Klagemuren
|
Re: Klagemuren
[Re: Knirkekne]
01/11/2017 09:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er kanskje litt vanskelig å avvikle sommertiden da hele EU må bli enige samtidig.... Å avvikle vintertiden derimot bør være en smal sak.
|
|
|
[Re: Tange]
01/11/2017 09:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det jag tänkte på var att alla skulle göra samma sak så att dygnet forskjutes.
Sommartid gör ju just det och det medför att vi sover bort mindre av sollyset på morgonen.
På vintern är det inte lika uppenbart vilka tider der är lurt att jobba och ha fritid med tanke på lyset.
|
|
|
01/11/2017 09:58
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
I USA er det visst en fordel å bo langt øst i tidssonen, da det blir mørkt tidligere og man går til sengs tidligere, mens alle i samme tidssone i hovedregel må på jobb til samme tid: http://freakonomics.com/podcast/the-economics-of-sleep-part-2-a-new-freakonomics-radio-episode/Skulle man anvendt dette på norske forhold så burde finnmarkingene scoret bra på økonomi, helse og livskvalitet ... Men det er kanskje ikke så enkelt å ta høyde for en del andre faktorer når man i tillegg varierer breddegraden (klima, mørketid osv). I bredere perspektiv er det jo tilfelle med resten av tidsonen (vår) som strekker seg helt til beltet Nederland, Belgia, Frankrike, og Spania. Sant det. Kan du gjøre en helt kjapp analyse av sosioøkonomiske forhold i GMT+0100 korrigert for klima og dagslyseksponering? Kanskje ikke helt uten grunn at spanjolene unner seg siesta ...
|
|
|
[Re: imag]
01/11/2017 09:59
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
 Rent grafisk så ser det jo ikke så veldig lyst ut øst i tidssonen, så man må kanskje også korrigere for eksponering for totalitære ideologier over tid.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
01/11/2017 11:39
|
Tex
Besatt
|
Besatt
En spanjol forklarte meg at Spania var på GMT tidligere, men så innførte Franco Berlin-tid som en gest til HItler. Vet ikke om det er sant, men ...
|
|
|
[Re: Tex]
01/11/2017 12:13
|
gare
More than words
|
More than words
En spanjol forklarte meg at Spania var på GMT tidligere, men så innførte Franco Berlin-tid som en gest til HItler. Vet ikke om det er sant, men ... Nja, kanskje ikke akkurat en gest, men for å være på samme tid. Dette ble også gjort i Nederland, Belgia og Frankrike rundt 1940 og det var vel meningen(i hvertfall i de andre landene)at man skulle tilbake til "vanlig" tidssone etter krigen, men det ble det jo ikke noe av.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
01/11/2017 13:08
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja, det er faktisk noe i dette: It was 1940 and World War II was raging. Nazi Germany occupied Norway, Holland, Belgium, then France. Fascist Italy had already joined with Adolf Hitler. The Fuhrer wanted Spain's support next. So on Oct. 23, 1940, Hitler took a train to the Spanish border to woo Spain's Fascist dictator, Francisco Franco. But Spain was in ruins from its own Civil War in the late 1930s, and Franco didn't have much to offer. He stayed neutral, but switched Spain's clocks ahead one hour, to be in line with Nazi Germany. Ever since, even though Spain is geographically in line with Britain, Portugal and Morocco — its clocks are on the same time zone as countries as far east as Poland and Hungary.http://www.npr.org/sections/parallels/20...r-seven-decades
|
|
|
[Re: fredriks]
01/11/2017 16:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sommartid gör ju just det och det medför att vi sover bort mindre av sollyset på morgonen.
