Hei,
Jeg har begynt å trene etter soner, og lurer litt på hvordan det gjøres.
f.eks denne økta...
20 min oppvarming
4x8 i sone 4
20 min nedkjøring
Hvis jeg varmer opp i 20 minutter i sone 1 også går rett over til 4x8 så bruker jeg ca 3-4 minutter i første økt før jeg er opp i sone 4. Betyr det at jeg burde vente med å starte "runden" før jeg er opp i sone 4 ? når jeg er på andre økt så bruker jeg ca 1-2 minutter før jeg er oppe i sone 4, og de to siste øktene bruker jeg ca 1 minutt.
Hvis jeg bare lar klokka gå så er jo jeg ikke 8 minutter i sone 4.... eller er det slik at dere ikke starter runden før man er oppe i sone 4 ?
Noen innspill
1) Om du varmer opp bare i sone 1, henger pulsen veldig etter. Prøv å varme opp med litt høyere intensitet, noen smådrag og spurter underveis så pulsen går litt opp og ned. Da går den raskere opp og beina får ikke like sjokk av å gå fra sone 1 til 4 i ett jafs.
2) Dragtiden er 8 minutter uansett om pulsen ikke kommer i "rett" sone før midtveis. Dette er da forutsatt at intensiteten er jevn og lik under hele draget (samme fart/gir/motstand det som måtte passe). Så du starter klokka når intervallet starter.
3) At pulsen henger etter er en av grunnene til at mange velger effekt (watt) istedenfor puls som målestokk. Kjører du i 38 km/t i tredje tyngste gir hele intervallet, på en flat løype er effekten du produserer rimelig konstant, selvom pulsen går fra sone 1 på starten til kanskje-litt-over-sone4 på slutten
kort sammenfattet: ikke se så nøye på pulsen, og kjør intervallene på jevn belastning. Er siste intervallet blodhard har du kjørt for hardt, er siste intervallet lett, har du kjørt for lett. Justèr ved neste anledning.