukes det svært lite ressurser på å forebygge og/eller ta tak i reelle problemer. Når det er sagt, så har jeg heldigvis ikke erfart noen spesielle episoder.

Re: #metoo [Re: Boas] #2451457 20/11/2017 07:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Boas
Er det mindre seksuell trakassering i disse firmaene?

Jeg synes i utgangspunktet det er helt hinsides at voksne arbeidstakere må ha kurs i dette, men det er tydeligvis behov og bra at noen tar ansvar.

Seksuell trakassering inkluderer hele spekteret ned til milde former for "griseprat", bemerkninger av seksuell art, masing om date, etc.

- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: Garpen] #2451458 20/11/2017 07:45
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Garpen
Har ikke norske firmaer dette?

Etter å ha jobbet for og med både amerikanske og norske bedrifter innenfor finans er det korte svaret nei. [/quote]

.... Jeg har ikke sett snurten av noe slikt. I mitt enkle hode er det mest virkningsfulle at de ansatte opplever at ledelse og kollegaer tar tak i uakseptable holdninger, adferd, handlinger og at man har hørt om kollegaer som har sagt ifra og at noe har blitt gjort. Utfordringen for meg som leder har ikke vært å tørre å ta tak i ting men at det som skjer er i det grå skiktet "over streken, antatt ikke nok til å gi folk sparken, detaljene er litt uklare".

I slike tilfeller synes jeg det er en god løsning å gi folk en pakke for å si opp "frivillig" og være klar på hva man vil si om vedkommende ber om en referanse. Vi må ikke være helt naive heller, det er faktisk krevende å si opp folk uansett årsak i Norge med mindre vedkommende er helt enig. Ja man kan si at dette er en feig måte å kjøpe seg ut av et problem men en lang prosess med eksterne advokater med stor risiko for at vedkommende fortsetter i jobben er værre.

Redigert av EmilZipp; 20/11/2017 07:46.

Re: #metoo [Re: EmilZipp] #2451459 20/11/2017 07:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Retningslinjene i de firmaene jeg har jobbet for / jobber for, er at ved en hver følelse av å bli trakassert, eller en hver observasjon av noe som ligner hos andre, selv om man er i tvil om det kvalifiserer, skal man gå rett til HR. Man trenger ikke involvere noen andre.

- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: GeirK] #2451463 20/11/2017 08:08
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Retningslinjene i de firmaene jeg har jobbet for / jobber for, er at ved en hver følelse av å bli trakassert, eller en hver observasjon av noe som ligner hos andre, selv om man er i tvil om det kvalifiserer, skal man gå rett til HR. Man trenger ikke involvere noen andre.

Om alle opplever at det er en lav terskel å gå til HR, nærmeste leder eller tillitsvalgte og at noe faktisk blir gjort så er det kjempeflott. Jeg har opplevd noen prosesser men ikke opplevd at HR tar ballen alene uten å involvere ledere i linjen. HR har vært med i møter med "begge sider i saken" og som støtte med kompetanse på hva slags prosess eller nivå på reaksjon som bør gjennomføres.

Til alle som snart skal på julebord og vet om noen som kan komme i grenseland for hva som er akseptabelt. Tør å si ifra. Jeg har vanligvis hatt en person eller tre jeg har snakket med før sommerfest, julebord eller andre jobb arrangementer om alkohol og hva jeg forventer. Ikke nødvendigvis pga seksuelle temaer men de som drikker for mye har en dendens til å rote seg inn i dette også. I år skal jeg kun ha en liten poseprat med en person som ikke gjør noe galt med andre men som før har tullet det til for seg selv.

Re: #metoo [Re: GeirK] #2451466 20/11/2017 08:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Er det en "forsikring" for å unngå å (og eller å her?) bli saksøkt hvis/når det dukker opp en sak? Mulig det bare er godt ment og at de tar dette på fullt alvor.

Re: #metoo [Re: Øyvind V] #2451469 20/11/2017 08:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Er det en "forsikring" for å unngå å (og eller å her?) bli saksøkt hvis/når det dukker opp en sak? Mulig det bare er godt ment og at de tar dette på fullt alvor.

