Hei. Har bytte fra Scott Genius 710 2015 med vanlig 27,5" hjul til Scott Spark 710 plus med 27,5" plus hjul. Og i går kveld punkterte jeg på bakdekket, Nobby nic 3.0. Satt opp slangeløst, ca 20 psi
Tilfeldig?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg sykla hele høsten i fjor med 4-4.4" Jumbo Jim på fatbiken, helstiv. Hadde ikke èn punktering. Alle kan være uheldige, men jeg ser at enkelte punkterer fryktelig ofte, og da tenker jeg at det kommer an på kjørestil. Er du av den typen som dundrer på, rett frem uansett hindring, så ja..da blir det ofte punkteringer. 20psi er mer enn det jeg kjører i vanlige 2.25 dekk. Jeg har akkurat kjøpt meg en Scale 710 plus, så jeg er spent. Har lest en del om schwalbe liteskin, og tilhørende punkteringer. Maxxis sine plussdekk får skryt for å være svært holdbare og punkteringssikre.
J... Maxxis sine plussdekk får skryt for å være svært holdbare og punkteringssikre.
Jeg skifter til Maxxis sine plussdekk før neste tur tror jeg. Og sender Nobby Nic 3.0 PaceStar SnakeSkin tilbake til butikken..
Jeg har alltid likt Nobby Nic i 2.35" størrelse, dundret på hele sommeren på den forrige sykkelen. Når jeg tenker etter har jeg faktisk punktert en gang med Nobby Nic 2.35" TrailStar på den forrige sykkelen også, så kanskje et mer robust bakdekk er på sin plass?
//Glenn ---------------- Sykler for Aron Sykkelklubb (Aron SK) Instagram @sykkelglenn
Jeg har aldri hatt problemer med punkteringer før i år. Kjører nå Maxxis DHR/DHF 2.8. Men har også fått tyngre sykkel og røffere kjøring en tidligere når det har skjedd. Men begge er til en viss grad min egen feil. Punktering nr 1 i år som ødela dekket, var grunnet for lite luft. Jeg klipte dekkanten mot felgen(som ble bulket). Lekse = Nok luft, sjekk PSI ofte, og ikke tenk..... "joa, mulig litt lite, men holder sikkert for ne liten tur....."
Punktering nr 2 skjedde på skikkelig steinete sti. Hadde nok luft, men fikk en liten punktering i sideveggen som ikke "guffa" klarte å tette i tide, før dekket igjen ble "klippet" mot felgen. Hadde Huck Norris denne gangen, men det hjalp kun slik at jeg ikke bulka felgen igjen. Dette dekket fikk jeg fikset.
Casing er et case (tog du 'an?! )for pluss-dekk. Mer solid sidevegg vil føre til tyngre dekk. Men enn så lenge er det vel ikke noen som har mer solide sidevegger på lett tilgjengelige plussdekk enn Maxxis.
Re: Lettere å punktere på plus enn vanlig sykkel?
[Re: Nilsern]
#244562319/10/201710:54
Jeg har aldri hatt problemer med punkteringer før i år. Kjører nå Maxxis DHR/DHF 2.8. Men har også fått tyngre sykkel og røffere kjøring en tidligere når det har skjedd. ....
Men enn så lenge er det vel ikke noen som har mer solide sidevegger på lett tilgjengelige plussdekk enn Maxxis.
Det er disse dekkene jeg også skal kjøpe nå, Maxxis DHR/DHF 2.8. Jeg håper virkelig at de er mer solide i rullebanen enn Nobby Nic 3.0. Det kan jo være at 2.8 er mer et riktig "sweetspot" enn 3.0 for min Spark Plus?
Jeg har aldri hatt problemer med punkteringer før i år. Kjører nå Maxxis DHR/DHF 2.8. Men har også fått tyngre sykkel og røffere kjøring en tidligere når det har skjedd. ....
Men enn så lenge er det vel ikke noen som har mer solide sidevegger på lett tilgjengelige plussdekk enn Maxxis.
