Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Effekt av "optimalisering" av sykkel

Effekt av "optimalisering" av sykkel #2448291 01/11/2017 11:59
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
C
Callemacody Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 251
Hei alle,

Som mange andre tech-entusiaster har jeg selv forsøkt et lite dypdykk ned i marginal gains (på lavbudsjett) for sykkel. Hvor ligger de små marginene som er mulige å hente ut.

Jeg tar gjerne imot nye forslag til tips og triks, men jeg er også veldig interessert i om folk har eksempler fra den virkelige verden der de enten føler, eller IKKE føler, og aller helst måler effekten av slike tiltak.

Bakgrunnen for dette er at det ofte slenges ut watt-besparelser i størrelsesorden 10-20 watt for ganske enkle tiltak, og dersom dette stemte, og man gjorde 3-4 slik triks skulle man da kjapt ha spart 50 watt, noe de aller fleste skjønner er helt urealistisk. Lurer derfor på hva folk ser for seg er mulig å spare når utgangspunktet er en godt renholdt og smurt moderne racer.

Ulike mulige tiltak:

1. Godt rengjort drivverk, smurt med "fast" lube, som f.eks parafin wax som skal være det raskeste.

2. Dekk med lav rullemotstand og latex-slanger, f.eks Michelin Power Competition med latex som påstås kan spare opp mot 8-10w over Conti 4000II med buytul.

3. Oppgradering/utskifting av jockey-wheels evnt med større hjul.

Merk at ingen av disse er avhengig av aero-gains, som åpner en helt ny samling av lure triks en kan gjøre for å gli lettere gjennom luften.

Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2448293 01/11/2017 12:09
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
Om du sykler 40 kilometer med 40kmt i snitt, skal du vel spare 30 sekunder på å ha skotrekk kontra ikke skotrekk. Aerohjelm sparer man vel tilsvarende mellom 30-60 sek sies det.

Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2448303 01/11/2017 12:39
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Hoaas] #2448309 01/11/2017 12:59
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Hoaas


Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Eller en kopp eller noe lignende evt. nye fliser på badet ICON_LAUGH


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Hoaas] #2448435 02/11/2017 07:10
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: sveinaa] #2448443 02/11/2017 08:01
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: sveinaa
Sitat: Hoaas


Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Eller en kopp eller noe lignende evt. nye fliser på badet ICON_LAUGH


Må ha ordentlig kopp når kaffen skal nytes, ingen god syklist uten god kaffe vettu!


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: HeavyDude] #2448445 02/11/2017 08:04
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta ICON_WINK Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: HeavyDude] #2448468 02/11/2017 09:42
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart ICON_WINK


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: sveinaa] #2448539 02/11/2017 13:27
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
S
Sixtus Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 417
Sitat: sveinaa

Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart ICON_WINK


Viktig presisering det der. Når man hevder man sparer 10 watt betyr det egentlig bare at man må trø 10 watt mer under ellers like forhold, for å opprettholde den samme farten som etter oppgraderingen.

Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Hoaas] #2448562 02/11/2017 15:07
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Sitat: Hoaas
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta ICON_WINK Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.

Ja, helt enig. Men det er ikke noen motsetning mellom det og feks anskaffelse av en duppeditt som gir deg en effek på x watt ICON_WINK


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: sveinaa] #2448563 02/11/2017 15:09
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
Sitat: sveinaa
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart ICON_WINK


Semantiske snurrepiperier i ft temaet her ICON_WINK


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2448565 02/11/2017 15:29
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Ja relevant når du sykler tempo eller av andre grunner er alene på landeveien. Men største besparelsen er å ligge bak han digre klumpen i rulla på ritt (eller enda bedre å være han skurken i sekken), på trening eller på kosetur. Om du klarer å la de 2-3 småbruddene gå mens klumpen tetter luka bruker du minst watt og har mest igjen på slutten :-) Men du får ingen tomler opp om du sniker deg unna jobben :-(

Redigert av EmilZipp; 02/11/2017 15:30.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: HeavyDude] #2448568 02/11/2017 15:54
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sitat: HeavyDude
Sitat: Hoaas
Sittestilling er jo helt avgjørende for hvor lett man glir gjennom lufta. Kroppen står for størsteparten av luftmotstanden, så å gjøre seg så lav og liten som mulig hjelper veldig. Det nytter liksom ikke med UFO-chain og fandens aeroduppedingser så lenge man sitter oppreist med hodet på stilk.
Tettsittende bekledning hjelper mye..

Skulle jeg brukt penger på noe keramisk måtte det blitt kranklager


Jo, det er sikkert mye som kan bidra til mer watt, også om sittestillingen ikke er optimal. Men du mener sikkert at sittestilling betyr mer enn det meste av andre faktorer, og det er vel riktig.


Sittestilling, eller hvor høy CdA du har, har alt å si for hvor lett du "penetrerer" lufta ICON_WINK Skal man sykle fort på landevei/tempo, så vil det alltid være et kompromiss mellom optimal sittestilling for mest trøkk i pedalen og optimal sittestilling for aerodynamikk.

