Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Terrengsykkel.no promoterer stikutting

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tallak] #2439979 21/09/2017 22:00
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tallak
Jeg angrer nok litt på at vi arrangerte og filmet den aktuelle slædden i den svingen, for resten av syklingen bærer ikke preg av herjing (synes jeg). For de som ikke har lest min forklaring, det aktuelle klippet var på en hard sti hvor vi skuffet inn jord og sand med hendene for å få den ønskede effekten pga den fantastiske utsikten.

Jeg så lett at den må være arrangert basert på hvor fullstendig løst det er i den svingen. Men må innrømme jeg stussa litt over hvorfor du tok med det klippet basert på all dissingen av sladding som tidligere også har forekommet her på forumet. Årets heteste trend virker jo å være sekundstudering av filmklipp på jakt etter stikutting eller sladding ICON_SMILE

Men ingen gjør utelukkende perfekte vurderinger, og du er jo helt konge til å lage film og sykle ellers.

Per B.
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: perbl] #2439980 21/09/2017 22:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
interessant referens hon brukar.

"Jeg er skråsikker fordi jeg har snakket med en jurist som er ekspert på markslitasje på Naturvårdsverket. Numret har du fått, men du sitter heller på nett med dumme kommentarer enn å ringer dit."

Tror det är första gången jag har sett att man uppmanar folk att ringa för att få referenser i en nett debatt.

Det är ju också sällan som det en expert säger är hela sanningen.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: fredriks] #2439981 21/09/2017 22:04
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
interessant referens hon brukar....

Det är ju också sällan som det en expert säger är hela sanningen.

Basert på hvordan hun tolker NINA-undersøkelsen, er jeg rimelig sikker på at hun heller ikke er i stand til å forstå hva andre eksperter sier til henne ICON_SMILE Hvis det i det hele tatt var en ekspert hun har snakket med da.

Per B.
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: perbl] #2439982 21/09/2017 22:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, hon klarar verkligen att tolka saker och ting så att det passar in i hennes världsbild.

Men det är ju möjligt att hon fick snakke med noen som var negativ till sykling. Naturvårdsverkets officiella holdning tror jag dock inte är så negativ.

(vet att det är en lång diskussion om allemansrätten och sykling där folk från naturvårdsverket svarar på happyride. Jag har dokk inte läst den).

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tallak] #2439984 21/09/2017 22:23
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K

La oss bare være venner og gi hverandre high-fives på fjellet, i skogen og langs veien, det kan da ikke være så forbaska vanskelig. Krig & Fred & sånn lissom. Takk for meg

tommelopp
Takk for ein flott og inspirerande film og du svarer bra for deg på facebook. Utrulig mange flotte plassar å sykle i dette landet som knapt ser syklistar, berre ein ser muligheitene og er flink nok. Det tar nok nokre hundre tusen år før fjella ramlar ned :-)

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440006 22/09/2017 06:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
men sånn for å dra tråden tilbake til jorda (dvs. på viddene):
Er ikke slo-mo-roosting av svinger litt 2016?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440013 22/09/2017 07:19
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor bredt er et smil?

Den svingen var 3 sekunder av en treminutters video, på tide å la den ligge eller?

Eller for pokker, her skal du jaggu få et bilde til, pass på så ikke morrakaffen setter seg i de ivrige tastaturfingra dine firedevil

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tallak] #2440024 22/09/2017 07:51
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg synes også at kritikken av denne videoen er litt overdrevet mtp. at det var ett tilfelle av sladding. Men det jeg stusser på er hvorfor dere velger å arrangere denne scenen. Det tyder jo på at dere mener (og signaliserer) at sladding er kult, når dere tar dere bryet med å gjøre ekstra arbeid for å få det til.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tallak] #2440026 22/09/2017 08:01
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hvor bredt er et smil?

Den svingen var 3 sekunder av en treminutters video, på tide å la den ligge eller?

Eller for pokker, her skal du jaggu få et bilde til, pass på så ikke morrakaffen setter seg i de ivrige tastaturfingra dine firedevil

Se der ja. Nå raser faen hele fjellet ned. Hadde rett hu Karin.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Arne_And] #2440028 22/09/2017 08:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Arne_And
Jeg synes også at kritikken av denne videoen er litt overdrevet mtp. at det var ett tilfelle av sladding. Men det jeg stusser på er hvorfor dere velger å arrangere denne scenen. Det tyder jo på at dere mener (og signaliserer) at sladding er kult, når dere tar dere bryet med å gjøre ekstra arbeid for å få det til.