Det er 'å'. Verbene henger sammen, samme handling, "å unngå å bli". Ta preteritumstesten: "unngikk og ble saksøkt" vs. "unngikk å bli saksøkt", så ser du at det siste er riktig. Samme type setning hvor dobbelt-å er riktig, som "å begynne å trene" og "å lære å svømme" ("begynte å trene" og "lærte å svømme")

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451475 20/11/2017 08:47
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mitt inntrykk av HR i mange selskaper, er at disse er helt frakoblet disse problemstillingene. (I blant har jeg begynt å lure på/hvem hva de egentlig er der for - kun for å sikre seg egen lønningspose, sjefens lønningspose.) Ingen selskaper jeg har vært borti har hatt noe i nærheten av et system for dette med å fange opp normal/unormal oppførsel på et mellommennesklig plan. Antikorrupsjon, nettvett, innbruddssikring/IP-tyveri mm derimot, har det vært nok av...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451478 20/11/2017 08:58
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
"menn skrudd sammen slik at enkelte alfa-hanner bare må få lettet litt på trykket". Nei, menn er ikke skrudd sammen slik. Et svært lite mindretall av menn er det. Og de trenger slett ikke være alfa-hanner. Det finnes en gris i oss alle, men de fleste klarer å kontrollere denne.

Alle har vel opplevd en kar som får for mye og drikke på julebordet og som prøver seg på de kvinnelige gjestene. Denne karen opplever sosial ut-frysning og blir nesten utstøtt av gruppen. Og det er greit nok. Og kvinnene avviser mannen og får ikke noen varige mén av det.

Og så er det lederen, som i kraft av sin formelle posisjon tiltrekker seg kvinner. Enkelte av disse kvinnene er lette på tråden, og som ukuelig optimist en leder er, så er oddsen god nok selv om bare 1 av 10 godtar hans fremstøt. Og et nei er ikke alltid et nei osv. De fleste ledere er ikke slik.

Dette er et hysteri i sosiale media der noen få (betydningsfulle kvinner) forteller om noen uønskede hendelser. Så blåses alt opp og flere kommer til i en hysterisk massesuggesjon. Det er ikke måte på hvor mange kvinner som har blitt krenket i følge media. Jeg tror ikke dette er tilfellet. Jeg tror helt ærlig dette er en ikke-sak for kvinner flest.

Re: #metoo [Re: Marøder] #2451481 20/11/2017 09:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Marøder
Jeg tror ikke dette er tilfellet. Jeg tror helt ærlig dette er en ikke-sak for kvinner flest.

Hvilken kunnskap baserer du denne hypotesen på?

- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: Marøder] #2451482 20/11/2017 09:19
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
"menn skrudd sammen slik at enkelte alfa-hanner bare må få lettet litt på trykket". Nei, menn er ikke skrudd sammen slik. Et svært lite mindretall av menn er det. Og de trenger slett ikke være alfa-hanner. Det finnes en gris i oss alle, men de fleste klarer å kontrollere denne.

Alle har vel opplevd en kar som får for mye og drikke på julebordet og som prøver seg på de kvinnelige gjestene. Denne karen opplever sosial ut-frysning og blir nesten utstøtt av gruppen. Og det er greit nok. Og kvinnene avviser mannen og får ikke noen varige mén av det.

Og så er det lederen, som i kraft av sin formelle posisjon tiltrekker seg kvinner. Enkelte av disse kvinnene er lette på tråden, og som ukuelig optimist en leder er, så er oddsen god nok selv om bare 1 av 10 godtar hans fremstøt. Og et nei er ikke alltid et nei osv. De fleste ledere er ikke slik.

Dette er et hysteri i sosiale media der noen få (betydningsfulle kvinner) forteller om noen uønskede hendelser. Så blåses alt opp og flere kommer til i en hysterisk massesuggesjon. Det er ikke måte på hvor mange kvinner som har blitt krenket i følge media. Jeg tror ikke dette er tilfellet. Jeg tror helt ærlig dette er en ikke-sak for kvinner flest.

Skal man behandle dette som en ikke-sak, eller skal man ha nulltoleranse?

Jeg tror ikke det største problemet er "de gamle grisene" som drikker litt for mye på julebordet og ikke klarer å oppføre seg. Det er litt det samme som når man prater om alkoholproblem og alkoholikere. De fleste alkoholikere er ikke de som går rundt i bygatene med en slitt dressjakke og en spritflaske i en papirpose.

