SS på sti er moro så fremt det ikke er bratt. Når det er bratt må man være spesielt interessert (både rygg og knær får kjørt seg.).
Om noen lurer på om dette stemmer så er det jo bare å lese de mange trådene om 1x10 og 1x11 for å få et inntrykk av hva som oppfattes som for tungt oppover.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Kona Unit 29er, håndbygget hjulsett som kostet det dobbelte av sykkelen(fikk sykkelen veldig billig...), 32:18, feil gir til alt... Når noen spør hvorfor jeg sykler SS svarer jeg " Fordi jeg kan..."
På Elverum må jo SS være perfekt, det finnes jo endel nydelige ganske flate flytstier å kose seg med Vurderer å sette opp den ene Uniten (også en 29er) som SS. Den har alt Hope SS baknav, men står nå satt opp med choppa kassett som 1x6. Her i Drammen er jeg usikker på hvor lett giring jeg må ha, både pga. mye bratte bakker og knær som er litt ømfintlige.
Sitat: Sverre
Min 29+ SS har jeg kjørt med 28/20T. Syns det har fungert supert på sti. Kan anbefale Absolute Black singlespeeddrevene som leveres i narrow wide både til krank og nav.
Har 28t foran på mitt 1x6 oppsett, tyngste bak er 17t (tror jeg) og letteste er 34t. Tenkte kanskje å legge meg midt i dette for SS oppsett, 28t foran fortsatt og 26t bak (hvis jeg får tak i en 26t SS klinge). Jeg sykler ofte med 29 "halvpluss", grove 2,5" dekk på 35mm felger. Men det blir kanskje for pysete med så lett utveksling?
Svigerfar (70) fortalte i påsken at før de fikk bil syklet de på ettgirs sykler fra Oslo til Gjende. Så gikk de litt i fjellet og syklet hjem.
Det er hvert fall kult.
Jeg redda min fars gamle 1-girs herresykkel fra 1948 fra et uthus som holdt på å ramle sammen for et par år siden. Komplett med Brooks sete Vurderer å sette den i stand, men har egentlig ikke plass til flere sykler (den står nå i en annen by).
Har vel noen tusen km på min SS. En Kona Explosif stålramme, kjøpt på BaB i 2007. Kjører 32:17 (da det er litt kupêrt i nærmarka), med Surly drev bak og Extralite klinge foran. Drømmer om en 29" SS, men er så fornøyd med Explosif-en at jeg klarer ikke å få meg til å bytte den ut, og den er lett. Det liker jeg.
Noen nevnte Elverum. Kan også si at alle løypene i Gullia på Trysil går fint med SS. Magic Moose også, til og med sykkeltransport helt opp til starten av Magic Moose. Fin oppvarming det :-)
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Hatt singlespeed noen måneder nå og trives mere og mere. Synes det gir langt bedre trening også. Her er pendlersykkelen satt opp som prøvekanin. Eldre bros hybrid konvertert til disc, 27.5 - 2.0 og singlespeed. Bruker 42/17.
Og nei, kranken er ikke lavere enn originalt, siden 27.5-2.00 tilsvarer noenlunde med 700x32.
Dan og LarsB? De sykler vel fortsatt singlespeed daglig? (De bare poster ikke daglig lenger)
Dan bare sykler, jeg er tilbake på forum, men hadde ikke fått med meg tråden. Ja jeg sykler singlespeed enda. Men ikke like mye som før jeg ble småbarnsfar og kom i femtiåra. Singlespeed er nådeløs om man lar den hvile litt. Jeg ser en bakk nå, som jeg vet jeg har presset opp tidligere. Og forsmedelig nok stopper det midt i. Jeg blir nødt til å kjøre knebøy i vinter. Eller Grefsenkollen med softe piggdekk og tung sekk for vinne tilbake litt av egenskapene mine.
Til tross for dette har jeg kjørt litt ritt med SS i år. Terrengsykkelrittet og tre Kalascup. Beste opplevelsen var å dunke gjennom terrengsykkelrittet på en grei tid selv om jeg hadde ett tryn og ble taklet en gang av en som skulle passere det det ikke var rom til å passere.
Her er jeg og den gamle Singular Swiften min på Terrengsykkelrittet i år. Nå driver jeg og forsker på om 2,6 dekk er smart på singlespeed. Juryen har ikke bestemt for om fordelene eller ulempene veier tyngst enda.
LarsB
Redigert av larsb; 02/10/201708:58.
Re: Hva skjedde med singlespeed?
[Re: larsb]
#244211502/10/201709:51
Jeg sykler også Singlespeed på sti. Har en 29er med 2.6 dekk foran og 2.3 bak og 46:26 utveksling som fungerer finfint de fleste steder utenom slakke nedoverbakker. Sykler overraskende fort og bra på sti med den og skikkelig kult og tungt å kun jobbe med det ene giret.
Denne har definitivt blitt mest brukt i år av mine sykler. Helt utrolig artig, gamle stier blir som nye Har 34/20 utveksling nå, men kommer til gå tilbake til 32/18.
Jeg sykler også Singlespeed på sti. Har en 29er med 2.6 dekk foran og 2.3 bak og 46:26 utveksling som fungerer finfint de fleste steder utenom slakke nedoverbakker. Sykler overraskende fort og bra på sti med den og skikkelig kult og tungt å kun jobbe med det ene giret.
Dan har forresten konvertert til Kindernay
Nydelig sykkel!
Satt og tenkte at jeg skulle hatt en SS igjen i helga. Jaja.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Det er veldig sant. Du verden så mye tid man får til å sykle når man bare skumleser forumet litt i ny og ne.
29+ som singlespeed er helt vanvittig perfekt. Jeg har valgt å kjøre 32:20, som blir et lite hakk lettere enn klassisk 2:1 på 26 tommer.
Sitat: chalshus
SS har sine tiltrekkende sider.
Jepp, en singlespeed er lettreist. Det er såvidt den ikke går som håndbagasje på flyet.
Da kan man f eks sykle opp på Etna og se på vulkanrøyk:
Eller man kan drasse med seg sykkelen opp i stormkastene på toppen av Fuji og sykle ned:
Eller man kan krysse høye pass i Slovenia:
Eller man kan cruise på strendene i Australia:
Eller kanskje loffe rundt blant kollene i the Highlands:
Sitat: Finn
Dan har forresten konvertert til Kindernay
Jeg har i hvert fall konvertert én av syklene til Kindernay. Når det gjelder religion så er jeg fortsatt singlespeeder på min hals. Men det må jo innrømmes at det går vanvittig mye raskere å sykle med gir, slik at man får opp distansene litt. Men singlespeed er det jo ikke. Heldigvis er det fort gjort å skrelle av Kindernay-bakhjulet og hendlene og kjøre singlespeed når abstinensen river i kroppen.
Re: Hva skjedde med singlespeed?
[Re: Dan]
#244302506/10/201705:20
SS lever videre hos kommende generasjon. Har bygd om Madammens gamle Haro Mary ss til guttungen. Jøglet med nytt gull stem fra NS, samt gamle deler jeg hadde liggende, som Niner karbonadestyre og en gammel CrankBrothers hev/senk, og DMR flatpedaler. Brukes til skole og trening.
Det kan se ut som han reiser dit det til enhver tid er fint vær. For en post. Er det sånn livet blir når man tar forumfri.
Neida, dette er bare propaganDan ...
Det er helt sant, det er propaganda for at når man har valget mellom fett sykkelutstyr eller flotte sykkelreiser så bør man velge sykkelreisene. (Og hvis man lar være å kjøpe ny stasjonsvogn hvert tredje år så slipper man til og med å velge...)
Endelig tilbake på SS, det har vært et savn siden salget av min On-One Inbred 26er. Fant en unnskyldning for å bygge "ny" ss, jeg kan jo ha den på jobb
Er blitt alt for glad i 42t klinga på kassetten, når jeg sykler SS må jeg tråkke til, får dermed bedre trening ut av "junk-miles" som andre vil kalle turene mine. Nå er jeg på 30/16 dreving, men tenker 17 eller 18t vil passe bedre.
Er selv på samme SS som jeg har hatt siden 2006-2007. En Kona Explosif i stål (takket være LarsB som tipset om rammen som hang i vinduet på BaB dengang). Fikk sms i dag om at det nye dekket jeg bestilte til den er på vei fra Sykkelkomponenter, så gleder meg til en ny sesong med små hjul og ett gir.
Jeg bruker min SS til alle reiser, enten det er jobbreiser (var mye av det før), eller ferieturer med familien hvor jeg også kan klemme inn en sykkeltur før frokost. Så utrolig enkelt å bare kaste den bak i bilen eller legge den i skiboksen. Aldri noe vedlikehold heller, så veldig lettvint når man er dagevis unna verktøyet hjemme. Lett (for å være stålramme), på kun 10.5kg med dempegaffel, og med 32/17 passer den mine ben godt.
Sitter i et hytte på Røros, har ikke bildene mine her, kun et dårlig screenshot fra Instagram.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hva skjedde med singlespeed?
[Re: parob]
#246710924/02/201822:37
Jeg tok omsider motet til meg å satte opp den ene Kona Uniten min som singlespeed på seinsommeren i fjor. Samtidig satte jeg på den originale stive gaffelen og ditcha dempegaffelen. Gikk for 29+ dekk foran siden jeg hadde gode breie felger. Nå i vinter har den fått påspandert en nymotens karbonkrank også, og når sesongen starter kommer jeg til å hive ut slangene selv om jeg egentlig aldri har vært så sterk i tubelesstroa. Giringa er altfor lett, men der jeg sykler mest er det mye oppover og mye knot, så det funker best for min del.
Takker parob, er ganske fornøyd med tanke på hvor mye penger som ligger i den! Noe oppgraderinger blir det nok, bremsene knirker og Bontrager ISIS kranken er ikke helt godkjent for HNNG!
Skal se om jeg ikke finner en en ny bremseskive og kanskje montere en XT krank.
Sykkelen hadde gir tidligere (1x6 oppsett på Hope SS nav), så jeg testa ut hvor tungt gir jeg klarte å karre meg opp på Haukåsen her i Drammen på. Orka 28:17, men synns det var litt i tyngste laget så satte opp sykkelen med 28:20 i første omgang. Men har også 18t og 22t drev, samt et 32t krankdrev så det er muligheter for å prøve litt forskjellig. Hadde vært moro å sykla en flatere plass som feks. Elverum og prøvd en god del tyngre utveksling. Det som er fint med så lett utveksling som jeg har nå er at jeg klarer å komme meg opp veldig mange av de cruxene jeg tar med gira sykkel. Men spinner jo fort ut hvis jeg er innpå raske stier/grus, så prøve å hode meg der det er knotete