Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK?

Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? #2450632 14/11/2017 20:23
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Gikk nylig "all-in" og forhåndsbestilte sykkel fra neste års sortiment.

Sent i september hadde forhandleren fått inn noen eksemplarer av de ulike 2018-modellene, og jeg falt pladask for en av fargekombinasjonene.

Til rammen plukket jeg ut hjul og komponenter (blant annet Quarq-krank) etter eget ønske. Totalen endte nord for 100k, men noe lavere grunnet rabatt ved forhåndsbestilling.

Før jeg aksepterte tilbudet opplyste forhandler om leveringstid på om lag 3 uker, og at det ved kontraktsinngåelse ville tas depositum på x-antall prosent.

Sendte aksept samme dag og fikk dette til svar:

"Jeg bestiller opp sykkel, hjul og krank. Alt er på lager hos leverandørene. Jeg regner med vi har alt her og klart om en uke. Vi trenger ikke å ta depositum ved denne bestillingen, ettersom vi kan levere innen kort tid. Jeg har laget faktura, se vedlegg."

Faktura ble betalt, og i overkant av en uke senere fikk jeg epost om at delene var kommet, MEN, at de gikk for å utlevere sykkelen de hadde utstilt i butikken. Leveringstiden på sykkelen var plutselig 4 (!) måneder.

Jeg responderte at det ikke var i tråd med hva jeg ble forespeilet før avtaleinngåelse. Sykkelen har stått utstilt hos dem i snaut halvannen måned, og har etter sigende fått mye oppmerksomhet.

Er det bare jeg som er prippen? Eller bør jeg forvente ny sykkel når jeg bestiller ny sykkel - ikke minst mtp prisleiet?

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450637 14/11/2017 20:48
pharynx Offline
Besatt
Besatt
ny er ny ffs. eller kraftig avslag.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450675 15/11/2017 07:28
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Her bør du prute (hvis det er interessant) eller kreve pengene igjen minus evt. depositum til de får inn ny ramme.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450683 15/11/2017 07:58
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Et det noen som helst merker eller skader på ramma som viser at den har vært utstilling? Hvis ikke så betyr det jo null og niks.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450688 15/11/2017 08:27
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Trådstarter skal få svare selv, men når de endrer leveringstiden fra 3 uker til 4 måneder, så betyr det noe.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450696 15/11/2017 08:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg er litt overrasket over at de har sendt og du har betalt faktura med hele beløpet før du har fått sykkelen. Hvis det stemmer, pass på å aldri gjør det igjen - omtrent uansett hva slags produkt du kjøper. Du sitter da med svært dårlige kort hvis forhandler er kjip. Nå er det ikke noe som tyder klart på at forhandler er kjip her, så dette var generelt.

Når leveringstid endrer seg fra tre uker til fire måneder, så skal selvsagt du kunne få tilbake 100 % av beløpet om du ønsker. Ene og alene ditt valg. Du skal også kunne endre til å betale normalt depositum og vente i fire måneder. Ene og alene ditt valg. De har kommet med tilbud om å gi deg utstillingsmodellen for å få sykkel kjapt. Ene og alene ditt valg om du vil det. Videre kan dere forhandle om det skal gi rabatt osv. Det er derimot noe dere må bli enige om, de kan velge å si at du får den til samme pris, alternativt vente i fire måneder.

Under ingen omstendighet skal du bli tvunget til å ta utstillingsmodellen til full pris eller ta den i det hele tatt. Og du har krav på å heve hele kjøpet og få tilbake 100 %, da de ikke har oppfylt leveringsvilkårene.

Det er dog ingenting som tyder på at ikke butikken gir deg alle disse mulighetene ut ifra det du skriver. De har jo egentlig bare ønsket å gi deg sykkel kjapt, som avtalt.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450735 15/11/2017 11:32
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
For å gjøre det enklest mulig for din del, ville jeg tatt i mot utstillingen mot at den ikke hadde en eneste skramme. Hva har det å si om den har stått utstilt i et butikkvindu i halvannen måned? Antageligvis ingenting.

