Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Har du møtt noen elsykler på stien?

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452907 28/11/2017 10:04
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Problemet mitt med motor i utmark er støy. Det har man ikke på en elsykkel. Og hvorfor er det tillatt med atv / snøscuter? De setter ganske mye større merke etter seg enn en sykkel.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452917 28/11/2017 10:29
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Som vanlig sklir dette ut til en diskusjon om elsykler i naturen.

Poenget med tråden var å sjekke om det er elsykler i skogen og hvordan folk opplever å møte dem.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2452934 28/11/2017 11:59
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: simenf
Som vanlig sklir dette ut til en diskusjon om elsykler i naturen.

Poenget med tråden var å sjekke om det er elsykler i skogen og hvordan folk opplever å møte dem.

Sorry. Til det kan jeg legge til at jeg (heldigvis) ennå ikke har sett noen i Østmarka, der jeg pleier å henge.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: ] #2452946 28/11/2017 12:24
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: anonymous
Kortversjon av mitt innlegg: har ikke møtt èn eneste el-sykkel på sti i drammensmarka syd, mjøndalsskauen inkludert, aldri, her eksisterer de ikke. Vet derfor ikke hvordan det er å møte noen, men regner med at det ikke er værre/bedre enn å møte vanlige syklister.

Virker som dette er et "forumproblem" som kùn er et problem her inne, men et ikke eksisterende "problem" på virkelighetens stier.

Har møtt folk på elsykkel på Strømsåsen, en hyggelig kar som jeg møter på i blant. Fikk lov å teste elkaboingen hans sist, så det var jo hyggelig (selv om jeg generelt er litt betenkt når det gjelder elsykler i marka). For å være ærlig er jeg mer bekymra over stravahorer og deres oppførsel, har snakka med turgåere i samme området som har blitt skremt av folk. Det har jo blitt merka opp ei egen stravaløype også, og ser ut som det har blitt kappa ned trær og gjort inngrep enkelte steder for å kunne holde høyere fart. Slike ting bekymrer meg mer enn elsykler.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: gutt45kg] #2452948 28/11/2017 12:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: gutt45kg
Problemet mitt med motor i utmark er støy. Det har man ikke på en elsykkel. Og hvorfor er det tillatt med atv / snøscuter? De setter ganske mye større merke etter seg enn en sykkel.

Hvor har du det fra?
Det er ikke tillatt, i utgangspunktet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: erikskon] #2452974 28/11/2017 15:03
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Det at noen er slitne. Noen i dårlig form. At noen ikke gidder, har vært en flott måte å begrense sykling på. Det er synd at motormiljøpolitikk endrer norsk friluftsliv til motorsport. Pengeboka får råde...

Jeg ser ikke helt hva pengeboka har med saken å gjøre? Du kan jo kjøpe en sykkel uten motor til 120 lapper også i dag? Er det det at noen har råd til å kjøpe seg friluftsopplevelse med elmotor som er problemet?

Big wheels keep on turning
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Kjartandaddy] #2452975 28/11/2017 15:05
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kjartandaddy
Det at noen er slitne. Noen i dårlig form. At noen ikke gidder, har vært en flott måte å begrense sykling på. Det er synd at motormiljøpolitikk endrer norsk friluftsliv til motorsport. Pengeboka får råde...
Jeg ser ikke helt hva pengeboka har med saken å gjøre? Du kan jo kjøpe en sykkel uten motor til 120 lapper også i dag? Er det det at noen har råd til å kjøpe seg friluftsopplevelse med elmotor som er problemet?
Jeg mistenker at han tenker på pængboka til de som produserer og selger sykler, ikke de som kjøper dem.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: anderfo] #2452978 28/11/2017 15:12
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anderfo
Jeg mistenker at han tenker på pængboka til de som produserer og selger sykler, ikke de som kjøper dem.

Aha! Gud forby om noen tjener penger på at folk er late...;-)

Big wheels keep on turning
Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: simenf] #2453064 28/11/2017 22:43
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Vi elsyklister er ikke latere enn de 90% som ikke sykler overhodet, ihvertfall ICON_SMILE Har hatt en superflott tur i kveld med ny Specialized Turbo Levo med 3.0 pigg. Herlig!

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Kjartandaddy] #2453076 29/11/2017 06:40
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: anderfo

Aha! Gud forby om noen tjener penger på at folk er late...;-)

Ja, det var et merkelig argument. Er det noen som spikker sine ski og lodder sine sykler selv slik at noen ikke skal tjene penger på late folk. Regner med at de ikke kjører med demper eller gode dekk heller.

Re: Har du møtt noen elsykler på stien? [Re: Herit] #2453213 29/11/2017 17:06
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Herit
Det er mange gode grunner til å akseptere elsykler i marka:
- det er fremtiden, og du kan ikke stanse utviklingen
- fint for eldre/bevegelseshemmede å ta seg ut i skogen på en ny måte
- senker terskelen for å ferdes ute, flere tar marka i bruk, sikrer at marka bevares for fritidsformål
- øker aksjonsradius / høydemeter for trenede syklister

Men for min del oppheves alle av disse to:

For det første: Elsykler er har motor. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det noe prinsippielt forskjellig fra umotorisert ferdsel. Så når kravet/ønsket om sterkere motorer, eller motorer som ikke krever tråkking, får du alle argumentene over og du er på skråplanet. Hvis vi bare kan være enige om at MOTORISERT FERDSEL HØRER IKKE HJEMME PÅ STI så slipper vi at dette sklir helt ut i fremtiden.

For det andre: STRAVA. HVORDAN HÅNDHEVER VI KOM-tider når annenhver jævel har el-assistert sykkel. HVORDAN DOKUMENTERER VI AT VI IKKE HAR BRUKT ELSYKKEL? Og teller forresten en nedover-KOM på elsykkel dersom du er tom for batteri før nedkjøringen? HVEM VIL EGENTLIG LEVE MED DEN NAGENDE TVILEN???

Serr. Loven er som den er, ennå. Men jeg gir stemmen min til et parti som er villig til å reversere lovendringen.

Blir litt i tvil om dette er et ironisk innlegg ? At man kan ha en prinsipiell negativ innstilling til all motorisert ferdsel i naturen kan jeg forstå, men å blande inn Strava "problemer" I debatten om bruk av el-sykler blir vel å trekke det litt langt?

Personlig tenker jeg at bruk av el-sykler ikke er noe problem. Den bråker ikke. Det er bruken og måten det blir kjørt på som bestemmer hvor mye spor en sykkel setter. Uansett så tenker jeg at naturen tåler en sykkel.

Redigert av Peters; 29/11/2017 17:17.
Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå