Alle veit hvor sulten man blir mens man veter på grillingen ikke sant.
En liten pølse mens man venter er lov. Her er en liten pølsebit for ikke å få alt for tunge abstinenser mens jeg venter på at Colonagoen skal bli varm.
Dette er noe helt annet for å si det sånn. Stæjj tjuuund
Ha ha Lars! Samme løsning som meg. Jeg kjøpte en gammel stål-Merckx som jeg pusset opp i vinter, og etter at jeg syklet på den ei stund kom jeg fram til at den var et lite hakk for liten til meg. Endte opp med en BMC Streetfire-ramme som jeg bygde opp med mange av delene fra Merckxen. Du har rett, dette er noe helt annet. For meg er det nok ikke en ventepølse, jeg er fornøyd nok. Annerledes følelse enn stålramma ja. Skal bytte ut hjulsettet (Mavic Aksium) med noe som er en liten halvkilo lettere, og så tror jeg at jeg er i mål.
Avslørt etter så kort tid. Jeg tenke det var litt å lure på.
Etter å ha lurt på litt av hvert av hvert av rimelige rammer på nettet gjenoppdaget jeg at Probike som ligger 600 meter borte i veien fra jobben hadde disse rammene på salg. 3490 for 2007 og 3990 for 2008. Og det var ikke bare ramme, men ramme, gaffel, styrelager, setepinne og seteklemme.
Litt titting på geometritabellen sa meg at jeg sikkert kunne få en XL til å funke. Det er ikke så veldig forskjellig fra det jeg liker, selv om det sikkert kunne vært en cm til med overrør. Jeg er ikke kjempekresen på tilpasning om det ikke er helt feil da.
Til å påstå seg å være et sveitisk teknologifirma var BMC forbløffende sparsomme med opplysninger om sykkelen i brosjyra.
Quote:
Streetfire delivers responsive, dynamic and reliable handling at even the highest speeds.
Dette var det som stod. I tillegg til at den har presist laget ramme og stilig lakk. Det er mulig at jeg av og til kan fremstå som litt nerdete på sykkeldele- og tech fronten. Men litt mer hadde vært OK. På websida inviteres vi til
Quote:
We invite you to dive in to the fascinating world of Swiss Cycling Technology.
Men den linken er død. Vi får derimot vite dette:
Quote:
The Integrated Skeleton Concept permits good force distribution near the nodal points by using carefully selected reinforcing elements. Each tube transition can be perfectly adapted to the flow of forces.
Med andre ord var det ikke mye annet enn marketspeak.
Specinfo sa at den har en Easton EC70 karbongaffel med alustilk. Samt en Easton EA50 setepinne.
Med dette som ballast gikk jeg en tur til Probike for å titte. I levende live var det imponerende masse formet aluminium for prisen. Det var T-formet overrør. Underrør i betraktelig størrelse ovalisert de vanlige veiene og litt kantete for sikkerhets skyld. I tillegg trekker "integrated Skeleton Concept" til seg oppmerksomhet. Det er en ok utseende støpt (?) del som lar nodalfokuskreftene få en perfekt flow.
Bak er det et ønskekvistkjedestag som er sveiset sammen i lengderetningen. Setestagene har også en litt kantete form med flat innside mot hjulet. Kjedestagene gjentar T-formen fra overrøret, men med flat innside.
Ramma var ikke kjempelett, men Probike var grei og veide en medium (tror jeg det var jeg tittet på) til rundt 1470 gram. En fin kjøpetrigger var dessuten merket på over- og under-røret. Spesialprofilert Easton Ultralite gitt. Og de gadd de ikke skrive i brosjyra. Det står derimot på setestaget.
Så jeg sa la gå. Jeg tar'n men jeg vil ha en 2008 i blå. Finere farge. Lettere å se Ultralite stempelet er det også. Den var altså 500 dyrere enn 2007. Ellers klarte jeg ikke å se forskjell på dem annet enn i lakken. Når det kom en XL fra lageret fikk jeg bakoversveis av det gedigne styerøret. - Hallo Lissom. Det var 21 cm som i brosjyra, men ser ut som 41. Ellers så ikke ramma like stor ut som Colnagoen gjorde som naken.
Følj med farbror Lars som myser mer om billig alu i neste episod.
I mellomtiden kan Over kose seg med bildet av en ekte Ultralite logo og et sveitsisk presisjonsflagg samtidig
Redigert av larsb; 01/08/200918:16. Rediger grunn: småting
Avslørt etter så kort tid. Jeg tenke det var litt å lure på.
enkelte momenter gjorde det litt lettere å ta agnet, selv om jeg ikke var først ute :-) Kjekt å høre vekten på den i M, som er den størrelsen jeg har i sportswiener...
Det var et ganske lekkert flagg Lars, men jeg kontrer med at min har vært opp Mont Ventoux. Ganske merkelig, men jeg hadde god tid til å lese alt som sto malt på asfalten på vei opp. Selv om jeg følte at jeg fløy opp. Ehhhhhh..... Det eneste lille skåret i gleden var at BMC ofte var kobinert med en liten malt sprøyte og den lille kommentaren "never again".
Vi er en del av et større system. If ten kills me i take one.
Endte opp med en BMC Streetfire-ramme som jeg bygde opp med mange av delene fra Merckxen. Du har rett, dette er noe helt annet.
Fiiin! ...og JEG har sett Campagnolo bremsene "In Real Life"! Får jeg komme til deg og skru av bremsene mens jeg avleder deg med obskøre gester?
Sett på 25mm dekk og aluskjermer så blir det toppers!
Sitat: BleuB
Så jeg sa la gå. Jeg tar'n men jeg vil ha en 2008 i blå. Finere farge.
Jepp. Det er NOE med deg og blått ja! (ref. tidligere sykkeltråder) Flott sykkel, godt å se at du klatret deg opp igjen på jernhesten. Sett på 25mm dekk og aluskjermer så blir det toppers!
Atle! Du vet jeg er 25 mm dekkenes beste venn på forumet? Ja? Men skjermer, neppe.
Aha! Kjull. Jeg fikk ikke se bildet i posten din på jobben. Det var bare et lite rødt kryss å se. Det er 34,4 mm klemme, og det går helt fint med standard forgir på kompakt. Ta ikke vekta for 100% men det var deromkring.
Over. Nå er det deg og Kjull og meg mot Tyler, Floyd og Aleksander. Let the omdømmekamp begin...
Flere poster vil følge. Foreløpig har jeg bare brukt den tre ganger. Få heller høre hva du tenker om din så lenge. Den er forresten skikkelig lekker og ligner ikke på noe under 3500 kroner i det hele tatt. Hvlken setepinne er det forresten du har på der?
Jeg kommer sent men godt i omdømmekampen. Trenger litt småplukk for å få satt den sammen. Bla klemmen til forskifteren. Finnes det 34.4mm der? Trodde det va 31.8 eller 34.9 det gikk i?
BTW: Hvilke "nuts" trenger jeg til bremsene? Std. mutteren til bakbremsen var for tykk for hølet i rammen, se...
(Dette burde kanskje lagt i wheel deal tråden, men det godtas vel her også...)
OK. Jeg har laget masse forvirring med millimeterene her. Jeg skal måle og gi deg diameter med masse desimaler i ettermiddag
Jeg fikk akkurat samme problem med bakbremsen med mine Dura Ace bremser. Sportslageret hadde aldri hørt om mindre muttere, og mekanikeren på probike hadde ferie, så jeg måtte løse problemet selv.
Diameteren på hullet er ca 0,2 mm for lite. Jeg filte ned mutteren litt og fikk trøkket den inn. Jeg har en mistanke i ettertid om at det sitter en grad i åpningen av hullet. Har du en gradfjerner kan du teste den, eller vri spissen på en kniv rindt der. Og ja, fra baksiden der mutteren skal inn Ellers er det å fjerne gods fra mutteren, som gjelder.
Jepp, det skal jeg gjøre. Les dette med den bakgrunn at jeg ikke har særlig erfaring med racersykler utover noen turer på min fars gamle DBS, 60 mil på Merckxen jeg byttet ut og 150 på BMCen. Erfarings- og sammenligningsgrunnlaget er jo da ganske tynt, men jeg forsøker å skrive litt likevel.
Jeg hadde (har) en Merckx som var for liten. Jeg har lange bein og satt ikke 100% på den. Jeg prøvde med setepinne med ekstra mye setback og lengre stem og slikt, men det ble ikke helt bra. Jeg likte den veeeeldig godt, og venta lenge før jeg konkluderte med at "her må jeg kjøpe ny ramme". Jeg hadde litt dårlig tid fordi jeg skulle på sykkelferie i Frankrike/Italia så jeg måtte kjøpe noe fra butikk/onlinebutikk i Norge eller brukt. Bruktmarkedet var skralt, så jeg gav opp det ganske raskt. I butikkene fant jeg heller ikke noe særlig, det meste av løse rammer kostet mer enn det jeg kunne tenke meg å betale. Jeg kunne jo gått på Sørensen og kjøpt en Cervelo, Pinarello eller en annen high end ramme, men jeg synes det er litt bortkastet da jeg ikke skal sykle ritt eller har dårlig tid når jeg er på sykkeltur. Budsjettet var forøvrig romsligere enn det jeg endte opp med å bruke. Materiealvalg gav seg selv, det er aluminiumsrammer som gjelder i denne prisklassen, selv om det er mulig å kjøpe no-name karbonrammer på e-bay og andre steder. Jeg vil ha noe solid som varer i mange år og som tåler litt hvis jeg er uheldig en dag. Det sies at aluminium er stivt og ukomfortabelt. Jeg likte følelsen i stålramma og var litt skeptisk til aluminium, men mer om det senere.
Etter mye leting, lesing og vurdering sto jeg igjen med to kandidater. Den ene var en Carrera Mamayama fra Italbikes, den andre var BMC Streetfire. Siden Probike ligger i en avstand fra meg som gjør at jeg kan gå i butikken prøvesitte, tafse og se på ramma valgte jeg Streetfire etter et sekunds tafsing. Carreraen er kanskje et hakk bedre rent estetisk, men BMC er kulere synes jeg. Forøvrig brukte Phonak en lett modifisert Streetfire på Paris-Roubaix et år, og det sier vel da at dette er solide saker som holder mål for min del!
Den kom i en fin eske med gaffel(Easton EC70), styrelager(FSA) og setepinne(Easton EA50) inkludert. Byggingen gikk veldig fint med to unntak. Crown racen var rett og slett for trang på gaffelen, den gikk ikke på plassen sin uansett mengde vold. Jeg tenkte at den kom til å falle på plass etter en tur eller to så jeg gjorde ikke noe mer med den. Det var noen millimeters avstand mellom den og gaffelkrona. Etter testtur hadde den ikke flyttet seg, så jeg kjørte et gammelt sjørøvertriks og splitta den i to med baufil. Da ble alt perfekt. Kabelstopperne for girwiere sitter på styrerrøret og når man bruker de medfølgende strammerne ble girwire og bremsewire for frambrems på høyre side liggende i spenn på min sykkel. Jeg løste det ved å legge kabel for framgir og bakgir motsatt side av normalt og krysse wirene igjen under ramma. Det går helt fint så lenge jeg husker det når jeg kjapt skal justere en runde "on the fly". Jeg har bannet hardt et par ganger når jeg har glemt det og justert framgiret med det resultat at bakgiret ble pervertert. Etter at wirene har strukket seg ferdig er ikke dette noe problem.
Ustyrsvalget på sykkelen var lett siden jeg hadde det meste fra før. Campa Veloce drivverk og bremser. Jeg liker det veldig godt. Specialized Toupe sete på FSA K-Force Light karbon setepinne. Jeg har prøvd noen forskjellige styrer og ikke funnet noe jeg har likt. Tradisjonelle og ergonomiske har vært prøvd uten at jeg har likt det. Endte opp med å kjøpe et compact-styre. 3T Ergonova pro. Det er det første styret jeg har likt. Stem er (var) FSA OS115. Det er byttet med et kortere Syntace F119 i korrekt lengde. Jeg prøvde FSA-stemmet siden jeg hadde det, og det var for langt. Mavic Aksium Race hjul.
Jeg rakk en testtur før jeg måtte pakke sykkelen i kofferten og fly til Nice. Dro sammen med to kompiser. Planen var å kjøre til Bedoin for å være der tre dager og sykle Ventoux. Deretter kjørte vi til Italia og var ei uke i Finale Ligure. Vil dere ha turrapport også? Den er godt testet på klatring, nedoverbakker, tempoetappe i Cinque Terre og flatere vei mellom Milan og San Remo.
Når det gjelder sykkelen er jeg veldig fornøyd. Jeg var skeptisk til komfort, men mener at den frykten var grunnløs. Når man har syklet mye stiv singlespeed i terreng; finnes det noe som er ukomfortabelt etter det? God asfalt går fint, dårlig asfalt går fint, jeg blir ikke sliten hverken i rygg eller nakke. Jeg synes ramma er komfortabel. Det kan utmerket godt hende at jeg synes det fordi jeg ikke vet om noe annet, så ta min skriverier med en god skive salt parmaskinke. Det negative er at den er vinglete når jeg kommer over 75 kilometer i timen. Det liker jeg ikke. Jeg tror imidlertid at det er hjula som har skylda her, har iallefall lest at det kan være et problem med Aksium-hjul. Det kommer snart et ordentlig hjulsett på den, for det fortjener den definitivt. Skal finne meg en nedoverbakke og teste igjen. Forøvrig er det sjelden jeg sykler så fort, men jeg kvier meg for å sykle mye over 70. Lurer imidlertid på om det kan være den splittede crown racen som er skyldig? Når det gjelder klatring så kommer den opp Mont Ventoux, og rytteren sliter vesentlig mer enn sykkelen. Hvis jeg oppsummerer plusser og minuser kommer jeg ut omtrent slik:
+Stabil men likevel lettkjørt og den føles rask +Byggekvalitet fra BMC, sveiser og lakk er gjennomført bra. +Pris +Service fra Probike +Montering av kabelstoppere på styrerøret gjør at ramma ikke får kabelgnissemerker.
Noen minuser -Vekt (ramme og gaffel er en liten halvkilo mer enn ønsket). Til prisen kan man vel ikke forlange mer? -Trang crown race -Monteringen av kabelstopperne på styrerøret. Jeg er skeptisk.
Dett var vel dett. Hvis noen vil tafse eller ta en prøvetur kan det selvfølgelig ordnes.
Atle! Du vet jeg er 25 mm dekkenes beste venn på forumet? Ja? Men skjermer, neppe. LarsB
25? nei,nei du må pusse brillene dine bedre, jeg skrev 28mm! hihi, jeg vil at andre skal sykle med skjermer så kan jeg fly forbi dem UTEN skjermer for sykkelen (og jeg!) er litt baktung...
Hmm, denne tråden har fått meg til å savne racersykling, jeg får nok ta en tur når det blir tørt ute (uten skjermer, sånn på trass)
(BTW - jeg har et skyvelær som jeg gjerne låner bort et lite stund. jeg har t.o.m bestilt et mikrometer. høypresisjonsutstyr er finfine saker å ha. (skyvelær har et toleranseforskjell på 0.02mmm og jeg trenger bedre presisjon enn det.)
Sitat: OVeR
Det negative er at den er vinglete når jeg kommer over 75 kilometer i timen. Det liker jeg ikke. Jeg tror imidlertid at det er hjula som har skylda her, har iallefall lest at det kan være et problem med Aksium-hjul.
Kikk litt på hjultesten hos roures-et-eller-annet-jeg-glemmer-alltid-hva-det-heter-og-som-jeg-alltid-linker-til-her.com, den måler stivheten hos hjulene så du får sett hvor på skalaen hjulsettet ditt ligger?
OveR - du glemte jo den obligatoriske pavé-testen?!?!?
Du vil susse på Gary Fisher når du møter ham. Den nye racersykkelinja hans har Race Utility som tema. Alle har plass til 28 mm dekk eller 25mm og skjermer. Les mer her: http://www.velonews.com/article/96114
Nei men Ove, da. Dette er jo innlysende. 28mm for best mulig komfort slik at ikke sveisen ødelegges i humper og annet tull i veien. Aluminiumsskjermer er blanke og fine - de speiler du deg i for å sjekke sveisen.
Aksium er litt ustabile i høy fart, ja. Men det er et kanonhjulsett til alt annet. Kan kjøre gjennom minefelt med dem uten at de blir ødelagde.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Ventepølsa er klar!
[Re: Hæ?]
#78147704/08/200909:45
OveR(Pictured left.) had the good looks of a movie star, and would often sit up in the last kilometer of a race, and comb his hair. He would sometimes do this on a hard climb, as a psychological ploy to demoralize the other riders. He earned the nickname of "Pédaleur de Charme" for his beautiful smooth pedaling style.
Litt ustabile? Kjentes ut som jeg hadde montert knærne til en limsniffer mellom meg og veien. Rett og slett spooky. Forsåvidt er jeg enig i at det er et kanonhjulsett som tåler mye.
Personlig har jeg trodd at det er 23mm som er korrekt på racer. Hva er fordelen med 25 utover litt mer komfort? Som jeg ikke savner?
Ja, se der. Det er jo meg i et nøtteskall. Utover at jeg sliter litt med å demoralisere andre ryttere når det klatres. Ser nok ikke så sjarmerende ut da. Sikkel, tunge snørr og gørr.
Personlig har jeg trodd at det er 23mm som er korrekt på racer. Hva er fordelen med 25 utover litt mer komfort? Som jeg ikke savner?
Michelin sine 25mm kan kjøres med 6bar kontra 7bar på 23mm. Større volum og lavere trykk gir skikkelig deilig balongdekkfølelse på pinnestive karbon- og aluracere. Kjører man horizontaly-stiff-but-vertical-compliant-sykler kan man rocke 23mm.
Evt. kjøre stålramme,32mm dekk og skjermer. Det er særdeles komfortabelt og anvendelig og en fin-fin avsporing av tråden
Se ellers Hampsten sin Strada Bianca for en framifrå balanse mellom ytelse og komfort:
Jeg veier 80 kilo netto Jeg sykler på Osloasfalt Jeg er vant til å kjøre terrengsykkel Jeg kjører ikke mye solo i 50+ Conti GP 3000 veier kun 210 gr i 25mm*
Når jeg da får mer komfort, mer fart, mer punkteringsbeskyttelse og dermed sikkerhet nesten helt uten ulemper er valget greit.
* men nå har jeg Michelin som er en del tyngre. The final verdict gjenstår. Men at jeg ikke ser noen reelle ulemper med bredere mykere dekk i virkeligheten ståt fast.
Og så kan jeg sykle grusveier uten å være nervøs. Det er gøy med intervaller mellom Hammern og Skjersøen på Colnago
Jeg tror grusvei på slank stålracer er det nye. Selv tok jeg i søndags turen gjennom Lommedalen, ned Dronningveien, rundt Steinsfjorden og så tilbake samme vei igjen. Ifølge loggen var jeg som mest oppe i 49 km/h på grusen ned gjennom Lommedalen, og det var mange strekninger hvor jeg var godt over 40 km/h. Men 25 mm er jo å dra det litt langt da. Jeg synes det holder med 22 mm.
Re: Ventepølsa er klar!
[Re: Dan]
#78180704/08/200917:34
Contential GP4000 25mm veier 222gram og jeg syntes at det er et bra vekt. Jeg låner gjerne bort disse for den som vil forderves.
I det siste har jeg snust på feitere dekk som 30-35mm, men de største/kjente dekkmerkene er ikke helt optimale mht rullemotstand/komfort slik at de kan brukes til "racing" fremfor "communting".
Grand Bois dekkene ser ut til å være den beste kvalitetsdekk for høykvalitetssykling, og jeg ser frem til at jeg får prøvd 30mm!