Når det er sagt, så er det jo kritikkverdig av butikken å gjøre noe slikt.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450768 15/11/2017 14:11
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
utstillingsmodell er å annse som brukt vare og prisen blir deretter

når du kjøper en sykkel til 100' så skal servicen være av ypperste kvalitet og du skal ha null og nix og klage på i ettertid.

Redigert av Flamini; 15/11/2017 14:15.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450770 15/11/2017 14:14
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takk for tilbakemeldingene. Alltid greit å få undersøkt kompasset i ny og ne. Virker ikke som om jeg har uforholdsmessig høye forventninger her.

Som mange andre syklister er jeg veldig nøye på det estetiske. Når jeg går hen og bestiller neste års modell, er det med forventning om ny sykkel i ekse. Da orker jeg ikke å være usikker på om den har vært syklet på av andre i perioden den har stått utstilt. Når jeg har fått tilbud om å prøve den, tenker jeg at andre også kan ha fått samme tilbud og benyttet seg av det. Kanskje er jeg litt prippen sånn sett, men slike detaljer kan ta bort noe av gleden ved nyervervelser hos meg. De merkene sykkelen eventuelt får skal være fra mitt bruk.

Sist jeg var innom forhandler hang sykkelen opp ned i taket, tett i tett mellom andre sykler. Riktignok har jeg ikke undersøkt sykkelen med argusøyne i jakten på eventuelle skrammer - men det betyr heller ikke noe. For meg er det vesentlige her vissheten om at sykkelen ikke er kliss ny. Samt det faktum at det aldri var snakk om kjøp av utstillingsmodell.

Som nevnt i åpningsinnlegget var det aldri snakk om kjøp av utstillingsmodell. Forhandler opplyste om dette i en bisetning en uke etter betaling, når alle deler var ankommet. Det fremgikk slik:

"Da har alle deler kommet inn her. (angående sykkelen, så går vi får å levere ut den modellen du så da var da du var innom) (produsenten) får først ny modell på lager i slutten av februar."

Presentert med dette var jeg klokkeklar overfor forhandler på at utstilt sykkel ikke var i henhold til avtalen.

Forhandler dementerte at dette var en utstillingsmodell, at det kun var jeg som hadde sett på sykkelen, og at det var best for begge parter (!) om jeg kunne ta til takke med utstilling.

Jeg repliserte på nytt at utstilt modell ikke var i henhold til avtalen, og at noen ukers ventetid på ny sykkel - slik jeg i utgangspunktet var forespeilet - ikke var noe problem. I tillegg krevde jeg mellomlegg overskytende depositum tilbakebetalt ved lang leveringstid.

Svaret fra forhandler oppfattet jeg å være av den bitre sorten. Av flere poenger som ble listet opp, var blant annet disse:

• "Du har fått en sykkel til nesten innkjøpspris. Vi går i tap på å selge deg sykkelen med tanke på all tid vi legger ned i dette. (Produsenten) ville aldri godtatt at vi selger modellen så rimelig."
• "Når vi får sykkelen lar vi alt ligge pakket i eske, så du kan hente det her og få montere det selv, uten at vi har tatt på produktene."

Til opplysning har jeg fått et sted mellom 25-30% rabatt, og jeg stiller meg derfor tvilende til at dette er et tapsprosjekt for dem. Det er uansett helt irrelevant. Det er ingen som har hatt en pistol mot tinningen i utferdigelsen av tilbudet.

Det siste punktet synes jeg var direkte ufint. Akkurat hva forhandler insinueres med det vet jeg ikke, men jeg aner vel at det er med henvisning til uforholdsmessige krav ifht hva som er å anse som "ny".

