Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

På jakt etter hytte

Re: På jakt etter hytte [Re: Brusdalen] #2450531 14/11/2017 10:01
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Brusdalen
Blir det ikke veldig mye bilkjøring iløpet av en helg, om man må kjøre ca 3 timer til/fra + bruke timer for å reise rundt for å oppsøke aktiviteter?

+1

Hos oss trumfer kort reisevei det meste annet.

Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2450536 14/11/2017 10:43
olechr Offline
More than words
More than words
For min del er 2 timer +/- grensa

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2450548 14/11/2017 11:21
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Hafjell behøver ikke koste all verden. Her er du midt i smørøyet (kanskje litt FOR midt i):

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=108010032

Re: På jakt etter hytte [Re: Pennypacker] #2450572 14/11/2017 13:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Pennypacker
Hafjell behøver ikke koste all verden. Her er du midt i smørøyet (kanskje litt FOR midt i):

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=108010032

Helt enig dette ligger genialt bra til på toppen. Eneste er den lille setningen om at taket skal byttes :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: På jakt etter hytte [Re: olechr] #2450725 15/11/2017 10:58
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Sitat: erling
Jeg klarer ikke å la være å promotere Skeikampen foran Sjusjøen :-)

- Terrenget på Skeikampen ligger høyere og er langt mer et høyfjellsterreng. Her får du skikkelig høyfjellsfølelsen.
- Mye mindre myrterreng på Skeikampen.
- Mer kuppert terreng på Skeikampen fordi som liker det.
- Stinettet er mer variert og ligger høyere og er tørrere enn på Sjusjøen. Mer flyt og mindre stein på Skeikampen.
- På Skeikampen har du et samlet sentrum med et stort tilbud av det meste som golf, hotell, tennisbane, svømmebasseng, matbutikk, sportsbutikk, alpintanlegg, mange spisesteder. Et kompakt sentrum med det du trenger.
- Mye mindre trafikk i skiløypene enn på Sjusjøen.
- Mer attraktivt på sommeren enn Sjusjøen. Mer villmarksfølelse.

Måtte bare få det ut. Skeikampen er undervurdert og Sjusjøen er litt vel hypa spør du meg. Men begge ligger nærme Hafjell da :-)

Vært på hytter begge steder og liker begge steder. Men er ikke enig at Sjusjøen er hypet. Man har flere muligheter til runde på ski og det er bedre å sykle sti på sjusjøen synes jeg. Men smaken er som baken. Samtidig er det digg å bare kunne svippe ned til Lillehammer på dager med dårlig vær.

Skei har bedre alpint og et bedre sentrum da. :-)

Bruker 35 min til Lillehammer fra Skei. Nesten det samme fra Sjusjøen vel.

Har du prøvd alle stiene på Skei? Det langt mer enn hva Bukkerittet viser fram.

Langrenn er kanskje kneppet bedre på Sjusjøen. Enig i det. Men rikelig bra på Skei også. :-)

Re: På jakt etter hytte [Re: erling] #2450730 15/11/2017 11:21
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Det Ole og Erling sier.

Er nok litt kortere til Lillehammer fra Sjusjøen, men det bør ikke avgjøre.

Vær dog obs på at både kommune og allmenning er ganske "ivrige" på eiendomsskatt og nye "serviceavgifter" og økning av eksisterende festeavgifter og annet på Sjusjøen, slik at hyttedrømmen der begynner å bli dyr... Vet ikke hvordan det ligger an med dette på Skei.

Jeg elsker begge plasser og er oppvokst med lange somre på Sjusjøen, men hadde hytte vært aktuelt nå kunne det fort ha tippet mot Skeikampen, selv om kjøreturen blir en del drøyere.

Re: På jakt etter hytte [Re: jorn] #2450748 15/11/2017 12:35
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
[/quote]
Nytt for meg at de har tynnet skog i hafjell, men skjønner ikke hvor de kan ha tynnet som skal gi bra skogskjøring. med unntak av kringelåsen og toppen av kjus er alt det bratte terrenget under mellomstasjonen og dermed plaget med at det ofte kommer under mildværsgrensa.
At det er dårligere lysforhold på østsiden av Kvitfjell i januar er nok rett, men det fører også til at forholdene holder seg bra mye lenger utover våren, og er ikke verre enn at det løses med riktige brilleglass. At det finns frikjøringsperler på toppen av Hafjell er nytt for meg, men kanskje vi har forskjellige definisjoner. 3 svinger i skogen før man står på flata er ikke frikjøring ICON_WINK. [/quote]

Det er tynnet en del rundt stolheis 3. Dessverre har ganske mange av grantrærne som ble stående igjen blitt offer for vinden etter at de måtte tåle mer eksponering, så de har gått over ende som rotvelt. Jeg er spent på å se om det hindrer fremkommeligheten (eller om det ryddet opp nå senhøstes).

