Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 94 av 121 1 2 92 93 94 95 96 120 121

Bilist mot syklist konflikter i media.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Tex] #2474545 06/04/2018 15:03
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex
Honnør til VG som tar seg bryet med å publisere dette:

https://www.vg.no/nyheter/i/yvbOyg/fakti...sykle-i-bredden

Den eneste grunnen til at VG publiserer dette er at det gir haugevis med klikk fra syklisthatere og nettroll...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Oystein L] #2474547 06/04/2018 15:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Oystein L
Den eneste grunnen til at VG publiserer dette er at det gir haugevis med klikk fra syklisthatere og nettroll...

Ja, men da når vi jo målgruppen yes

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sepeda] #2474684 07/04/2018 13:22
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
MSN er ikke akkurat plassen man finner kvalitetsjournalistikk, dette er vel ikke noe unntak:

MSN-oppgulp

Denne "journalisten" har tydeligvis bedre greie på veitrafikkloven enn vegvesenet. Mulig han er misunnelig på kollegaer som jobber for mer seriøse og anerkjente media enn ham selv, han er veldig opptatt av å henge ut forfatteren av den artikkelen det ble linket til tidligere i tråden her. Halvparten av det du finner på MSN ser ut som det er oversatt med hjelp av google eller skrevet av folk som hverken kan stave eller bryr seg nevneverdig om grammatikk.
Denne karen klarer å sy sammen forståelige setninger, men bommer ellers totalt. Det er det vanlige oppgulpet om at syklister ikke har rett til å sykle i veien og burde pelle seg opp på fortauet osv.

"Journalisten" har lagt ut dette på facebook også, så det er jo anledning til å kommentere på vrøvlet:

https://www.facebook.com/rene.zografos?ref=br_rs

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: krankdrev] #2474686 07/04/2018 13:44
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
René Zografos er kjent fra flere fantasifulle innlegg om sykling.

Ligger ute på Nettavisen, der flere allerede har påpekt mangelfull forståelse av regelverket.

Bare overskriften i seg selv (Nei, man kan ikke sykle to i bredden på trafikkerte veier) vil bidra til å gjøre tilværelsen vanskeligere for oss syklister og spesielt klubber. Dessverre vil de færreste lese de fornuftige kommentarene om hva regelverket virkelig sier og hvordan Vegvesenet og politiet tolker dette.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2474691 07/04/2018 14:18
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har tar jo det på seg selv å tolke veitrafikkloven helt uten å støtte seg på andre kilder og/eller fagfolk, så jeg antar at han må ha en eller annen form for juridisk utdannelse i bunn. I tilegg er jo han både journalist og fotograf, så jeg går ut i fra at han er solid utdannet innen disse fagfeltene også. Han må ha en imponerende CV! ICON_SMILE
Kanskje Terrengsykkel burde headhunte ham?

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Sepeda] #2474693 07/04/2018 14:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Den artikeln handlade ju inte mycket om det att sykla två i bredden. Han verkar ju tro att en syklist som gör att en bilist måste bromsa ned har redan har gjort fel och att han borde hoppat opp på fortauet eller ned i gröfta.

Ofta är ju problemet i dessa diskussionerna att många fortfarande tycker och tror att syklister ska hålla sig så långt till sidan att man bara kan köra förbi dem utan att bry sig om mötande bilar.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2474703 07/04/2018 15:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Med hans tolkning av veitrafikkloven så burde vel bilkjøring i seg selv være ulovlig? Det er jo definitivt til sjenanse for andre bilister (tenk bare hvor lett det ville vært å kjøre hjem fra hytta forrige helg, om det ikke var for de andre bilene!), og ved å sette to tonn metall i bevegelse, øker man jo nødvendigvis farenivået.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Gråstein] #2477337 18/04/2018 19:59
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Bent (44) havnet bak en stor gruppe syklister: – Hindret all annen trafikk slår TV 2 opp på framsida. Etter det eg kan finne ut av Google maps så er det 40 sone på staden, og kameraet loggar fart på omlag 30-35km/t. Eg får nesten lyst til å følgje oppfordringa til journalisten om å sende inn tips til sakar om trafikk. Det bør vel bli eit bra oppslag om alle dei bilane i kø som hindra meg då eg skulle sykla heim i dag.

Andreas Tveit
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Laxeluz] #2477342 18/04/2018 20:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Stakkars Bent. For en skjebne.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2477345 18/04/2018 20:19
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Han er en merkelig skrue som spammer alt av Facebook grupper med "blogginnlegg".

