|
|
Hvor lett er en lett 29" ?
|
Re: Hvor lett er en lett 29" ?
[Re: Kriss]
30/08/2017 08:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Greia er bare at Resell har en estimert watt som er ca 50 watt høyere 484w mot 530w.). Og hva er rart med det? Det er vel ikke rart. Men når det er flatere så går det og unna.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
30/08/2017 08:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Greia er bare at Resell har en estimert watt som er ca 50 watt høyere 484w mot 530w.). Og hva er rart med det? Det er vel ikke rart. Men når det er flatere så går det og unna. Hva er greia da? Som du skriver.. Strava estimert er som regel bare tull uansett og de veier ikke det samme, vi vet ikke om de har skrevet inn riktig vekt osv..
|
|
|
30/08/2017 08:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Greia er bare at Resell har en estimert watt som er ca 50 watt høyere 484w mot 530w.). Og hva er rart med det? Det er vel ikke rart. Men når det er flatere så går det og unna. Hva er greia da? Som du skriver.. Strava estimert er som regel bare tull uansett og de veier ikke det samme, vi vet ikke om de har skrevet inn riktig vekt osv.. Det skrev jeg og, men litt mer nøyaktig når det går oppover. Poenget var jo at Resell er stor og tråkker masse watt og da går det også unna når det går bortover...
|
|
|
[Re: -Jan]
30/08/2017 08:26
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan vel hende at Hovdenak ville klart å henge med oppover viss ho hadde hatt ein lettare sykkel. Datt av opp til Skramstad ja, men var oppe igjen før terrengpartiet Der kjørte Borghild og kom ut derfra med kun svenska.. Så ville vært samme status til starten av terrengparti uansett. Var vel kun Persson som kjørte stiv av damene i år tror jeg.
|
|
|
30/08/2017 08:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
(Strava er gøy, men tallene trenger ikke stemme da det er estimater (Og krever at det som er lagt inn av vekt stemmer sånn ca). Man kan sette det litt i perspektiv ved å si at Resell og Fagerhaug har samme tid opp Rosinbakken. Greia er bare at Resell har en estimert watt som er ca 50 watt høyere 484w mot 530w.).
Estimert watt på terrengsykkel er verdt null og niks i denne sammenhengen. Strava klarer å estimere ganske ok i jevn klatring på asfalt så fremt syklisten har lagt inn vekt med sykkelklær og riktig vekt på sykkel. På grus, på terrengsykkel, med sekk, i gruppe vil estimatet ikke være i nærheten av noe som helst. Ole Hem har målt faktiske watt, noe flere har gjort, men ikke Resell.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
30/08/2017 08:34
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Kan vel hende at Hovdenak ville klart å henge med oppover viss ho hadde hatt ein lettare sykkel. Datt av opp til Skramstad ja, men var oppe igjen før terrengpartiet Der kjørte Borghild og kom ut derfra med kun svenska.. Så ville vært samme status til starten av terrengparti uansett. Var vel kun Persson som kjørte stiv av damene i år tror jeg. Kriss, dere planla å kjøre med stiv gaffel. Hva var vurderingen, når det ble valgt dempegaffel? Hun mistet toget, før balletbakken. Anser dere det fortsatt som riktig valg?
Redigert av GardS; 30/08/2017 08:45.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
30/08/2017 08:45
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan vel hende at Hovdenak ville klart å henge med oppover viss ho hadde hatt ein lettare sykkel. Datt av opp til Skramstad ja, men var oppe igjen før terrengpartiet Der kjørte Borghild og kom ut derfra med kun svenska.. Så ville vært samme status til starten av terrengparti uansett. Var vel kun Persson som kjørte stiv av damene i år tror jeg. Dere planla å kjøre med stiv gaffel. Hva var vurderingen, når det ble valgt dempegaffel? Hun mistet toget, før balletbakken. Anser dere det fortsatt som riktig valg? Mistet ikke toget før ballettbakken, var med dit og hadde noen meter på Lorvik i bunn, men ble tatt igjen og frakjørt på partiet rundt hoppbakken. Satte på demper på torsdag. Letteste fox 18 mod stokk stiv i låst og bare 700 gram tyngre gjør at det er verdt det. Kom løs i terrenget med svenska så det funka med demper. Kjører seg i senk ved og ikke spare krefter og lite drikke/gel, men sykkel var perfekt. så kan vel si hun ikke var sprek nok til å kjøre som hun gjorde så var helt ferdig på slutten, da hadde det uansett ikke hjulpet med dempere overalt.. Kan ikke forvente mye i år så kan ikke være skuffa egentlig. Kjører i overkant offensivt, men skal ha for forsøket. På en god dag hadde hun og svenska kanskje holdt inn og det ville blitt veldig bra.