Nei, det er hverken langt eller bratt rundt stolheis 3, men til gjengjeld samles det mye snø der når det blåser og snør, så det er bra med pudder selv etter beskjedne snøfall. LITT frikjøring er bedre enn ikke noe frikjøring, og det er faktisk 3-400 meter med halvbratt terreng på nordsiden av stolheis 3 inntil Hafjelløypa. Men for all del, frikjøring er absolutt ikke et av Hafjells fortrinn.

Trådstarter har en liten sneip som snart skal på ski, pluss en til på tegnebrettet. De neste 10 årene vil i stor grad bli tilbragt i barneterreng. Skogen rundt Gaiaheisen og senere stolheis 3 var det eneste mine barn ville kjøre da de var mindre, og det er fine minner for oss alle. Faktisk er det fremdeles dit de trekker når de nå er (nesten) voksne.

Re: På jakt etter hytte [Re: Pennypacker] #2450751 15/11/2017 12:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
De neste 10 årene vil i stor grad bli tilbragt i barneterreng.

10 år? Her er min yngstemann på 7 1/2 i Åre tre år etter at han stod på ski første gang. Han har kjørt skog siden han var 5 1/2

https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/vb.100000981332826/1485924831450214/?type=3

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2450760 15/11/2017 13:37
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
I hvertfall relativt objektivt om man er enig i kriteriene som legges til grunn....

Norges 25 beste Alpinanlegg. Hafjell nr 3, Kvitfjell nr 4 og Skei nr 17. Off Piste i Hafjell får terningkast 1 mens Skei og Kvitfjell får 3. https://www.dn.no/dnaktiv/2017/11/14/2000/Skisport/norges-raeste-alpinanlegg

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: På jakt etter hytte [Re: GeirK] #2450867 16/11/2017 08:46
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: GeirK
De neste 10 årene vil i stor grad bli tilbragt i barneterreng.

10 år? Her er min yngstemann på 7 1/2 i Åre tre år etter at han stod på ski første gang. Han har kjørt skog siden han var 5 1/2

https://www.facebook.com/geir.kjosavik/videos/vb.100000981332826/1485924831450214/?type=3

Bra - det er kult når podene begynner å henge med. Men for å presisere hva jeg mente med 10 år i barneterreng: Trådstarter planlegger nummer to, og da vil det uansett ta MINST 8 år, gitt at det skvises ut en ny pudding om et års tid, før han kan slippe nummer to løs på noe særlig annet enn snille bakker, og i alle fall ikke på en slik måte at far kan gønne på i pudderhengene og håpe at junior klarer seg selv. Kanskje de til og med skal ha nummer 3 og 4. Ergo vil småbarnsvennlig kjøring dominere de neste 10 årene.

Men, folk er forskjellige. For alt jeg vet er trådstarter der at egen gønning har førstepri og at barna får nøye seg med å bli med ut når far har fått sitt. Eller noe midt i mellom.

Uansett hvor han er på skalaen, det å kjøpe et sted med ski inn og ski ut vil betale seg så til de grader når det gjelder fleksibilitet og muligheter til å utnytte de verdifulle hyttetimene til det fulle - for både foreldre og barn.

Re: På jakt etter hytte [Re: EmilZipp] #2450883 16/11/2017 10:30
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EmilZipp
I hvertfall relativt objektivt om man er enig i kriteriene som legges til grunn....

Norges 25 beste Alpinanlegg. Hafjell nr 3, Kvitfjell nr 4 og Skei nr 17. Off Piste i Hafjell får terningkast 1 mens Skei og Kvitfjell får 3. https://www.dn.no/dnaktiv/2017/11/14/2000/Skisport/norges-raeste-alpinanlegg

Har ikke satt meg inn i kriteriene, men skimessig er Kvitfjell veldig mye bedre enn Hafjell. Langt mer behagelig stemning og blidere folk der også. Hafjell er pes og fullt av tenåringer uten kontroll i trange og overfylte traseer. Bor på Lillehammer og kjører gladelig forbi Hafjell for å komme til Kvitfjell både med og uten barn på 6 og 8.

Fra Lillehammer bruker man ca 20-25 min til Sjusjøen og 35-40 min til Skei. Skulle jeg kjøpt hytte i nærheten av skianlegg her i nærheten hadde nok jeg valgt Skei da det er et glimrende helårsfjell samt at Kvitfjell blir for dyrt om man vil ut av skyggen og ha en fritidsbolig med sol.

Re: På jakt etter hytte [Re: Pennypacker] #2450955 16/11/2017 16:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bra - det er kult når podene begynner å henge med. Men for å presisere hva jeg mente med 10 år i barneterreng: Trådstarter planlegger nummer to, og da vil det uansett ta MINST 8 år, gitt at det skvises ut en ny pudding om et års tid, før han kan slippe nummer to løs på noe særlig annet enn snille bakker, og i alle fall ikke på en slik måte at far kan gønne på i pudderhengene og håpe at junior klarer seg selv. Kanskje de til og med skal ha nummer 3 og 4. Ergo vil småbarnsvennlig kjøring dominere de neste 10 årene.

Men, folk er forskjellige. For alt jeg vet er trådstarter der at egen gønning har førstepri og at barna får nøye seg med å bli med ut når far har fått sitt. Eller noe midt i mellom.

Uansett hvor han er på skalaen, det å kjøpe et sted med ski inn og ski ut vil betale seg så til de grader når det gjelder fleksibilitet og muligheter til å utnytte de verdifulle hyttetimene til det fulle - for både foreldre og barn.

Da er jeg med på regnestykket ditt. Er også enig i alt det andre du sier. Du verden hvor glad jeg er for å ha forsaket mye "egen gønning" gjennom de siste åra. Jeg husker alle de gangen jeg har stått på toppen og sett ham ploge nedover - så får man satt én bra sving og så er det krabbefart igjen. Da har jeg bare fortalt meg selv at "Dette skal du ta helt med ro. Dette er investering i fremtidig skikjøring. Hvis du får ham til å virkelig elske dette, kan du kjøre så mye du bare orker i tida fremover".

- Robert Green Ingersoll
Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2450966 16/11/2017 17:13
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
mine er nå 13 og 11, og det som er investert i bakken, i form av tid, penger og engasjement, gir nå avkastning. Med renter.

Vi har ikke interesse eller råd til hytte, men skal ha campingvogna vår i trysil i vinter, og gleder oss vilt. Eldste pendler mellom å synes det er flaut og skikkelig kult at gammern freser avgårde så de står igjen i snøføyka både han og kompisene hans. Stort sett på plass i bakken når heisen begynner gå på morran, og sjelden vi gir oss før strømmen går....

For en heldig pappa jeg er !

Re: På jakt etter hytte [Re: Initium] #2451041 17/11/2017 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Initium
Eldste pendler mellom å synes det er flaut og skikkelig kult at gammern freser avgårde så de står igjen i snøføyka både han og kompisene hans.

Å leke med ungene er best for begge parter når pappa har det akkurat like moro.

Eldstemann på 25 er en av mine beste turkamerater både på ski og sykkel selv om jeg er omtrent dobbelt så gammel som ham. Den dagen han må vente på meg nedover har jeg som mål å skyve ut så lenge som mulig.

- Robert Green Ingersoll
Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2451054 17/11/2017 09:22
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Til dere som har hytte og barn, hva tenker dere om antall "brukstimer" iløpet av året? Tenker spesielt på at det er en del aktiviteter som gjør at man ikke bare kan stikke av på hytta i helgene. Bursdagsselskap, andre aktiviteter som ungene er med på, idrettsarrangement, cup`er, osv. Blir hyttene brukt nok, og hva er egentlig nok...?

Holder selv på å ser etter hytte og "pris pr helg" blir ganske høy ICON_SMILE

Re: På jakt etter hytte [Re: Brusdalen] #2451074 17/11/2017 11:22
P
Pennypacker Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Til dere som har hytte og barn, hva tenker dere om antall "brukstimer" iløpet av året? Tenker spesielt på at det er en del aktiviteter som gjør at man ikke bare kan stikke av på hytta i helgene. Bursdagsselskap, andre aktiviteter som ungene er med på, idrettsarrangement, cup`er, osv. Blir hyttene brukt nok, og hva er egentlig nok...?

Min erfaring er at det kommer veldig an på hva dere klarer å gjøre hyttelivet til som familie, hva slags interesser barna har og hvilke aktiviteter de er med på.

Hvis barna har en genuin egeninteresse av å gjøre "hytteting", det være seg ski eller sykkel eller hva som helst annet, pluss at det er et miljø med hyttevenner i området, så er det gode muligheter for at de vil bli med ofte. Det hjelper gjerne å ha med venner.

På den andre siden er det, som du sier, mye som trekker i retning av å være hjemme når barna nærmer seg tenårene, og i alle fall hvis dere har gått i fotballfella. Da kan det bli langt mellom hyttehelgene. Frykten for å glipp av noe mens du er på hytta og vennene er hjemme er en klassiker.

