Hei mine damer og herrer (transpersoner/intetkjønnede er også velkommen).
Jeg har nylig kjøpt meg min første landeveissykkel. (*applaus*) Har syklet mye hardtail, stort sett med rammestørrelse 20, og aldri egentlig satt meg inn i dette med tilpasning av sykkel utover setehøyde.
Jeg er dog litt usikker på dette med tilpasning av landeveissykkelen. Jeg har kjøpt med en Gavia Treviso i str L (56), som har 100mm stem og overrør på 560mm. Jeg er 184 høy, med en inseam på 88-89, og er dermed i det øvre sjiktet for størrelsen jeg har kjøpt.
Hva tror dere om denne størrelsen for meg? Er det noen her med nogenlunde samme mål? hvilken størrelse har dere?
Redigert av aleks3212; 05/10/201712:58.
Det er i unnabakkene det går nedåver
Re: Ny landeveissykkel, hva tror dere om størrelsen?
[Re: aleks3212]
#244292505/10/201713:16
Jeg har vel noenlunde samme mål som deg, og foretrekker en litt lenger ramme (575 mm) og 110 mm framspring. Jeg sitter på 80 cm. Men jeg kunne fint brukt en 560 med 120 cm framspring også (gitt en halv grad brattere seterør). Den hadde bare sett litt mer styltete ut med de ca. 10 cm drop jeg er satt opp med.
To nave or not to nave er sånn gammelfransk. Det bryr vi oss ikke om.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
[Re: Valentino]
#244293205/10/201713:42
Jeg har vel noenlunde samme mål som deg, og foretrekker en litt lenger ramme (575 mm) og 110 mm framspring. Jeg sitter på 80 cm. Men jeg kunne fint brukt en 560 med 120 cm framspring også (gitt en halv grad brattere seterør). Den hadde bare sett litt mer styltete ut med de ca. 10 cm drop jeg er satt opp med.
To nave or not to nave er sånn gammelfransk. Det bryr vi oss ikke om.
Interessant. Vil det si at du har relativt lange armer? Jeg tror jeg hadde ligget rimelig horisontalt med så lang sykkel. Men det er vel noe mange gjør etter hvert
#244293305/10/201713:47
Jeg er som deg 184 cm lang. Jeg har 87cm beinlengde og setehøyde på 76,5cm målt fra senter krank til setetopp. Jeg sykler på to landeveissykler. En eldre stålracer til pendling. Denne er 570mm lang i sitt vannrette overrør, og jeg har 110mm stem på den. Min andre karbonracer er en Cannondale Super Six i størrelse 56. Denne er 560mm lang i overrøret. Jeg bruker denne med 120mm stem. 100 mm stem er kanskje litt kort for deg på en 560mm lang ramme. Kanskje får du bedre balanse over sykkelen med 110 eller 120-stem, men dette fordrer at du også er sånn passe myk i hamstring/hofte.
Redigert av sykkeloyvind; 05/10/201713:47.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#244293705/10/201713:57
Takk for utfyllende svar! Jeg har ennå ikke fått til noen langtur på sykkelen, men føler kanskje at jeg sitter litt oppreist. Har knapt syklet racer tidligere, så får prøve meg litt fram. Jeg har ikke akkurat gummikropp til 25-åring å være, så jeg kjenner nok fort om rygg og nakke ikke trives. Trenger nok også noen mil på å venne meg til sittestillingen kontra terrengsykkelen min.
Forresten, angående vinkel på stem, hva kan regnes som normalt i nybegynnerklassen? På terrengsykkelen har jeg til og med hatt justerbart stem en periode, er det fullstendig fyfy på racer? Kan det være en fin måte å finne sin optimale stemvinkel på?
PS: Flott bilde. Hvor er det?
Redigert av aleks3212; 05/10/201715:26.
#244295105/10/201716:31
Gikk inn på Bikeshop sine sider å sjekket sykkelen, merkelig at de viser et geometrikart med blankt på reach og stack. Er vel de to målene som de fleste ser på når de skal sjekke om en sykkel passer evt sammenligner.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
#244296105/10/201717:06
Rammen er ganske snill med relativt langt styrerør for rammestørrelsen. Hvordan du har framspringet kommer jo an på, men jeg tenker at retning flatt er riktig, iallefall når det er så kort som 100. Det er sikkert noen avstandsringer under og/eller over framspringet også, og ved å flytte en eller flere av dem kan du også justere styrehøyden.