Redigert av Kriss; 30/08/2017 09:54.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
30/08/2017 10:16
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Når det blir så viktig med vekt, så lurer jeg på hvordan Ole Hem kan ha klart å henge med inn? Han hadde vel en Spark med hev/senk, og vekten på denne blir fort godt over ti kg. Hadde vekt hatt så ekstremt mye å si, så burde jo han ha vært borte ved Skramstad? Nå tror jeg han hadde vunnet om han ikke hadde blitt hindret. Ingen av de andre hadde slått han nedover mot mål med det oppsettet han hadde, tror jeg....
|
|
|
[Re: bcbc]
30/08/2017 10:19
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Når det blir så viktig med vekt, så lurer jeg på hvordan Ole Hem kan ha klart å henge med inn? Han hadde vel en Spark med hev/senk, og vekten på denne blir fort godt over ti kg. Hadde vekt hatt så ekstremt mye å si, så burde jo han ha vært borte ved Skramstad? Nå tror jeg han hadde vunnet om han ikke hadde blitt hindret. Ingen av de andre hadde slått han nedover mot mål med det oppsettet han hadde, tror jeg.... Hem syklet Hard Rocx-fulldemper med senkepinne. Kanskje hadde han hengt med i rykket til Resell på slutten med lettere sykkel? Han hadde uansett ikke syklet fortere enn Resell fra balettbakken og inn. Erik holdt 96 km/t ned ballettbakken - du passerer ikke da, fulldemper eller ikke.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
30/08/2017 10:25
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det blir så viktig med vekt, så lurer jeg på hvordan Ole Hem kan ha klart å henge med inn? Han hadde vel en Spark med hev/senk, og vekten på denne blir fort godt over ti kg. Hadde vekt hatt så ekstremt mye å si, så burde jo han ha vært borte ved Skramstad? Nå tror jeg han hadde vunnet om han ikke hadde blitt hindret. Ingen av de andre hadde slått han nedover mot mål med det oppsettet han hadde, tror jeg.... Hem syklet Hard Rocx-fulldemper med senkepinne. Kanskje hadde han hengt med i rykket til Resell på slutten med lettere sykkel? Han hadde uansett ikke syklet fortere enn Resell fra balettbakken og inn. Erik holdt 96 km/t ned ballettbakken - du passerer ikke da, fulldemper eller ikke. Riktig.. Skulla han ha slått Resell måtte han ha vært først gjennom sjikanen på toppen der.
|
|
|
30/08/2017 10:29
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Når det blir så viktig med vekt, så lurer jeg på hvordan Ole Hem kan ha klart å henge med inn? Han hadde vel en Spark med hev/senk, og vekten på denne blir fort godt over ti kg. Hadde vekt hatt så ekstremt mye å si, så burde jo han ha vært borte ved Skramstad? Nå tror jeg han hadde vunnet om han ikke hadde blitt hindret. Ingen av de andre hadde slått han nedover mot mål med det oppsettet han hadde, tror jeg.... Hem syklet Hard Rocx-fulldemper med senkepinne. Kanskje hadde han hengt med i rykket til Resell på slutten med lettere sykkel? Han hadde uansett ikke syklet fortere enn Resell fra balettbakken og inn. Erik holdt 96 km/t ned ballettbakken - du passerer ikke da, fulldemper eller ikke. Nei, kanskje ikke ned der, men hadde vært artig å sett om det hadde vært en fordel fra toppen av bakken og til mål. Rykket mot slutten hadde han hengt på, om han ikke hadde blitt hindret av motorsykkelen. Jeg tror han hadde vunnet, og det hadde vært artig med tanke på at alle skal ha lettest mulig sykkel på birken, men nå har ikke akkurat han en tung FS, men den er nok rundt ti kg+, og det skal jo ha betydning kontra 8kg, om en ser matematisk på det.
|
|
|
30/08/2017 10:47
|
Flytstien
Entusiast
|
Entusiast
Så Norges beste maratonsyklist kjørte fulldemper? Med hev/senk?
