I serien "vis oss din sykkel" så føler jeg at de mest trofaste traverne er glemt. Jeg har plutselig blitt sykkelpendler igjen og har funnet frem vårens auksjons-kjøp. Denne skal brukes hele året.
Jeg MÅTTE bare ha denne da den dukket opp på auksjon i vår. Det er den samme sykkelen jeg leide 2 uker på Tenerife i 2014, så den har litt sentimental verdi. Hjul og gaffel var ødelagt, så jeg spanderte på den et nytt hjulsett og kjøpte en stiv gaffel på ebay. Den ble en rask og god sykkel på drøyt 11 kilo.
Pendlesykkelen min. En 2014 Eastway. Kjøpt som overligger i 2015.
Skiftet raskt ut 23mm dekkene med noen 35mm CX-dekk. Byttet styre og setepinne, satte på skjermer. Ellers er den fremdeles slik den var når den kom fra Wiggle. Elsker Ergon GS1 holkene med ekstra stor støtte til hånden. God plass til Marathon Winter er det også. Skulle gjerne hatt den et par kg lettere, men denne var billig så mer var ikke å forvente.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Her er mitt "pakkesel". Har ikke en lang commute, bare 15min, men farter ofte på kryss og tvers mellom adresser i passe sykkelavstand, og må ha med chromebook, papirer, dette og hint. Det er en Trek Marlin 7 29er, med en STX SE krank for å få 1X9- giring. (Jeg er forøvrig på jakt etter en krank med firkant og mer tradisjonell boltsirkel enn STX, om noen har en liggende og slenge...) Bluemels skjermer, topeak bærer bak med Biltema-vesker, noname framme med Biltema-kurv. Saints pedaler og ISP til vinterbruk. Dempegaffelen er strengt tatt skrot, og blir byttet i en stiv gaffel når jeg finne en billig nok.
29" fra Bike brothers med stiv gaffel, skjermer og baggasjebrett. 2,35 ISP sist vinter - Thunder Burt om sommeren.
Skal bytte til Bluemels skjermer i løpet av høsten, men da må jeg finne et baggasjebrett for 29" som kan justeres litt i høyden. Mulig jeg setter på noen Marathon Winter i 35 i stedet denne høsten og tar ISPene på en annen 29" for de mest snø-/isrike dagene.
Sleden min er en sliter fra 2002. Den har fungert som første-racer i noen år, som Italia-racer i noen år, og som retro-doning noen år. Nå bare fungerer den.
Denne uka ble landeveisykkelen parkert for sesongen. Nytt transportmiddel blir en gammel traver. Ramma er fra 2003. Resten er satt sammen av stasj fra boden som har samlet seg opp gjennom åra. Bruker det velkjente 1x9-oppsettet
Eneste kostnad ble et 42 tenners NW-drev - kjøpt på eBay for 200.
Dette er min jobbsykkel som også gjør tjeneste som sykkelvogn-sykkel når det er familieutflukter på gang. Giant Toughroad. Super sykkel med plass til store dekk om nødvendig (2.0 på nå). Velfungerende Shimano deler som man har råd til å bytte ut når de har fått for mye salt. Skjermene er nyanskaffet og viser seg ikke tilstrekkelige. Jeg må som minimum ha på "støttestenger" (Hvor får jeg tak i slike løst?) og forlenge baksjermen noe. Piggdekk (Marathon Winter) kommer på i en ikke altfor fjern fremtid. Med mye luft så kan de fint sykles på asfalt uten at piggene tar i, så slipper jeg bare ut litt luft når nattefrosten har vært fremtredende.
Som dere kanskje skjønner er det viktigere for meg å ha det gøy enn at det alltid skal være mest mulig effektivt, selv om denne trakker meget bra. Som dere også kanskje skjønte, så pendlet jeg ikke akkurat 20mil hver vei
Her er min. En ombygd Concorde landeveissykkel. Nå med rett styre, 7 gir og frontbærer. Skal spandere på den litt mer dekkende skjermer. Må bare finne en god "jallafiks" på det først.
Brukes ofte i kombinasjon med bag fra Mission Workshop:
Rask, bedagelig og artig brukssykkel. Jeg trenger egentlig rammestørrelsen over denne, men jeg har fikset et godt kompromiss til min kropp. Andre pedaler på vei i posten.
Scott SUB20 - trofast pendler gjennom mange år. Er riktignok kun ramme, gaffel, setepinne, krank og forhjul som er igjen av originalen - alt annet er byttet ut underveis pga slitasje. Piggdekk kommer nok på i løpet av kort tid.