Bildet er tatt på Col de l'Iseran av Frank Solberg, og bebyggelsen nedi dalen er Val d'Isere.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
#244299005/10/201719:33
Har til sammenligning samme sykkel som deg, Gavia Treviso, med rammestørrelse 56. 2016-ramme, men mener at rammen og geometrien er lik 2017. Dog med 110mm fremspring. Har funnet meg godt til rette på sykkelen.
Høyde 181cm, beinlengde 87,6cm, vingespenn (fingerspiss til fingerspiss) på 192cm. Armlengde målt fra skulderledd 68cm. Relativt lange armer ift. totalhøyden (høy "ape index").
Har til sammenligning samme sykkel som deg, Gavia Treviso, med rammestørrelse 56. 2016-ramme, men mener at rammen og geometrien er lik 2017. Dog med 110mm fremspring. Har funnet meg godt til rette på sykkelen.
Høyde 181cm, beinlengde 87,6cm, vingespenn (fingerspiss til fingerspiss) på 192cm. Armlengde målt fra skulderledd 68cm. Relativt lange armer ift. totalhøyden (høy "ape index").
Hvordan er armlengden ift høyden din?
Heisann, jeg holder også til i Trondheim
Hvordan måler du "vingespenn" da? Stiller deg intill veggen med utstrakte armer?
Er forresten 2016-modellen jeg også har.
Armlengden min er cirka 64cm, ikke ulikt deg. Litt lengre stem blir det nok etter hvert.
Redigert av aleks3212; 05/10/201720:19.
#244300205/10/201720:26
Hvordan måler du "vingespenn" da? Stiller deg intill veggen med utstrakte armer?
Armlengden min er cirka 64cm, ikke ulikt deg. Litt lengre stem blir det nok etter hvert.
Jeg flyttet fra Trondheim i fjor, nå er det Hedmarken som gjelder Var på en visitt i Trondheim i august, benyttet anledningen til en mimretur opp til Skistua
Jeg flyttet fra Trondheim i fjor, nå er det Hedmarken som gjelder Var på en visitt i Trondheim i august, benyttet anledningen til en mimretur opp til Skistua
Da har jeg vingespenn på 184, samme som høyden min med andre ord.
Gleder meg til å prøve racer opp til skistua, gruer meg litt til nedturen ..og av ren nysgjerrighet; ser du navet ditt?
Redigert av aleks3212; 05/10/201722:25.
#244307606/10/201708:14
Da tolker jeg det dithen at du nødvendigvis ikke vil ha noe stor glede av et lengre fremspring. Men eksperimentere for å finne ut av hva som er best for deg er nok nyttig uansett. Jeg begynte sesongen i år med et 60mm fremspring.
Navet mitt er så vidt synlig foran styret. Men jeg har også sadelen justert langt frem. Kan måle avstand fra 1) senter-krank til sadel (setback), og 2) styre til sadel senere i dag.
Redigert av Mats Arnesen; 06/10/201708:15.
#244308206/10/201708:27
Da tolker jeg det dithen at du nødvendigvis ikke vil ha noe stor glede av et lengre fremspring. Men eksperimentere for å finne ut av hva som er best for deg er nok nyttig uansett. Jeg begynte sesongen i år med et 60mm fremspring.
Navet mitt er så vidt synlig foran styret. Men jeg har også sadelen justert langt frem. Kan måle avstand fra 1) senter-krank til sadel (setback), og 2) styre til sadel senere i dag.
Det kunne vært nyttig å vite ja! Takk
Sitat: Valentino
Sitat: aleks3212
jeg kjenner nok fort om rygg og nakke ikke trives.
2) Du bruker briller som ikke hindrer sikten oppover?
Det tipset skal jeg huske. Egentlig logisk, men så må man jo tenke over det også.. Kanskje noen har tips til gode briller?
Redigert av aleks3212; 06/10/201708:45.
#244317506/10/201715:16
Bruker selv en ramme på 54,5" (compact). Er 182 høy, og har samme innersøm som trådstarter. Vet egentlig ikke om den er for liten eller ei, men har syklet en del og ikke opplevd noe ubehag. Opplever den som svært komfortabel.