Håller med men har verkligen den videon kritiserats spesiellt mycket? I denna tråden så är det väl mest kritik av de andra två videorna från oslo området som har kritiserats? (men lite vansklig att veta vad som diskuterats i en del inlägg)

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440031 22/09/2017 08:20
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dere skal ha kred for å ha laget en fet video! Kul ide, bra innsats og gjennomføring!

Dessverre ødela dem minimale roostinga helheten for mange og da får vi en slik negativ diskusjon i etterkant.

Ingen tror at "stien ble skadet i opptaket til denne filmen", men alle skjønner hvorfor folk hang seg opp i dette (signaleffekten av enda en film med roosting på sti fra en proff). Neste gang kan roostinga kanskje tas i parken?

Nå kan vi alle trekke pusten, roe ned og ta minst ti minutter skrivepause :-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: simenf] #2440032 22/09/2017 08:22
perbl Offline
More than words
More than words
BRB, har en miljøverndiskusjon å vinne på Facebook i mellomtida.

Per B.
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Arne_And] #2440034 22/09/2017 08:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And
.........Det tyder jo på at dere mener (og signaliserer) at sladding er kult, ............

Sladding ER jo kult, utenfor dette forumet i alle fall. Følger en del utenlandske dh/enduro/freeride-proffer på instagram og det er langt mellom klipp som ikke har sladding i seg...

Redigert av vids; 22/09/2017 08:27.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440043 22/09/2017 08:53
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener at jeg tidligere har sett spørsmålet; - hvorfor melder ikke flere seg inn i nots? - i en tråd på dette forumet. Les denne tråden så får du svar:)

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440053 22/09/2017 09:25
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
I have a dream...

At NOTS bruker noen slanter til å betale en ung, fremadstormende syklist som Brage for å vise hvordan man kan sykle bærekraftig og kult. Få frem stivettreglene på film liksom, og ikke som strenge punktlister. Tror det hadde vært en vinn-vinn for alle parter. Film og visuelle midler gjør det lettere å nå frem (som jo NOTS sliter med) og man kunne brukt den relativt store kontaktflaten Brage har til å fremme et positivt budskap.

Vis heller hva man kan enn hva man ikke skal/kan.

Hoppe over gjørmehull
Bruke de våteste dagene til å trene på bakhjulssykling og triksing i gata
Sving fett uten å låse hjul eller slædde
Stoppe for fotgjengere i god tid med nose wheelie samtidig som man spretter ut av stien og bukker (høste applaus..)
osv...finnes tusen ting man kan gjøre!

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440056 22/09/2017 09:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: SiljeKH
I have a dream...

At NOTS bruker noen slanter til å betale en ung, fremadstormende syklist som Brage for å vise hvordan man kan sykle bærekraftig og kult. Få frem stivettreglene på film liksom, og ikke som strenge punktlister. Tror det hadde vært en vinn-vinn for alle parter. Film og visuelle midler gjør det lettere å nå frem (som jo NOTS sliter med) og man kunne brukt den relativt store kontaktflaten Brage har til å fremme et positivt budskap.

Hoppe over gjørmehull
Stoppe for fotgjengere i god tid med nose wheelie samtidig som man spretter ut av stien og bukker (høste applaus..)
Dette var fint skrevet, Silje! Takk for at du satt ord på det ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440057 22/09/2017 09:39
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er medlem av NOTS og støtter arbeidet de gjør. Anbefaler alle andre stisyklister å gjøre det samme.

Og om noen har lurt (også gjennom siste valgkamp) -> politikk er vanskelig, og vi som koser oss på sti burde være kjempetakknemlig for at det er noen der ute som gidder å ta jobben og stå på barrikadene for oss.

Jeg har vel gitt uttrykk for det før og kan godt gjøre det igjen, jeg beklager symboleffekten av vår hasardiøse (TM) sykling på Mannen. (Pokker, skulle ikke være ironi der)

Vi var på en fantastisk tur og filmet en hel haug underveis. At vurderingsevnen ikke fanget opp at dette ville bli trøbbel får jeg skylde på min umodenhet (mann 44).

Brage har holdt seg helt utenfor hele debatten men han følger med og synes det er kjipt å bli satt i en bås han ikke kjenner seg igjen i. Jeg mener han er et knallbra forbilde som bidrar til at unge vil begynne med terreng- og utforsykling. At jeg er fan er ingen hemmelighet, jeg har oppkalt min yngste sønn etter han...

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440059 22/09/2017 09:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
I have a dream...