Det er jo et stikk i siden til alle som mener noen gram på sykkelen er det som avgjør om man henger med eller ei. Uten å se hvor mye ekstra man selv er utstyrt med rundt magen.
|
|
|
30/08/2017 10:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
(Strava er gøy, men tallene trenger ikke stemme da det er estimater (Og krever at det som er lagt inn av vekt stemmer sånn ca). Man kan sette det litt i perspektiv ved å si at Resell og Fagerhaug har samme tid opp Rosinbakken. Greia er bare at Resell har en estimert watt som er ca 50 watt høyere 484w mot 530w.).
Estimert watt på terrengsykkel er verdt null og niks i denne sammenhengen. Strava klarer å estimere ganske ok i jevn klatring på asfalt så fremt syklisten har lagt inn vekt med sykkelklær og riktig vekt på sykkel. På grus, på terrengsykkel, med sekk, i gruppe vil estimatet ikke være i nærheten av noe som helst. Ole Hem har målt faktiske watt, noe flere har gjort, men ikke Resell. Jeg har vel egentlig skrevet det. Skulle i denne sammenherng bare ha frem at Resell er i god form. Vi kan godt ta utgangspunkt i vam og legger til grunn at Resell har høyere vekt. Hvem har da tråkket høyest snittwatt opp Rosinbakken?
|
|
|
30/08/2017 11:03
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Rykket mot slutten hadde han hengt på, om han ikke hadde blitt hindret av motorsykkelen. Det var ingen motorsykkel foran noen av de fire da Resell rykket. Det er meget godt dokumentert på NRK-sendingen. Hva som skjedde med Hem ved sjikanen, det vet vi derimot ikke.
|
|
|
[Re: Ola R.]
30/08/2017 11:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Rykket mot slutten hadde han hengt på, om han ikke hadde blitt hindret av motorsykkelen. Det var ingen motorsykkel foran noen av de fire da Resell rykket. Det er meget godt dokumentert på NRK-sendingen. Hva som skjedde med Hem ved sjikanen, det vet vi derimot ikke. Nei det var opplagt at Erik og Hans Kristian hadde god luke før Ballettbakken. Hem var ikke med her, og ville ikke tettet den luken uansett om han ikke hadde blitt hindret på toppen av Ballett-bakken. Det var på Skistadion og frem til Ballettbakken at Erik og Hans Kristian sikret seieren. Når Erik entret Ballettbakken i tet med god luke bakover var løpet kjørt for Hem og de andre. At Hans Kristian mistet kjedet i Ballettbakken var det eneste som stoppet Uno-X fra dobbeltseier. Se segmentet her f.eks: Her kjører Resell fra Hem med 4 sekunder, det er nok til å få god luke. https://www.strava.com/segments/10689819
|
|
|
30/08/2017 11:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har vel egentlig skrevet det. Skulle i denne sammenherng bare ha frem at Resell er i god form. Vi kan godt ta utgangspunkt i vam og legger til grunn at Resell har høyere vekt. Hvem har da tråkket høyest snittwatt opp Rosinbakken? Det vet du.. Den tyngste tråkker mest watt for å komme seg opp da han har mest å dele på, gitt at alle tar like mye luft. Hvis du ville få frem at Resell var i god form burde du kommet med noe bedre enn Strava watt som er bare tull..  Har sett det før i år at han er sterk og med terrengbakgrunn og guts hadde jeg han som favoritt når jeg så hvem som var i teten der. UnoX var kanskje litt heldig som hadde to da Rudland var av etter terrenget, men ble med Frederik opp. Uansett de var de eneste som greide og være to der og det utnyttet de perfekt på slutten så fullt fortjent og kult med seier til Trøndelag! 
|
|
|
[Re: Flytstien]
30/08/2017 12:03
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så Norges beste maratonsyklist kjørte fulldemper? Med hev/senk?
