Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: TobiasLi] #2469798 12/03/2018 20:43
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Knapperrittet i Odalen er også annonsert nedlagt fra i år.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: olechr] #2469799 12/03/2018 20:43
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: olechr
Sitat: bjerkseth
Er vel like mye staten som NCF som står bak de nye kravene, er det ikke? Forøvrig enig i at det er noe tull at man skal være nødt til å kurses i 9,5 time for å stå med gul vest og flagg og holde igjen bilistene når syklistene kommer forbi.

Usikker på hvor tull det er jeg. Når jeg ser vaktene på Trondheim Oslo så er det greit det noe form for kursing. For der har det vært MYE rart.

Det er ikke mangel på kursing, men mangel på motivasjon som gjør at du ser vakter på T-O sittende midt i rundkjøringa på en campingstol uten snøring på at rittet akkurat passerte.

Enkelte ting burde helt klart krevd en form for kompetanse. Jeg har stått løypevakt i rundkjøringer og sett velt skje fordi vedkommende som kjørte lederbilen ikke skjønner dynamikken i et sykkelritt. Det er en oppgave hvor ti timer med kurs kunne vært påkrevd (evt kompenseres med mye erfaring fra å sykle ritt selv). Å kreve 10 timer med kurs for å stå å vifte med et flagg og stoppe bilister mener jeg er å skyte spurv med kanon.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: bjerkseth] #2469812 12/03/2018 21:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Er vel like mye staten som NCF som står bak de nye kravene, er det ikke? Forøvrig enig i at det er noe tull at man skal være nødt til å kurses i 9,5 time for å stå med gul vest og flagg og holde igjen bilistene når syklistene kommer forbi.

Usikker på hvor tull det er jeg. Når jeg ser vaktene på Trondheim Oslo så er det greit det noe form for kursing. For der har det vært MYE rart.

Det er ikke mangel på kursing, men mangel på motivasjon som gjør at du ser vakter på T-O sittende midt i rundkjøringa på en campingstol uten snøring på at rittet akkurat passerte.

Enkelte ting burde helt klart krevd en form for kompetanse. Jeg har stått løypevakt i rundkjøringer og sett velt skje fordi vedkommende som kjørte lederbilen ikke skjønner dynamikken i et sykkelritt. Det er en oppgave hvor ti timer med kurs kunne vært påkrevd (evt kompenseres med mye erfaring fra å sykle ritt selv). Å kreve 10 timer med kurs for å stå å vifte med et flagg og stoppe bilister mener jeg er å skyte spurv med kanon.

Det kan jeg være enig. Hadde man syklet ritt selv så hadde det vært kurs nok.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: bjerkseth] #2469831 13/03/2018 04:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er vel like mye staten som NCF som står bak de nye kravene, er det ikke?

Ikke bare like mye....
Dette er politiets løsning på et krav (forskrift for sykkelritt på veg) fra samferdselsdepartementet. Politiet er satt til å håndheve dette kravet, og kan selv diktere hvordan.
NCF er i prinsippet enig i selve forskriften (rytterne skal jo ha hjemmel til å bryte vegtrafikkloven på en rekke punkter underveis), men ikke politiets løsning.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Syklus] #2469833 13/03/2018 05:50
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Syklus

Det tror jeg har med ildsjeler å gjøre, såvidt jeg har hørt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: eOpseth] #2469836 13/03/2018 06:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth

Tror det gjelder flere ritt. Etter nedgang i medlemmer (og dermed frivillige) og deltakelse de siste årene er det mange ritt som lever helt på grensen og er i en skal / skal ikke situasjon. Rittledere og andre nøkkelpersoner går tomme. Når så dette kravet fra Politiet kommer på toppen er det fristende å hive inn håndkleet.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2469843 13/03/2018 06:58
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Sitat: Oystein L

Tror det gjelder flere ritt. Etter nedgang i medlemmer (og dermed frivillige) og deltakelse de siste årene er det mange ritt som lever helt på grensen og er i en skal / skal ikke situasjon. Rittledere og andre nøkkelpersoner går tomme. Når så dette kravet fra Politiet kommer på toppen er det fristende å hive inn håndkleet.

Kan skrive under på dette. Hos oss med ett stort og aktivt miljø har vi måtte legge vårt ritt til lukket området med flere runder i stedet. Vi skjønte fort at rundt 70vakter for ett ritt med 150 deltakere funker ikke. Da blir det rett og slett vanskelig å få til det vanlige rittet. Nå får vi heller ett skikkelig terrengritt i stedet for grusritt, så er ikke bare negativt.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2469845 13/03/2018 07:09
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Mitt inntrykk fra samtaler med arrangører er det samme. Normalen for ritt er tynne marginer både økonomisk og hva gjelder arbeidskraft, og ikke minst "pådriverkraft".

Ritt arrangeres fordi konkrete entusiaster vil lage ritt, ikke for noen vinning.

Konklusjonen min er å være aktiv med å få med meg ritt jeg vil sykle, for det er ikke gitt at de arrangeres neste år. Heldigvis fikk med meg Skjeberg i fjor, men virkelig synd det kanselleres i år for det er et eksempel på et ritt jeg gjerne vil sykle igjen.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: knutspeed] #2469857 13/03/2018 07:54
Lars V Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: knutspeed
Ser ut som om Skjebergrittet avlyses for 2018. Utrolig kjipt. Da er det bare tradisjonelle "terrengritt" igjen her i Øssfåll.
Kjenner du til årsaken?

Tviler på om at det er løypevaktkravene som tar knekken på dette rittet?

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Lars V] #2469861 13/03/2018 08:11
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Lars V
Kjenner du til årsaken?

