Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 27 1 2 8 9 10 11 12 26 27

NCF konkurs?

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442509 03/10/2017 17:20
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Men dette flyter jo lett over i hverandre. Hvis en løypevakt ikke kan stoppe trafikk midlertidig i korte tidsrom, så er det jo nesten umulig å få arrangert ritt på vei i Norge. Og hvis løypevakten ikke skal kunne gjøre dette, hva i allverden er det da de skal kurses i? Hvordan ta på seg gul vest?

Re: NCF konkurs? [Re: mroek] #2442511 03/10/2017 17:44
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: mroek
Men dette flyter jo lett over i hverandre. Hvis en løypevakt ikke kan stoppe trafikk midlertidig i korte tidsrom, så er det jo nesten umulig å få arrangert ritt på vei i Norge. Og hvis løypevakten ikke skal kunne gjøre dette, hva i allverden er det da de skal kurses i? Hvordan ta på seg gul vest?

Hehe, tenkte det samme..
Men en del trenger faktisk litt opplæring i at det er lurt og ta henda av mobilen eller opp av lomma og faktisk peke og når det kommer noen, ikke bare stå der.. ICON_SMILE
Hvis klubben bare får stille med "pekere" og ikke trafikk dirigenter men må leie polisen til det er det vel bortimot natta for de ritta!

Re: NCF konkurs? [Re: Kriss] #2442512 03/10/2017 17:54
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: Kriss
Sitat: mroek
Men dette flyter jo lett over i hverandre. Hvis en løypevakt ikke kan stoppe trafikk midlertidig i korte tidsrom, så er det jo nesten umulig å få arrangert ritt på vei i Norge. Og hvis løypevakten ikke skal kunne gjøre dette, hva i allverden er det da de skal kurses i? Hvordan ta på seg gul vest?

Hehe, tenkte det samme..
Men en del trenger faktisk litt opplæring i at det er lurt og ta henda av mobilen eller opp av lomma og faktisk peke og når det kommer noen, ikke bare stå der.. ICON_SMILE
Hvis klubben bare får stille med "pekere" og ikke trafikk dirigenter men må leie polisen til det er det vel bortimot natta for de ritta!

Du skal lete godt for å finne noen i sykkelnorge som er uenige i det... ICON_WINK
Stasjonær vakt (med utvidet kurs) er visstnok løsningen.... thinking

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442514 03/10/2017 17:57
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 16
B
badger Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 16
Nå kom vi inn på det som virkelig bør bekymre både arrangører, aktive og mosjonsyklister som gjerne vil ha et konkurransetilbud fra neste år; forskrift om sykkelritt på veg. Det såkalte løypevaktkurset løser lite, for dersom en vakt i et tenkt tilfelle skal holde igjen en bil for å la en sykkelrytter passere driver han pr definisjon med trafikkdirigering og han er dermed stasjonærvakt med krav om 9 timers opplæring. Dette vil i praksis gjøre det tilnærmet umulig å arrangere sykkelritt som i dag. Hvor i allverden skal man skaffe mange nok vakter med slik opplæring i alt fra små lokale ritt til store ritt som feks Tour of Norway? Jeg vet ikke hvordan NCF lobber her, men frykter at de ikke har tatt inn over seg alvoret tilstrekkelig, for dette regelverket iverksettes 2018 og det er svært lite oppmerksomhet rundt dette! Tror det kan være lurt at flest mulig i sykkelnorge leser og gjør seg kjent med ny forskrift for å skape størst mulig trykk opp mot NCF og vegmyndigheter for å få til en lovendring før galskapen settes i verk. Ny forskrift:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-17-699

Re: NCF konkurs? [Re: badger] #2442518 03/10/2017 18:15
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Vel, vi i OIL Sykkel vet hva som foregår, og derfor utdanner vi våre frivillige på løypevaktkurs. Heller det enn futil lobbyvirksomhet. Vi vil selvfølgelig også trenge stasjonære vakter, men det er ikke så veldig mange, faktisk. Få rundkjøringer i området vårt, og medurs løyperetning hjelper også på. Stasjonære vakter trenger man jo bare der skiltreglene må oppheves for at rittet skal komme igjennom.

Men hva har denne diskusjonen med Bergen 2017 og NCFs økonomihåndtering å gjøre? Nada.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442519 03/10/2017 18:18
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Finnes det noen faktiske godkjente kursarrangører ennå, eller i hvert fall noen plan disse skal gjennomgå (som det refereres til I forskriften)?

Jeg synes egentlig forskriften er relativt fornuftig, mtp. at vi teknisk sett ikke har myndighet til å dirigere trafikken pr. i dag, selv om 9 timer høres i overkant ut hvis det er et reellt tall.


