Paris-Tours (det het vel Blois-Chaville den gangen da Laurent Fignon knakk krankakslingen sin) er ikke 1.UWT lenger, men 1.HC, altså samme nivå som dagens sponsorevent fra Benelux.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Valentino, når du først er på lufta kan du ikke innvie oss kunnskapsløse med et par høydepunkter fra det femte monument, Classica delle foglie morte ?? Jeg har kjøpt popcorn til helgen ;-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Den røde djevelen in persona Giovanni Gerbi vant det første Milano-Milano i 1905. Det var sikkert noe juks med i bildet da også, selv om jeg ikke er sikker på at han gjemte seg i sidevognen på en motorsykkel. Det ble han kastet ut av et annet ritt for å gjøre.
Il Lombardias landskap er nok det vakreste og posheste av de fem monumentene. Ingen kan påstå at Milano-Sanremos Po-slette vinner noen topografisk pris, De Ronde går In Flanders fields where poppies grow, og Paris-Roubaix tar akkurat den referansen så langt ut man overhodet kan komme. Liege-Bastogne-Liege lukter rust og krig, mens ved Comosjøen er landskap, bygninger og mennesker vakre. Pengevakre.
Madonna del Ghisallo-klatringen ble brukt første gang i 1919, men syklistenes skytshelgen Madonna del Lotte, som hun heter, ble ikke kanonisert før i 1949, året da Coppi tok sin fjerde seier på rad. Han er (selvfølgelig) mestvinnende med fem.
Muro di Sormano ble brukt et par ganger tidlig på sekstitallet, og det var en fiasko. Videre gir har i nyere tid gjort det mulig å forsere den uten å stige av. Jeg kjenner en fyr som har syklet både Muro di Sormano og Tronåsen som mener at Muro di Sormano er nesten like ille som Tronåsen. Landeveis opplevelse av Muro di Sormano er beskrevet tidligere, og i neste nummer kommer vår beskrivelse av Tronåsen.
Italienerne kaller som allerede nevnt rittet for La classica delle foglie morte, Det døde løvs klassiker. Ikke kall det The race of the falling leaves, please... Dette falne løvet, kombinert med eit skikkelig haustvér, kan gi festlige situasjoner på vått føre i de smale, krokete, villainnkjørselkantede og kumlokkbestrødde utforbakkene.
Trasén er ulik fra år til år, men Ghisallo er alltid med, og kapellets klokker ringer for rytterne hvert eneste år. Slå på tv-en på lørdag, for vi skal til kirke.
På søndag går granfondoen (Como-Como, 118 km). Det er fremdeles ledige plasser, og du får sykle både forbi kapellet og opp muren. Au!
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Syklet Mur de Sormano (og Ghisallo) en varm sommerdag for noen år siden, sammen med klubbkamerat til Valentino og forumsnisse Elgvenn2. Dette var bare noen dager etter muligens verdens "hardeste" terrengritt (en dagers) Salzkammergut Throphy. Men beina føltes greie så når vi kom opp til starten så tenkte jeg at nå skulle jeg sette en god tid opp. Følelsen av å sprekke etter 20 meter har aldri vært mer markant og vet ikke hvor mange ganger jeg holdt på kjøre ut pga vimsete kjøring i 3 km/t. Så med det utgangspunktet er dette den hardeste klatringen jeg har syklet. Syklet Stalheimskleiva på vei til Bergen VM forrige helg og den var også litt i samme gaten, men likevel snillere, eller jeg selv var snillere med meg selv i starten. Er vel ganske lik avstand (rett under 2 km) men 50ish høydemetre og 3-4 % i snitt brattere fordel (evt bakdel) Sormano. Kappellet i Ghisallo er selvsagt ett must.
Er selv i Italia på lørdag, men i Roma (og skal også sykle Gran Fondo på søndag, men da i Roma). Skal regne på lørdag ( i Roma, vet ikke hva som er meldt rundt Comosjøen) så satser på at det er lov med par timer foran tv'n på en eller annen kafe.
... nesten så jeg sprettet popcorn posen på direkten ;-) Tusen Takk ! Tror jeg må revurdere lørdagen, ut med øl&popcorn og inn med områdets oster, vin, pølser og skinker ;-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Valentino, når du først er på lufta kan du ikke innvie oss kunnskapsløse med et par høydepunkter fra det femte monument, Classica delle foglie morte ?? Jeg har kjøpt popcorn til helgen ;-)
Som hyppig Como-sjøen besøker har jeg syklet mye i Il Lombardia-traktene, samt sett på rittet noen ganger.