Hoppe over gjørmehull

Dette stiller jeg meg 100% bak. For nå kan det virke som om der er litt krise i og med at man lett får inntrykk av at en del føler de er "leke-stipoliti" med pekefinger ala Østmarkas venner.

Håper og man på en eller annen måte klarer å samle alle som terrengsyklister )og ikke må dele det opp i O2 snapper, stisyklist, høkker osv...). Folk sykler som regel i terrenget fordi de liker det så lidenskapen er ofte ganske lik...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440065 22/09/2017 10:00
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Dette er en veldig god idé. Takk!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440077 22/09/2017 10:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

At NOTS bruker noen slanter til å betale en ung, fremadstormende syklist som Brage for å vise hvordan man kan sykle bærekraftig og kult. Få frem stivettreglene på film liksom, og ikke som strenge punktlister.

Ja! Det handler enkelt nok om å folk til å tenke seg om 2 ganger - ikke følge lister som petimetre. Det nytter ikke å kjefte for sykling på en regnværsdag når ens 3 personlige stimekka blir snauhogget og brukt som lekeplass for skogsmaskiner på 3 år. Ungfolket her i distriktet aner ikke hva NOTS er, men garanterer at 99% av de følger Brage.

Gjelder kanskje en del gubber også...

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440096 22/09/2017 11:53
ventle Online
Besatt
Besatt
I have a dream...

Hoppe over gjørmehull

Dette er det beste innlegget og forslaget jeg har lest i denne tråden!

mvh Helge
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: SiljeKH] #2440101 22/09/2017 12:03
perbl Offline
More than words
More than words
I have a dream...

Hoppe over gjørmehull

Dette var et sånt "hvorfor kunne ikke jeg komme på dette selv?"-type innlegg.

Det mest konstruktive som har vært sagt her på lenge.

Per B.
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440102 22/09/2017 12:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og en måte å gi tilbake til miljøet på, som takk til de som tross alt har brukt ganske mye tid på å holde Fylkesmannens klamme hender unna forbudslinja, både Østfold og de øvrige fylkene ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Anders A-R] #2440107 22/09/2017 13:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
...og en måte å gi tilbake til miljøet på, som takk til de som tross alt har brukt ganske mye tid på å holde Fylkesmannens klamme hender unna forbudslinja, både Østfold og de øvrige fylkene ICON_SMILE

Her peker du nok på en av utfordringen til NOTS.

Om det er en holdningen; at det skal "betales tilbake", så skjønne jeg jo hvorfor det blir konflikter... Lurer og på hvilket miljø? Medlemmene i NOTS, de på "kontoret" som skriver, eller de ute i felt som bygger/vedlikeholder (og kanskje føler et for stort eierskap til hjertebarna sine.)?

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tallak] #2440109 22/09/2017 13:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Brage har holdt seg helt utenfor hele debatten men han følger med og synes det er kjipt å bli satt i en bås han ikke kjenner seg igjen i. Jeg mener han er et knallbra forbilde som bidrar til at unge vil begynne med terreng- og utforsykling.

Akkurat dette er også litt greit å ha i bakhodet. For en ung fyr som lever ut drømmen sin og bare vil ha det moro å prestere, så er det sikkert ikke så kult å kjenne på følelsen når "den akademiske eliten (Godt voksne og skriveføre) stisyklister" til de grader går inn i blodtåka og inntar skyttergraven. Ikke glem at han er ung.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440123 22/09/2017 15:08
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Tipper Brage bygger og fikser fler stimeter per år enn et gjennomsnittlig NOTS lokallag. Han har vel også hatt sin andel med dialog med lokale myndigheter knyttet til dette.

Ingen stier i oslo-området som er i nærheten av de på Mysen.

Jeg tror NOTS-internettkverrulanter burde tilrettelegge mer sti og fokusere mindre på at låsing av bakhjulet er dødssynd og at man må bære sykkelen gjennom bløte områder (og klage mindre over at stien de debuterte på ved landets største utfartsparkering i 1998 har forandret seg). Da blir det mer sti, mer moro og mindre konflikter.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440694 25/09/2017 18:16
JonAre Offline
Besatt
Besatt
La meg prøve på en oppsummering fra midtbanen

• o Er det teit å forårsake mer slitasje enn nødvendig når du er på tur? Ja.
  • o Er Brage teit? Nei.
  • o Hvorfor er det teit å feike unødvendig slitasje? Lykke til med å selge terrengsykling som bærekraftig og ufarlig når det ser ut som vi syns det er kult å lage slædde opp svingene.
  • o "VI"? Betyr det at alle syklister er like? Nei, men dette handler om image, PR og diplomati.
  • o Kan NOTS ta æren for at ikke flere plasser i landet er forbudt å sykle på? Ja.
  • o Betyr det at NOTS alltid har rett. Nei.
  • o Betyr det at landets terrengsyklister bør være takknemlige for at NOTS og de frivillige der gidder å tale vår sak? Ja.
  • o Betyr det at NOTS er de eneste som gjør gode ting for terrengsykling lokalt eller i Norge? Nei.
  • o Er dette enkelt? Nei.
  • o Har det enkle svar? Nei, men husk at du som terrengsyklist alltid er ambassadør, være det seg i skogen eller på film.

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: JonAre] #2440758 26/09/2017 06:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vel talt!

Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: Tollef] #2440765 26/09/2017 07:02
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Tollef

Jeg tror NOTS-internettkverrulanter burde tilrettelegge mer sti og fokusere mindre på at låsing av bakhjulet er dødssynd og at man må bære sykkelen gjennom bløte områder (og klage mindre over at stien de debuterte på ved landets største utfartsparkering i 1998 har forandret seg). Da blir det mer sti, mer moro og mindre konflikter.

Jeg var med å starte NOTS. Det er jeg som har skrevet stivettreglene. NOTS skal BÅDE drive med holdningsskapende arbeid OG vedlikehold av stier i tillegg til å jobbe mot myndighetene for å sikre aksess. De to første oppgavene foregår som du forstår på forskjellige steder og det er ikke slik, i motsetning til hva du later å tro, at dersom man kutter ned på det holdningsskapende arbeidet, blir det mer tid til stibygging.

Jeg forstår at det holdningsskapende arbeidet best gjøres med opplysning og ikke med kritikk, og der har kanskje noen av oss feilet i det siste, men du må ta innover deg at dersom den 50x(?) økningen jeg har sett i stisykling siden jeg begynte med dette for 25 år siden (1992, ikke 1998) skal fortsette samtidig som vi skal ha nesten ubegrenset tilgang til så mye terreng som vi har her i landet, MÅ vi tenke på hvordan vi sykler. Jeg har bodd fem år i California og jeg vil ikke ha de kraftige restriksjonene de har der. Disse var en viktig grunn til at jeg valgte å flytte fra 300 dager i året med perfekt sykkelvær hjem til kulde, regn og snø i Trøndelag.

Vi er alle nødt til å skjønne at vi i Norge har et helt unikt priviligeium som syklister - som nesten ingen andre terrengsyklister på kloden har, og erkjenne det faktum at det kan tas fra oss på et øyeblikk. Vi syklister, du, jeg, Brage, Makken og røkla, og INGEN andre enn vi selv har et felles ansvar for å beholde en latterlig uregulert aksess til gromstier i et helt vannvittig omfang. Det er en dugnad vi alle må delta i - og den vil nødvendigvis innebære at ikke alle kan sykle som man vil, og at det blir sett ned på å bedrive adferd som er en trussel mot den helt unike situasjonen norske terrengsyklister dessverre tar for gitt. Videoen i Lofoten er unik, ikke mest på grunn av det unike landskapet, men fordi det i mange land ville vært helt utopisk å gi syklister adgang til et så populært turistområde. Den dagen Brage & Co må søke Fylkesmannen om tillatelse til å ta en video og opplyse på videoen at dette var et engangstilfelle med spesialtillatelse - eller rett og slett ikke få laget videoen, sitter vi med hipsterskjeggene våre (for de som har det) langt ned i postkassene - for da er mye av det beste sykkeltterrenget her i landet antatt status avt "bare se, men ikke røre".

Når jeg leser teksten din, virker det som du ikke helt er klar over dette. Det forstår jeg - dette er ikke intuitivt, men du er nødt til å la akkurat det faktum sige inn i stedet for å ta på deg offerrollen og kalle oss kverulanter.

Når det har seget inn, forstår du hvorfor jeg ikke sitter på sidelinjen og ser alt arbeidet JEG og resten av NOTS har lagt ned for å sikre din, Brages og Makkens adgang til å sykle omtrent hvor det faller oss inn gå i vasken - fordi noen skjøre snøfnugg ikke tåler å få en innføring i hva som er OK oppførsel på sti og hva som ikke er det. Du kan ønske av hele ditt hjerte at det ikke er nødvendig at vi forteller dette - men det forander ikke det faktum at det er helt nødvendig. Formen dette kommuniseres på, kan selvfølgelig diskuteres.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting [Re: GeirK] #2440794 26/09/2017 08:36
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Word.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Moderator  support