Derfor er det veldig vanskelig å ta opp et slikt tema med de som går over streken. De innser ikke selv at de driver med uønsket adferd og trakassering, og heller ikke kollegaer eller venner som ikke er direkte involvert skjønner alvoret. Det er ikke noe å bry seg om, tenker nok de fleste.

Jeg kjenner på det selv, at det er vanskelig å sette ned foten og si ifra. Den største grunnen er at det mest sannsynlig ikke vil komme noe konstruktivt ut av det, og i verste fall vil jeg stå igjen som douchebag`en som bare klager.

Re: #metoo [Re: GeirK] #2451485 20/11/2017 09:38
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har stor respekt for deg Geir og du er forumets Tjomlid. Nei, har ikke noen vitenskapelig dokumentasjon. Og vet heller ikke hvor god den ville vært. Spør du kvinner om hun har opplevd uønsket seksuell tilnærming fra menn, svarer nok nesten 100 prosent 'ja'. Men det betyr ikke at de er traumatisert. Og de aller fleste kvinner avfeier slike tilnærmelser ganske greit uten noe om og men.

Internet et talerør for de få som ikke nødvendigvis representerer massene. Tror jeg.

Jeg tror ikke dette er tilfellet. Jeg tror helt ærlig dette er en ikke-sak for kvinner flest.

Hvilken kunnskap baserer du denne hypotesen på?

Re: #metoo [Re: Marøder] #2451487 20/11/2017 09:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

#metoo har favnet vidt og blant "vanlige folk" er det nok en del som er "innmari krenka" av ganske normal ung-mann-på-byen-oppførsel, oppførsel som er "innmari krenkende" når det er fra feil mann, mens helt greit når det er fra rett mann. Så når noe favner så bredt, så er det ganske stor forskjell på hva de som poster har opplevd.
Men innenfor film- og mediebransjen er det jo ganske tydelig at ekstra ille opplevelser koblet til makt og sammenhengene med risiko for jobb/oppdrag er ganske allestedsnærværende. Der er det virkelig et kulturproblem.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451490 20/11/2017 10:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Det er i hvertfall svært mange kvinner som har opplevd ubehagelig adferd i arbeidslivet. Selv om de aller fleste håndterer dette helt fint skulle det være unødvendig å ha en idiot til kollega som i hverdagen og på sosiale arrangementer skaper irritasjon ved å pushe grensene for hva omgivelsene skal akseptere. Det at ingen tilsynelatende tar affære gjør at enkelte fortsetter og i tillegg flytter grensene enda lengre.

Når kvinner i tillegg opplever at denne idioten blir forfremmet og at hans adferd tilsynelatende premieres forstår jeg at mange blir forbannet.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451491 20/11/2017 10:05
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det er nok ikke enkelt for sjefene der ute. Har forslag til noen regler:

"Grab them by the pussy": oppsigelse alternativt tvunget behandling for egen regning.

Rumpeklaps: skriftlig advarsel.

"Hey søta, klar for litt action?": Situasjonsavhengig. Avhenger av grad av "traumatisering". Personalsamtale ved behov. Ved gjentakende overtredelser, skriftlig advarsel.

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451493 20/11/2017 10:07
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg er naivt optimistisk nok til å tro at det vil hjelpe mye bare at temaet diskuteres så åpent og bredt som vi har sett de siste ukene. Noen mennesker innser nok ikke selv hvor upassende de oppfører seg, og debatten kan kanskje holde opp et speil de vil ha vanskelig for å vri seg unna. Andre er rett og slett drittsekker som ikke bryr seg om hvordan de krenker andre, og nå er det kanskje litt enklere å varsle om hva de holder på med.

Også i offentlig virksomhet finnes fenomenet seksuell trakassering i rikt monn. Jeg har vært borti karrierejegere som rett og slett har vært berykta for hvordan de oppfører seg mot yngre, kvinnelige kolleger, og det er skremmende å se at det ikke på noen måte hemmer forfremmelser langt opp i systemet. Det er å håpe at det kan endre seg nå.

