Som mange andre tech-entusiaster har jeg selv forsøkt et lite dypdykk ned i marginal gains (på lavbudsjett) for sykkel. Hvor ligger de små marginene som er mulige å hente ut.
Jeg tar gjerne imot nye forslag til tips og triks, men jeg er også veldig interessert i om folk har eksempler fra den virkelige verden der de enten føler, eller IKKE føler, og aller helst måler effekten av slike tiltak.
Bakgrunnen for dette er at det ofte slenges ut watt-besparelser i størrelsesorden 10-20 watt for ganske enkle tiltak, og dersom dette stemte, og man gjorde 3-4 slik triks skulle man da kjapt ha spart 50 watt, noe de aller fleste skjønner er helt urealistisk. Lurer derfor på hva folk ser for seg er mulig å spare når utgangspunktet er en godt renholdt og smurt moderne racer.
Ulike mulige tiltak:
1. Godt rengjort drivverk, smurt med "fast" lube, som f.eks parafin wax som skal være det raskeste.
2. Dekk med lav rullemotstand og latex-slanger, f.eks Michelin Power Competition med latex som påstås kan spare opp mot 8-10w over Conti 4000II med buytul.
3. Oppgradering/utskifting av jockey-wheels evnt med større hjul.
Merk at ingen av disse er avhengig av aero-gains, som åpner en helt ny samling av lure triks en kan gjøre for å gli lettere gjennom luften.
Om du sykler 40 kilometer med 40kmt i snitt, skal du vel spare 30 sekunder på å ha skotrekk kontra ikke skotrekk. Aerohjelm sparer man vel tilsvarende mellom 30-60 sek sies det.
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: Hoaas]
#244830901/11/201712:59
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: sveinaa]
#244844302/11/201708:01
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: sveinaa]
#244853902/11/201713:27
Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart
Viktig presisering det der. Når man hevder man sparer 10 watt betyr det egentlig bare at man må trø 10 watt mer under ellers like forhold, for å opprettholde den samme farten som etter oppgraderingen.
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: Hoaas]
#244856202/11/201715:07
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.
Ja, helt enig. Men det er ikke noen motsetning mellom det og feks anskaffelse av en duppeditt som gir deg en effek på x watt
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: sveinaa]
#244856302/11/201715:09
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart
Semantiske snurrepiperier i ft temaet her
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Ja relevant når du sykler tempo eller av andre grunner er alene på landeveien. Men største besparelsen er å ligge bak han digre klumpen i rulla på ritt (eller enda bedre å være han skurken i sekken), på trening eller på kosetur. Om du klarer å la de 2-3 småbruddene gå mens klumpen tetter luka bruker du minst watt og har mest igjen på slutten :-) Men du får ingen tomler opp om du sniker deg unna jobben :-(
Redigert av EmilZipp; 02/11/201715:30.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk. Tettsittende bekledning hjelper mye..
Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager
Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.
Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.
Ja, helt enig. Men det er ikke noen motsetning mellom det og feks anskaffelse av en duppeditt som gir deg en effek på x watt
Det er vesentlig forskjell, og det er at det koster deg nøyaktig kr 0 å endre til en bedre sittestilling. Dessuten ser du ganske løk ut om du kommer med full tempohjelm, skinsuit og all slags aerostuff på landeveien, om du sitter som på en DH sykkel
Det de fleste glemmer er at luftmotstanden ikke bare har med høyden å gjøre - bredden er også viktig: Styrebredde og hvordan en holder hendene - smalt og lar luften gli på utsiden, eller breie armer og albuer som fanger mest mulig luft?
Min erfaring rund styrebredde er at albuene lettere kommer ut til siden Froomestyle hvis styret er for smalt. Med riktig bredde (ca. skulderbredde) er det lettere å holde underarmene parallelt med sykkelen.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: Magnoos]
#244916106/11/201709:37
Dekk slange/slangløst godt vedlikeholdt drivverk aero hjul aero styre liten drikkeflaske tettsittende klær kort hår (ikke hestehale !) sjekke at bremsene ikke ligger på dekktrykk dekkbredde rette hjul kortest mulig ventilstamme fjerne ventilhetter nybarbert über alles fjerne setebag skotrekk skruer med lavt skruehode ! aero eiker senke styret smalere styre
og/eller
gå ned 10kg trene mer drikke mindre øl
får du ikke proffkontrakt til sommeren nå så får du det aldri
Jeg stemmer for mer øl og mer kos på sykkelen, også kan man la ansikts og benhår gro. Men jeg er jo bare en tøysete terrengsyklist som vet å nyte livets gleder heller enn å se ut som en 40åring som strever etter å se ut som en 11 år gammel prepubertal gutt i trang lycra
You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: Hoaas]
#244929906/11/201719:31
Mener du at det gir livskvalitet og glede å barbere det meste av kroppshår for å få et anerkjennende nikk fra sykkelpartnerne dine? Tid man kunne brukt på å kose seg på sykkelen
Redigert av Hoaas; 06/11/201722:16.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel
[Re: Hoaas]
#244936807/11/201707:43
Mener du at det gir livskvalitet og glede å barbere det meste av kroppshår for å få et anerkjennende nikk fra sykkelpartnerne dine? Tid man kunne brukt på å kose seg på sykkelen