Har grunneier lov å stenge sti med gjerder?
|
Re: Har grunneier lov å stenge sti med gjerder?
[Re: erling]
02/10/2017 20:14
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har sett flere steder at grunneiere som har satt opp gjerder har laget port som bare kan åpnes en vei og laget slik at tyngdekraften lukker porten automatisk. Man har rettigheter og plikter både som grunneier og utøver av allemannsretten. At grunneier får ekstra kostnader for å legge til rette med porter for turgåere er vel en direkte konsekvens av det privilegiet de har med å kunne sette opp gjerde i utmark.
|
|
|
02/10/2017 20:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ganske rart at man som bonde ikke gjør alt man kan for å takke for goodwillen fra resten av befolkningen som betaler kunstig mye for å opprettholde det livet ditt. Jeg er glad i norsk landbruk jeg, men i valget mellom stier og bønder, så vil jeg heller legge ned hele næringen. Lite miljøvennlig i vårt klima uansett.
|
|
|
02/10/2017 20:50
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
He he. Bra det er noe som engasjerer her på forumet når høsten siger på! Var satt en del på spissen fra min side, men med noen gode snev av alvor. På min eiendom er det tilrettelagt med en godt opparbeidet sti gjennom hele eiendommen. Denne går inom et par av områden dyrene mine beiter på og det er tilrettelagt med grinder for pasering. Disse har selvsagt tilbakeslagsfjær. Den ble montert etter at dyra var borte et par ganger på ei uke.
En annen sti på eiendommen har i lang tid blitt brukt av dyra ned en ås med knallfin flyt og noen veldig morsomme elementer å sykle på. Denne har jeg selv brukt med sykkel en god del, men alltid holdt for meg selv. Helt til jeg glemte å sette strava turen som privat..... Flere begynte å sykle denne stien, laget segmenter osv. Denne stien ble jeg etter hvert nødt til å stenge av med et gjerde for å utvide beiteområdet ytterligere. Selvsagt har de 20 som sykler der blitt grinete. Mulig derfor jeg har fått folk med sykkel som hater gjerder langt opp i halsen. Sykler stien ofte selv og ruller meg elegant under tråden. ikke fått strøm så langt.
|
|
|
02/10/2017 20:50
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er vel lov til og slippe okser der. Så kan man jo se hvem som blir tusseladd etter på da.
|
|
|
03/10/2017 18:22
|
front biker
Besatt
|
Besatt
a) snakk med grunneier b) om du ikke kommer noen vei, snakk med kommunen. Det er de som forvalter friluftsloven, allemannsretten og fri ferdsel i utmark lokalt. Kommunen kan faktisk pålegge grunneiere tiltak for å lette ferdselen. c) Men det kan kreve politisk engasjement, så dersom administrasjonen er uvillig, må man gå via politikerne som sitter i det utvalget som har friluftsliv-forvaltning innen sitt ansvarsområde. Dette varierer mellom kommunene.
Tror det er sånn!
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
16/06/2018 08:23
|
TordFuglstad
Entusiast
|
Entusiast
Angående dette så ser det ut som om alpinbakken i Tryvann blir beiteområde. Det er ganske synd, da Eastside fortsatt blir flittig brukt. Jeg sykler den ihvertfall nesten daglig.
Sist jeg var der var gjerdepåler satt opp, og det ser ikke ut til at det er lagt opp til port ved utgangen av eastside. Har sendt melding til Oslo Sommerpark, med en liten påminnelse.
|
|
|
[Re: knuthaug]
16/06/2018 09:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er det jeg sier, elsykler er farlige.
|
|
|
[Re: TordFuglstad]
17/06/2018 11:35
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Angående dette så ser det ut som om alpinbakken i Tryvann blir beiteområde. Det er ganske synd, da Eastside fortsatt blir flittig brukt. Jeg sykler den ihvertfall nesten daglig.
Sist jeg var der var gjerdepåler satt opp, og det ser ikke ut til at det er lagt opp til port ved utgangen av eastside. Har sendt melding til Oslo Sommerpark, med en liten påminnelse. Foreslå at det bygges "ferist" roll-over type krysning av gjerdene, så er problemet løst! NOTS OO har sikkert nok penger på stibyggerfondet til å sponse materialer?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/06/2018 20:34
|
TordFuglstad
Entusiast
|
Entusiast
Sist jeg var der var gjerdepåler satt opp, og det ser ikke ut til at det er lagt opp til port ved utgangen av eastside. Har sendt melding til Oslo Sommerpark, med en liten påminnelse. Foreslå at det bygges "ferist" roll-over type krysning av gjerdene, så er problemet løst! NOTS OO har sikkert nok penger på stibyggerfondet til å sponse materialer? Kult. Tenkte å ringe Oslo sommerpark i morra og forhøre meg litt. Få opp en dialog med han som skal ha beite der. Nå er jeg desverre ikke medlem av NOTS (banne i kirka) men hvem der er det som kan bidra med sånt?
|
|
|
18/06/2018 06:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nå er jeg desverre ikke medlem av NOTS (banne i kirka) men hvem der er det som kan bidra med sånt? 1. Meld deg inn i NOTS. Koster ikke et kjede engang 2. Let frem mailadresse til NOTS Oslo og Omegn på NOTS-siden.
|
|
|
18/06/2018 09:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå er jeg desverre ikke medlem av NOTS Men det blir du straks, ikke sant?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/06/2018 10:26
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Viktig at vi som sykler i skog og mark støtter arbeidet til NOTS. Det minste man kan gjøre er å melde seg inn: Bli medlem
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
18/06/2018 11:21
|
TordFuglstad
Entusiast
|
Entusiast
Har meldt meg inn nå, og sendt en mail til Oslo NOTS. Skulle selvfølgelig meldt meg inn tidligere, men nå er det ihvertfall gjort. 
|
|
|
18/06/2018 11:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har meldt meg inn nå, og sendt en mail til Oslo NOTS. Skulle selvfølgelig meldt meg inn tidligere, men nå er det ihvertfall gjort. Flotte greier!
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/06/2018 17:58
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Bra saker! Jeg er ikke lenger i styret, men bidrar så mye jeg kan. Det jeg kan si på helt generelt grunnlag er at NOTS OO trenger hjelp til å dra i gang prosjekter og gjennomføre dem. Altså at noen sier "dette vil jeg få til" - for så å lage prosjektskisser, gå befaringer med grunneiere, og ta på seg ansvar for å gjennomføre jobben og rapportere i etterkant. Det høres byråkratisk ut, men det er egentlig ikke så ille. OO har gode hjelpere som bidrar på alle plan, men ironisk nok er det jobben i felt som krever mest av medlemmene, rett og slett fordi styremedlemmene ikke kan klone seg selv...  Det mangler ikke på penger eller "backing" i form av styrets signaturer og velsignelse, så det er rett og slett bare å sette av de få timene med papirmølle, og så komme seg ut og bygge.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
|
|