Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ta over forfallent småbruk...

Re: Ta over forfallent småbruk... [Re: stiniss1] #2449483 07/11/2017 19:23
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Flytta fra ny tomannsbolig til hus fra 1850 i fjor. Vi har ikke sett oss tilbake og stortrives her. Har bytta alt vann og avløp, mesteparten av det elektriske, en del vinduer, revet en vegg, slipt gulv, lagt nye gulv, bytta kjøkken, bygd vaskerom, bygd en ny do, bytta og renovert noen dører, malt en hel haug, pussa pipe og sikkert mer.
Har gjort alt selv, minus en del elektrisk og rørleggerarbeid og har lært ufattelig mye på veien. Det blir bra, men det tar mye tid og koster alltid mer enn du tror. Kan dere gjøre mye selv sparer dere omtrent 50%, kanskje mer, på det dere gjør.

Du kan dog ikke regne deg fram til svaret her, tror det sjelden svarer seg å bo i et ordentlig gammelt hus. For oss handler det om sjel, tomt og plass og ikke minst tilfredsstillelsen av å ha bygd opp det du har rundt deg og at du har tilegnet deg kunnskap og evner til å gjøre det!

Kostnadsanslagene dine må kanskje justeres litt opp og ned, men totalen trenger ikke være så gal. Du bør bruke kanskje 50’ på godt verktøy om du ikke har mye.

Redigert av Boas; 07/11/2017 19:23.
Re: Ta over forfallent småbruk... [Re: Boas] #2449500 07/11/2017 21:14
S
stiniss1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Det skal sies at huset brant innvendig og ble totalskadd i 1984. Så da ble det tatt ganske mye. Opprinnelig bygning er fra ca. 1925. Jeg antar at man på sikt vil få lyst til å bygge ny trapp, legge ny kledning, gjøre noe med kjeller, etc. etc. El vil sikkert måtte gjøres noe med. Men huset står jo og vil være beboelig i mange år. I tillegg er det en kjempejobb å kaste skrot.

Sitat: Boas

Du kan dog ikke regne deg fram til svaret her, tror det sjelden svarer seg å bo i et ordentlig gammelt hus. For oss handler det om sjel, tomt og plass og ikke minst tilfredsstillelsen av å ha bygd opp det du har rundt deg og at du har tilegnet deg kunnskap og evner til å gjøre det!

Inspirerende! Det er vel sånn jeg tenker også. Om det blir noe av, vet jeg ikke, men skader vel ikke å melde interesse.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support