Det er disse dekkene jeg også skal kjøpe nå, Maxxis DHR/DHF 2.8. Jeg håper virkelig at de er mer solide i rullebanen enn Nobby Nic 3.0. Det kan jo være at 2.8 er mer et riktig "sweetspot" enn 3.0 for min Spark Plus?
Punktering i rullebanen har ikke vært issue for meg hvertfall. DHF/R 2.8 er mye mer stabile enn NN 3.0. Har kjørt begge 2 på 40mm felger, og DHF/R gir bedre følelse med underlaget og mer direkte styring enn NN 3.0. Litt røffere i kjørefølelse også, men helt klart å foretrekke om det skal gå halv-fort. Merk at dette er på rytter på 100+ og sykkel på 20kg+ (el.)
Jeg synes maxxis og vittoria sine dekk har en hardere casing enn f.eks Schwalbe sin SS. Jeg liker at dekkene mine føyer seg etter steiner og røtter, der synes jeg schwalbe er best av en eller annen grunn. Du hører liksom Maxxis og Vittoria "smeller og bråker" mer mot underlaget. Hardere, mer plastikkaktig..vanskelig å forklare. Grepet til f.eks Barzo har jeg ingenting å si på, det er jaggu bra!
Kort sagt, så tror jeg Schwalbe sine dekk gir bedre demping mot underlaget, det føles i allefall sånn. Muligens lavere rullemotstand også. Ulempen er at man sannsynligvis er mer utsatt for rifter og punkteringer i rullebanen.
You are what you eat...mmm nuts
[Re: Nilsern]
#244566719/10/201713:09
Jeg sykler stort sett i Drammensmarka, det går ikke ofte veldig fort, men noen røffe nedkjøringer er det jo. Punkteringa i går skjedde nok på flat sti med en spiss stein, men det å punktere i stummende mørke er ikke så moro egentlig.
Jeg synes nok også at NN 3.0 ga litt vel følelse av fatbike med lite luft.
Jeg veier ca 95kg + sett + sykkel på ca 13kg.
Jeg sleit med punkteringer i rullebanen både på NobbyNic og RocktRon i fjor, Men har tilgode å punktere med årets RocketRon 3.0 med addix.
Kjører i år med HuckNorris, men det burde ikke ha noe å si for punktering i rullebanen. Om dette er tilfeldig eller om de nye dekkene fra schwalbe er sterkere i rullebanen er uklart.
Helt fram til nå når det er skikkelig bløtt høstføre i skogen har disse dekkene vært knall på Sparken.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
[Re: Natier]
#244583820/10/201711:04
Jeg endte opp med å kjøpe Maxxis DHF/DHR II i 2.8" fra forrige eier av sykkelen. De ser meget solide ut :-)
Kanskje litt tunge, men heller det å punktere i stummende mørke en våt høstkveld.
Jeg fikk tak i et Specialized Purgatory 3.0 i går til en billig penge, tenkte å ha det som reservedekk. Noen av dere som har testet dette? Aldri brukt dekk fra Specialized før. Blir det for stort til Spark'n?
Det hjalp visst ikke noe å kjøpe kraftige dekk... I går var jeg ute på stitur i Drammen med NOTS, klarte jo det kunststykke å punktere på bakhjulet ned en litt rufsete sti.
Jeg pumpa opp til ca 20 psi før jeg dro hjemmefra, men jeg synes dekket var noe mykt under hele turen.
Er det vekt kombinert med for lite luft som er problemet?
Jeg har sykla med i underkant 18-20psi, til sommer/høststier og 3" dekk. Jeg veier rundt 70kg. Ved to anledninger har jeg vært nødt til å pumpe opp bakdekket etter gjennomslag og guffa brukte litt tid på å tette, ellers har det funka brillefint. RoRo 3.0 snakeskin. Prøvde med lavere trykk de første turene, mer komfort, men det slo voldsomt lett gjennom på tverrgående røtter av litt størrelse. Når jeg har sykla med sekk har jeg pumpa opp til 20psi.
