Noen som har tips på hva man kan gjøre med trebroer som er blitt glatte? Bortsett fra å legge på hønsenetting eller takpapp. Finns det noe slags maling/kjemikaljer man kan bruke muligens?
Mvh grkristiansen / DønnestadOffroadHerrer [DOH!]
Cube Attain SL Disc - vurderes solgt Stanton Sherpa 853 Next Gen - grus og sti
Hønsenetting synes jeg bør unngås om broene brukes av andre enn syklister. Grunnen er at hønsenettingen har en tendens til å "flise" seg opp og det stikker ut tråder som f.eks hunder stikker seg på.
Vi har brukt litt takpapp i remser (på tvers) på et par broer som ofte er veldig glatte, det har fungert bra. Dette er på plankebroer, på broer av stokker kan man frese spor med motorsag som thomassen nevner.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Geir, du som har syklet en del på Canvas har vel sett at de bruker papp der. Jeg snakket med stisjefen der for litt siden og pappen er ikke veldig holdbar. På dine broer i G-Trail kan det sikkert være det beste med et felt på midten med papp. Da må du legge det på hvert tversoverbord for at det skal holde.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
Geir, du som har syklet en del på Canvas har vel sett at de bruker papp der. Jeg snakket med stisjefen der for litt siden og pappen er ikke veldig holdbar. På dine broer i G-Trail kan det sikkert være det beste med et felt på midten med papp. Da må du legge det på hvert tversoverbord for at det skal holde.
Kan faktisk ikke huske å ha sett noe papp på Canvas?!! ¨ Mulig pulsen var for høy
Det vert brukt ein del not her på vestlandet. Der fungerer. God festemåte er å legge lekter langsgåande på kvar langside oppå brua oppå nota. Nota er jo laga for å tole ein del juling i sjø, så det er bra haldbart elles også.
Lakk eller mal plankene og strø i sand mens malingen er våt. Teknikken brukes som skli sikring på malte gulvflater
Det har vi faktisk diskutert men var veldig usikre på hvor effektivt det var
Har prøvd ut dette, og funker kun dersom en har plankene f.eks i en garasje og kan behandle maling og tørketid slik det skal. Gjorde et forsøk på en bro som hadde stått ute et år, og da funka det dårlig til tross for at eg ga det 4-5 dager med tørke og kosta plankene med stålbørste for og få heft. Brukte tørr sandblåsesand. Blir fort slitt ut ved bremsing, så dersom det er en bro med bra helling på så er netting beste alternativ. Bruker en 4kanta netting som er litt grovere selv, men den er ikke god og gå på. Men tåler mye slitasje ved sykkel og gir bra heft til dekkene.
Her føler jeg behov for mer info! Hva slags terreng snakker vi om? Mye nedbør? Tett skog?
Om det lar seg gjøre; - Gi broa mest mulig lys - fjern vegetasjon rundt, få inn mest mulig sol for å tørke opp. - Rydd rundt og led alt av vann vekk fra kjøreflaten. Legg den med sideveis helning (Ikke mye!) og med skikkelig åpning 1-2 cm mellom topplaget så vannet har et sted å gjøre av seg. - Gjør inngangen til broa så vinkelrett på fartsretning som mulig så det ikke blir behov for å endre retning når du først er på broa.
Om alt over ikke funker; Netting/kjemikalier/papp. Min mening, prøv å unngå dette, det gir deg masse ekstra vedlikeholdsproblemer, og (dersom man bryr seg om den slags) introduserer det mye gruff i naturen som vi ikke vil ha ansvar for å plukke opp over levetiden til broa.
Surring med hamp: Vil også gro til og bli glatt, men gir bra friksjon i starten. Også vedlikeholdskrevende, her må du ut med rullen og surre på mer om det er mye bruk.
Rutemønster: Enkleste og etter mitt syn best. Kan enkelt fornyes ved behov.
Tverrliggere/langsgående bord: Gir deg masse ekstra behov for skruer/spiker, og resultatet på lengre sikt er dårligere enn å skjære ut rutenett.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Syklet litt i Canada, der har de jo veldig fine stier med mange broer. De bruker ofte en slags strekkjern matte som jeg tror bankes ned i treverket. Gir fantastisk grep. Har prøvd å google men ikke funnet akkurat det som de bruker. Her er et bildesøk: Strekkmetall mesh
Veldig vanlig å bruke på byggeplasser i Norge. Det gir grep som asfalt uansett forhold. Men det er tynne metallstriper og må byttes ganske hyppig for maks effekt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Kan faktisk ikke huske å ha sett noe papp på Canvas?!! ¨ Mulig pulsen var for høy
Her er det brukt papp langsetter. Dette funket bra, men er usikker på hvor lenge det vil holde.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
Det er i hvert fall lurt å unngå impregnert materiale. I Trysil har de bygd med relativt tykke, ubehandlede bord fra et lokalt høvleri, uten at jeg vet hvilkn tresort de bruker. Nå har jo de både budsjetter og volum i bestillingene sine, men dette er altså en vei å gå. Ekstra tykke bord på utsatte steder med struktur frest inn (eller sagd med motorsag) burde hjelpe til.
I Skullerudprosjektet har NOTS prøvd ut et par varianter med impregnerte terrassebord, og særlig den ene plassen ble brua svært sketcy ved våte forhold. Nå som et par er gått er brua mye bedre, men det har vært et par stykker som har seilt ut der.
Et stort problem med papp og ymse metallnettløsninger er at man gir seg selv eller et andre framtidig vedlikeholds- eller oppryddingsarbeid.
Det burde ikke brukes hvitt materiale i alle fall. Skal du ha noe som varer i naturen, bør man bruke impregnert.(evt royal som varer lengst). Terrassebord er noe av det glatteste man kan bruke og blir ofte for tynne. Nots anbefaler større dimensjoner i langsgående retning, da så store som 48x198 / 48x223.
Skal man legge bord på tvers kan det være en ide å bruke 29x123/29x148 impregnerte kledningsbord. De er grove på den ene siden
Bruk sirkelsag på batteri og still inn dybden på 5 mm. Fres så skrå spor paralellt og tett på midten. Da vil det drenere bort vannet og det vil bli en ru overflate. Man kan også strø litt sand i sårene... Alternativt finnes antiskli tape på 100mm bredde og 15 mtrs rull. Jeg kan skaffe.
Bruk sirkelsag på batteri og still inn dybden på 5 mm. Fres så skrå spor paralellt og tett på midten. Da vil det drenere bort vannet og det vil bli en ru overflate. Man kan også strø litt sand i sårene...
Supert tips! Sage spor med motosag er jo både knotete og ikke helt risikofritt. Forøvrig har vi har allerede to batterimotosager som er helt enestående ved enkelt skogsarbeid, og som man med et par batterier lett kan gjøre et dugelig dagsverk langt inne i skogen. Så, en batterisirkelsag vil helt klart være hendig å ha slik vi holder på her på berget.
Har fått tak i noe takpapp og hønsenetting. Tenker å teste med takpapp først så får vi se hvor lenge det holder.
Kunne det vært en ide å lagd "murpuss" å slammet broene med det? Det blir jo knudrete, men er redd det vil sprekke opp fort...
Jeg har forhørt meg litt om hva som finnes i handelen av maling og puss. Det er ikke noe som vil holde over tid. Det vil flasse av og da er du like langt igjen.
Vær klær over at hønsnetting flises opp over tid, slik at både folk og dyr i verste fall kan skade seg på det. Dersom nettingen brukes der vanlige turgåere ferdes kan dette særlig bli et problem i forhold til hunder.
Vær klær over at hønsnetting flises opp over tid, slik at både folk og dyr i verste fall kan skade seg på det. Dersom nettingen brukes der vanlige turgåere ferdes kan dette særlig bli et problem i forhold til hunder.
Jau...prøver med takpapp og satser på det blir bra og holder ei stund