Jeg opplevde faktisk for en del tid tilbake at en sjef (kvinnelig) oppførte seg upassende overfor meg, da jeg var i en sårbar situasjon. Det var ikke noen alvorlig eller traumatiserende hendelse, men det var ikke forenelig med profesjonell personalbehandling, heller.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: #metoo [Re: Marøder] #2451497 20/11/2017 10:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har stor respekt for deg Geir og du er forumets Tjomlid. Nei, har ikke noen vitenskapelig dokumentasjon. Og vet heller ikke hvor god den ville vært. Spør du kvinner om hun har opplevd uønsket seksuell tilnærming fra menn, svarer nok nesten 100 prosent 'ja'. Men det betyr ikke at de er traumatisert. Og de aller fleste kvinner avfeier slike tilnærmelser ganske greit uten noe om og men.

Internet et talerør for de få som ikke nødvendigvis representerer massene. Tror jeg.

Jeg tror heller ikke det er mange som er traumatisert, men nå flyttet du akkurat målsnora fra "ikke-sak" til "traumatisert" og det blir kanskje litt i meste laget. Jeg vil anta at det er et ganske stort spekter av adferd en bør ta tak i mellom de to kategoriene.

- Robert Green Ingersoll
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451502 20/11/2017 10:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Her har vi endelig et sjarmtroll som kan tale idiotenes sak. Advokaten sier selvsagt at dette er en "ikkesak". Men denne fyren har fått tre skriftlige og tre muntlige advarsler siden 2010. Den makten en professor har overfor folk som er opptatt av å prestere er skummel. Man kan jo bare gjette hvor lenge dette sjarmtrollet har holdt på før det nå får konsekvenser. Om de etter runder i rettsvesenet klarer å bli kvitt han eller ikke så er han uansett ferdig.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/skol...sor/a/24191297/

Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451503 20/11/2017 11:01
sveinaa Offline
More than words
More than words
Utfordringen i Norge er at vi tror vi er mer utviklet enn andre folkslag. Lite korrupsjon, typisk norsk å være god osv. Så ting som oppførsel reguleres dessverre ikke i noen stor grad i ansettelsesforhold (Dette reguleres jo av loven ICON_WINK ).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: #metoo [Re: Brusdalen] #2451504 20/11/2017 11:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om man skal ha nulltoleranse for dette i Norge så må alkoholen ut av arbeidslivet samtidig som julebordet avvikles.

Re: #metoo [Re: anonym22] #2451505 20/11/2017 11:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22

#metoo har favnet vidt og blant "vanlige folk" er det nok en del som er "innmari krenka" av ganske normal ung-mann-på-byen-oppførsel, oppførsel som er "innmari krenkende" når det er fra feil mann, mens helt greit når det er fra rett mann. Så når noe favner så bredt, så er det ganske stor forskjell på hva de som poster har opplevd.
Men innenfor film- og mediebransjen er det jo ganske tydelig at ekstra ille opplevelser koblet til makt og sammenhengene med risiko for jobb/oppdrag er ganske allestedsnærværende. Der er det virkelig et kulturproblem.

Ja det er jo en tankevekker at de som skal opplyse oss er de som ikke kan oppføre seg selv ICON_WINK

Re: #metoo [Re: sveinaa] #2451506 20/11/2017 11:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa

Ja det er jo en tankevekker at de som skal opplyse oss er de som ikke kan oppføre seg selv ICON_WINK
Ja, det kommer vel snart med årets "guide til julebord".

Re: #metoo [Re: EmilZipp] #2451507 20/11/2017 11:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Det er i hvertfall svært mange kvinner som har opplevd ubehagelig adferd i arbeidslivet. Selv om de aller fleste håndterer dette helt fint skulle det være unødvendig å ha en idiot til kollega som i hverdagen og på sosiale arrangementer skaper irritasjon ved å pushe grensene for hva omgivelsene skal akseptere. Det at ingen tilsynelatende tar affære gjør at enkelte fortsetter og i tillegg flytter grensene enda lengre.

Når kvinner i tillegg opplever at denne idioten blir forfremmet og at hans adferd tilsynelatende premieres forstår jeg at mange blir forbannet.

Det er nok like mange menn som sliter med dette (om man tar bort sex.). Det er og et sidespor å trekke slutningen; gris=forfremmelse. Da det sannsynligvis er helt andre grunner til at noen klatrer.

Side 1 av 18 1 2 3 17 18

Moderator  support