Årets versjon går i en ganske så klassisk løype, mye lik den vi så for ti år siden, selv om den ikke går rundt Como-sjøen inneholder løypa flere av de klassiske bakkene fra slutten av nittitallet og begynnelsen av årtusenet. Ghisallo er selvfølgelig alltid med og i år kommer den såpass sent i rittet at den kan påvirke sluttresultatet. Et brudd her vil kunne holde helt inn. I tillegg får vi kanskje for første gang se avgjørende rykk opp Muro di Sormanno rett etter Ghisallo. I 2010 da Gilbert og Scarponi (RIP) gjorde opp om seieren var avslutning ganske lik den er i år. Da skjedde den avgjørende splitten i den tekniske utforkjøringen ned til Como-sjøen etter Sormanno. I 2010 syklet de den slake veien opp Sormanno, noe som er en trivelig bakke. Utforkjøringen ned til Nesso på Como-sjøens østbredd er av det særdeles hårete slaget. Nibali gikk på trynet her i 2010 og var dermed ute av kampen. Både Gilbert og tidligere Cunego har gjort det til en spesialitet å avgjøre Lombardia opp den lille kneika til San Fermo rett vest for Como sentrum. Denne bakken gjør sitt come back i år. Interessant nok er Civiglio tilbake i år, men kjørt motsatt vei enn tidligere. Dette fordi rittet etter Sormanno vil følge Como-sjøens østbredd inn til Como og så klatre opp til Civiglio fra Como sentrum. Klatringen her er bratt,svingete og var tidligere en livsfarlig utforkjøring der Cunego satt inn støtet. Med snudd Civiglio unngår vi den farlig utforkjøringen, men får inn en krappere klatring før innspurten gjennom Como sentrum, opp San Fermo og så raka veien ned til spurten på torget i Como.
Årets løype inneholder ikke de lange bakkene som har vært med i senere år. Valcava opp fra Lecco er for eksempel ikke med. Denne stiger nesten 1000 meter og har tidligere mykt opp feltet en god del. Årets løype er ikke mer enn småkupert fram til Ghisallo. Dette vil gjøre et fyrverkeri i Ghisallo sannsynlig.
At de høyeste fjellene er ute gjør nok at det er mer åpent for en klatresterk klassikerrytter. Kan Gilbert gjør det igjen? Van Avermat? Nibali har selvfølgelig Lombardia på ønskelista og kan redde sesongen med seier her. Se opp for Nicolas Roche og Dan Martin.
Dersom den granfondoen bruker Via Appia kan du få en riktig så barsk tur i regnet, Oddefa.
Det er den gamle brosteinsbelagte veien fra romertiden ? Nei, den bruks nok ikke. Starter i byen, ved Colleseum og går via åsene i øst (Rocca di Papa og Rocca Priora, relativt snille klatringer) og tilbake til byen. Ikke veldig langt (12 mil) eller veldig mye bakker (ca 2000 hm). Men samboer hadde lyst på bytur til Roma og jeg hadde lyst på sykkeltur så da overrasket jeg henne med denne "tilfeldig" valgte helgen. Jeg må bli med henne på turistruten, og hun må bli med på Gran Fondoen (måtte ikke overtale he he). Meldt bra vær på søndag når skal sykle (dvs da går Lombardia og Roma Gran Fondoen samme dag). Håper å få sett (deler av) Lombardia på tv, på en kafe eller noe.
Det der er vel Bakelandts sin sykkel. Jeg lurer veldig på om de tre kjørte ut samtidig eller om det var separate hendelser. Og om det stod kjøretøy i veien som gjorde svingen enda vanskeligere. Og jeg synes det burde være mulig å sikre eller markere spesielt farlige svinger i et stort endagsritt som Lombardia. Samme arrangør klarte jo sikre hele Mone Crostis for en del år siden.
Utforkjøringen til de Plus ble vist på tv-sendingen. Ingen biler eller andre forstyrrelser.
Jeg hørte bare ropet til Eriksen på Eurosport, og kom meg til TVen og spolte tilbake. Det ble et par minutter bakover, og hver eneste sving før utforkjøringen kom igjen, tenkte jeg: det kan være denne. Mulig svingen er endrer radius halvveis, sånn at den er vanskelig å beregne? Andre svinger så farligere ut mtp terreng under, og å skilte alle svinger virker litt meningsløst.
