Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 27 1 2 3 4 5 26 27

NCF konkurs?

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441055 27/09/2017 08:03
Panda Offline
Besatt
Besatt
Nå har jeg ikke fulgt med så mye i hva som er skrevet, så beklager dumme spørsmål.
Er det Bergen 2017 AS som går konkurs eller er det NCF som går konkurs?
Om det "bare" er Bergen 2017 AS hvorfor skal da NCF punge ut?

I det tilfelle at det er NCF som kreditor prøver å få pengene sine fra, da blir dette vel en umulig oppgave, for NCF har jo ikke penger eller aktiver i det hele tatt.

Re: NCF konkurs? [Re: Panda] #2441060 27/09/2017 08:07
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For det førte er det ikke sikkert at noen går konkurs. Om noen går konkurs er det Bergen 2017 AS. Hvor mange penger NCF dermed taper, om de da taper noen, vites neppe av noen her inne.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441064 27/09/2017 08:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bergen 2017 AS riskerar konkurs.

NCF äger Bergen 2017 och jag läste att de har lagt in 4 millioner i bedriften.

Som jag förstår det så riskerar NCF att förlora dessa 4 millionerna.

Re: NCF konkurs? [Re: ] #2441072 27/09/2017 08:29
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: anonymous13
Sitat: vortex surfer
Skulle tro det var VG's-DB' eller andre avisers skribenter som poster her inne, det er jo samme linjen; krisemakimere før en aner noe om det virkelige resultat.
Hvem arrangerer en kjempefest og kalkulerer med å gå i pluss?
Dette ordner seg helt fint.

Så du mener det er greit at styret og kommiteen forleder sykkeltinget og legger fram tull og tøys-budsjett, siden det ble kjempefest?

Du bør jo stille till styrevalg; må jo være rett mann på rett plass.

Men vet du dette? Eller er det noe du antar etter siste dagers avisskriverier?
Selvfølgelig ikke bra hvis baksmellen blir stor men vi som var med på festen spytter i noen kroner for å hjelpe på;-)

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441092 27/09/2017 09:16
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Her er det masse å boltre seg i og uansett hva som skjer med økonomien følger det med i rekken av eksempler på at de ikke har lykkes godt nok med å skape trygghet, forutsigbarhet og åpenhet mht økonomi, samhold hos stjernene, uttak til ritt, ledelse og kommunikasjon.

Det som mangler for at de skal opp på samme nivå som de ivrigste i norsk idrett er et knippe svinedyre middag/reiser inkl medbragte koner (eller enda bedre... elskerinner), tvilsomme forretningsforbindelser og en ny dopingsak (eller ikke en dopingsak bare feil bruk av feil medisiner som står på en liste som man forsøker å gjemme under teppet).

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441106 27/09/2017 10:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Heldigvis ser bergensere og andre stort på det ICON_SMILE

Uansett økonomistyring - vi adopterte VM og nå tar vi spleiselag for å hjelpe arrangørene.

Alle kan være med - hvis man da ikke heller foretrekker å diskutere og fordømme hvordan/hvor/når VM ble gjennomført. Det er vi som kjent flinke til ved alle store arrangementer her på berget.

VM er allerede historisk og det andre er detaljer.

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441113 27/09/2017 10:27
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Ok, hvis vi skulle vært edruelig og fullstendig ansvarlig så skulle ikke Norge søkt om VM.

Eller, da det ble klart at oljeindustrien ikke ville sponse, sagt fra seg VM.

Da kunne vi fått ett nytt VM I et araberland, fullstendig uten lokalbefolkningens interresse(opp med hånden de som husker temporittet I Doah)

Heldigvis valgte Bergen 2017 AS og NCF å fortsette arbeidet og arranger et fantastisk uforglemmelig VM.

Mye kunne vert gjort anderledes, sikkert, I følge forumets økonomieksperter. Men heldigvis er det ikke de som bestemmer, da hadde vi ikke hatt et VM her I landet!

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: NCF konkurs? [Re: Sepeda] #2441116 27/09/2017 10:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Heldigvis ser bergensere og andre stort på det ICON_SMILE

Uansett økonomistyring - vi adopterte VM og nå tar vi spleiselag for å hjelpe arrangørene.

Alle kan være med - hvis man da ikke heller foretrekker å diskutere og fordømme hvordan/hvor/når VM ble gjennomført. Det er vi som kjent flinke til ved alle store arrangementer her på berget.

VM er allerede historisk og det andre er detaljer.

Det spleiselaget er jo bare tull. Som tidligere nevnt burde NCF fått pengene øremerket bredde og sportslig satsing (Altså unna pølsefingrene til pampene på toppen.).

Det å droppe valutasikring er så bak mål at det er vanskelig å få det frem skriftlig. Har de opptrådt på samme måte ift. garantier/innlån eller lignende så ligger det nok ikke så mye igjen i NCF (De kan til og med sitte med forpliktelser etter en konkurs i Bergen 2017 AS.).

Ble jammen meg dyrt å sikre plassen i UCI...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441117 27/09/2017 10:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Som alltid, kjære Sveinaa - kjekt om du leser det jeg skriver.

Og gratulerer med tidenes VM!

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441118 27/09/2017 10:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tobben63
Ok, hvis vi skulle vært edruelig og fullstendig ansvarlig så skulle ikke Norge søkt om VM.

Da kunne vi fått ett nytt VM I et araberland, fullstendig uten lokalbefolkningens interresse(opp med hånden de som husker temporittet I Doah)

Heldigvis valgte Bergen 2017 AS og NCF å fortsette arbeidet og arranger et fantastisk uforglemmelig VM.

Mye kunne vert gjort anderledes, sikkert, I følge forumets økonomieksperter. Men heldigvis er det ikke de som bestemmer, da hadde vi ikke hatt et VM her I landet!

Gro Harlem Bruntland ødela mye når hun klarte å si: Det er typisk norsk å være god...

Vi er så selvgode at det er upassende. Hele VM har jo handlet om å spørre "stjernene" i ledende termer om mesterskapet og nordmenn. Det samme har mediedekningen. Det sportslige har jo nesten ikke fått plass i norsk selvgodhet.

Re: NCF konkurs? [Re: Sepeda] #2441120 27/09/2017 10:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Som alltid, kjære Sveinaa - kjekt om du leser det jeg skriver.

Og gratulerer med tidenes VM!

Jeg leser hva du skriver. Så kan du heller kalle meg en dårlig leser med dårlig forståelse...

Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441122 27/09/2017 10:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sveinaa
Vi er så selvgode at det er upassende. Hele VM har jo handlet om å spørre "stjernene" i ledende termer om mesterskapet og nordmenn.

Ja, Sveinaa, vi burde virkelig skamme oss.

Vi er et fryktelig, selvgodt folkeferd - spesielt bergenserne.

Ikke noe å glede seg over.

Ingen så på selve rittene, bare hørte på nordmenn skryte av seg selv fra morgen til kveld.

Stjernene mistrivdes, men ble tvunget til å si noen gode ord likevel.

Det hele burde vært avlyst da det ble klart at det ikke kom til å regne.

Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441125 27/09/2017 10:54
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi er så selvgode at det er upassende.
Snakk for Dem selv! ICON_GRIN

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441127 27/09/2017 10:57
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det triste er at utlendingene følte seg så presset av norsk selvtilfredshet at de tilogmed har følt seg tvunget til å hylle vm uoppfordret i podcaster, på tv-sendinger, på sykkelnettsteder og i sosiale media.

Redigert av peterpan; 27/09/2017 10:59.
Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441128 27/09/2017 10:57
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: Tobben63

Gro Harlem Bruntland ødela mye når hun klarte å si: Det er typisk norsk å være god...

Vi er så selvgode at det er upassende. Hele VM har jo handlet om å spørre "stjernene" i ledende termer om mesterskapet og nordmenn. Det samme har mediedekningen. Det sportslige har jo nesten ikke fått plass i norsk selvgodhet.

Enig med det idiotiske ordene til Gro.
Jeg ble til tider kvalm av alt selvskrytet på TV, spesielt da David Watne viste sin feite kropp og svære gap og lirte av seg svada. Mannen har aldri vært interessert I sykling. (jeg er fra Bergen (Fana))

Men jeg var stort sett tilstede live ved arrangementene og hadde stort sportslig utbytte av det. Jeg fikk på nært hold se og studere hvor fort det er mulig å sykle I de forskjellige klasser, og det for meg var gøy, interessant og givende.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441129 27/09/2017 11:00
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Bare ha en ting klart - det er ingen sammenheng mellom det å være kritisk og ikke støtte arrangementet (med både oppmøte, penger og dugnad).