Etter hva jeg skjønt var det en kombo. Ildsjeler ut av ledelsen + nye krav til vakthold - nedgang i medlemsmasse og dermed dugnadsmuligheter. Antall deltakere har jo vært ganske stabilt de siste årene, og de fokuserte aldri på antall utover max 200.

Høres kjent ut, dessverre.

Utrolig artig å se at 2x Skjebergrittet-vinner Sebastian Fini var med i Stellenbosch, setter ting i perspektiv.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: knutspeed] #2469890 13/03/2018 09:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lars V
Kjenner du til årsaken?

Etter hva jeg skjønt var det en kombo. Ildsjeler ut av ledelsen + nye krav til vakthold - nedgang i medlemsmasse og dermed dugnadsmuligheter. Antall deltakere har jo vært ganske stabilt de siste årene, og de fokuserte aldri på antall utover max 200.

Høres kjent ut, dessverre.

Utrolig artig å se at 2x Skjebergrittet-vinner Sebastian Fini var med i Stellenbosch, setter ting i perspektiv.

Har fått bekreftet at det nye styret i SCK valgte å avlyse grunnet de nye reglene for løypevakter

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2469892 13/03/2018 09:12
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Har fått bekreftet at det nye styret i SCK valgte å avlyse grunnet de nye reglene for løypevakter

Er det jeg som misforstår, eller gjelder de samme kravene uansett type ritt? Jeg forstår til dels behovet for kursing ved landeveisritt, men f.eks Skjeberg kjøres jo ikke akkurat på E6. De som evt har behov for å kjøre på gruspartiet mens rittet pågår er godt kjent med arrangementet skulle jeg tro.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: knutspeed] #2469913 13/03/2018 09:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er det jeg som misforstår, eller gjelder de samme kravene uansett type ritt? Jeg forstår til dels behovet for kursing ved landeveisritt, men f.eks Skjeberg kjøres jo ikke akkurat på E6. De som evt har behov for å kjøre på gruspartiet mens rittet pågår er godt kjent med arrangementet skulle jeg tro.

På de delene av rittet som går på offentlig vei gjelder samme regler.
Der syklistene i prinsippet bryter vegtrafikkloven (som når de ikke følger ordinær vikeplikt, og bilister med forkjørsrett må stoppe) må det trafikkdirigering til, og det må gjøres av kurset personell. Syklistenes dekkbredde eller type veidekke er irrelevant

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2469943 13/03/2018 11:23
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Er vel like mye staten som NCF som står bak de nye kravene, er det ikke?

Ikke bare like mye....
Dette er politiets løsning på et krav (forskrift for sykkelritt på veg) fra samferdselsdepartementet. Politiet er satt til å håndheve dette kravet, og kan selv diktere hvordan.
NCF er i prinsippet enig i selve forskriften (rytterne skal jo ha hjemmel til å bryte vegtrafikkloven på en rekke punkter underveis), men ikke politiets løsning.

Da er jeg med. Var klar over at det kom fra politiet/samferdselsdepartementet, men trodde NCF, som sitter på mer kompetanse angående sykkelritt enn hva politikere gjør, faktisk hadde hatt muligheten til å bli hørt.

Min klubb har kurs idag. Starttidspunkt er satt så tidlig at mange må ta seg fri fra jobb/avspassere for å rekke det. Jeg skjønner at vedkommende som skal holde kurset sikkert ikke er supergira på å ta det en helg, men for min egen del så var det faktum at jeg måtte ordne "fri" fra jobben for å rekke kurset en veldig avgjørende faktor for at jeg valgte å stå over i år. Så da får jeg dessverre ikke hjulpet til på hverken Askerrunden eller ToN i år.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2470003 13/03/2018 14:53
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Har ingen erfaring som rittarrangør, så mulig jeg spør dumt, men ryttere/deltagere har vel også selv et eget ansvar for å følge veitrafikkloven ( som etterleves i varierende grad...) Ofte gjør jo rittarrangøren deltagerne eksplisitt oppmerksom på at de må følge veitrafikkloven. Jeg skjønner at noe dirigering er ønskelig, men hvor går grensen mellom når dette er rytterenes ansvar, og når det er arrangørens ansvar å ha kursene folk til å dirigere?

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Syklus] #2470006 13/03/2018 15:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ingen erfaring som rittarrangør, så mulig jeg spør dumt, men ryttere/deltagere har vel også selv et eget ansvar for å følge veitrafikkloven ( som etterleves i varierende grad...) Ofte gjør jo rittarrangøren deltagerne eksplisitt oppmerksom på at de må følge veitrafikkloven. Jeg skjønner at noe dirigering er ønskelig, men hvor går grensen mellom når dette er rytterenes ansvar, og når det er arrangørens ansvar å ha kursene folk til å dirigere?

Hvis rytterne tenker at dette er trimritt, stopper for biler fra høyre, følger vikepliktsregler i rundkjøringer og ved gangfelt etc. er det null problem. Det er imidlertid utopi....

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: Oystein L] #2471432 21/03/2018 08:39
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Og der ble også Krepserittet lagt ned...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: eOpseth] #2471438 21/03/2018 08:52
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Og der ble også Krepserittet lagt ned...

For planleggingens skyld oppretter jeg en egen tråd.

Re: Alternativer til Terrengsykkelrittet 2018 [Re: TobiasLi] #2471832 22/03/2018 21:11
M
MVinnstad Offline
Fersking
Fersking
M
Våryr - Norges gøyeste terrengritt 👍 28 april i Skien Fritidspark!
Alle er velkomne, både i baggy og stram lycra!
Lav startkontingent, enkel logistikk og superartig løype på 1 eller 2 mil.
Et skikkelig rundbaneritt 👍

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support