Jeg har Scale 710+, så jeg må være litt obs over større hindringer så bakdekket ikke må stå for all demping av underlaget. Da går det nok fort hull
Har hatt samme problem. Sykler også scale 710. Det er kanskje noe med balansen dekkene gir som gjør det fristende å leggee seg litt bakpå og bruke bakhjulet når det går fort. Hvis jeg er obs på å være aktiv på sykkelen er det sjelden jeg punkterer.
[Re: Hoaas]
#244853102/11/201712:15
Jeg har sykla med i underkant 18-20psi, til sommer/høststier og 3" dekk. Jeg veier rundt 70kg. Ved to anledninger har jeg vært nødt til å pumpe opp bakdekket etter gjennomslag og guffa brukte litt tid på å tette, ellers har det funka brillefint. RoRo 3.0 snakeskin. Prøvde med lavere trykk de første turene, mer komfort, men det slo voldsomt lett gjennom på tverrgående røtter av litt størrelse. Når jeg har sykla med sekk har jeg pumpa opp til 20psi.
Jeg har Scale 710+, så jeg må være litt obs over større hindringer så bakdekket ikke må stå for all demping av underlaget. Da går det nok fort hull
Jeg sykler Spark 710+ og veier ca 95kg på sokkelessen. Sikkert nærmere 100kg med sekk og utstyr. Jeg burde nok ha min 20 psi på bakhjulet kanskje?
Jeg har aldri punktert så mange ganger på lenge. Mistenker at plus-formatet ikke passer min vekt og kjørestil.
#244853202/11/201712:18
Har syklet Hightower med 40mm felger og Maxxis Rekon+ 2.8" mesteparten av sesongen, og har bare hatt en sigepunktering som guffa ordnet. Har satt opp med Huck Norris bak, siden jeg hadde noen gjennomslag (uten punktering) i starten. 82kg, 15-16psi.
Jeg kan ikke med sikkerhet si akkurat hvor mange psi jeg har hatt i bakdekket, men det er passe hardt. Grunnen er at pumpa mi viser en del høyere psi enn det som er reelt. Sjekka dette med digital måler. F.eks har jeg sykla mye med 16-17psi på 29ern, 20psi ble jo plutselig steinhardt Men sist jeg pumpa opp bakdekket på plussen, så viste pumpa ca 20psi. Og jeg kan tenke meg at det er rundt 16-18psi et sted. Det er akkurat sånn at jeg ikke hopper og spretter over steiner og røtter, og har færre gjennomslag enn med komforttrykk. Mista selvsagt litt av komforten, men så lenge jeg jobber litt med kroppen og beina er ikke det så farlig.
Til SykkelGlenn, om du sitter veldig oppreist i tillegg til 95-100kg, så blir det fort litt lite med 20psi. Jeg ville prøvd meg fram med høyere trykk, du må nesten finne en mellomting mellom komfort og punkteringssikkerhet.
Jeg sykler Spark 710+ og veier ca 95kg på sokkelessen. Sikkert nærmere 100kg med sekk og utstyr. Jeg burde nok ha min 20 psi på bakhjulet kanskje?
Jeg har aldri punktert så mange ganger på lenge. Mistenker at plus-formatet ikke passer min vekt og kjørestil.
Dekkene er årsaken til at du punkterer. Åpent mønster og utsatt for stein som lager hull mellom knastene midt i rullebanen.
#244855102/11/201714:19
Da skal jeg reise hjem å plugge dekket, inn med litt mer guffe og håpe at det tetter. Jeg skal også måle med digital måler, og legge meg på litt mer enn 20psi bak.
Sikkert derfor jeg punkterte på Nobby Nic 3.0 første gangen også, altfor lite trykk.