Kinesis Tripster fra 2012, bygget med Campagnolo Veloce og Avid BB7 road mekaniske skivebremser. Det er stort sett samme konfigurasjon jeg har hatt hele tiden, men i fjor byttet jeg ut kroppen til høyre girhendel med en Chorus-del så jeg fikk 11-delt Veloce. I høst skiftet jeg ut knirkekranken med Centaur så jeg kunne bruke Ultra-Torque. Jeg ser at alle justeringsskruer er korrodert fast (både på bakgir og på underrøret), så jeg må gjøre noe der snart.
Siden jeg begynte å sykle til jobb har jeg hatt lyst på en mer asfalt-vennlig sykkel. Denne uka har XXL hatt en Merida CX til 3999,- og rett før stengetid i går ble beslutningen tatt og sykkelen kjøpt.
Det kjipeste med den var hjulene, så den har fått hjulene fra Focusen (i første innlegg), noe som doblet verdien på sykkelen. Satte også på skjermer som dekker bra.
Hjulene med de flotte "Alex Rims" som stod på sykkelen får på seg piggdekk og blir satt på Focusen for de 5-6 dagene jeg trenger piggdekk i vinter.
På dagens jomfru-tur overrasket Claris-pakka og promax-bremsene meg positivt. God, presis giring og god bremsekraft. Den siste oppgraderingen på denne blir å bytte fra 11-28 til 11-32 på kassetten. Trenger litt lettere gir når det blir bratt.
Tenkte du snart måtte få deg skikkelig sykkel (les: bukkestyre) for ny pendlerrute
I løpet av neste sesong blir det lett landeveissykkel, skal du se!
Og plutselig er signaturen byttet også
Hehe.. Neppe. Etter å nesten bli meiet ned daglig av de samme 4-5 sjåførene på vei hjem fra jobb så frister det ikke å ta fritidssyklinga på vei. Kan ikke huske at det var så ille da jeg syklet landevei for 5-6 år siden. Nå holder jeg meg så mye som mulig på G/S-vei. Dessverre er halvparten av ruta til jobb på veier jeg må dele med bilister så jeg slipper ikke helt unna drapsforsøkene.
Så nei, landeveisykling forblir nok TV-underholdning for min del.
Skjønner deg godt. Er så heldig at pendleruta mi stort sett går på veldig lite brukt gang- og sykkelvei. Men må gjennom sentrum av Melhus, og der er det veibanen som gjelder. Synes spesielt bussene er utålmodige og nærgående. Men i høst kjørte jeg i området rundt Femsjøen. Der må det jo være fantastisk å cruice rundt med landeveissykkelen?
Skjønner deg godt. Er så heldig at pendleruta mi stort sett går på veldig lite brukt gang- og sykkelvei. Men må gjennom sentrum av Melhus, og der er det veibanen som gjelder. Synes spesielt bussene er utålmodige og nærgående. Men i høst kjørte jeg i området rundt Femsjøen. Der må det jo være fantastisk å cruice rundt med landeveissykkelen?
Østfoldinger er rare. Har du en rett strekning landevei med 7 km fri sikt og det ikke kommer noen biler i møte så kan du vedde på at 1 av 3 som kjører forbi deg knapt gidder å snu på rattet.
Jeg fikk mye pes for denne videoen for noen år siden fordi jeg ikke syklet på GS-veien, men videoen viser godt det jeg oppfatter som Østfold-mentalitet på veien:
Ved å senke farten med 5 km/t hadde den røde bilen kunnet gjøre en trygg og god forbikjøring. Og sikten er akkurat så god som det ser ut. Dette var vel min siste langtur på landeveien, mener jeg å huske.
Det blir denne sammenleggbare "eventyrsykkelen" som skal spise pendlermilene fremover. Det er dynamonav og automatiske lys (sensor). Framlykta har usb-utgang for lading av tlf eller computer. Etter bildet ble tatt har jeg satt på heldekkende skjerm framme, da den medfølgende ikke var god nok for bergensværet. Og hvorfor bildet ikke viser direkte kan jo noen få forklare meg. Det kommer på linken iallefall.
Ikke helt enkelt å linke til Flickr. Lettere å laste den ned fra egen PC via filadministrasjon - slik jeg har gjort. Deretter trykker man på vedlegget/linken og kopierer url-adressen. Bruk siden url-adressen til å legge bildet inn i selve innlegget.
Gjør det gjerne selv, så sletter jeg dette innlegget
Ikke helt enkelt å linke til Flickr. Lettere å laste den ned fra egen PC via filadministrasjon - slik jeg har gjort. Deretter trykker man på vedlegget/linken og kopierer url-adressen. Bruk siden url-adressen til å legge bildet inn i selve innlegget.
Gjør det gjerne selv, så sletter jeg dette innlegget
Hærlig frekt med aerostyre på den der!
Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord