Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å få kassetter med 9'er som tyngste giret. Er det ikke like greit å bare sette på et større drev foran? Det løser jo ikke dilemmaet mellom spredning og spennvidden uansett ettersom de større tannhjulene selvsagt må justeres tilsvarende...?
Er smånysgjerrig på 1x11 på landvei selv. Blir garantert ingen ritt i år og heller ikke trening i gruppe. Har Shimano 105 over hele linja nå. Hvis jeg ikke ser bort fra noe så kommer jeg meg unna med ny kasstt, roadlink fra Wolftooth og passende singeldrev. Hvordan er det, kan jeg bruke 11-delt terrengkassett på boss for 11-delt landevei?
Er smånysgjerrig på 1x11 på landvei selv. Blir garantert ingen ritt i år og heller ikke trening i gruppe. Har Shimano 105 over hele linja nå. Hvis jeg ikke ser bort fra noe så kommer jeg meg unna med ny kasstt, roadlink fra Wolftooth og passende singeldrev. Hvordan er det, kan jeg bruke 11-delt terrengkassett på boss for 11-delt landevei?
Hos Shimano er 11-delt landeveisboss bredere enn 11-delt mtb-boss. Men du kan fint bruke mtb-kassett om du setter en spacer bak kassetten.
Ser for meg at det er store hopp i utveksling på de letteste girene med singeldrev foran? At det blir vanskelig å finne et gir som gir fin kadens, ikke enten 120 eller 70 i kadens opp klatringer. 26t til 32t er jo et ganske stort hopp..
Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å få kassetter med 9'er som tyngste giret. Er det ikke like greit å bare sette på et større drev foran? Det løser jo ikke dilemmaet mellom spredning og spennvidden uansett ettersom de større tannhjulene selvsagt må justeres tilsvarende...?
Nei, det er åpenbart ikke så enkelt - da hadde 3T neppe lagt ressurser i å utvikle ny kassett.
Jeg har ikke fordypet meg i problematikken og kan ikke gi deg et godt svar, men forstår at poenget er nettopp å unngå et massivt krankdrev og en tilsvarende massiv kassett for egnet spenn for landeveissykling.
3T says paired - with a 36T ring it matches the gearing of a gravel friendly 48/34 by 12-30, - with a 40T the gearing of a compact 50/34 by 11-27, - with a 44T a flat road standard 54/39 by 11-28.
It does all that while keeping cadence friendly steps for 9 out of 11 of the shifts.
Sitat: Hoaas
Ser for meg at det er store hopp i utveksling på de letteste girene med singeldrev foran? At det blir vanskelig å finne et gir som gir fin kadens, ikke enten 120 eller 70 i kadens opp klatringer. 26t til 32t er jo et ganske stort hopp..
Ja, det er nettopp derfor 3T tilbyr kassetten i to versjoner. Versjonen med hopp fra 26t til 30t er laget med tanke på tett giring i tyngre gir, som mange vil legge vekt på for landeveissykling, men med et lett gir helt på toppen - derav navnet Bailout Dette er åpenbart kompromisser i påvente av kommende 1x12 for landevei, som SRAMs nye XD-R boss åpner for.
Det er uproblematisk på shimano landeveisnav å bruke shimano terrengkasett. Jeg gjorde det nå nettop. En spacer ring på innsiden.
12-delt er i ihvertfall helt konge på terrengsykkelen. Gir meg den bredden jeg trenger uten å måtte bytte drev. Tipper dette tar av før 12-delt kommer på landevei. 11-delt blir ikke helt bra uten å måtte bytte drev etter forholdene. Tror ikke massene gidder å bytte drev.
12-delt er i ihvertfall helt konge på terrengsykkelen. Gir meg den bredden jeg trenger uten å måtte bytte drev. Tipper dette tar av før 12-delt kommer på landevei. 11-delt blir ikke helt bra uten å måtte bytte drev etter forholdene. Tror ikke massene gidder å bytte drev.
Pffh, kjøper du en e13 kassett på 9-44 eller 9-46 så har du langt På vei samme range på 11-delt som 12-delt. I tillegg slipper du et ekstra klikk
Jeg er tilhenger av 1*11, altså, og synes det blir lekkert i kranken. Men hvis størsteklinga bak blir noe særlig større enn 32, eller, gud forby, større enn discen, da sover jeg muligens litt dårligere om natta. Eller tar jeg feil, og skal man ikke blande stilpolitiet oppi dette?
Jeg er tilhenger av 1*11, altså, og synes det blir lekkert i kranken. Men hvis størsteklinga bak blir noe særlig større enn 32, eller, gud forby, større enn discen, da sover jeg muligens litt dårligere om natta. Eller tar jeg feil, og skal man ikke blande stilpolitiet oppi dette?
Pft.. bare sørg for at de ikke ser det. Kjør ankelsokker, mtb-hjelm eller noe lignende, så blikket deres dras ett annet sted
Hvis XD-R er 1,85mm bredere enn XD, åpner det ikke da for 1x13 iom at man får plass til 1x12 på XD, eller krever dette unaturlig store kassettdrev mtp klaring mot eiker?
Godt poeng. Logisk slutning av informasjonen gitt i omtalen.
Kanskje noen med dybdekunnskap på det allvitende forumet kan kommentere.
Selv har jeg ikke fordypet meg tilstrekkelig i utveksling til å si om det er mye å vinne på 1x13 versus 1x12, men det synes åpenbart at 1x11 er et overgangsfenomen på landevei i likhet med terreng.
Det er en 2017 Disc Trucker med 622 hjul. 44mm Compass dekk. Eagle giring. 38T NW foran. Fint til min heller dårlige form, men det blir nok en 42 klinge snart. 38:50 er fryktelig lett til asfaltbruk.
Er det en Disc Trucker? Trodde ditt selvbygg hadde en annen fargetone?
Flott doning, men jeg kan ikke helt se at det er i nærheten av landeveisutveksling
Med 9/32 kassett og 40t foran har du tilsvarende kompaktkrank 50/34 og 11/28 kassett. En anelse tyngre på letteste gir med 1x. Eller 0.3km/t ved 90 kadens i forskjell
Med eagle kan du strengt tatt kjøre 50t drev og fortsatt ha større utveksling enn vanlig 2x