Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mva på hittegods?

Mva på hittegods? #2445176 17/10/2017 09:50
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg presterte å legge igjen macen på flyplassen i Amsterdam, den er nå funnet og skal sendes til Norge. Fraktselskapet ber meg oppgi varens verdi, av tollårsaker.

Nå har jeg jo allerede betalt mva og toll på denne macen, og tenkte å slippe å betale 5000 kroner i mva en gang til. Det er ikke mulig å fylle inn noe tekstinformasjon på skjemaet, så alternativet er å sette prisen til null kroner.

Noen som har erfaring med lignende? Hva skjer om den kommer til Norge, og en vrang toller ikke godkjenner den lave verdien?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445177 17/10/2017 09:55
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Alpers

Noen som har erfaring med lignende? Hva skjer om den kommer til Norge, og en vrang toller ikke godkjenner den lave verdien?

Vet ikke, men vis fraktselskapet roter den bort på veien, hvor mye er de da skyldig deg om verdien er null?

- Stefan
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445179 17/10/2017 09:58
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Dette er jo et smutthull egentlig, men skal kunne løses greit om du kan vise at du har kjøpt den i Norge.

Det sagt - det er ei mølle, og det kan godt være du må legge ut først og få tilbake etterpå. Men tollvesenet pleier å være pragmatiske på dette. Posten derimot ...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445182 17/10/2017 10:05
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Varens verdi er vel null, siden den ikke er kjøpt i utlandet.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445191 17/10/2017 10:45
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Men det kan godt være at de mener det må dokumenteres.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445205 17/10/2017 11:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er ingen godvilje som skjer av seg selv har dersom du ikke gjør noe. Det skal betales mva på innførsel uansett med ett unntak - du har bodd i Norge og har med deg ting du har kjøpt der og brukt i minst ett år.

Det eneste fornuftige her er å ringe Tollvesenet og spørre.

Eventuelt spørre på Facebook om det er noen av vennene dine som skal dra via Amsterdam snart. Jeg drar via AMS rett som det er, men skal ikke på tur tilbake før 3. november neste gang. Da har jeg 2 1/2 time på meg og kan plukke den opp, men jeg tipper du ikke kan vente så lenge.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445215 17/10/2017 11:53
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Fraktselskapet har mulighet til å krysse av for "returning goods" på fraktskjemaet i slike tilfeller og da betales det ikke toll/mva - hadde prøvd å få kontakt med dem først

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445216 17/10/2017 11:55
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Egen erfaring: mulighet til, ble glemt, papirmølle i etterkant, fikk aldri igjen penga mine.

Var ikke snakk om store summen, men tid brukt ble etterhvert stor og summen var ikke noe som tok livet av meg. Prinsippet derimot var motivasjonen god nok, en stund...

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445275 17/10/2017 17:02
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Ville vært "for lett" om det bare var å melde det som gjenglemt. Det vil jo i praksis åpne for momsfritak for pakker med brukte varer.

Ikke det du spør om, men har du tenkt på at det ikke er noe moms innen EU? Med litt flaks kjenner du noen som skal på storbyferie til helgen..

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445300 17/10/2017 20:25
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det går da fint å få den sendt til Norge uten å belastes MVA. Har selv fått inn varer som er deklarert inn som "replacement" for feilsendelser/reklamasjoner som det ikke belastes MVA på. Dette håndteres gjennom "proforma fakturering". Antar Mac-en kan sendes på samme måte, men det finnes sikkert flere metoder for å få den inn uten å belastes MVA.

Quote:

En proformafaktura utstedes for levering av varer som ikke krever noen betaling fra mottageren. I stedet oppretter man en proformafaktura som et oppsett "ifølge formen" (som det betyr på latin) for å vise verdien av varene. Eksempler på varer hvor en proformafaktura kan opprettes er:

erstatnings- og garantivarer
gaver
vareprøver og reklameformål
returvarer
reklamemateriell

Redigert av Skikongen; 17/10/2017 20:26.
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445316 18/10/2017 00:16
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Jeg presterte å legge igjen macen på flyplassen i Amsterdam, den er nå funnet og skal sendes til Norge. Fraktselskapet ber meg oppgi varens verdi, av tollårsaker.

Nå har jeg jo allerede betalt mva og toll på denne macen, og tenkte å slippe å betale 5000 kroner i mva en gang til. Det er ikke mulig å fylle inn noe tekstinformasjon på skjemaet, så alternativet er å sette prisen til null kroner.

Sett reell verdi, den angir forsikring i mange selskap.
Har du kvittering fra butikk står det jo at du har betalt moms på produktet allerede, større butikker lagrer også serienr eller lignende på produktet de har sendt ut til kunde så det skulle være lett å bevise at macen er 'norsk' ICON_WINK

Som andre har nevnt er det rubrikk på tollskjema for retur. Vanligvis må du da bevise utførsel i form av flybillett til stedet pakken er sendt fra eller ditto sporingsnummer om pakken har vært der på reparasjon etc.

Hvis det av en eller annen [rar] grunn er fraværende på skjemaet sender du pakken med reell verdi og kontakter bud/postfirmaet i Norge før den havner i tollbehandling her, det burde være en enkel sak å ordne opp i.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445325 18/10/2017 05:51
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Reis ned å hent den ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445326 18/10/2017 06:05
K
kjetilraknerud Offline
Medlem
Medlem
K
Det skal åpenbart ikke betales mva i dette tilfellet. Merverdiavgiftsloven § 7-2 sier:

[,..]Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift ved gjeninnførsel av varer som nevnt i tolloven § 5-4 første ledd bokstav e dersom den som utfører og innfører varen er samme person. Vilkåret om at den som innfører og utfører varen må være samme person, gjelder likevel ikke dersom varen tidligere er endelig belastet merverdiavgift[...]