På vintern är det inte lika uppenbart vilka tider der är lurt att jobba och ha fritid med tanke på lyset. Problemet er vel at en god del folk ikke fungerer optimalt kl. 7 ( og det skyldes ikke dårlige leggerutiner), de kommer ikke til å fungere bedre om de må starte på jobb kl. 6. Det er bla. derfor en del bedrifter har fleksitid og jeg trur at mange flere kunne innført dette. Om noen trives med å jobbe fra 9 til 17 og ikke har problemer med å ha 'mindre' dag igjen etter jobben så trur jeg det gagner bedriften og samfunnet.
|
|
|
[Re: imag]
01/11/2017 17:00
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I USA er det visst en fordel å bo langt øst i tidssonen, da det blir mørkt tidligere og man går til sengs tidligere, mens alle i samme tidssone i hovedregel må på jobb til samme tid: http://freakonomics.com/podcast/the-economics-of-sleep-part-2-a-new-freakonomics-radio-episode/Skulle man anvendt dette på norske forhold så burde finnmarkingene scoret bra på økonomi, helse og livskvalitet ... Men det er kanskje ikke så enkelt å ta høyde for en del andre faktorer når man i tillegg varierer breddegraden (klima, mørketid osv). I bredere perspektiv er det jo tilfelle med resten av tidsonen (vår) som strekker seg helt til beltet Nederland, Belgia, Frankrike, og Spania. Sant det. Kan du gjøre en helt kjapp analyse av sosioøkonomiske forhold i GMT+0100 korrigert for klima og dagslyseksponering? Kanskje ikke helt uten grunn at spanjolene unner seg siesta ... Sosioøkonomi er ikke akkurat mitt fagfelt......... men skal sikkert høre på podcasten. Kanhende jeg er kapabel etter å ha hørt på den  .
|
|
|
01/11/2017 20:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På vintern är det inte lika uppenbart vilka tider der är lurt att jobba och ha fritid med tanke på lyset. Problemet er vel at en god del folk ikke fungerer optimalt kl. 7 ( og det skyldes ikke dårlige leggerutiner), de kommer ikke til å fungere bedre om de må starte på jobb kl. 6. Det er bla. derfor en del bedrifter har fleksitid og jeg trur at mange flere kunne innført dette. Om noen trives med å jobbe fra 9 til 17 og ikke har problemer med å ha 'mindre' dag igjen etter jobben så trur jeg det gagner bedriften og samfunnet. Igjen, det jag tänkte på var att allt skulle förskjuves for alle, arbete, tv, aktiviteter etc. Det är ju knappast många som är tröttare mellan april och oktober eftersom de då går upp en timme tidigare enligt "korrekt" tid. Det finns ju ingen korrekt tid eller korrekt arbetstid och knappast något som säger att man måste sova til sju når solen går upp klockan fyra. Det som spelar roll är ju vad alla andra gör och når man kan göra enkelte ting.
|
|
|
01/11/2017 20:45
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt 
|
|
|
[Re: TrondAM]
02/11/2017 06:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt  Ja. Og jeg mistet nettbrettet i trappa i går, så det spruta. Ny skjerm koster like mye som nytt nettbrett, og har ventetid. Bare å dra kortet for nytt. Men å få ut dataene fra den gamle, når man ikke får låst opp skjermen er dritt..
|
|
|
02/11/2017 15:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Litt forhåndsklaging hvis det er lov:
Jeg kjørte min datter til Drammen i går. Det var mye trafikk, så jeg svingte inn på en kommunal handikap parkeringsplass (en av seks ledige) for å slippe henne av. Da jeg skulle svinge ut igjen, kom det en parkeringsvakt og banket på ruten og sa han skulle sende meg en bot i posten. Tror jeg vil bestride den hvis den kommer, ettersom "parkeringen" varte i under 30 sekunder, men det nytter vel ikke. At private p-selskaper oppfører seg slik er jeg kjent med, men ikke kommunale. Og der kom jaggu boten i posten. Takk, Drammen. Generøst. Ja, ja. Jeg fyrte av gårde en klage så får jeg se. Men hvis de ikke gir seg, så betaler jeg jo. (Håper da de ikke leser denne tråden.)
|
|
|
02/11/2017 19:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
På vintern är det inte lika uppenbart vilka tider der är lurt att jobba och ha fritid med tanke på lyset. Problemet er vel at en god del folk ikke fungerer optimalt kl. 7 ( og det skyldes ikke dårlige leggerutiner), de kommer ikke til å fungere bedre om de må starte på jobb kl. 6. Det er bla. derfor en del bedrifter har fleksitid og jeg trur at mange flere kunne innført dette. Om noen trives med å jobbe fra 9 til 17 og ikke har problemer med å ha 'mindre' dag igjen etter jobben så trur jeg det gagner bedriften og samfunnet. Igjen, det jag tänkte på var att allt skulle förskjuves for alle, arbete, tv, aktiviteter etc. Det är ju knappast många som är tröttare mellan april och oktober eftersom de då går upp en timme tidigare enligt "korrekt" tid. Det finns ju ingen korrekt tid eller korrekt arbetstid och knappast något som säger att man måste sova til sju når solen går upp klockan fyra. Det som spelar roll är ju vad alla andra gör och når man kan göra enkelte ting. Igjen, det er individuelle forskjeller mellom folk som ikke har noe å gjøre med leggetid og nei, det som spiller en rolle er ikke bare hva andre gjør til hvilket tidspunkt.
|
|
|
02/11/2017 19:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt Yepp, og derfor hadde det vært fint om man kan komme på jobb når det er mørkt og reise når det er lyst, .................. .......... eller at man kan komme på jobb når det er lyst og reise når det er mørkt.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/11/2017 20:05
|
Xerxez
Fersking
|
Fersking
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt  Ja. Og jeg mistet nettbrettet i trappa i går, så det spruta. Ny skjerm koster like mye som nytt nettbrett, og har ventetid. Bare å dra kortet for nytt. Men å få ut dataene fra den gamle, når man ikke får låst opp skjermen er dritt.. Dersom det er touch-biten som er ødelagt, men nok av bildet vises kan kanskje en USB OTG-kabel og mus hjelpe? Om nettbrettet støtter denslags da.. For eksempel: https://www.clasohlson.com/no/Exibel-OTG-kabel/38-5873Reddet mine data da mobilskjermen knuste..
|
|
|
[Re: Xerxez]
03/11/2017 09:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt  Ja. Og jeg mistet nettbrettet i trappa i går, så det spruta. Ny skjerm koster like mye som nytt nettbrett, og har ventetid. Bare å dra kortet for nytt. Men å få ut dataene fra den gamle, når man ikke får låst opp skjermen er dritt.. Dersom det er touch-biten som er ødelagt, men nok av bildet vises kan kanskje en USB OTG-kabel og mus hjelpe? Om nettbrettet støtter denslags da.. OTG er allerede kjøpt inn (fra forrige gang ting gikk til hælvete) men det er noe som hele tiden "rører" ved skjermen, så musa får ikke "tak" Heldigvis er det ikke mye kritisk på den. (men har lagt inn Jotta på telefonen i dag)
|
|
|
03/11/2017 09:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tittade igjenom vad vi skrivit i tråden och vi skriver om helt olika saker trots att du siterat mig flera gånger.
Jag föreslog att samfundet kunde vrida på dygnet för att uttnytja solen bättre och du verkar skriva att en del är morgontrötta.
Redigert av fredriks; 03/11/2017 09:37.
|
|
|
03/11/2017 09:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når man jobber på kontor er det iallefall kjedleg å kome på jobb når det er mørkt å reise heim når det er mørkt  Stämmer men vad är lösningen på det? Att på vinterna gå upp långt innan solen går upp tror jag inte skulle fungera så bra. sol når man går upp eller inte alltför långt efter tror jag är bra. Det bästa är nog flextid där man har lite fritid på dagen och jobbar före och efter.
|
|
|
03/11/2017 09:50
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
I går, da jeg skulle hjem og inn I bilen min var jeg ekstra påpasselig på å ikke åpne døren for mye da bilene litt tett. Jeg holder focus på dørkanten og nabobilens side og har god klaring. Fører høyre fot fram og kjenner et lite dunk mot kneet! Setter meg inn og ser helt frame på fører døren på innsiden, et hull?? Hm hva er det til? Titter inn I hullet og ser "joysticken" til sidespeilene! Jeg har altså dunket til den og slat den inn I døren med kneet da jeg satte meg inn. Får tak I den med tre finger, men det er alt. klarer jo ikke å trekke den ut igjen. I dag har jeg Googlet fjerning av dørpanel på Opel Insignia og jeg vet hva jeg skal gjøre I morgen formiddag.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
03/11/2017 10:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan klage lite på sluppen bru, eller snarare politikerna som aldrig klarar att bygge en ny bru.
Det har varit diskuterat 50+ år att man ska byte ut den gamla broen (tror till och med att dagens bru var tänkt som en provisorisk lösning...). Det är en flaskhalls och att endel kör runt via mittbyen är väl inte så väldigt lurt egentligen.
Når miljöpakken startades så satte de upp bommar vid broen och de första åren så var de enda som bodde och bare körde i trondheim som trengte betala bompengar de som körde över sluppen.
Miljöpakken har medfört att många nya vägar har byggts runt om kring i trondheim men självklart har inget gjorts på sluppen trots att det är de som betalar mest i bompengar.
Bruen skulle varit klar i år enligt en prognos, det senaste jag hörde tror jag var att det inte var säkert att den skulle bygges 2025. Nu är det visst något strul med vilt som måste kunna passera en påfart.
Nu ska bruen vara stängd i en riktning i 6 uker. 2011 var bruen stängd i flera månader.
Hur vansklig kan det vara att bygge en bru som så gått som alle är eniga om behövs? Jag tvivlar på att det noensin kommer komme en ny bru...
|
|
|
[Re: Tobben63]
03/11/2017 10:24
|
tech8
Entusiast
|
Entusiast
I går, da jeg skulle hjem og inn I bilen min var jeg ekstra påpasselig på å ikke åpne døren for mye da bilene litt tett. Jeg holder focus på dørkanten og nabobilens side og har god klaring. Fører høyre fot fram og kjenner et lite dunk mot kneet! Setter meg inn og ser helt frame på fører døren på innsiden, et hull?? Hm hva er det til? Titter inn I hullet og ser "joysticken" til sidespeilene! Jeg har altså dunket til den og slat den inn I døren med kneet da jeg satte meg inn. Får tak I den med tre finger, men det er alt. klarer jo ikke å trekke den ut igjen. I dag har jeg Googlet fjerning av dørpanel på Opel Insignia og jeg vet hva jeg skal gjøre I morgen formiddag. Ikke overrasket, Opel-plastikken kan være lunefull, for å si det forsiktig. Jeg fortsatt hvordan det var tidlig på 2000-tallet, når jeg jobbet på bensinstasjon under studiene. Hver gang en av de stakkars eierne av Opel Vectra B kom for å vaske bilen, fikk de advarsel mot maskinvask. De som allikevel prøvde lykken måtte slukøret plukke med seg avknekte sidespeil ut av vaskemaskinen.
|
|
|
03/11/2017 12:10
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Og der kom jaggu boten i posten. Takk, Drammen. Generøst. Ja, ja. Jeg fyrte av gårde en klage så får jeg se. Men hvis de ikke gir seg, så betaler jeg jo. (Håper da de ikke leser denne tråden.)
Fikk bot på Billingstad i helgen. Trodde jeg stod parkert på en kommunalvei, men fikk bot av er privat p-selskap. Det var ingen offentlige p-skilt i veien, men det stod ett privat p-skilt ifbm en p-plass på som lå ved siden av veien. Hvordan kan jeg finne ut om en vei er kommunal eller ikke??
|
|
|
[Re: Dexter]
03/11/2017 12:27
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
04/11/2017 14:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Tittade igjenom vad vi skrivit i tråden och vi skriver om helt olika saker trots att du siterat mig flera gånger.
Jag föreslog att samfundet kunde vrida på dygnet för att uttnytja solen bättre och du verkar skriva att en del är morgontrötta. Neida, du foreslår at alle kan jobbe fra 6 til 14, Det hade du varit smartare att jobba mellan 6 och 14 om vi ville ha mer fritid när det var lyst. Det jag tänkte på var att alla skulle göra samma sak så att dygnet forskjutes. og nei, jeg snakker ikke om morgentrøtte folk.
|
|
|
|
|