Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes

Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes #2443212 06/10/2017 19:09
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Hei.

Høsten har for begynt å feste grepet. En fast tradisjon for den mørke tiden er å planlegge sykkeltur for neste sommer.

Vi er 3 stk som skal på tur neste sommer, men vet ikke hvor.
Vi vil gjerne ha en flerdagerstur. Helst minimum 7-8 dager. Ønsker å klare oss uten guide.
Vil nok definere oss som over middels både i fysisk form og teknisk ferdighet.

Hadde i utgangspunktet tenkt Island fra nord til sør, men etter å ha vært i kontakt med div lokale så virker det ganske uaktuelt uten å ha med guide, support osv.

Så....Noen som har tips til spennende turer, prosjekter, eksepedisjoner? Hytte til hytte funker, telt og frysetørket mat funker... Viktigst av alt er å få en fin opplevelse.

Setter stor pris på alle innspill. Sikkert masse spennende der ute som vi ikke har hørt om.

- Andreas

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443403 08/10/2017 16:22
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Ingen?

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443436 08/10/2017 18:50
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har dere pratet med BikeCompany i Reykjavik? Hyggelige folk, en av gutta der har studert i Trondheim i mange år. Fikk veldig bra guiding på supre stier for en del år tilbake. Island er jo ridd av notorisk uforutsigbart vær, og sånn sett må man treffe bra med oppakning. Jeg husker siste del av turen vi var på, hvor vi kom ned i mildere strøk, da pakket dekkene seg helt vilt. Jeg lagde en turrapport; https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1511569#Post1511569

Jeg har Slovenia på min bucketlist for turer, inspirert av bilder delt på foto/video-delen av forumet av en lokal helt. Mer her: https://mpora.com/users/schpytzyo/videos

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443492 09/10/2017 07:02
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Hei.
Har ikke snakket med det selskapet. Takk for tips.
Kommer dog ikke til å bruke guide. For oss er en stor del av opplevelsen det å utforske nye områder uten å være avhengig av guider, større grupper osv.
Har hørt rykter om at island har mye dårlig vær. Hvordan var det å sykle der når det var vått? Takk for fin turrapport. Dersom vi ender opp med å dra til Island så kan det nok hende jeg sender en PM med noen spørsmål.

Slovenia høres egentlig spennende ut det også. Skal prøve å få sett nærmere på det. Takk for tips.

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443508 09/10/2017 07:59
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Min kollega var i Slovenia i hele juni og digget området. Som et resultat ligger det blant annet 29 stier inne på trailguide.net

Mvh.
Bjørn Jarle

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443510 09/10/2017 08:09
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slovenia kan jo gjøres som en kombo på deler av denne turen. Hvor langt inn i Dolomittene dere kommer på 8 dager vet jeg ikke Evt sette av 14 dager og gi dere i Chamonix siden dere allerede har vært på siste 3 delen. Har sett et GPS spor et eller annet sted på nettet. Tomasi sender dere sikkert GPS også hvis dere spør.
http://singletrackworld.com/2017/07/tito-tomasi-crossing-the-alps-solo/

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: sanouka] #2443552 09/10/2017 11:04
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Sitat: sanouka
Slovenia kan jo gjøres som en kombo på deler av denne turen. Hvor langt inn i Dolomittene dere kommer på 8 dager vet jeg ikke Evt sette av 14 dager og gi dere i Chamonix siden dere allerede har vært på siste 3 delen. Har sett et GPS spor et eller annet sted på nettet. Tomasi sender dere sikkert GPS også hvis dere spør.
http://singletrackworld.com/2017/07/tito-tomasi-crossing-the-alps-solo/

Takk for glimrende tips. Går absolutt på listen over prosjekter som kan være høyaktuelt.

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2443585 09/10/2017 13:29
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tar meg lov til å slå et slag for steinrøysa/furet værbitt også. Ikke like spektakulært og eksotisk, men ikke værst for en helg med bare et par tre timer i bilen. Fire Hallingdalskommuner på to dager. Litt grus, noen gjørmehull og litt Hallingflyt her og der blir det jo, men også masse dritfin sti. 12 mil 2500 hm opp og 3500 ned totalt kanskje. Hadde tenkt å ta hele med overnatting ca halvveis i Hemsedal i sommer, men er litt for mye godværssyklist til at det ble noe av i år.....men neste år. Alt av stier er sykla i andre sammenhenger og jeg vil si at for greit øvede syklister så er det forsvinnende lite knot.

Første leg går ned på vestsiden fra Nystølsfjellet øst i Gol kommune
GPS logget av Mr Trailguide himself
https://trailguide.net/371
Man skal ikke rundt bare ned

Neste stileg kommer etter ca 10 km på kjerrevei over myrdragene mot Storefjell så inn på linken under som uavhengig av retning ender opp på Blomeslettan på østsiden av Storevann i Hemsedal.
https://trailguide.net/340
Fra Blomeslettan inn og ut på stisnutter ned mot Ulsåk/Hemsedal

Overnatting for vanlige dødelige som meg. (Sikkert mulig som en knallhard heldagstur for de som liker det.)

Dagen etter sykle ca halvparten av Torsetrunden til skisenteret. Og ta Huldra til Gol via Reinsbotnan og hele Skaraåsryggen
https://trailguide.net/661
Mangler nedkjøringa til Gol på slutten pga bråk med grunneiere, men ingen av nedkjøringene er spesielt hemmelige.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: sanouka] #2443624 09/10/2017 17:47
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Sitat: sanouka
Jeg tar meg lov til å slå et slag for steinrøysa/furet værbitt også. Ikke like spektakulært og eksotisk, men ikke værst for en helg med bare et par tre timer i bilen. Fire Hallingdalskommuner på to dager. Litt grus, noen gjørmehull og litt Hallingflyt her og der blir det jo, men også masse dritfin sti. 12 mil 2500 hm opp og 3500 ned totalt kanskje. Hadde tenkt å ta hele med overnatting ca halvveis i Hemsedal i sommer, men er litt for mye godværssyklist til at det ble noe av i år.....men neste år. Alt av stier er sykla i andre sammenhenger og jeg vil si at for greit øvede syklister så er det forsvinnende lite knot.

Første leg går ned på vestsiden fra Nystølsfjellet øst i Gol kommune
GPS logget av Mr Trailguide himself
https://trailguide.net/371
Man skal ikke rundt bare ned

Neste stileg kommer etter ca 10 km på kjerrevei over myrdragene mot Storefjell så inn på linken under som uavhengig av retning ender opp på Blomeslettan på østsiden av Storevann i Hemsedal.
https://trailguide.net/340
Fra Blomeslettan inn og ut på stisnutter ned mot Ulsåk/Hemsedal

Overnatting for vanlige dødelige som meg. (Sikkert mulig som en knallhard heldagstur for de som liker det.)

Dagen etter sykle ca halvparten av Torsetrunden til skisenteret. Og ta Huldra til Gol via Reinsbotnan og hele Skaraåsryggen
https://trailguide.net/661
Mangler nedkjøringa til Gol på slutten pga bråk med grunneiere, men ingen av nedkjøringene er spesielt hemmelige.

Takk for tips. Hadde vært veldig stas med en tur over flere dager i Norge. Viktig å ikke glemme at det er fryktelig mye moro å gjøre i Norge, må ikke alltid reise langt for å finne store opplevelser.

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2444023 11/10/2017 12:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hanedalen

Har hørt rykter om at island har mye dårlig vær. Hvordan var det å sykle der når det var vått?

Vi hadde 3 dager der oppe, men bare litt regn siste dagen som vi brukte til sykling. Heldigvis ventet nedbøren til vi var ferdig med å sykle; det var barfrostfest hele turen, med unntak av når vi kom ned i mildere strøk, da var det opptint "vulkansk gjørme". Det var drøye saker.

En annen mulighet er å kjøre noe av det samme som dere er kjent med fra før, GR-stiene på Mallorca. Jeg kjørte en god del av disse på ferie der for et par år siden, det var gøy. Lett å finne frem og 99% syklbart. Base i port de Soller for kone/barn/stryk det som ikke passer, og så få en av de lokale sykkelsjappene til å transportere dere til start f.eks på vestsiden av øya. Jeg lagde en turrapport på den også, ligger et sted på turrapport-mappa.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2444056 11/10/2017 14:42
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg var også i Slovenia i sommer en uke. Jeg reiste med en gruppe (i regi av danske Topas) og var med på guidete fotturer og sykkelturer i Triglav nasjonalpark og områdene sør for denne. Vi bodde i landsbyen Ribcev Laz ved Bohinj-sjøen.

Kan bekrefte at det er fantastisk fin natur der!

Veldig frodig natur, men det betyr at det også kommer en del regn. Den uken vi var der, kom det en del byger, men mest på natten eller tidlig på morgenen. Dagtemperaturene lå typisk rundt 20-25 grader.
Gruppen som hadde vært der uken før oss, hadde ikke hatt noe regn i det hele tatt.

Fikk ikke anledning til å teste terrengsykling mens jeg var der.

Har lagt ut et utvalg bilder her:
https://www.flickr.com/photos/mortenhoff/albums/72157683862040631

Redigert av mogens; 11/10/2017 14:46.
Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2444358 13/10/2017 07:08
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Turen fra ljubljana til Martagny (har syklet til Nice tidligere så dropper den delen) seiler mer og mer opp som en aktuell kandidat.

Har vært i kontakt med karen som Sanouka linket til. Fått en del info samt GPS sport.

Arbeide med å kartlegge turer begynner nå å ta seg opp.
Har en del aktuelle turer vi skal se på (blandt annet er Huayhuash også et meget aktuelt alternativ)

Setter pris på alle innspill.
Tar gjerne imot flere forslag.

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2444390 13/10/2017 08:35
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Har du sjekket bikepacking.com?

http://www.bikepacking.com/locations/europe/

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2444416 13/10/2017 09:46
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Har sjekket det ut ja. Genial side.
Har Highline trail i Skotland, oregon timber trail og runden i Alaska.

Er dog vanskelig å vite hva de mener med % singeltrack.
Blandt annet står Colorado Trail oppført 55% singeltrack. Det stemmer ikke.

Re: Flerdagerstur 2018. Hvor? Tips og råd ønskes [Re: hanedalen] #2447477 28/10/2017 20:20
hanedalen Offline OP
Maker of dreams
OP Offline
Maker of dreams
Da kan det se ut som om vi har landet på en liten alpeekspedisjon fra Ljubjliana til Zurich.

Takk til Sanuka for tips. (Hvis vi klarer å gjennomføre skal jeg rive i en øl til deg hvis våre veier noen gang krysses)

Turen blir på ca 900 km og 27 000 høydemeter.
Har 14 sykkeldager til disp... Dette blir ballehardt, må strengt talt starte oppterninga allerede nå.

Moderator  support