Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Vits i å være fagorganisert?

Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: Hårball] #2442505 03/10/2017 16:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Hårball

Lo er litt for tett knytt til arbeiderpartiet.
De aller beste fagforeningene (også med de beste tilbudene) er ikke tilknyttet LO og er heller ikke "lik-lønn-til-alle"-foreninger. De ligger under Akademikerne.

Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: MrAlfred] #2442539 03/10/2017 19:15
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: MrAlfred
I tillegg til juridisk bistand som er nevnt gir Tekna ut lønnsstatistikk til medlemmene. Vet ikke om dette gjelder andre foreninger, men dette er iallefall veldig nyttig for å ha et referansepunkt i lønnsforhandlinger.

For meg personlig er det mest en solidaritetsgreie. Man kan jo tenke at norsk arbeidsliv er så regulert at det ikke trengs fagforeninger lenger, men det har vært en prosess for å komme frem til de ordningene vi har i dag. Det er bare å se til USA (og mange andre land) for hvordan arbeidslivet ville sett ut hvis vi ikke hadde fagforeninger.

Og når det er sagt så er det mange arbeidsgivere som verdsetter at de ansatte er organiserte. En tidligere (uorganisert) kollega fikk beskjed i lønnsforhandlingene at han hadde fått høyere økning hvis han hadde vært organisert. Neste år var han med i Tekna for å si det sånn.

Jeg har inntrykk av at mange av de ingeniørene og sivilingeniørene som har lønn på rett side av millionen ikke er organiserte i NITO/Tekna.

Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: Syklist1] #2442541 03/10/2017 19:28
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Syklist1

Jeg har inntrykk av at mange av de ingeniørene og sivilingeniørene som har lønn på rett side av millionen ikke er organiserte i NITO/Tekna.

Nå kjenner ikke jeg så veldig mange som har lønn over 1KK, men de 2 jeg vet om er fagorganisert. Jeg ville vært medlem uansett av solidaritetshensyn, ikke basert på om jeg vil tjene på det eller ikke.

Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: anonym22] #2442562 03/10/2017 21:16
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: anonymous22
Sitat: Hårball

Lo er litt for tett knytt til arbeiderpartiet.
De aller beste fagforeningene (også med de beste tilbudene) er ikke tilknyttet LO og er heller ikke "lik-lønn-til-alle"-foreninger. De ligger under Akademikerne.

Jeg vet ikke hvilke tilbud du refererer til. Jeg har mulighet å tilknytte meg akademikerne, men sist jeg sjekket så var ikke dekningen i forsikringene fra storebrand like gode som LO-favør, og prisen var ca. den samme. Så jeg har valgt å fortsatt være i LO. Skal sies at det nok var over ett år siden jeg sjekket, så mulig det har forandret seg. Andre tilbud kan kanskje være bedre i akademikerne.

For min egen del så har jeg valgt å være organisert i arbeidstakerforening, både fordi jeg drar nytte av rettigheter fagforeningene har jobbet fram gjennom massevis av år. Og jeg ønsker at de skal fortsette å jobbe for mine, andre arbeidstakeres og deres barns rettigheter nå og i framtiden. For meg er fritid viktig, og er derfor veldig for 6-timersdagen som forhåpentligvis blir vedtatt som kampsak i LO snart. Andre har kanskje andre saker de synes er viktige, feks å beholde pensjonsordninger eller andre goder som er eksklusive for sin yrkesgruppe. Dette er ting fagforeninger kjemper for at vi skal kunne beholde. Og det er en kamp, for arbeidsgiverorganisasjoner jobber aktivt hvert eneste år med å få fjernet arbeidstakergoder, og det beste forsvaret vi har er fagforeningen.

Redigert av Paulus; 03/10/2017 21:19.
Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: Paulus] #2442903 05/10/2017 11:28
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Paulus

For min egen del så har jeg valgt å være organisert i arbeidstakerforening, både fordi jeg drar nytte av rettigheter fagforeningene har jobbet fram gjennom massevis av år. Og jeg ønsker at de skal fortsette å jobbe for mine, andre arbeidstakeres og deres barns rettigheter nå og i framtiden. For meg er fritid viktig, og er derfor veldig for 6-timersdagen som forhåpentligvis blir vedtatt som kampsak i LO snart. Andre har kanskje andre saker de synes er viktige, feks å beholde pensjonsordninger eller andre goder som er eksklusive for sin yrkesgruppe. Dette er ting fagforeninger kjemper for at vi skal kunne beholde. Og det er en kamp, for arbeidsgiverorganisasjoner jobber aktivt hvert eneste år med å få fjernet arbeidstakergoder, og det beste forsvaret vi har er fagforeningen.

+1

De fleste av oss har det godt på jobb, og mange tenker det ikke er noen vits å være medlem av en fagforening. Jeg er redd at forholdene for arbeidstakere raskt vil bli verre dersom en av tre pillarer i den norske modellen forvitrer og vi står igjen med NHO og staten. Kanskje ikke for de som er helt på toppen, men for de fleste andre som gjør en middels jobb i en middels bedrift, mens vi dagdrømmer om mer fritid til sykling.

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Vits i å være fagorganisert? [Re: traktoregg] #2442988 05/10/2017 19:26
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter å ha jobbet i en av hovedorganisasjonene noen år, er jeg nok blitt mer usikker på hvor stor effekten av fagforeningene er. Jeg opplever at det er blitt en gigantomani i rørsla, med en pengebruk og tro på egen fortreffelighet som er ganske fjern hos de fleste i arbeidslivet, heldigvis.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support