I svaret jeg sendte gjentok jeg meg selv for tredje gang, hvorpå forhandler ga uttrykk for at jeg misforsto definsjonen av utstilling, og at de kun ønsket å levere sykkel til kunde så fort som mulig, fordi kunder erfaringsmessig var veldig utålmodige.

I mitt foreløpig siste svar til forhandler har jeg gitt dem honnør for deres ønske om å levere sykkel raskest mulig, selv om jeg gjentatte ganger har gitt uttrykk for at det viktigste for meg ikke er lynrask levering.

Forhandler er for øvrig kjent med denne diskusjonstråden, og må gjerne kommentere her om de føler seg uriktig fremstilt. Jeg har anonymisert forhandler, da min intensjon med posten ikke er å henge ut noen, men heller - som nevnt innledningsvis - å få forumets tilbakemelding på hva jeg kan og bør forventet i denne saken. Eventuelt om mitt moralske kompass er helt på bærtur.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450774 15/11/2017 14:31
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jøje meg.
Høres ikke som en forhandler jeg ville hatt å gjøre med hvis det ble noen problemer med sykkel i denne prisklassen etter kjøp.

Jeg ville hevet kjøpet.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: Flamini] #2450776 15/11/2017 14:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
utstillingsmodell er å annse som brukt vare og prisen blir deretter

Hvis jeg går inn i en sykkelsjappe og ber om å få sykle en runde rundt kvartalet på den sykkelen jeg vurderer, så kan jeg si "HA HA! Nå er sykkelen brukt, gi meg bedre pris!", og forvente å få det? Seriøst?

Nå er det riktignok forhåndsbestilling det er snakk om her, og da er jeg enig. Da er det ny i eske som gjelder. Men at sykler som har stått på utstilling i butikk skal betraktes som brukt synes jeg blir helt feil. Den nye bilen man kjøper har også rullet noen meter før man får den, men det er likevel ikke bruktbil.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: Øyvind V] #2450777 15/11/2017 14:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Øyvind V
Den nye bilen man kjøper har også rullet noen meter før man får den, men det er likevel ikke bruktbil.
Derimot en utstillingsmodell av en bil får man gjerne svært billig.
Ellers enig i at en utstillingsmodell av en sykkel som oftest er å anse som en ny sykkel. Det er ingen demosykkel.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450793 15/11/2017 15:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hmmmm om dette er den enste sykkelen på planeten du vil ha, dette er den eneste forhandleren av en slik sykkel, den er helt strøken og du ellers har god erfaring med butikken.... da svelger du kamelen medhårs og legger saken død etter en runde med forhandling om prisreduksjon.

Men om du allerede er småirritert og dette kommer til å gnage i bakhodet enten du tar utstillingsmodellen eller venter på ny hver gang du skal ut på landeveien da høres fet ut som å heve kjøpet er veien å gå...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: Øyvind V] #2450809 15/11/2017 17:55
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Følger ressonnementet ditt ifht at utstilling ikke er det samme som brukt. Tilsvarende er ikke utstilling det samme som ny, selv om det kan sies å være nyanseforskjeller.

Tidligere har jeg kjøpt årets modell på høstsalg, og selvsagt tatt med meg sykkelen fra utstilling/butikk. Har også forhåndsbestilt sykler tidligere, og da har det uten unntak blitt levert ny sykkel i eske.