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Laxeluz] #2477415 19/04/2018 07:33
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Laxeluz
Bent (44) havnet bak en stor gruppe syklister: – Hindret all annen trafikk slår TV 2 opp på framsida. Etter det eg kan finne ut av Google maps så er det 40 sone på staden, og kameraet loggar fart på omlag 30-35km/t. Eg får nesten lyst til å følgje oppfordringa til journalisten om å sende inn tips til sakar om trafikk. Det bør vel bli eit bra oppslag om alle dei bilane i kø som hindra meg då eg skulle sykla heim i dag.

40-sonen slutter like etter der videoen begynner. Så blir det 60 og etterhvert 80.

Jeg sykler der stadig vekk. Og her holder jeg med billisten. Det er ting som man har lov til i henhold til trafikkreglene, men som samtidig ikke er smart. Dette er helt klart et sånt tilfelle.

Denne veien har lite trafikk i helgene, men det er en god del trafikk etter jobb i den kjøreretningen man har valgt. Hvorfor velger man å legge gruppetrening til en trafikkert vei når det er nok av utrafikkerte sideveier med god asfaltkvalitet i området? Vil man provosere eller skjønner man bare ikke bedre? Jeg ser det stadig vekk med både egen klubb og andre klubber at man skal ut på de mest trafikkerte veiene i fem-/sekstiden på hverdager. Selv om vi syklister kanskje har retten på vår side så må det være lov å ha såpass mye i topplokket at man faktisk tar hensyn ved rutevalg sånn at man unngår å lage mer kø enn nødvendig.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2477441 19/04/2018 08:29
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Bent den fjotten sier at det var umulig å kjøre forbi syklistene fordi veien er så svingete og uoversiktlig...

Vel er veien svingete og uoversiktlig, så SKAL man ikke kjøre forbi uansett hva som er i veien.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: anonym] #2477444 19/04/2018 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: anonymous
Bent den fjotten sier at det var umulig å kjøre forbi syklistene fordi veien er så svingete og uoversiktlig...

Vel er veien svingete og uoversiktlig, så SKAL man ikke kjøre forbi uansett hva som er i veien.

Ok, jag förstår dock inte varför den presiseringen är relevant.

Saktegående fordon är ju faktiskt till ett större problem där man inte SKAL köra förbi dem än där man kan köra förbi dem.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: bjerkseth] #2477474 19/04/2018 10:27
Laxeluz Offline
Sitat: bjerkseth
40-sonen slutter like etter der videoen begynner. Så blir det 60 og etterhvert 80.

Jeg sykler der stadig vekk. Og her holder jeg med billisten. Det er ting som man har lov til i henhold til trafikkreglene, men som samtidig ikke er smart. Dette er helt klart et sånt tilfelle.

Eg kjenner ikkje staden, men etter det eg kan sjå så er det 40 sone nesten heile tida, med unntak av dei siste sekunda der det vert 50 sone. Klippet varer nøyaktig eit minutt, og me veit ikkje kva som skjer etterpå. For alt me veit så vart videoen kutta då fordi syklistane slapp forbi trafikken?
Er det å ligge bak ei gruppe syklistar som syklar 10-5kmt under den øvre fartsgrensa i eit minutt, definisjonen på omsynslaus framferd som hindrar all annan trafikk?

Andreas Tveit
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: bjerkseth] #2477478 19/04/2018 10:51
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S

(...)Det er ting som man har lov til i henhold til trafikkreglene, men som samtidig ikke er smart. Dette er helt klart et sånt tilfelle.

(...) Hvorfor velger man å legge gruppetrening til en trafikkert vei når det er nok av utrafikkerte sideveier med god asfaltkvalitet i området? Vil man provosere eller skjønner man bare ikke bedre? Jeg ser det stadig vekk med både egen klubb og andre klubber at man skal ut på de mest trafikkerte veiene i fem-/sekstiden på hverdager. Selv om vi syklister kanskje har retten på vår side så må det være lov å ha såpass mye i topplokket at man faktisk tar hensyn ved rutevalg sånn at man unngår å lage mer kø enn nødvendig.

Helt enig! Har samme erfaringer selv. Med såpass mye rar oppførsel fra både syklister og bilister er det ikke rart i at det er litt "texas" oss i mellom til tider.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Laxeluz] #2477480 19/04/2018 10:56
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Laxeluz

Eg kjenner ikkje staden, men etter det eg kan sjå så er det 40 sone nesten heile tida, med unntak av dei siste sekunda der det vert 50 sone. Klippet varer nøyaktig eit minutt, og me veit ikkje kva som skjer etterpå. For alt me veit så vart videoen kutta då fordi syklistane slapp forbi trafikken?
Er det å ligge bak ei gruppe syklistar som syklar 10-5kmt under den øvre fartsgrensa i eit minutt, definisjonen på omsynslaus framferd som hindrar all annan trafikk?

"Tirsdag ble han liggende bak syklistene i rundt tre kilometer før han svingte av veien"

Om vi antar at mannen som la ut videoen snakker sant ble han liggende bak i 6 minutter. Og nei, det er ikke den helt store forsinkelsen. Og det er heller ikke der problemet ligger.

Her har man en gruppe syklister som velger å legge treningsturen sin til en relativt trafikkert vei midt i ettermiddagsrushen. Og det finnes plenty med utrafikkerte sideveier i området. Hva slags signaleffekt sender det? Jo, att syklistene har tenkt å håndheve sin rett til å sykle i veibanen og lage kø uten å ta hensyn til sine medtrafikanter. Hvilket ikke akkurat er med til å minske konfliktnivået mellom billister og syklister.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: bjerkseth] #2477491 19/04/2018 11:25
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Om vi antar at mannen som la ut videoen snakker sant ble han liggende bak i 6 minutter. Og nei, det er ikke den helt store forsinkelsen. Og det er heller ikke der problemet ligger.

Her har man en gruppe syklister som velger å legge treningsturen sin til en relativt trafikkert vei midt i ettermiddagsrushen. Og det finnes plenty med utrafikkerte sideveier i området. Hva slags signaleffekt sender det? Jo, att syklistene har tenkt å håndheve sin rett til å sykle i veibanen og lage kø uten å ta hensyn til sine medtrafikanter. Hvilket ikke akkurat er med til å minske konfliktnivået mellom billister og syklister.

Kunne ikke sagt det bedre selv - tommel opp :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: bjerkseth] #2477497 19/04/2018 11:46
Laxeluz Offline
Eg er på ingen måte ueinig med deg om at syklistane også skal ta hensyn, og som sagt kjenner eg ikkje området og kva alternative ruter som finnes. Mitt utgangspunkt er den videosnutten eg har sett, og der ser eg ikkje nokon stor hindring, men det er klart at dersom dette pågjekk lenge, og fartsgrensa var aukande så er det tåpeleg av syklistane å ikkje sleppe forbi anna trafikk. Det eg reagerer på er korleis TV 2 har vald å vinkle denne tilsynelatande bagatellmessige hindringa.
Mellom anna linkar dei til det opprinnelege facebook innlegget der "Kommentarene viser at det er mange som irriterer seg over syklister som hindrer annen trafikk"
Her går kommentarane stort sett på at Bent burde køyrd over desse syklistane fordi dei er så egoistiske. Kva gjer artiklar som dette med konfliktnivået mellom bilistar og syklistar?

Andreas Tveit
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2477502 19/04/2018 11:57
aug11x Offline
Besatt
Besatt
At folk gidder å sykle på den trafikkerte, skyggefulle Svelvikveien er for meg en gåte, når det renner over av fine ruter i Drammensområdet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2477897 20/04/2018 18:48
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Bent lå ikke etter i 3 km.
Bent passerte de i ca 90 km/t i overgangen mellom 40 og 60 sona rett etter at videoen stopper.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Plankepetter] #2477898 20/04/2018 18:50
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Vi er vel ikke så heldig at det kan foreligge dokumentasjon på det?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2477899 20/04/2018 18:53
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Bare 7 vitner.
Tipper den egentlige dokumentasjonen bare finnes på de neste 20 sek av videoen som Bent sikkert ikke er så interessert i å dele.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: bjerkseth] #2477931 20/04/2018 22:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Denne veien har lite trafikk i helgene, men det er en god del trafikk etter jobb i den kjøreretningen man har valgt. Hvorfor velger man å legge gruppetrening til en trafikkert vei når det er nok av utrafikkerte sideveier med god asfaltkvalitet i området? Vil man provosere eller skjønner man bare ikke bedre? Jeg ser det stadig vekk med både egen klubb og andre klubber at man skal ut på de mest trafikkerte veiene i fem-/sekstiden på hverdager. Selv om vi syklister kanskje har retten på vår side så må det være lov å ha såpass mye i topplokket at man faktisk tar hensyn ved rutevalg sånn at man unngår å lage mer kø enn nødvendig.

Tja, jeg kjenner ikke veien men ut i fra bildene så ville jeg uansett ikke prøvd en forbikjøring av én syklist en gang før etter ca. 35 sekunder ut i videoen.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: aug11x] #2477940 21/04/2018 06:42
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: aug11x
At folk gidder å sykle på den trafikkerte, skyggefulle Svelvikveien er for meg en gåte, når det renner over av fine ruter i Drammensområdet.

Rett før 50-skiltet ser man at det faktisk er en skiltet sykkelrute. Det, i tillegg til at det er lav fartsgrense der, bør øke takhøyden og senke aggresjonsnivået hos bilistene betraktelig. Jeg mener jo at skiltede sykkelruter er en meget tydelig oppfordring til å sykle der.