Ja, helt enig. Men det er ikke noen motsetning mellom det og feks anskaffelse av en duppeditt som gir deg en effek på x watt ICON_WINK


Det er vesentlig forskjell, og det er at det koster deg nøyaktig kr 0 å endre til en bedre sittestilling. Dessuten ser du ganske løk ut om du kommer med full tempohjelm, skinsuit og all slags aerostuff på landeveien, om du sitter som på en DH sykkel ICON_WINK


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2448839 03/11/2017 21:52
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Det de fleste glemmer er at luftmotstanden ikke bare har med høyden å gjøre - bredden er også viktig:
Styrebredde og hvordan en holder hendene - smalt og lar luften gli på utsiden, eller breie armer og albuer som fanger mest mulig luft?

Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449158 06/11/2017 09:25
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
M
Magnoos Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
Min erfaring rund styrebredde er at albuene lettere kommer ut til siden Froomestyle hvis styret er for smalt. Med riktig bredde (ca. skulderbredde) er det lettere å holde underarmene parallelt med sykkelen.


Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Magnoos] #2449161 06/11/2017 09:37
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Jeg tror at det er individuelt, siden jeg har motsatte erfaringer. ICON_SMILE


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449184 06/11/2017 10:50
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
M
Magnoos Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: May 2012
Innlegg: 1,088
Tror også det er individuelle forskjeller her, derfor valgte jeg kun å refere til egne erfaringer ICON_WINK


Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: sveinaa] #2449206 06/11/2017 12:16
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Sitat: sveinaa
Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart ICON_WINK

Joda, hvis man bare har riktig dupeditt...



Vedlegg
Skjermbilde 2017-11-06 kl. 13.13.25.png (473.68 KB, 934 nedlastinger)
Redigert av Øyvind V; 06/11/2017 12:17.
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449285 06/11/2017 18:26
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
F
Flamini Offline
Besatt
Offline
Besatt
F
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Dekk
slange/slangløst
godt vedlikeholdt drivverk
aero hjul
aero styre
liten drikkeflaske
tettsittende klær
kort hår (ikke hestehale !)
sjekke at bremsene ikke ligger på
dekktrykk
dekkbredde
rette hjul
kortest mulig ventilstamme
fjerne ventilhetter
nybarbert über alles
fjerne setebag
skotrekk
skruer med lavt skruehode !
aero eiker
senke styret
smalere styre


og/eller

gå ned 10kg
trene mer
drikke mindre øl

får du ikke proffkontrakt til sommeren nå så får du det aldri


Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449291 06/11/2017 18:42
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Jeg stemmer for mer øl og mer kos på sykkelen, også kan man la ansikts og benhår gro. Men jeg er jo bare en tøysete terrengsyklist som vet å nyte livets gleder heller enn å se ut som en 40åring som strever etter å se ut som en 11 år gammel prepubertal gutt i trang lycra ICON_LAUGH


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Hoaas] #2449299 06/11/2017 19:31
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: Hoaas
<snippeti> å nyte livets gleder heller enn å se ut som en 40åring som strever etter å se ut som en 11 år gammel prepubertal gutt i trang lycra ICON_LAUGH
Hva er motsetningene her?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449350 06/11/2017 22:16
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Mener du at det gir livskvalitet og glede å barbere det meste av kroppshår for å få et anerkjennende nikk fra sykkelpartnerne dine? Tid man kunne brukt på å kose seg på sykkelen ICON_WINK

Redigert av Hoaas; 06/11/2017 22:16.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Hoaas] #2449368 07/11/2017 07:43
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: Hoaas
Mener du at det gir livskvalitet og glede å barbere det meste av kroppshår for å få et anerkjennende nikk fra sykkelpartnerne dine? Tid man kunne brukt på å kose seg på sykkelen ICON_WINK


Selvsagt.. Hva er rart her? ICON_SMILE

Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449386 07/11/2017 09:06
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Åh..ingenting, absolutt ingenting ICON_SMILE


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Øyvind V] #2449387 07/11/2017 09:11
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Øyvind V
Sitat: sveinaa
Man skaper ikke mer watt med dupeditter, man skaper vel mindre "drag" som gir høyere fart ICON_WINK

Joda, hvis man bare har riktig dupeditt...



Kunne jo fulgt opp med bilder av leppekrem og ampuller, men lar det være ICON_SMILE


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Valentino] #2449390 07/11/2017 09:27
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Valentino
Sitat: Hoaas
<snippeti> å nyte livets gleder <> som en 40åring <> etter <> en 11 år gammel prepubertal gutt i trang lycra ICON_LAUGH
Hva er motsetningene her?


Ærlig talt.


Anonym5
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: Callemacody] #2449391 07/11/2017 09:28
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
kokos


You are what you eat...mmm nuts
Re: Effekt av "optimalisering" av sykkel [Re: anonym5] #2449396 07/11/2017 09:49
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Fantastisk, pontiff. Du burde jobbe med "nyheter".


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support, Valentino