Når kræsjet de andre? Om det var en stund etter de Plus burde det jo ha stått motorsykler i veikanten, og håper de er smarte nok til å også sette ut en mann med flagg.. (eller i hvert fall parkere synlig fra før svingen)
Ulykken til De Plus er grei, den har jo alle sett. Men hva skjedde med de andre? Og jeg sa ikke at alle svingene skulle skiltes eller sikres men spesielt farlige som den aktuelle svingen åpenbart er. Når det er sagt så er det nesten ikke grenser for hva som er mulig å få til. Se Google Streetview fra Monte Crostis.
De krasjet visst i samme sving. Jeg har syklet den bakken mange ganger og svingene er krappe og blinde, men uten sjanse for trafikk i mot og på tørr asfalt bør de være greie. Den De Plus krasjet i nyper til mer enn forventet og så kommer det en krapp venstresving rett etterpå. Vi ser hvor veien fortsetter i videoklippet der De Plus går over autovernet.
De Plus kommer inn i svingen med en helt håpløs linje. Men det går fort der, og det er dårlig asfalt. I tillegg kommer høyresvingen til De Plus rett etter en slak venstredrager.
Hvis arrangøren skulle polstret svinger er det nok mange andre de hadde polstret før denne. For eksempel 180-graderen en snau kilometer lenger opp i bakken (nederste bilde) Den brune prikk-markeringen er der De Plus kjørte ut.
Lange blinde svinger som nyper er jo de aller verste. Det er veldig fort gjort å kutte svingen for tidlig. Men det skal ikke mere til enn et chevron-skilt plassert på rett sted så utsetter man tangeringspunket. Det er neppe tilfeldig at fire mann ryker ut i den svingen.
Litt off-topic. På Garmin-devicer kan man jo installere Connect IQ apper. Selv bruker jeg ofte kart zoomet inn kraftig for å se hvordan svinger ser ut. I teorien burde det kanskje være mulig å lage en IQ-app som kan brukes i "utfor-modus", og fungerer som kartleseren til en rallyfører.
Fra kartdata (eller enklere: GPX-ruter som legges inn på forhånd) bør det være mulig å kalkulere både svingradius (krapp eller slak sving), total sving (er det en 45-grader eller 180-grader?) og om svinger blir krappere underveis eller ikke.
Jeg var nok for kjapp der ja. Når to av fire er fra samme lag... og Kristof Ramon kom nok etterpå og tok en sterk kandidat til årets bilde.
Paris-Tours ble jo en rysare da. Litt Sanremoesque for tiden det rittet. Kan bli spurt fra liten gruppe, eller fra stor gruppe. Aldri godt å ikke vite hvordan det skal bli. QSFs plan B var riktig utmerket. Hvor skal Trentin neste år? UAE?
Jeg var nok for kjapp der ja. Når to av fire er fra samme lag... og Kristof Ramon kom nok etterpå og tok en sterk kandidat til årets bilde.
Paris-Tours ble jo en rysare da. Litt Sanremoesque for tiden det rittet. Kan bli spurt fra liten gruppe, eller fra stor gruppe. Aldri godt å ikke vite hvordan det skal bli. QSFs plan B var riktig utmerket. Hvor skal Trentin neste år? UAE?
Jepp, og minst en av de har vel noen gode resultater derfra. Men når rittet har blitt flyttet til to uker etter VM så er det både fristende og lurt å ta ferie. Jeg likte den gamle kalenderen hvor Paris-Tours gikk helgen før VM og Lombardia helgen etter. Det er mange som kan hevde seg både i P-T og Lombardia, Gilbert vant begge i 2009.
Men det var en fantastisk helg med sykkelløp. Det er kult når de beste vinner med stil. Vanvittig imponerende av Nibali å lykkes med akkurat det alle vet at han skal gjøre. Og Trentin har blitt en klasserytter av dimensjoner. Det blir spennende å se han som klassikerkaptein i Orica. Og Amund Grøndahl Jansen gjorde nok en gang et knallsterkt og taktisk perfekt ritt. Han har noe stort på gang.
Er vel noe drastisk å stenge tråden, hehe. Kanskje litt tidlig å starte en 18-tråd, eller kanskje ikke. TdF-traseen for neste år annonseres neste tirsdag.
Kjør på om du vil.
Ser jo rimelig episk ut borte i Guangxi. Jeg er helt klart for globalisering. Vet ikke helt hvor stor interessen er borte i sør-Kina, men er jo ikke langt i fra Hong Kong, hvor interessen virker bra. Kan jo hende noen får sykkel på hjernen av å se gutta komme å sykle ritt. Burde også vært flere ritt i sør-amerika, da spesielt Colombia. Og sist men ikke minst; Tour du Rwanda burde hatt world tour status!