Create the problem and sell the solution
Re: NCF konkurs? [Re: badger] #2442520 03/10/2017 18:19
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: badger
Nå kom vi inn på det som virkelig bør bekymre både arrangører, aktive og mosjonsyklister som gjerne vil ha et konkurransetilbud fra neste år; forskrift om sykkelritt på veg. Det såkalte løypevaktkurset løser lite, for dersom en vakt i et tenkt tilfelle skal holde igjen en bil for å la en sykkelrytter passere driver han pr definisjon med trafikkdirigering og han er dermed stasjonærvakt med krav om 9 timers opplæring. Dette vil i praksis gjøre det tilnærmet umulig å arrangere sykkelritt som i dag. Hvor i allverden skal man skaffe mange nok vakter med slik opplæring i alt fra små lokale ritt til store ritt som feks Tour of Norway? Jeg vet ikke hvordan NCF lobber her, men frykter at de ikke har tatt inn over seg alvoret tilstrekkelig, for dette regelverket iverksettes 2018 og det er svært lite oppmerksomhet rundt dette! Tror det kan være lurt at flest mulig i sykkelnorge leser og gjør seg kjent med ny forskrift for å skape størst mulig trykk opp mot NCF og vegmyndigheter for å få til en lovendring før galskapen settes i verk. Ny forskrift:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-06-17-699

Veldig enig

NCF har definitivt tatt det inn over seg, men er ganske maktesløse overfor Dep. Så langt har man oppnådd;
- utsettelse til 2018
- kompromiss på løypevakt, med begrenset kurs
- kursopplegg med lokale, sivile instruktører
Info kommer ut sammen med invitasjon for rittsøknader. At dette dessverre kan bli rittdød er man meget klar over....

Re: NCF konkurs? [Re: DuffMcShank] #2442525 03/10/2017 18:45
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: DuffMcShank
Finnes det noen faktiske godkjente kursarrangører ennå, eller i hvert fall noen plan disse skal gjennomgå (som det refereres til I forskriften)?
Løypevaktkursinstruktører trenger faktisk ingen formell kompetanse.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442527 03/10/2017 18:47
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
Sitat: Valentino
Men hva har denne diskusjonen med Bergen 2017 og NCFs økonomihåndtering å gjøre? Nada.

Det har du rett i, men til mitt forsvar skrev jeg at det var et sidespor. Og det finnes det da betydelig presedens for her på forumet? :-)

Og dette vil vitterlig påvirke NCFs økonomi til det verre, og det etter et VM som antakelig vil være beinhardt for forbundet.

Re: NCF konkurs? [Re: mroek] #2442531 03/10/2017 18:52
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Alles gut. Mener ikke å sette opp noe buffer på sidesporet.

DNB (og Sparebankfondet?) har spyttet inn penger til kursutvikling. Vi får håpe at de er øremerket. Uten løype- og stasjonære vakter blir det ingen ritt på vei (iallefall ikke i min klubbs regi, vi må på vei med terrengsykkelrittene våre også), og da er jo NCF redusert til bane, kross, bmx og sti.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442532 03/10/2017 18:55
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
M
mroek Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
I vårt område er det også slik at vi ikke kan komme unna ganske mange stasjonære vakter, og det kan jeg ikke se for meg hvordan vi skal få tak i. Vi sliter massivt med å få frivillige som det er i dag, og med kurskrav tror jeg det bare er å glemme.

Re: NCF konkurs? [Re: mroek] #2442535 03/10/2017 19:04
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Vi har pratet litt om det hos oss. Klasseromskursene på to klokketimer er jo en kjærkommen anledning til å få pratet sykkel i vintermørket, tenkes det. Men vi har jo ikke holdt noen kurs enda, så vi får se om folk virkelig gidder slepe seg til klubbhuset for å bli (og dette kan jo være spooky nok) faste medlemmer av løypevaktpoolen.
Vi maler foreløpig ikke fanden på veggen, og allerede i år forenklet/forkortet vi traseen for turrittet Hamarrittet, og for NC landevei Gylne Gutuer. Til neste år kommer vi nok til å gjøre noe med rankingrittet Hamar Kriterium, men vi vet ikke helt hva ennå.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442546 03/10/2017 20:07
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Sitat: Valentino
Sitat: DuffMcShank
Finnes det noen faktiske godkjente kursarrangører ennå, eller i hvert fall noen plan disse skal gjennomgå (som det refereres til I forskriften)?
Løypevaktkursinstruktører trenger faktisk ingen formell kompetanse.

Jeg tenkte på stasjonær løypevakt, som er det det vil være manko på. Vanlig løypevakt blir jo bare de som står og tar i mot tirader fra bilistene.
Hvis man skal tolke forskriften ordrett trenger ikke selve instruktøren for førstnevnte formell kompetanse, men kursarrangøren skal være godkjent av regionkontoret. Finnes det noen slike godkjente arrangører?


Create the problem and sell the solution
Re: NCF konkurs? [Re: DuffMcShank] #2442551 03/10/2017 20:33
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Det vet jeg ikke, men så er jo heller ikke kurset for Stasjonære vakter klart ennå.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442570 03/10/2017 22:06
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Hvordan skal man overhode rekke å utdanne folk til 2018 sesongen om kurset ikke er klart enda? Kanskje det burde sendes søknad om utsettelse til 2019 pga manglende oppfølging av veimyndigheten hva gjelder kurstilbud?

Et sider spor men dog. Norsk folkehjelp burde kanskje utdanne sine medlemmer som stasjonære løypevakter. Kunne jo gitt litt inntekter, og de digger jo å jobbe på arrangementer virker det som.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442573 03/10/2017 22:31
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Her er vel tilsynelatende planen, selv om det er uklart for meg om denne er offisiell og endelig. Ser at alle 3 typer løypevakt er må gjennom en form for kurs.
Læreplan
Da er det bare å vente i spenning på godkjente arrangører, eller det er kanskje opp til klubbene/forbundet selv å ta initiativ mot SVV for å bli dette?


Create the problem and sell the solution
Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2442585 04/10/2017 06:27
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: sveinaa
Hvordan skal man overhode rekke å utdanne folk til 2018 sesongen om kurset ikke er klart enda?
Vi er i oktober 2017 og kurset skal ta 9 timer. Dersom det er et klasseromskurs (å huffda) snakker vi tre kvelder. Om jeg husker riktig er det noen av timene som er praktiske, og de vil jo ikke kunne tas på nett.

Igjen: Hvor mange stasjonære vakter (med trafikkdirigerende myndighet) trenger rittet ditt? Kan du gjøre det annerledes? Snu traséen? Legge den om? Kjøre 2x35 km i stedet for 1x70km? Kjøre det aktive rittet ditt i en rundløype på 18-20 km i stedet for én lang runde?


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442595 04/10/2017 07:25
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 380
Lars V Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 380
Sitat: Valentino
Det er ikke NCF som står bak de nye reglene om kursing av vakter. De er utarbeidet av Vegdirektoratet.
Løypevaktkursene (som formaliserer hva en løypevakt har lov til) tar to timer og de er gratis.
http://sykling.no/article/l%C3%B8ypevaktkurset-er-klart

Historieløs påstand, Lars V.


(Retter meg selvfølgelig til vegdirektoratet.)

Uansett hvor mye arbeid som er lagt ned i saken fra NCF så mener jeg at det resultatet vil medføre massedød eller store endringer for sykkelritt i hele landet (som andre også tiltrer i tråden.)

Da kan man da ikke si at lobbyarbeidet har vært vellykket?


[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: NCF konkurs? [Re: Lars V] #2442599 04/10/2017 07:50
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Lars V
Sitat: Valentino
Det er ikke NCF som står bak de nye reglene om kursing av vakter. De er utarbeidet av Vegdirektoratet.
Løypevaktkursene (som formaliserer hva en løypevakt har lov til) tar to timer og de er gratis.
http://sykling.no/article/l%C3%B8ypevaktkurset-er-klart

Historieløs påstand, Lars V.


(Retter meg selvfølgelig til vegdirektoratet.)

Uansett hvor mye arbeid som er lagt ned i saken fra NCF så mener jeg at det resultatet vil medføre massedød eller store endringer for sykkelritt i hele landet (som andre også tiltrer i tråden.)

Da kan man da ikke si at lobbyarbeidet har vært vellykket?


Jeg tror ikke NCF har så mye de skulle sagt. Jeg tror problemet ligger mange år tilbake når turrittene ble konkurransearenaen for alle andre enn eliten. Formatet turritt er jo egentlig ikke egnet til konkurransene man har avviklet.

Det som er dumt er jo at NCF med arrangørklubber i en årrekke har arrangert ritt som har generert store inntekter via lisensen uten å investere noe særlig i utviklingen av rittformatene (Spesielt sikkerhet/trafikksikkerhet).

For alle som har syklet en del turritt på åpen vei skjønner jo at det ikke er forsvarlig på noen som helst måte.


Redigert av sveinaa; 04/10/2017 07:51.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2442614 04/10/2017 08:26
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Jeg er helt enig at mange turritt har blitt og blir arrangert med et for lavt sikkerhetsnivå. Toppen for galskapen for meg er fellesstarten på Vestfold Rundt tilbake på 90-tallet, med 500 ryttere hvorav et par hundre var i stand til å sloss om posisjoner på det som den gang var E18 nedover mot kneika opp fra Holmestrand. Jeg vet ikke hvordan rittet arrangeres nå.

På OILs turritt Hamarrittet reduserer vi startpuljestørrelsene til 40, og traséen er nå 36 km med mulighet for å velge en eller to runder.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442621 04/10/2017 08:42
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Akkurat det med turritt på landevei har arrangører ødelagt for seg selv. Man har jo hatt turritt som har vært som elite ritt. Det er jo galemattias å slippe ut folk i åpen trafikk. Kjørte noen turritt når jeg syklet landevei, men det var jo livsfarlig. Så at det kommer strengere regler på dette er ikke rart.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442622 04/10/2017 08:43
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: Valentino
Jeg er helt enig at mange turritt har blitt og blir arrangert med et for lavt sikkerhetsnivå. Toppen for galskapen for meg er fellesstarten på Vestfold Rundt tilbake på 90-tallet, med 500 ryttere hvorav et par hundre var i stand til å sloss om posisjoner på det som den gang var E18 nedover mot kneika opp fra Holmestrand.

Huff, det bringer frem en del minner....

Trafikken på våre veier er en helt annen nå enn vi hadde da mange av disse turrittene så dagens lys, og noe må definitivt gjøres. Det er helt galematias slik mange ritt avvikles i dag.
Sa jeg noe om skoleunger med nesa i mobilen på campingstol i kryss og rundkjøringer når styrkeprøvelagene kommer dundrende og forventer/forlanger fri vei og generell disp fra veitrafikkloven?

Selve forskriften er i utgangspunktet grei nok (og her var NCF og i god dialog med samferdselsdepartementet under prosessen), men politiet kom med noen vaktkrav (jfr. myndighet og skolering) som var helt hinsides
(aner vi en profesjonskamp slik vi har i en del andre yrker, slik som helsevesenet?)
Kravene er heldigvis moderert noe, men fortsatt er det en hard nøtt å knekke for rittarrangører.

Kanskje er det så brutalt at enkelte ritt (eller rittformater) egentlig ikke har livets rett i dagens trafikkbilde?

Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442623 04/10/2017 08:43
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
Sitat: Valentino
Jeg er helt enig at mange turritt har blitt og blir arrangert med et for lavt sikkerhetsnivå. Toppen for galskapen for meg er fellesstarten på Vestfold Rundt tilbake på 90-tallet, med 500 ryttere hvorav et par hundre var i stand til å sloss om posisjoner på det som den gang var E18 nedover mot kneika opp fra Holmestrand. Jeg vet ikke hvordan rittet arrangeres nå.

På OILs turritt Hamarrittet reduserer vi startpuljestørrelsene til 40, og traséen er nå 36 km med mulighet for å velge en eller to runder.


Starten på Vestfold Rundt er nok bedre. Det som ikke er fult så moro er at det går i rundløype på +16 mil på vei med til dels mye trafikk og for få muligheter til å kjøre forbi. Blir alltid masse kø bak, med tilhørende "stygge" forbikjøringer.

En av de store utfordringen for turrittene er jo antall deltagere og forskjellen på nivået sånn at man okkuperer veinettet en hel dag på store ritt.

Jeg er tror man må over på aktive ritt også for oss som er listefyll (i alle aldre). Så får man heller sette begrensinger på antall deltagere for å få til en god avvikling jf. dagens sikkerhetskrav.

(Man må bare ut av boblen om at engangslisensen skal finansiere NCF. Fokus nå bør være å få fram et så godt alternativ at de som vil konkurrere velger å gjøre det som aktive uansett alder og nivå. Kan godt hende at man kunne fått til en type engangslisens for ryttere med klubbmedlemskap sånn at man ikke tvang på en helårslisens.).


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2442628 04/10/2017 09:02
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: Oystein L
Kanskje er det så brutalt at enkelte ritt (eller rittformater) egentlig ikke har livets rett i dagens trafikkbilde?
Det er nok slik.
De tre siste årene har jeg vært sykkelguide gjennom Aostadalen, og vi har truffet http://www.granfondoguide.com/Events/Index/4378/gran-fondo-la-montblanc mot kjøreretningen alle gangene.
Det rittet, som altså er klassifisert som en Granfondo, kjøres med rullende vegstengning slik UCI-ritt gjør i Norge, men også med puljestart. Vegen stenges m.a.o. temmelig lenge, og deltakerne forventer å kunne bruke hele vegbanen.
Gjennomgangstrafikk går på den parallelle motorveien.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442635 04/10/2017 09:22
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sykkelritt for amatører burde gå i rundløyper der veien er stengt. Norske mosjonister har i alle år vist at de ikke kan sykle ritt på åpne veier. Bør ikke være for vanskelig å stenge en 10 km veirunde et par timer en gang i året. Som jeg har nevnt tidligere er jo også rulleskiløyper en ypperlig arena for sykkelritt.

Og hva har egentlig NCF gitt tilbake til sykkelnorge fra lisenspengene vi betaler? Vi har ikke en gang velodrom her i landet. Tilgi meg om de pøser penger inn i ungdomsarbeidet, det har jeg i så fall ikke fått med meg. Jeg er bare en "vanlig syklist" som løser lisens og sykler noen ritt pr år.

Re: NCF konkurs? [Re: Valentino] #2442636 04/10/2017 09:23
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Sitat: Valentino
Sitat: Oystein L
Kanskje er det så brutalt at enkelte ritt (eller rittformater) egentlig ikke har livets rett i dagens trafikkbilde?
Det er nok slik.
De tre siste årene har jeg vært sykkelguide gjennom Aostadalen, og vi har truffet http://www.granfondoguide.com/Events/Index/4378/gran-fondo-la-montblanc mot kjøreretningen alle gangene.
Det rittet, som altså er klassifisert som en Granfondo, kjøres med rullende vegstengning slik UCI-ritt gjør i Norge, men også med puljestart. Vegen stenges m.a.o. temmelig lenge, og deltakerne forventer å kunne bruke hele vegbanen.
Gjennomgangstrafikk går på den parallelle motorveien.

Har syklet l'Etape du Tour, akkurat samme systemet (med relativt strenge sperretider på grunn av stengingen). Disiplinert sykling og trafikksikkert for alle....

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2442637 04/10/2017 09:26
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Radival Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 1,511
Maks 40-50 i hver startpulje, nok avstand og riktig seeding slik at hele puljer ikke tar igjen hverandre, og rundløype som sykles flere ganger istedenfor å beslaglegge 200km av veinettet.
Tror det gir mye bedre og tryggere ritt og mindre konflikter med andre trafikanter.

Re: NCF konkurs? [Re: aug11x] #2442643 04/10/2017 09:36
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: aug11x
Som jeg har nevnt tidligere er jo også rulleskiløyper en ypperlig arena for sykkelritt.

Jeg er ikke helt sikker på dette er riktig. Rulleskiløyper er ofte med veldig bratte bakker og krappe svinger. I tillegg er løypene relativt smale.

Sitat: aug11x


Og hva har egentlig NCF gitt tilbake til sykkelnorge fra lisenspengene vi betaler? Vi har ikke en gang velodrom her i landet. Tilgi meg om de pøser penger inn i ungdomsarbeidet, det har jeg i så fall ikke fått med meg. Jeg er bare en "vanlig syklist" som løser lisens og sykler noen ritt pr år.


Vi har heller ikke akkurat kommet så langt i byggingen av egnede anlegg for rundbaneritt. Her er det lokale klubber og Sparebankstiftelsen og Gjensidige-stiftelsen som har stått for mye, etter hva jeg kan se.

På nasjonalt plan har vi fortsatt ikke reelle pengepremier i Norgescup-ritt, hverken på veien eller i terrenget. Det er også fortsatt slik at det å arrangere Norgescup ofte medfører merkostnad snarere enn at det utløser noe støtte fra forbundet.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NCF konkurs? [Re: sykkeloyvind] #2442644 04/10/2017 09:47
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: aug11x
Som jeg har nevnt tidligere er jo også rulleskiløyper en ypperlig arena for sykkelritt.


Jeg er ikke helt sikker på dette er riktig. Rulleskiløyper er ofte med veldig bratte bakker og krappe svinger. I tillegg er løypene relativt smale.


Jeg har bare Konnerud som referanse og der hadde det vært prima. Man kan jo selvfølgelig ikke ha 200 mann i feltet, men til litt mindre midtuke-ritt o.l må det jo være veldig morro. Temporitt likeså.

Re: NCF konkurs? [Re: sykkeloyvind] #2442650 04/10/2017 09:53
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: sykkeloyvind
Rulleskiløyper er ofte med veldig bratte bakker og krappe svinger. I tillegg er løypene relativt smale.
Det der er nesten Gylne Gutuer pluss bakker, om vi strekker den som en strikk.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Side 10 av 27 1 2 8 9 10 11 12 26 27

Moderator  support, Valentino