I dag har plugget dekket (prøvde først å sette en lapp på innsiden av dekket, men den ville ikke sitte fast, selv med lim og alt)
Det ble litt styr plugget tettet, måtte både riste og dunke dekk og felg lett mot bakken flere ganger. Men brått så sluttet det å piple guffe. Jeg pumpet opp til 35 psi og dro på tur.
Rett før jeg dro på sti senket jeg trykket til 23psi, det føles faktisk ganske rart når jeg kjenner på dekket med tommelen. Men det fungerte overraskende bra. Svært få "glipptak" på røtter og svaberg i dag. Syklet de samme stiene som på onsdag når jeg punkterte.
Legger med bilde av dekket med plugg.
Punkterte for første gang på slangeløst på flere år i dag med stisykkelen, 2,8-dekk. Tok for sikkerhets skyld begge dekkene, og bulket framfelgen.... Årsak er nok litt for lite luft, er jeg redd. Har ikke målt på en stund, og fylte ca 18 psi for to uker siden, så kan være at det var nedi 13-14 i dag. Det blir tydeligvis for lite. Fint å sykle på, men tålte ikke en skarp stein i en nedkjøring. Må ha truffet veldig uheldig, siden det ikke gikk fort og kan ikke si at jeg merket noe spesielt hardt slag. Var helt på slutten av turen heldigvis, så trillet de siste metrene hjem.
Må nok til med lapp på innsiden av dekkene for å kunne bruke de mer, felgen ser ut som er brukbar, jeg fikk den til å tette slangeløst igjen i bulken etter litt retting.
Det er helt klart at 2.8 dekk (og plus standard) er veldig følsomme for riktig trykk. Hadde jeg visst det jeg vet i dag om plus dekk ville jeg nok satser på en ren 29" som hadde hatt plass til 2.6 dekk om høsten og mer normalt dekk om sommeren :-)
Det er helt klart at 2.8 dekk (og plus standard) er veldig følsomme for riktig trykk. Hadde jeg visst det jeg vet i dag om plus dekk ville jeg nok satser på en ren 29" som hadde hatt plass til 2.6 dekk om høsten og mer normalt dekk om sommeren :-)
Jeg kan ikke si at jeg synes dekkene er overfølsom for dekktrykk. Jeg har justert trykket 1-2 ganger de siste 4 ukene grunnet gjennomslag når jeg har kjørt drag på sti etc, ellers har det bare vært å dure på. Nå sykler jeg hardtail, og overgangen fra fulldemper var jo merkbar, spesielt i rufsete terreng. Man tenker at det store volumet vil dempe underlaget godt nok, men det smeller fort gjennom om man ikke jobber med underlaget, dette gjelder 29" hardtail også.
Et 2.25 29" dekk (avhengig av mønster) vil ha tettere knaster, og kanskje være mindre utsatt for punkteringer i rullebanen. Nå har jeg syklet RoRo 3.0 på de fleste underlag vi har her, alt fra asfalt til rent steinete underlag, har enda ikke punktert.
Når du sier følsomme for riktig trykk, hva er det du tenker på da? For å få en behagelig reise? For å unngå gjennomslag? Rullemotstand?
Klarer ikke å se at 27,5 plus er noe mer følsom for trykk en 29x2.6. Har begge deler og det har mer å si fra dekktype til dekktype enn størrelsen på dekket.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#244940207/11/201710:27
Dette kom jeg over på en video på nettet som forklarte litt fordeler og kanskje mer ulemper med plus kontra vanlig dekkstørrelse.
Men for all del, jeg har kun eid denne sykkelen siden tidlig oktober, syklet på Ikon+ og Rekon+ (som jeg liker veldig godt), litt på Nobby Nic 3.0 bak (punkterte) og Minion DHF/DHR II (punkterte).
Jeg synes hvertfall at DHR II endrer karakter bare med noen få PSI forskjell, noe jeg ikke er vant til fra vanlig 27.5" dekk. (syklet mye med Nobby Nic 2.35 og Hans Dampf 2.35)