Den aktuelle bestemmelsen i tolloven sier:

[...]vare som er fremstilt eller fortollet her i landet og som gjeninnføres i uforandret stand, dersom toll ikke er refundert ved utførselen[...]

I ditt tilfelle er samtlige vilkår oppfylt:

- Varen er tidligere fortollet i Norge (da opprinnelig importør tok den inn i landet)
- Varen er endelig belastet mva. (siden du er en privatperson)
- Varen er i "uforandret stand"

Den som fortoller varen for deg må bruke en egen "prosedyrekode" ved fortolling. Det bør de klare å finne ut av hvis du gir beskjed om grunnlaget for mva-fritak og i tillegg kan dokumentere at varen tidligere er kjøpt i Norge.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445368 18/10/2017 09:00
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Dette skulle ikke være lett. Etter et par timer i telefon med diverse ansvarshavende i Nederland ble konklusjonen følgende:

1: Schipol bruker kun to tjenester til å sende ut varer fra hittegods. De refererer til sikkerhet som årsak til dette, og kunden kan så vidt jeg skjønte ikke velge fraktselskap for avhenting selv.

2: Summen jeg setter som verdi, brukes både til forsikring og tolldeklarering. Verken flyplassen eller deres fraktselskap kunne svare i særlig grad på hvorvidt det ble en tollbelastning, om de oppfører at dette er gjeninnføring av brukte varer e.l.

3: Tollvesenet forholder seg til den verdien som er satt på pakken, og en må betale toll og moms deretter.

4: En må så søke om å få beløpet tilbake, om en kan bevise at det er betalt tidligere. Det har jeg jo gjennom kjøpskvitteringen, men gleder meg ikke veldig til denne mølla.

5: Siden jeg måtte ha maskinen NÅ, må det bli denne løsningen. IKKE legg igjen maskinen din noe sted er min klare anbefaling.

6: Jada, alt lagres i skyen og selve maskinen er ikke verdens undergang, men den gamle maskinen er treg, bråker og har batteritid på en time. ÆSJ.

7: Takk til GeirK som tilbyr henting. Du får poløl på flaske eller i glass ved første og beste anledning som takk for tilbudet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445370 18/10/2017 09:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kanskje et Eplehus i nærheten kan låne deg en maskin mens du venter på at GeirK skal innom Schipol? Hadde vært en fin gest det.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445371 18/10/2017 09:08
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

2:(...) om de oppfører at dette er gjeninnføring av brukte varer e.l.

Det er fortsatt et håp om at de fører opp det.

4: En må så søke om å få beløpet tilbake, om en kan bevise at det er betalt tidligere. Det har jeg jo gjennom kjøpskvitteringen, men gleder meg ikke veldig til denne mølla.

Dette er etter min erfaring ikke en problematisk papirmølle - men, du får ikke igjen gebyret fraktbyrået tar for fortollingen (som typisk er noen hundrelapper).
Du sender bare en kort søknad som beskriver hendelsesforløpet med matchende dokumentasjon for hvert punkt i hendelsesforløpet. F.eks.
-Mac kjøpt i Norge dato xx, vedlagt kvittering.
-Mac gjenglemt på flyplass, vedlagt flybillett, et eller annet papir du har fått fra flyplassen e.l.

Noen ganger tar det en del uker, det får man i tilfelle beskjed om når søknaden din er bekreftet mottatt av tollen dagen derpå, eller så har jeg også opplved at søknaden har vært ferdigbehandlet etter et par dager.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445380 18/10/2017 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

7: Takk til GeirK som tilbyr henting. Du får poløl på flaske eller i glass ved første og beste anledning som takk for tilbudet.

Null problem - med forbehold om at ettermiddagsflyet mitt fra Heathrow ikke er så forsinket at jeg ikke rekker det - men jeg skal innom AMS uka etterpå også.

Send meg PM med detaljer hvis dette fremdles er aktuelt. Jeg drar nedover 30. november og dersom jeg får til å plukke den med meg på tur ut, gjør jeg det for å være sikker.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445382 18/10/2017 09:47
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Har du prata med tollvesenet? De elsker å svare på sånne spørsmål og de få gangene jeg har kontaktet dem med mine problemstillinger har de alltid vært løsningsorienterte og imøtekommende.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445397 18/10/2017 10:41
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
- Jeg pratet med Tollvesenet, og de forklarte at det var en helt vanlig prosedyre å få refundert beløpet. Tiden det tok kunne ikke mannen si noe om.

- @GeirK. Den ble sendt allerede i dag, så du kan frekventere din favorittkaffebar som normalt når du er på Schipol. Men ølet står ved lag.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445422 18/10/2017 13:30
K
kjetilraknerud Offline
Medlem
Medlem
K
Det bør være unødvendig å kreve refusjon, siden speditøren har mulighet til å ordne dette direkte ved fortolling. Ville derfor forsøkt en telefon til de som skal håndtere fortolling inn i Norge nå.

Re: Mva på hittegods? [Re: Alpers] #2445485 18/10/2017 18:53
E
ervian Offline
Fersking
Fersking
E
Skatteetaten håndterer refusjon av MVA nå.

Jeg var gjennom prosessen med å søke refusjon tidligere i høst. Dagen etter at jeg sendte inn søknaden elektronisk var den godkjent, pengene tikket inn på konto påfølgende uke.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/avgifter/privat/refusjon/

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå