NCF konkurs?
|
Re: NCF konkurs?
[Re: ]
03/10/2017 08:34
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Det er ingen problemer for norske ryttere å delta i ritt arrangert av utenlandske klubber. Det her mange nordmenn gjort før deg, i mange år. Bare å lete på listene til Cykelvasan og Vätternrunden etter nordmenn, det, og det er haugevis flere ritt i mange land. Disse rittene er da underlagt de reglene som gjelder der og må avklare med SCF. Alle vet jo dette. Det var det som var planen til Grenserittet. Altså kjøre rittet via en svensk klubb. Hvorfor forbundet fortsatte å true norske lisenstakere med inndragning vet jeg ikke. Men det hadde blitt veldig moro! Nei, det var ikke det som var konflikten. Svensk klubb var noe de truet med for å slippe å kreve lisens av rytterne, men noe de ikke gjorde. Jeg gjetter det viste seg like vanskelig å sette opp konstruksjonen de ønsket seg i Sverige som her. Eller i hvert fall i sum ikke noe enklere å skulle sette opp en svensk klubb som en rent formell fasade uten realitetsinnhold, utenpå en norsk kommersiell aktør som driver fra Norge. Og det kan ha vært en risiko knyttet til at de var avhengig av norske frivillige. De prøvde derimot å arrangere utenfor både norsk og svensk regelverk, men de måtte gi seg på det. Edit: Ser at Øystein har mer presis informasjon
Redigert av oyvin; 03/10/2017 08:36.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
03/10/2017 09:13
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fredriks, vær så snill.
Breddeidretten dominerer alle idretter fullstendig. Breddeidretten dominerer virksomheten i klubbene. Arbeidsinnsatsen som legges ned i breddeidrett er så overveldene mye mer enn hva som går til eliten. Denne arbeidsinnsatsen er frivillig, og det er overveiende foreldre som står for den, og de engasjerer seg nettopp på grunn av barne- og ungdomsarbeidet.
Det kan ju faktiskt diskuteras hur mycket av detta som är bredidrott och hur mycket som handlar om att få en elit. De flesta sporterna tror jag har ett problem med att gå från barneidrott till motionsidrott. Det är också rätt svårt i många sporter att börja med sporten när man är kanske 13 år eftersom de andra på samma ålder ofta är så pass mycket bättre. (i en del sporter tror jag inte ens man kan börja när man är över kanske 10 år). Det är också så att jag i första hand pratar om voksna motionärer och inte om 8 åringar som är med för att det är morsomt. Jeg må nesten spørre: Har du i det hele tatt vært med i en klubb eller på et ritt noen gang? Har du lagt merke til hva slags folk som stiller opp for å jobbe?
Jag har varit med på ritt och tävlingar i kanske 10 andra sporter, varit med i några klubbar och arrangerat träningar och tävlingar. Ja, jag vet vilka som jobbar i klubbarna och vilka som betalar till klubbar och elitsatsningar. Den lille andelen arbeid som går til driften av landslag skjer naturlig nok i regi av NCF selv. Noe annet ville være helt unaturlig.
Jag snakkar om vem som betalar detta och att det inom cykling är det motionister som har betalat mycket av detta trots att en del egentligen inte tycker att de ska ha några rättigheter. Men også breddeidretten bygger på konkurranseidrett. Hvis det oppleves problematisk at det er en rangering av utøvere etter ytelse, så er ikke organisert idrett for deg.
Varför du skrev detta förstår jag inte alls. En av mina huvudpoänger är att jag tycker att voksna motionister ska ha möjlighet att vara med på stora tävlingar utan att betala svindyra engångslisensen för att betala för VM eller tvingas in i klubbar som de inte vill vara med i. Når du begynner å tulle med at NCF skal forby noen å gå skirenn, da kverulerer du mot bedre vitende. Det gjør deg bare liten.
anonymous13 svarade på denna. Synd att du inte verkar förstå varför jag skrev det.
|
|
|
[Re: Tobben63]
03/10/2017 09:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må si att jag är lite förvånad över en hel del inlägg. Det finns ju en del exempel från norge om att förbund hotar sina medlemmar som är med på tävlingar som har arrangerats utanför förbundet. Det är ju inte heller snakk om dårliga eller farliga tävlingar.
Fröya rundt är ett exempel från cykling. Elit löpare som var med på skåla opp når det var ett bedriftslöp hotades med att inte få vara med på vm. Ett marathon där överskottet gick till kreftsforskningen var inte heller ok för friidrettsförbundet.
|
|
|
03/10/2017 09:25
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
NCF har også truet med inndragning av lisensen ved deltagelse i uoffisielle sykkelritt. Jeg husker godt da Hafjell arrangerte Super-D, forløperen til Enduro og NCF truet alle som deltok med å inndra lisensen. Det ordnet seg til slutt, men NCF har en historie for å vise sin makt som monopolist. Grenserittet var også i samme problematikk noen år tilbake. De ønsket å tilby privat forsikring i stedet for NCF-lisens og arrangere gjennom bedrifts-idretten. Også da gikk NCF hardt til verks både mot Halden Skiklubb, som arrangerer Grenserittet og syklister som ønsket å delta.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
03/10/2017 09:36
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jeg ikke eller har noensinne vært med i en klubb, jeg "oppdaget" sykling litt sent og trives best på egenhånd eller med venner og kanskje et turritt en gang i blant (med enkeltlisens). Så jeg kjenner ikke til interne saker mer enn det som kommer frem i forum/media, men når vi har idrettsforbund som innbiller seg at de har monopol på organiserte løp så er dette et problem. F.eks https://www.nrk.no/sport/forbundet-vil-stanse-kreftmaraton-1.10992567
// Too many roads, too little time
|
|
|
03/10/2017 10:02
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Den Holmestrand-saken er grisestygg.
|
|
|
03/10/2017 11:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som en liten kommentar til de siste innleggene. Jeg har nok litt divergerende oppfatning enn andre pro NIF her. Jeg mener NIF med særforbund bør kunne lage et konkurranseopplegg for de av oss som ønsker å være "aktive" (helårslisens) selv om vi er listefyll og gamle, og at fokus bør ligge der.
Om medlems betingelsene er klare på at man ikke kan konkurrere utenfor forbundet er det på en måte bare sånn det er. Synes man det er dritt og NIF er pyton så får en nesten bare melde seg ut. Vil uansett tro det kun gjelder det som defineres som aktive utøvere.
Noe av poenget er jo at alt dette er kjent og har vært kjent i mange år. Allikevel er mange fortsatt medlem i NIF (særforbund), så bare det er jo en indikator på at de fleste synes det er greit at NIF har regien.
Holmestrand oppfattes bare som stygg fordi overskuddet skal til en god sak. Hadde overskuddet gått til noe annet hadde det ikke føltes så ille.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
03/10/2017 11:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har jo brukt ordet pamp tidligere i tråden. Og jeg kan jo bruke det igjen. Jeg synes NIF med særforbund har "en pampete" oppførsel når det gjelder motivet (som ikke kan være noe annet enn økonomisk).
|
|
|
03/10/2017 11:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite hint til de av dere som har sterke meninger om NCF, og kan tenke seg å bidra til endring fra innsiden; Valgkomiteen er nå i gang med sitt arbeide forut for forbundstinget i mars, fra NCF adm. vil det bli sendt ut questback med kandidatforslag ganske snart....
|
|
|
[Re: Oystein L]
03/10/2017 12:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite hint til de av dere som har sterke meninger om NCF, og kan tenke seg å bidra til endring fra innsiden; Valgkomiteen er nå i gang med sitt arbeide forut for forbundstinget i mars, fra NCF adm. vil det bli sendt ut questback med kandidatforslag ganske snart.... ..... Genialt svar ;-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/10/2017 12:16
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Et lite hint til de av dere som har sterke meninger om NCF, og kan tenke seg å bidra til endring fra innsiden; Valgkomiteen er nå i gang med sitt arbeide forut for forbundstinget i mars, fra NCF adm. vil det bli sendt ut questback med kandidatforslag ganske snart.... Sikkert moro å sitte å rydde opp i noen år ja 
|
|
|
03/10/2017 12:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Kritikken kommer jo med bakgrunn i at vi endelig etter noen år med skikkelig målrettet arbeid har fått frem noe som det ser ut som funker bra på terrengsiden. Om rammevilkårene for satsingen blir borte med bakgrunn i de to VM arrangementene så er det utrolig synd, og spesielt synd for alle de flotte juniorene som er på vei opp.
En del av de forholdene som kommer frem er så idiotiske at ingen ville gjort noe lignende i egen privatøkonomi (ei heller de som har stått for prosessen her.). 1) Droppe valutasikring. 2) Dra med seg underskuddet fra Hafjell inn i Bergen.
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/10/2017 12:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kritikken kommer jo med bakgrunn i at vi endelig etter noen år med skikkelig målrettet arbeid har fått frem noe som det ser ut som funker bra på terrengsiden. Om rammevilkårene for satsingen blir borte med bakgrunn i de to VM arrangementene så er det utrolig synd, og spesielt synd for alle de flotte juniorene som er på vei opp.
En del av de forholdene som kommer frem er så idiotiske at ingen ville gjort noe lignende i egen privatøkonomi (ei heller de som har stått for prosessen her.). 1) Droppe valutasikring. 2) Dra med seg underskuddet fra Hafjell inn i Bergen. 3. Hvor mange VM skal man arrangere før man skjønner det er en dårlig ide å ta på et nytt? (To magaplask, 1 landevei og 1 rundbane holdt jo ikke) Hadde vært greit å ta på et til om AS Norge hadde sett markedsverdien som så stor at de hadde tatt risikoen for underskudd. Men at forbundet skal være garantisten i et prosjekt der de tydeligvis ikke hadde snøre på hverken inntekter eller utgifter i det øyeblikket de tok ansvaret er jo ikke særlig smart..
|
|
|
03/10/2017 12:54
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Noen nevnte at VM på Hafjell var for å skape goodwill hos UCI for å få VM Landevei. Om dette skulle være korrekt, så er det jo riktig å legge underskuddet fra Hafjell til Bergen 2017.
|
|
|
03/10/2017 13:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite hint til de av dere som har sterke meninger om NCF, og kan tenke seg å bidra til endring fra innsiden; Valgkomiteen er nå i gang med sitt arbeide forut for forbundstinget i mars, fra NCF adm. vil det bli sendt ut questback med kandidatforslag ganske snart.... Så lenge organisering av de demokratiske prosessene i forbundet ikke er (og sannsynligvis ikke vil komme) på agendaen, er det helt uinteressant. Om det skulle komme på agendaen, vil man uansett møte så stor motstand i etablerte maktstrukturer at man vil få veldig lite resultat av arbeidet man legger ned. Du og jeg er uenige så det ryker, men det har vi jo vært før og det er helt greit for meg  Dette blir jo en slags høna vs egget problemstilling. For å få til en slik endring må de som er uenige i de demokratiske prosessene i forbundet engasjere seg via sine klubber og bidra til å få dette på agendaen. Det funker (forutsatt at det er flere av dere), men det tar tid. Hvis det bare er gamle landeveisfolk som engasjerer seg blir jo de fleste beslutninger preget av det....
|
|
|
03/10/2017 13:11
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg bet meg merke i denne utvekslingen i intervjuet med idrettspresident Tvedt på Nrk.no i går: https://www.nrk.no/sport/idrettspresidenten-oppfordrer-til-mer-apenhet-rundt-sykkel-vm-1.13716046Tiedemann Hansens mange roller I forbindelse med sykkel-VM har sykkelpresident Tiedemann Hansen hatt flere roller.
I tillegg til å være president i Norges Cykleforbund, er han daglig leder for selskapet som arrangerte VM i Bergen, og han ble også valgt inn i styret i UCI året etter at han fikk VM til Norge.
– Skaper det et habilitetsproblem?
– Det må Harald selv svare på, sier Tvedt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/10/2017 13:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bet meg merke i denne utvekslingen i intervjuet med idrettspresident Tvedt på Nrk.no i går: https://www.nrk.no/sport/idrettspresidenten-oppfordrer-til-mer-apenhet-rundt-sykkel-vm-1.13716046Tiedemann Hansens mange roller I forbindelse med sykkel-VM har sykkelpresident Tiedemann Hansen hatt flere roller.
I tillegg til å være president i Norges Cykleforbund, er han daglig leder for selskapet som arrangerte VM i Bergen, og han ble også valgt inn i styret i UCI året etter at han fikk VM til Norge.
– Skaper det et habilitetsproblem?
– Det må Harald selv svare på, sier Tvedt. HTH's habilitet og valgbarhet ble vurdert av NIF's lovutvalg og deretter styrebehandlet i NCF før endringen skjedde. Som resultat av etableringen av Bergen 2017 ble oppgavefordeling mellom President og visepresidenter endret, og et styremedlem overlot sin plass til vara. Alt dette er offentliggjort i styrereferater
|
|
|
03/10/2017 13:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis det bare er gamle landeveisfolk som engasjerer seg blir jo de fleste beslutninger preget av det.... Det greiene der har du messet om i 10 år nå og det er absolutt ingen fremgang. Det er er ikke vits i å kaste ny entusiasme oppå en stinkende haug av vanstyre, hemmelighold, maktkamp og medlemsforakt. På tide å tenke nytt eller? ...eller på tide at terrengfolket engasjerer seg i NCF, og ikke bare på sosiale medier...?
|
|
|
03/10/2017 13:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
HTH's habilitet og valgbarhet ble vurdert av NIF's lovutvalg og deretter styrebehandlet i NCF før endringen skjedde. Tenkte du at dette var et argument for eller mot at det har skjedd noe grums? Kun som en kommentar til at Tom Tvedt ikke ville besvare spørsmålet, og kun refererte til HTH Ditt syn på NIF og NCF har du messet om i over 10 år nå, og det gidder jeg ikke kommentere ytterligere. Vi (i alle fall jeg) lar det ligge der.
|
|
|
03/10/2017 13:31
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvis det bare er gamle landeveisfolk som engasjerer seg blir jo de fleste beslutninger preget av det.... Det greiene der har du messet om i 10 år nå og det er absolutt ingen fremgang. Det er er ikke vits i å kaste ny entusiasme oppå en stinkende haug av vanstyre, hemmelighold, maktkamp og medlemsforakt. På tide å tenke nytt eller? ...eller på tide at terrengfolket engasjerer seg i NCF, og ikke bare på sosiale medier...? Veldig enig. Når det hjlper VM derimot hjelper det vel nada. Folk har vært kritiske til VM, men er vel ikke mange som har vært enig. hele VM greia virker som en ganske heftig tåkelegging.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
03/10/2017 13:57
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Et lite sidespor i denne diskusjonen: Jeg har forstått det slik at en stor del av inntektene til NCF kommer gjennom lisenser, både helårs og engangs, og at disse inntektene henger ganske tungt på turritt.
Med de nye reglene som krever kursing av vakter (i mitt hode fullstendig bak mål), så er jeg ganske sikker på at andelen turritt vil falle dramatisk, og ergo redusere inntektspotensialet til NCF en god del. Jeg vet i hvert fall at vi i vår klubb har store utfordringer med å skaffe frivillige til å stå vakt ved ritt vi arrangerer, og med et kurskrav tror jeg det i praksis er bortimot dødfødt å forsøke å avvikle ritt.
Min oppfatning er på den bakgrunn at NCF har skutt seg selv ganske solid i foten med disse nye reglene, og med et kostbart VM bak seg så blir situasjonen enda vanskeligere i fremtiden.
Redigert av mroek; 03/10/2017 13:58.
|
|
|
03/10/2017 14:01
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Disse nye reglene kommer vel ikke fra NCF?
|
|
|
[Re: Jåddhå]
03/10/2017 14:04
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Disse nye reglene kommer vel ikke fra NCF? nei, Statens vegvesen. Men NCF har gjort ett elendig stykkelobbyarbeid. De våknet først etter at reglene var på plass..
|
|
|
[Re: mroek]
03/10/2017 14:07
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke NCF som står bak de nye reglene om kursing av vakter. De er utarbeidet av Vegdirektoratet. Løypevaktkursene (som formaliserer hva en løypevakt har lov til) tar to timer og de er gratis. http://sykling.no/article/l%C3%B8ypevaktkurset-er-klart
Historieløs påstand, Lars V.
|
|
|
[Re: Lars V]
03/10/2017 14:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Disse nye reglene kommer vel ikke fra NCF? nei, Statens vegvesen. Men NCF har gjort ett elendig stykkelobbyarbeid. De våknet først etter at reglene var på plass.. Mener du at de gikk "under radaren" fordi man var for opptatt med å få og deretter planlegge VM? Bare spør?
|
|
|
03/10/2017 14:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ditt syn på NIF og NCF har du messet om i over 10 år nå, og det gidder jeg ikke kommentere ytterligere. Vi (i alle fall jeg) lar det ligge der. Jeg synes da at de siste årenes handlinger av NIF og NCF til de grader har vist at jeg har hatt helt rett i at dette er udemokratiske og uetiske organisasjoner som forsøker å gjemme grumset sitt bak at de er så viktige for barne- og breddeidrett. Minner meg om Hells Angels når de gir gaver til barneavdelinger på sykehus eller kjøper sykler til hjemløs og barnehjemsbarn. Men vi vet at det ikke akkurat er hovedgesjeften deres. Du finner ytterpunktene. De aller fleste med barn har vært borti NIF og det skjer mye bra på grasrota. Vi er nok enig i mye av det som skjer på "toppen". Det går alt for mye penger til administrasjon og litt "håpløse" IT prosjekter. Får man ryddet litt opp i det er jo barne og breddeidretten flott 
|
|
|
[Re: Lars V]
03/10/2017 14:33
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Disse nye reglene kommer vel ikke fra NCF? nei, Statens vegvesen. Men NCF har gjort ett elendig stykkelobbyarbeid. De våknet først etter at reglene var på plass.. Javel? Dette har vært en lang prosess, NCF har vært pådriver for møter og samhandling med Dep. i sikkert 7-8 år Da forsrkriften ble lagt frem lignet den ikke mye på arbeidsdokumentet, her hadde Politiet fått fritt spillerom
|
|
|
03/10/2017 15:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det går alt for mye penger til administrasjon og litt "håpløse" IT prosjekter. Får man ryddet litt opp i det er jo barne og breddeidretten flott  Selvfølgelig! Det er jo det "alle" ønsker men som demokratiet ikke klare å få trøkket inn i styre og adm. Det er nok ikke demokratiets skyld. Det er som i politikken. Rent praktisk kunne man kanskje laget en handlingsregel som bestemte hvor mye av omsetningen man kunne bruke på toppen (ene).
|
|
|
[Re: Valentino]
03/10/2017 15:55
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke NCF som står bak de nye reglene om kursing av vakter. De er utarbeidet av Vegdirektoratet. Løypevaktkursene (som formaliserer hva en løypevakt har lov til) tar to timer og de er gratis. http://sykling.no/article/l%C3%B8ypevaktkurset-er-klart
Historieløs påstand, Lars V. Takk for link. Tidligere er det blitt ryktet at kurset skulle ta ni timer, mens du sier det er to (artikkelen nevner ingen varighet), og det er jo dramatisk mye mindre. Det blir likevel en ekstra hindring, ikke bare på grunn av selve kurset, men siden det er et krav å ha kurset for å kunne være vakt, så tror jeg mange vil avstå fra å ta det, siden man da har en gyldig unnskyldning til å si nei til å være vakt. Det står også at dette er et "løypevaktkurs", og at kurs for stasjonære og mobile vakter er under utvikling. Hva er forskjellen på en løypevakt og en stasjonær vakt? Personlig mener jeg det er plenty godt nok at vakter blir instruert i sine oppgaver av den som er vaktsjef til et ritt, og at et formelt kurs er en unødvendig hindring mhp rekruttering av vakter.
|
|
|
[Re: mroek]
03/10/2017 16:39
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Politiet skiller relativt klart mellom anvisning av vei (løypevakt) og trafikkdirigering (stasjonær eller mobil vakt). Den siste rollen ønsker de i utgangspunktet å ha selv, mot betaling....
|
|
|
|
|