Forskjellen ligger hos meg i forventningen om hva slags tilstand produktet har. Ofte gjenspeiles dette også i prisavslaget. På en utstilling aksepterer jeg feks at det kan være små riper eller skraper, noe jeg ikke forventer å finne på en sykkel som kommer direkte fra fabrikken.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: anonym22] #2450811 15/11/2017 18:04
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Får å balansere dette litt har forhandler opptrådt eksemplarisk frem til denne kontroversen dukket opp. Veldig gode på kundeservice og tilgjengelighet, spesielt sistnevnte er ikke alle i aktører like gode på. Har derfor ikke grunn til å tro at en eventuell fremtidig reklamasjon skulle by på spesielle utfordringer.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: EmilZipp] #2450813 15/11/2017 18:18
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hvis jeg først skal ha ny sykkel i år, så er dette den eneste modellen som gjør meg vill i nikkersen. Nå får jeg etter alle solemerker bestilt opp en ny sykkel, og om ikke leveringstiden er alt for lang går jeg for det. Da er saken ute av verden og overhodet ikke noe som vil gnage meg videre. Om saken derimot står mellom å ta til takke med utstillingsmodell eller ingen sykkel, hadde det blitt sistnevnte. Prisavslag eller ei; dette er en prinsippsak for meg.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450817 15/11/2017 18:30
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takker som sagt for tilbakemeldingene. De bekrefter i stor grad det jeg antok på forhånd - at det ikke er jeg som er fullstendig på bærtur i denne saken.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450821 15/11/2017 19:06
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Selv om det kan oppleves som j***** lenge å vente på ny sykkel, venter du på noe godt, og så lenge du har utstyr til å gjennomføre vintertreningen din, så kan du se frem til en splitter ny doning når utesesongen 2018 på racer starter. ICON_SMILE

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: anonym22] #2450827 15/11/2017 19:58
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Den nye bilen man kjøper har også rullet noen meter før man får den, men det er likevel ikke bruktbil.
Derimot en utstillingsmodell av en bil får man gjerne svært billig.
Ellers enig i at en utstillingsmodell av en sykkel som oftest er å anse som en ny sykkel. Det er ingen demosykkel.

Ikke på en bil som har stått 6 uker i utstilling, nei. Er det derimot en 2017 mod som enda står i utstilling mens 2018 modellene tikker inn i butikken, så kan du nok regne med å få ekstra god pris på den.
Det var i allefall ikke praksis der jeg jobba å stampe ut en rimelig fersk utstillingsbil, selv om den har blitt klargjort og kjørt noen hundre meter.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450833 15/11/2017 20:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: mabo
Følger ressonnementet ditt ifht at utstilling ikke er det samme som brukt. Tilsvarende er ikke utstilling det samme som ny, selv om det kan sies å være nyanseforskjeller.

Jepp, det er nyanseforskjeller. Forhåndsbestilt er flett nytt, kanskje montert i butikk, men thats it. Ingen "uvedkommende" har fått tafse på den, og ingen har i hvert fall trillet rundt på den (i butikk eller ute). Når jeg forhåndsbestiller får jeg alltid en telefon om at sykkelen har ankommet butikken, og spørsmål om jeg vil hente den i eske eller om jeg vil de skal montere for meg.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450842 15/11/2017 21:01
T
Tungebein Offline
Entusiast
Entusiast
T
Nå føler jeg meg lurt.
Sist jeg kjøpte sykkel fikk jeg en ferdig oppskrudd sykkel som stod utstilt i butikken. Jeg tenkte ikke på at jeg kunne kreve kraftig avslag i prisen på grunn av dette.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450877 16/11/2017 09:48
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Når man legger så mye i en NY sykkel så er det å forvente at den ikke har vært på utstilling. Da er det rett ut av eske, ferdig montert som gjelder. Du har ikke bestilt demosykkel, du har bestilt ny... At de vil tilby deg demosykkelen for å kunne levere raskt er jo hyggelig, men når du ikke vil ha den så har de ingenting å mukke for. Enkelt og greit. Utrolig bitter kommentar fra forhandler det der. Lite kledelig.

Leveringstiden gjør jo ikke så mye så lenge det ikke er sol, plussgrader og tørre veier på en god stund enda.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450895 16/11/2017 11:48
HNK Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener butikken her bryter avtalen og ikke leverer i henhold til dine forventninger som kunde.