Veldig individuelt hva som er "nok" hyttetimer, tror jeg. Selv om du ser på hytta som en investering både finansielt og i form av familiebonding og livskvalitet, så koster det uansett mye i rene penger å drifte en hytte med mindre det er en bu uten strøm og særlig infrastruktur som må holdes vedlike. Kommunale avgifter, kanskje eiendomsskatt, strøm, brøyting, velforening, forsikring, reising til og fra, kanskje sesongkort for hele familien i skianlegget hvis det ligger sånn til, og ikke minst alternativ bruk at de pengene du binder opp i hytta. Det summerer seg til ganske mye i året, så døgnprisen kan bli ubehagelig høy.

Til syvende og sist blir det i mine øyne et livsstilsvalg, gitt at du i utgangspunktet har råd.

Redigert av Pennypacker; 17/11/2017 11:25.
Re: På jakt etter hytte [Re: Brusdalen] #2451077 17/11/2017 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Vi leier ut vår leilighet i Åre når den ikke brukes- men det er siste sesong siden eldstemann skal få være med å betale litt nå som han er ferdig med å studere. Så kjører jeg kanskje litt Airbnb innimellom.

Vi drar inn rundt 80000 SEK på utleie årlig selv om vi bruker den hele juleferien, vinterferien og påskeferien pluss 3-4 helger til i sesongen. Eldstemann har sesongkort på sommeren og er der nesten hver helg sammen med to kompiser. I Sverige organiseres fritidsleiligheter som borettslag så jeg betaler en månedsavgift på SEK3700 som dekker internett, kabel-TV, brøyting, forsikring etc. Med denne og renter på 2.5M koster da fritidsboligen meg 2300 kroner i måneden totalt.

I tillegg regner jeg jo med at den har fått en pen verdistigning når jeg en gang selger den, så ser også på det som pensjonssparing som en kan ha glede av før jeg pensjonerer meg. Livskvaliteten det tilfører i å kunne reise bort fra alle "må", "skal" og "burde" hjemme og bare senke skuldrene og legge beina på bordet, kan ikke måles i penger

- Robert Green Ingersoll
Re: På jakt etter hytte [Re: GeirK] #2451274 18/11/2017 13:42
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
[quote=GeirK Livskvaliteten det tilfører i å kunne reise bort fra alle "må", "skal" og "burde" hjemme og bare senke skuldrene og legge beina på bordet, kan ikke måles i penger [/quote]

Hør, hør !

Vi bruker campingvogna på samme viset, når vi får rota oss til å ta en tur, går kveldene til å skravle, tulle, spille spill, sove, lese 5 år gamle bilblader og bare lade.
Hverdagen blir av en eller annen grunn hjemme, hver eneste gang !

Søndag ettermiddag oppdager vi tidsnok at ingen har stikki av med hverken klesvasken, husvasken, de ikke ferdig oppussede delene av huset, eller noe annet som man heller "burde"prioritert.

Akkurat nå gremmes jeg over at vi ikke er på sesongåpning på Trysil, men begge unga har vært sjuke denne uka...

Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2461570 23/01/2018 14:08
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Hva med denne?
https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=102731378

Trekkplasteret er Drammensmarka (og to alpinbakker i Drammen hvis man absolutt må ta heis).

Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2461576 23/01/2018 14:53
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
For å hive meg på en litt gammel diskusjon, så må jeg si at reisevei er noe som man ikke må undervurdere.

Har hytte med litt over 1 time reisevei. Kan dra tidlig på hytte lørdag og få hele dagen der. Har man hytte i Hemsedal så blir det mange timer i bil, som (i alle fall for min del) medfører mindre bruk. Selvfølgelig mye dårligere alpin anlegg enn de store, men turmulighetene er stort sett alltid bra på fjellet vinter som sommer. Men bedre med en hytte og lite alpinanlegg man bruker mye.

Ofte korrelerer vel prisen også med størrelsen på nærmeste alpinanlegg.

Re: På jakt etter hytte [Re: Håvard-] #2492402 19/06/2018 13:54
D
Diabloto Offline
Medlem
Medlem
D
Hvis noen er innom denne tråden igjen så vil jeg tipse om Høgevarde Hytteområde på Norefjell platået. Det finnes åpen granskog a la BC, og mye snø på vinteren. Sykkelproduktet blir det jobbet mye med, og kommer til å bli bra med lokale ildsjeler. Google sier under 2 timer fra Oslo Rådhus til du er på fjellplatået. Du må forbi Hemsedal eller Geilo for å få tilsvarende fjellfølelse. Søk litt på Høgevarde Fjellpark så finner du off piste og topptur muligheter.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support