Man kan sende noen kroner og samtidig mene hele greien er håpløst utført.

I dag kom nyheten om at kommunen ikke har krevd en krone for alle sentrumsområder som ble disponert av Bergen 2017 og Possiblity. Der skulle de tjene enorme summer på VIP-telt og servering. Den eneste som endte opp med å tjene noe er fyren som driver vanlig servering på andre siden av gaten. Har snakket med folk som jobbet i teltene. Tror det ene hadde omsetning på 264,- under løpene den ene dagen. 1500,- utover ettermiddag/kveld. Fansonen på Skolten ble bare stengt ned på søndag. De skulle vise Brannkampen etter løpet, men de to (seriøst to) som hadde booket der ble møtt med stengte dører.

Arrangøren har nok budsjettert med veldig mye større tall enn det de faktisk endte opp med. I oppkjøringen til VM har det virket som om disse områdene alle skulle bli stappfulle av firmakunder og privatpersoner hver eneste dag.

Effektsalget tok fullstendig av. Butikken på Torgalmenningen var tom på søndag. Håper Bergen 2017 har sikret seg en grei avtale om prosenter av dette. Basert på tidligere mesterskap er det sikkert greit å gi bort denne salgsbiten til andre, men Bergen satt en ny standard og viser hvor mye som kan selges. Stort sett urkjipe produkter, men når folk har VM-feber kjøper de til og med spinnere til 39,-.

Litt uforutsette utgifter i forbindelse med sikkerhet og vei har det vært, men jeg tror sviktende inntekt på VIP og servering er det største problemet. Med de prisene vi så er det snakk om millioner. Statsraaden seilte nesten tom og til redusert pris. Golfturneringen (Bergen Invitational) har jeg hørt ble redusert kraftig i pris og så avlyst.

Beklager at jeg involverer meg veldig. Jeg liker bare ikke denne "med oss eller mot oss" holdningen og stemningen vi har fått. Man er liksom helt idiot hvis man stiller spørsmål ved noe som helst.

Re: NCF konkurs? [Re: fuzzy] #2441130 27/09/2017 11:04
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: fuzzy
Bare ha en ting klart - det er ingen sammenheng mellom det å være kritisk og ikke støtte arrangementet (med både oppmøte, penger og dugnad).

Man kan sende noen kroner og samtidig mene hele greien er håpløst utført.

I dag kom nyheten om at kommunen ikke har krevd en krone for alle sentrumsområder som ble disponert av Bergen 2017 og Possiblity. Der skulle de tjene enorme summer på VIP-telt og servering. Den eneste som endte opp med å tjene noe er fyren som driver vanlig servering på andre siden av gaten. Har snakket med folk som jobbet i teltene. Tror det ene hadde omsetning på 264,- under løpene den ene dagen. 1500,- utover ettermiddag/kveld. Fansonen på Skolten ble bare stengt ned på søndag. De skulle vise Brannkampen etter løpet, men de to (seriøst to) som hadde booket der ble møtt med stengte dører.

Arrangøren har nok budsjettert med veldig mye større tall enn det de faktisk endte opp med. I oppkjøringen til VM har det virket som om disse områdene alle skulle bli stappfulle av firmakunder og privatpersoner hver eneste dag.

Effektsalget tok fullstendig av. Butikken på Torgalmenningen var tom på søndag. Håper Bergen 2017 har sikret seg en grei avtale om prosenter av dette. Basert på tidligere mesterskap er det sikkert greit å gi bort denne salgsbiten til andre, men Bergen satt en ny standard og viser hvor mye som kan selges. Stort sett urkjipe produkter, men når folk har VM-feber kjøper de til og med spinnere til 39,-.

Litt uforutsette utgifter i forbindelse med sikkerhet og vei har det vært, men jeg tror sviktende inntekt på VIP og servering er det største problemet. Med de prisene vi så er det snakk om millioner. Statsraaden seilte nesten tom og til redusert pris. Golfturneringen (Bergen Invitational) har jeg hørt ble redusert kraftig i pris og så avlyst.

Beklager at jeg involverer meg veldig. Jeg liker bare ikke denne "med oss eller mot oss" holdningen og stemningen vi har fått. Man er liksom helt idiot hvis man stiller spørsmål ved noe som helst.

+

Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441140 27/09/2017 11:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

...Altså unna pølsefingrene til pampene på toppen....

Ulike varianter av denne gjentas til stadighet, og med mindre det kan konkretiseres hva/hvem man sikter til er det i mitt hode på nivå med innlegg i kommentarfeltene som karakteriserer alle syklister som feite menn i "kondombukse" eller "dyre strømpebukser"

Re: NCF konkurs? [Re: fuzzy] #2441142 27/09/2017 11:17
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig

Hvem er det står bak beregningen av de budsjetterte tallene? Ser jo at det er bommet voldsomt på tilreisende med tanke på hotellbeleggene og alle som visstnok skulle komme med bobil.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441152 27/09/2017 11:29
F
fuzzy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
De så for seg 1000-1500 bobiler? Kom det rundt 200?

Når det gjelder hvem som har funnet tallene må jeg innrømme at jeg ikke vet. Bergen 2017 + Possibility? Eventselskapet har vært ganske tungt inne vil jeg si. Er de som hele tiden har vært i avisen.

Hotellene taper mest penger på at de måtte si nei til stort sett alle konferanser i 14 dager. Det svir. Booking fra UCI og nasjonene ble lavere enn forventet, og tilreisende uteble. Den første dagen i Birkelundsbakken traff jeg en sør-afrikaner og to belgiere. Det var det. De kommer jo selvsagt bare til fellesstarten.

Og der ligger kanskje noe av problemet. Trodde de virkelig at alle ni VM-dager skulle være superpopulære? Historisk sett - hvor mange tilskuere er det på lagtempo? Eller junior? Jeg er litt overrasket over at NCF ikke visste bedre. Involverte hos arrangøren må ha drømt og gjettet litt.

Hvor mye hadde det forresten kostet å redde Fixit? Gi dem en sesong eller to til? Det lokale profflaget vårt avvikles. Rytterne vi har jublet for står uten jobb. Litt ironisk at vi samler inn penger til konkurransen de har syklet, ikke muligheten til å sykle konkurranser i fremtiden.

Re: NCF konkurs? [Re: fuzzy] #2441156 27/09/2017 11:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Og der ligger kanskje noe av problemet. Trodde de virkelig at alle ni VM-dager skulle være superpopulære? Historisk sett - hvor mange tilskuere er det på lagtempo? Eller junior? Jeg er litt overrasket over at NCF ikke visste bedre. Involverte hos arrangøren må ha drømt og gjettet litt.

Besøkstallene fra København-VM var i alle fall godt kjent, og med i prosessen

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441157 27/09/2017 11:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er en veldig enkel øvelse å forklare i ettertid hva som gikk galt - da har man jo fasiten.

Litt mer krevende faktisk å arrangere VM.

Greit å huske.

Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2441172 27/09/2017 12:13
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Oystein L

Ulike varianter av denne gjentas til stadighet, og med mindre det kan konkretiseres hva/hvem man sikter til er det i mitt hode på nivå med innlegg i kommentarfeltene som karakteriserer alle syklister som feite menn i "kondombukse" eller "dyre strømpebukser"

Enig.

Re: NCF konkurs? [Re: Sepeda] #2441181 27/09/2017 12:40
olechr Offline
More than words
More than words
Det er en veldig enkel øvelse å forklare i ettertid hva som gikk galt - da har man jo fasiten.

Greit å huske.

Greit å huske at det med øknomien har vært tatt opp LANGT i forkant av VM, men alle som har stilt spørsmål har ikke peiling. Og Bergen VM er et eget AS så det går ikke utover NCF. Dette har blitt sagt mange ganger av NCF. Så hvis dette ikke stemmer så har det ikke noe med å være etterpåklok å gjøre.

Så får vi håpe at de har hatt full kontroll slik som har blitt sagt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NCF konkurs? [Re: Sepeda] #2441183 27/09/2017 12:40
sveinaa Offline
More than words
More than words

Stjernene mistrivdes, men ble tvunget til å si noen gode ord likevel.

Jeg sa vel ikke akkurat det, men om du oppfattet det sånn så skal ikke jeg krangle.

Re: NCF konkurs? [Re: olechr] #2441190 27/09/2017 12:56
9
92er Offline
Medlem
Medlem
9
Kjapt søk på internett om garanti og sykkel-VM gir treff til en styreprotokoll fra 2014. Har ikke studert hva dette egentlig betyr:
http://www.sykling.no/sites/default/file...nuar%202016.pdf

"Overføring av avtalen med UCI fra NCF til Bergen 2017 AS
Vi har bedt om at avtalen med UCI vedrørende NCF overflyttes til Bergen 2017. Dette er i
orden for UCI, men trenger en garanti om at NCF er solidarisk ansvarlig for alle forpliktelser i
avtalen. Dette er forpliktelser vi allerede har gjennom avtalen om sykkel-VM 2017, men det
er av praktisk og formell grunn at avtalen bør overføres til Bergen 2017 AS. Avtalen er
tidligere godkjent av Forbundsstyret.

Vedtak: Forbundsstyret aksepterer overføring av «Organisation agreement» fra NCF til
Bergen 2017 AS og at NCF stiller seg solidarisk for alle forpliktelser i denne avtalen. "

Sitat: olechr

Greit å huske.

Greit å huske at det med øknomien har vært tatt opp LANGT i forkant av VM, men alle som har stilt spørsmål har ikke peiling. Og Bergen VM er et eget AS så det går ikke utover NCF. Dette har blitt sagt mange ganger av NCF. Så hvis dette ikke stemmer så har det ikke noe med å være etterpåklok å gjøre.

Så får vi håpe at de har hatt full kontroll slik som har blitt sagt.

Re: NCF konkurs? [Re: Oystein L] #2441195 27/09/2017 13:11
sveinaa Offline
More than words
More than words

Tja. Jeg er litt overrasket over forsøket på en liten herskerteknikk. Dersom VM påvirker NCF økonomisk og handlingsrommet blir mindre i årene som kommer så er det jo bare "pampene" som har fått noe ut av det (Pluss masse tilskuere som har sett sykling gratis.).

Du vet like godt som meg at det er blir ganske kjedelig på grasrotplan om 2 år når det ikke er penger til en dritt. Og det som fort skjer da er jo at NCF legger all satsing på terreng brakk igjen... Kjipt for de som jobber knallhardt nå og har troen pga endringene på terrengsiden de siste årene....

Re: NCF konkurs? [Re: 92er] #2441198 27/09/2017 13:16
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Søknaden ble sendt, VM ble tildelt og garanti overfor UCI måtte stilles før Bergen 2017 AS ble etablert og all VM-aktivitet overført dit.
Dette henger også sammen med organisadjonsmodellen i UCI, det er et organisasjonsledd som søker og står som teknisk mesterskapsarrangør, tilsvarende det vi har på alle nasjonale ritt.

(ser man på stiftelsesdato er selve as'et eldre enn Bergen-VM, det er en videreføring av det arrangementsselskapet som ble opprettet i forbindelse med VM i Hafjell. Det ble da valgt å videreføre fremfor å legge ned for så å nyetablere)

Re: NCF konkurs? [Re: Tobben63] #2441199 27/09/2017 13:16
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvem er det i så fall som er pampene her?
Er det president Tiedeman, eller UCIs herrer?
Den lille staben i NCF forøvrig er vel egentlig både lavt lønnet og hardt arbeidende, uten at de får solt seg i glansen av et VM i særlig grad.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NCF konkurs? [Re: sveinaa] #2441200 27/09/2017 13:17
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tja. Jeg er litt overrasket over forsøket på en liten herskerteknikk. Dersom VM påvirker NCF økonomisk og handlingsrommet blir mindre i årene som kommer så er det jo bare "pampene" som har fått noe ut av det (Pluss masse tilskuere som har sett sykling gratis.).

Du vet like godt som meg at det er blir ganske kjedelig på grasrotplan om 2 år når det ikke er penger til en dritt. Og det som fort skjer da er jo at NCF legger all satsing på terreng brakk igjen... Kjipt for de som jobber knallhardt nå og har troen pga endringene på terrengsiden de siste årene....

Sorry, men jeg undrer fortsatt like mye på hvem disse "pampene" du nevner er...
(Øyvind var kjappere på tastaturet, se også hans pampespørsmål)

Redigert av Oystein L; 27/09/2017 13:19.
Side 3 av 27 1 2 3 4 5 26 27

Moderator  support, Valentino