Jeg vil anta at du kan kreve å heve avtalen. Alternativt, dersom utstilt sykkel er OK og like god som den du har bestilt, kan du kreve et ikke ubetydelig avslag i prisen.
En utstilt sykkel kan fort ha riper og mindre slitasje fra kunder som har prøvesittet og rullet litt rundt i butikken med den. Jeg syns det er ganske freidig å forlange fullpris for en utstillingsmodell.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: eirikbk] #2450896 16/11/2017 11:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words
At en sykkel har vært utstilt i butikken betyr jo ikke at det har vært en demosykkel. Demo er brukt, det er vel alle enige om (og demosykler prises deretter). Men en sykkel som er skrudd sammen og stilt opp i butikken må vel strengt tatt kunne sies å være ny?

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: Øyvind V] #2450900 16/11/2017 12:08
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
At en sykkel har vært utstilt i butikken betyr jo ikke at det har vært en demosykkel. Demo er brukt, det er vel alle enige om (og demosykler prises deretter). Men en sykkel som er skrudd sammen og stilt opp i butikken må vel strengt tatt kunne sies å være ny?

Enig.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: Jåddhå] #2450901 16/11/2017 12:12
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: Jåddhå

Enig.

Hmm, ikke enig. Utstillingsmodeller selges da alltid til rabattert pris uansett hva slags vare det er. Når det er sagt så hadde jeg sikkert bare tatt utstillingsmodellen i dette tilfellet, men jeg er elendig til å forhandle pris og velger stort sett minste motstands vei.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: HansC] #2450902 16/11/2017 12:27
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Da jeg jobbet i sportsbutikk hadde vi kanskje 20-25 sykler stående ute i butikken. Disse var tatt ut av eska, montert og satt ut. Kunder som kom innom for å se på sykkel fikk se syklene, noen løftet på dem, noen klemte litt på dekkene, og andre prøvesatt på dem. Og så kjøpte de en av dem. Jeg er 99,9 % sikker på at alle disse ville sagt de hadde kjøpt seg ny sykkel.

Om man skulle fått ytterligere rabatt på sykkel fordi den hadde stått ute i butikken, ser jeg for meg at mange butikker vil slutte å sette ut sykler. Da må man kjøpe basert på bilder og info på nett.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450903 16/11/2017 12:31
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg tenker det er forskjell på syklene som står utstilt, du vil raskt se hvilken som blir tatt en runde rundt lokalet for testing, og den som er bare montert og plassert på en stand.

Jeg fikk 40% avslag på en utgående modell, den var utstilt i lokalet, og hadde stått der en stund, men var som ny og bar ikke preg av å ha blitt demobrukt.

Men for denne prisen så hadde jeg nesten krevd at den fortsatt var vakumpakket.

// Too many roads, too little time
Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450904 16/11/2017 12:34
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg overdriver litt når jeg kaller det demosykkel, men det er for å poengtere at det ER forskjell på utstillingssykkel og en sykkel som er rett ut av esken og aldri stått i butikken.

Re: Kjøpt ny sykkel, får utstilling. OK? [Re: mabo] #2450905 16/11/2017 12:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er jeg enig med Øyvind, selv om en sykkel har stått utstilt kan den ikke betegnes som brukt. Ja, folk kan ha klemt på dekkene og fikla med girhendlene, det gjør den ikke mindre ny. For å bruke bilmetaforen igjen, så prøvesittes jo alle utstillingsbiler, kanskje flere hundre ganger før de blir solgt. Og de eneste gangene man gir betydelig rabatt på utstillingsbil/sykkel er når årets modell har blitt fjorårets modell og/eller man skal tømme lageret for å gjøre plass til kommende modell.

Jeg har et inntrykk av at mange tror det er fryktelig mye å hente på at en sykkel har stått utstilt i butikk. Er sykkelen tatt i av andre enn mekaniker, så skal man ha 30-40% rabatt. Da mener jeg du er på bærtur.

You are what you eat...mmm nuts
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå