Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue

Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue #2439708 20/09/2017 16:48
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Har et hus med Leca yttervegger og innvendig bærende delevegg i kjelleren. Alle lecaveggene er foret ut og kledt med plater. De mot utvendig vegg er i tillegg isolert.

Noen som vet hvor mye lyd en leca vegg overfører? Kort forklart lurer jeg på om mye av lyden når noen går oppå gulvet i etasjen over, vil overføres til de utforede veggene i kjelleren; oppå lecaveggene ligger det dragere (3"8) for etasjen over. Når noen tramper i gulvet og skaper vibrasjoner i bjelkelaget, hvor godt vil det (lydbølger) bli overført til lecaveggene og indirekte til de utlektede veggene i kjelleren? Spør om dette da de innvendige, utlektede veggene i etasjen trolig er koblet til dragere og i tillegg er utlektingen festet i lecaveggen med avstandsklosser. Så det er godt kontakt mellom utforede vegger og leca mur.

Ønsker å lydisolere i kjelleren med lydhimling eller annet. Men må få stoppet flankelyd slik at lydisoleringen blir best mulig. Noen som har erfaring med greenglue? Dersom jeg setter på et ekstra lag gips på de utlektede veggene i kjelleren og kliner godt med greenglue på platene før jeg setter de opp, vil man da kunne stoppe flankelyden som kommer ned i de utlektede veggene?

Eller er det bare å klaske til... rive ned de utlektede veggene og bygge nye vegger, totalt frikoblet fra leca vegg og dragere og legge nye dragere slik at man får en rom-i-rom løsning. Jeg har nok takhøyde til dette, og vil heller ikke tape så mye bredde når jeg tar bort de utlektede veggene. Rommet det er snakk om er 50 kvm, så det er litt arbeid.

Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2439854 21/09/2017 09:40
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Spør på avforum.no, der er det mange med erfaring og synspunkter på lydisolering.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2439890 21/09/2017 12:45
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Jo har prøvd der, men med dårlig erfaring. Har ikke oppbygget meg nok goodwill poenger der / evt. dårligere forum en terrengsykkel...

Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2439973 21/09/2017 21:18
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Avforum.no er så godt som dødt, men prøv facebook-gruppen, mer aktivitet der

https://www.facebook.com/groups/217166212813/?ref=br_rs

Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2440021 22/09/2017 07:44
M
Marøder Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
M
Takk, skal sjekke det ut.

Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2440134 22/09/2017 17:34
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Det ideelle ville ha vert om du fikk to lag med gips i lydbøyler helt ut mot lecaen, så finnes det også lydbøyler/opphengsbeslag for vegg.
Fuging langs alle kanter, og gjerne et sjikt med plast for å eliminere luft-lyd.
Trinnlyd må man dessverre primært ta oppå gulvet .

Re: Bygghjelp... Lecavegg - lytt / green glue [Re: Marøder] #2440178 22/09/2017 22:15
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har rommet en kvadratisk eller avlang form?
Det beste rent lydmessig er selvsagt rom-i-rom løsning i så og si alle tilfeller, men hvis rommet er nogenlunde kvadratisk hadde jeg ikke giddet det, heller holdt fokus på taket.
Leca demper ganske mange dB, husker ikke hvor mange (det blir jo mest interessant ved støy ut/inn eller omvendt), men det reflekterer godt også, spesielt lave frekvenser.
Problemet slik du beskriver det blir større ved et markant avlangt rom (mer vegg pr tak).
Feks akustikkplater demper bra helt ned mot 100Hz montert direkte på vegg/tak, og enda dypere dersom de monteres med litt avstand. Ville vurdert en sånn løsning for taket da jeg ser det som den største utfordringen.

Redigert av eryx; 22/09/2017 22:17.

Moderator  support