Ekstremt dårlig research av journalistene som velger å "trykke" denne saken med den vinklingen de gjør. Blabla har også skrevet om dette med samme gale vinkling. De viser en ulovlig forbikjøring som nesten går galt og gir skylden til syklistene. Det er ikke syklistene som velger å kjøre forbi.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Raskall] #2477949 21/04/2018 07:29
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg sendte følgende mail til TV2 nå. Regner ikke med at den en gang leses, men det er verdt et forsøk. Jeg legger som regel ikke noe i mellom når jeg ser syklister som oppfører seg som idioter. "Vi" er dessverre de verste til å forsterke konflikten med å oppføre "oss" dårlig i trafikken. Men i dette tilfellet synes jeg ikke syklistene gjør noe som helst galt på den videosnutten Bent har valgt å dele med oss.

Redigert av Raskall; 21/04/2018 07:29.
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2478081 22/04/2018 07:33
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Denne veien er dårlig egnet til å sykle. Klubben vår hadde en av langturene over Svelvik og inn der, før vi vendte nesen sørover. Vi forårsaket mange farefulle forbikjøringer ved å sykle der søndag formiddag, og kuttet denne ruta som følge av det. Det gjelder hele strekket fra Svelvik og inn mot Drammen.

Når det er sagt, så skjønner jeg Raskalls argumentasjon. Når veien er skiltet som nasjonal sykkelveg, bør vel bilistene forstå at her vil det være saktekjørende syklister, og tursyklister sykler vel enda saktere enn grupper.

Løsningen er vel utbedring og sykkelfelt. Det kan ta tid ...

Div. sportsremedier ...
Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2478085 22/04/2018 08:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
I de aller fleste slike "konfliktsaker" på nettavisene gjelder det stort sett sykkelklubber. Hadde kanskje vært en ide å hatt en liten tanke om at det fort blir mer plagsomt for medtrafikanter når man er 10-15 stk?
Senest i dagens DT så er det noen som klager. Jeg sykler 200km+ i uka på de samme veiene, og opplever sjelden de situasjonene som de i artikkelen opplever. Nå er vi sjelden mer enn 3 stk.
Jeg personlig syntes det er rart at sykkelklubber har landeveistrening med over 10 stk på offentlig vei og i tillegg klager over at folk blir oppgitte.
Og ja ja ja, man har lov (så lenge man viser hensyn), men er lov å bruke hodet.

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2478088 22/04/2018 09:09
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: aug11x] #2478296 23/04/2018 09:32
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: aug11x
I de aller fleste slike "konfliktsaker" på nettavisene gjelder det stort sett sykkelklubber. Hadde kanskje vært en ide å hatt en liten tanke om at det fort blir mer plagsomt for medtrafikanter når man er 10-15 stk?
Senest i dagens DT så er det noen som klager. Jeg sykler 200km+ i uka på de samme veiene, og opplever sjelden de situasjonene som de i artikkelen opplever. Nå er vi sjelden mer enn 3 stk.
Jeg personlig syntes det er rart at sykkelklubber har landeveistrening med over 10 stk på offentlig vei og i tillegg klager over at folk blir oppgitte.
Og ja ja ja, man har lov (så lenge man viser hensyn), men er lov å bruke hodet.

Erfaringsmessig blir det en massesuggesjon i grupper av syklister på tur som gjør at de glemmer trafikkregler og generelle hensyn. Kjenner folk som har droppet å bli med sykkelklubber på tur, fordi de nettopp turer frem og driter i alt av vikeplikt etc., noe som føles ubehagelig for enkelte. Gjør jo ikke akkurat konfliktnivået mindre.
Dette gjelder også typiske intervallbakker som Olaf Bulls vei i Oslo. Når klubbene arrangerer fellesøkter der foregår det mye rart. At man samles i bunn av en bakke midt i veien i et trafikkert kryss og hindrer øvrig trafikk sier jo sitt.

Syklister er dels gode bidragsytere til konfliktnivået og stereotypiseringen gjennom egen atferd. "Å bruke veien som sin personlige treningsarena" er et begrep som kastes ut i kommentarfeltene. Det er ikke helt ubegrunnet...

Re: Bilist mot syklist konflikter i media. [Re: Henning i Re] #2478302 23/04/2018 10:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Helt enig. Sunn fornuft bør brukes mer. De aller fleste "syklisthatere" jeg har pratet med misliker først og fremst større grupper. Det er ikke veldig vanskelig å passere en syklist eller to, men en gruppe på 10-15 stk må du faktisk har litt vei for å komme forbi. I tillegg kan du jo banne på at det er et par luker mellom noen av syklistene, så blir det ikke lett.

Fellesturer i klubbregi bør jo i hovedsak kjøres på grusveier. Da har man veiene nesten for seg selv.

Side 94 av 121 1 2 92 93 94 95 96 120 121

Moderator  support