Det er jo et stikk i siden til alle som mener noen gram på sykkelen er det som avgjør om man henger med eller ei. Uten å se hvor mye ekstra man selv er utstyrt med rundt magen. Som sagt, spørs hva du er god til.. Er du sterk nok til å drasse med deg en fulldemper til Sjusjøen er det jo greit. Selv om det for Hem var litt dumt og drasse den med seg hele veien over for så å bli støta fra noen hundre meter før balettbakken så han ikke fikk brukt den til å kjempe om seieren likevel. Ser du på klippet var det akkurat at Mellingsæter kasta ut snøret, da er noen gram, eller ca 1000 av de som er ca det en demper veier mer det som kan vippe det riktig vei. For han endte det med en pallplass. F.eks Willmann er sjanseløs uansett hvor mange dempere han har om han kommer sammen med noen, så eneste sjansen til de er å få stor nok luke i Rosinbakken til at det holder inn. (Som Løvik gjorde i fjor) Ellers merkelig at 40% av de 5 greier å miste kjedet på slutten.
|
|
|
30/08/2017 12:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig skrevet det. Skulle i denne sammenherng bare ha frem at Resell er i god form. Vi kan godt ta utgangspunkt i vam og legger til grunn at Resell har høyere vekt. Hvem har da tråkket høyest snittwatt opp Rosinbakken? Det vet du.. Den tyngste tråkker mest watt for å komme seg opp da han har mest å dele på, gitt at alle tar like mye luft. Hvis du ville få frem at Resell var i god form burde du kommet med noe bedre enn Strava watt som er bare tull..  Har sett det før i år at han er sterk og med terrengbakgrunn og guts hadde jeg han som favoritt når jeg så hvem som var i teten der. UnoX var kanskje litt heldig som hadde to da Rudland var av etter terrenget, men ble med Frederik opp. Uansett de var de eneste som greide og være to der og det utnyttet de perfekt på slutten så fullt fortjent og kult med seier til Trøndelag! Vi er vel egentlig enige. Tror egentlig Resell hadde vunnet uten Rudland der og. Kjørestyrken fra ett år som fulltidssatsende på landeveien er ikke lett å matche....
|
|
|
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Ellers merkelig at 40% av de 5 greier å miste kjedet på slutten. Nå er vel 5 mann litt lite til å lage en god statistikk Rudland kjørte med hjemmemekka 1-delt uten kjedefører - og han hadde glemt å sette clutchen til "on" da han mista kjedet første gang, ved Djuposet. Da er det kanskje ikke rart det røyner på ned Ballettbakken. Erik kjørte originaloppsatt Scott Scale med Eagle, som har en (liten) kjedefører.
|
|
|
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ellers merkelig at 40% av de 5 greier å miste kjedet på slutten.
Jepp, rare greier. Hem kjørte Race Face-klinge på Eagle-oppsett. Vet ikke om RF-drevene griper dårligere på kjedet enn SRAMs egne klinger. La ikke merke til hva Rudland syklet med. Da jeg så at Resell satt i teten etter at Sjusjøen var passert så jeg direkte på NRK at han nok kom til å vinne. Spesielt siden han kunne sende Rudland i brudd på Sjøseterveien og dermed slite ut Hem og de andre med å tette luka. Det var nå akkurat sånn de gjorde deg også, selv om Resell til slutt støtet seg opp til Rudland alene, uten at noen av de andre klarte å henge med. Avslutningen med Ballettbakken og gresstraversen passer jo en råsterk sykkelkrosser som Resell som hånd i hanske.
|
|
|
30/08/2017 12:44
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Datt av opp til Skramstad ja, men var oppe igjen før terrengpartiet Der kjørte Borghild og kom ut derfra med kun svenska.. Så ville vært samme status til starten av terrengparti uansett.
Ok. Men kanskje med mindre syre i beina. Det er jo ein bratt bakke i terrengpartiet også der det er lurt å ha lett sykkel.
|
|
|
30/08/2017 20:45
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Rykket mot slutten hadde han hengt på, om han ikke hadde blitt hindret av motorsykkelen. Det var ingen motorsykkel foran noen av de fire da Resell rykket. Det er meget godt dokumentert på NRK-sendingen. Hva som skjedde med Hem ved sjikanen, det vet vi derimot ikke. Nei det var opplagt at Erik og Hans Kristian hadde god luke før Ballettbakken. Hem var ikke med her, og ville ikke tettet den luken uansett om han ikke hadde blitt hindret på toppen av Ballett-bakken. Det var på Skistadion og frem til Ballettbakken at Erik og Hans Kristian sikret seieren. Når Erik entret Ballettbakken i tet med god luke bakover var løpet kjørt for Hem og de andre. At Hans Kristian mistet kjedet i Ballettbakken var det eneste som stoppet Uno-X fra dobbeltseier. Se segmentet her f.eks: Her kjører Resell fra Hem med 4 sekunder, det er nok til å få god luke. https://www.strava.com/segments/10689819 Jeg hørte bare at Hem ble hindret mot slutten, men håper jo det ikke stemmer, for han som vant var supersterk og sykla sykt fort mot slutten. Han bare vært en artig greie om en med FS hadde vært i teten mot slutten ville hatt en fordel, selvom jeg ser det som sies at vinneren kjørte så fort at det sannsynligvis ville vært sjanseløst uansett. Jeg kommer uansett alltid til å søke det lettest alternativet:)
|
|
|
31/08/2017 07:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Rykket mot slutten hadde han hengt på, om han ikke hadde blitt hindret av motorsykkelen. Det var ingen motorsykkel foran noen av de fire da Resell rykket. Det er meget godt dokumentert på NRK-sendingen. Hva som skjedde med Hem ved sjikanen, det vet vi derimot ikke. Nei det var opplagt at Erik og Hans Kristian hadde god luke før Ballettbakken. Hem var ikke med her, og ville ikke tettet den luken uansett om han ikke hadde blitt hindret på toppen av Ballett-bakken. Det var på Skistadion og frem til Ballettbakken at Erik og Hans Kristian sikret seieren. Når Erik entret Ballettbakken i tet med god luke bakover var løpet kjørt for Hem og de andre. At Hans Kristian mistet kjedet i Ballettbakken var det eneste som stoppet Uno-X fra dobbeltseier. Se segmentet her f.eks: Her kjører Resell fra Hem med 4 sekunder, det er nok til å få god luke. https://www.strava.com/segments/10689819 Jeg hørte bare at Hem ble hindret mot slutten, men håper jo det ikke stemmer, for han som vant var supersterk og sykla sykt fort mot slutten. Han bare vært en artig greie om en med FS hadde vært i teten mot slutten ville hatt en fordel, selvom jeg ser det som sies at vinneren kjørte så fort at det sannsynligvis ville vært sjanseløst uansett. Jeg kommer uansett alltid til å søke det lettest alternativet:) For eliten er det en sånn gjerdesjikane inn i Ballettbakken. Her ble Hem hindret av en motorsykkel på tvers. Da var allerede toget om seieren gått, så fremt ikke Resell hadde uhell derfra og inn. Noe han ikke hadde.
|
|
|
06/10/2017 16:55
|
Dio
Entusiast
|
Entusiast
Men hvor lett er en lett 29" da? min nakamura er 8,9 med stiv gaffel, men det er vel noen som klarer bedre enn det!?
Go hard or go home!!!
|
|
|
[Re: Thomas-]
06/10/2017 20:34
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha! Han der har det klikka for.. Fikk pussa ned scale ramma til 770 gram og gitt! Men ser ut som han ble blakk til slutt og ikke hadde råd til sykkelklær.. 
|
|
|
06/10/2017 21:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Terrengsykler forblir uansett noen blytunge drog. 2.7 kg road bike 
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/10/2017 22:28
|
TordFuglstad
Entusiast
|
Entusiast
Ja terrengsykler er mye tyngre, og tilsvarende mye artigere å holde på med 
|
|
|
[Re: TordFuglstad]
06/10/2017 22:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Du mener Birken, som tråden handler om?  Neida, bare tuller, skal ikke avspore tråden. Har selv hatt en halvdemper på 8,5 kg og fulldemper på 10, begge av type Scott, så jeg skjønner fascinasjonen over lette terrengsykler, altså... uten at jeg ble noen dyktigere terrengsyklist av den grunn. God natt, folkens!
|
|
|
|
|