Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Populære hytteområder Trysil?

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Goldrush] #2439463 20/09/2017 05:39
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Stisykling er også viktig, men jeg kan godt kjøre noen minutter med bil for å finne gode stier. Alltid et pluss med umiddelbar nærhet, men dette er hovedsaklig tenkt som vintersted.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439699 20/09/2017 15:30
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Noen som kjenner til området Solberglia? 30 min til Trysil sentrum.

finn.no

Redigert av FCA; 20/09/2017 16:12.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439759 20/09/2017 20:10
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: FCA
Noen som kjenner til området Solberglia? 30 min til Trysil sentrum.

finn.no

Ja, det er mellom Østby og Ljørdalen (mao ikke langt fra Sverige). Fint område, men aktivitetsmessig snakker vi her super langrennsområde, men ikke veldig mye bra stisykling rett fra hytta. Dog kort vei til Rörbecknäs og flytstiene der, og litt mer høyfjellstier i Sälen området (strengt tatt ikke like bra som for eksempel BIttermarka, Engerdal Østfjell og Trysil Knut). Heller ikke veldig langt til stiene som er lengst øst på stikartet til Trysil (Ås). Er et mindre alpinanlegg i nærhet også, Fulufjellet (ca 15 km unna).

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2439797 21/09/2017 06:15
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Takk for gode innspill.

Hvor lang kjøretur er det til Bittemarka og stiene der og til Trysil skianlegg?

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439808 21/09/2017 06:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk for gode innspill.

Bittermarka- Alpinsenteret

Og for å sammenligne
Solberglia (Østby)- Alpinsenteret

Lik avstand på km (30+), men ganske mye raskere med bil på sistnevnte (i følge gule sider 30 min forskjell). Sistnevnte er også nærmere Oslo, da en svinger av etter Nybergsund.

Redigert av Oddefa; 21/09/2017 06:47.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2439814 21/09/2017 07:07
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Oddfa, det virker som du har god oversikt over området. Hvordan er langrenns forholdene rundt Fulufjell skisenter? Har bare vært der et par ganger, men det har vært marginalt med løyper rundt skisenteret.

keo
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: keo] #2439863 21/09/2017 10:45
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Familie har hytte i ljørdalen. Vi drar til ryskdalen for de fine langrennsturene. Blir mye skog i løypene i ljørdalen og fulufjellet. Men det er forsåvidt greit løypenett.

Ståle
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2439962 21/09/2017 20:26
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: Oddefa
Takk for gode innspill.

Og for å sammenligne

Lik avstand på km (30+), men ganske mye raskere med bil på sistnevnte (i følge gule sider 30 min forskjell). Sistnevnte er også nærmere Oslo, da en svinger av etter Nybergsund.

Sparer litt tid på å kjøre Rv 26 og ta til høyre opp Bittermarkveien istedenfor via Flendalen til Bittermarka. Ser at veien ikke er merket på GuleSider sitt kart. 34 min iflg Google på RV 26, men tror du kan legge på en 5-10 minutter.

Redigert av Goldrush; 21/09/2017 20:27.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Goldrush] #2439992 22/09/2017 05:32
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Goldrush
Takk for gode innspill.

Og for å sammenligne

Sparer litt tid på å kjøre Rv 26 og ta til høyre opp Bittermarkveien istedenfor via Flendalen til Bittermarka. Ser at veien ikke er merket på GuleSider sitt kart. 34 min iflg Google på RV 26, men tror du kan legge på en 5-10 minutter.

Ja enig, stusset også litt på hvorfor Gule sider valgte den men tenkte at det sikkert da var hipp som happ, men tror også jeg hadde valgt opp fra Engersjøen. Har dog bare vært der selv par ganger og den ene gangen syklet vi fra Engerdal-Østfjell (flott tur). Heller ikke så kjent i Ljørdalen (Fulufjell) men har samboer fra Østby og har jo noen runder på sykkel og ski i området (dog lite i Ljørdalen). I 1998 (tror jeg det var) var jeg med på en multisport konkurranse. Startet kl 7 på Jordet, padlet Trysilelva i gummikano, til Plassen (nesten i Sverige), syklet til Østby (via Galåsen), løp til Ljørdalen, og syklet/trillet sykkel over fjellet til svenske Ljördalen. Her oppe på fjellet gikk det vel en sti som ble kaldt Kungsleden (mener å syklet litt den i Sälenområdet også). Men var for sliten til å nyte stier og har vel knapt hatet mer i fysisk aktivitet. Hjalp ikke at vi var så smarte at vi valgte å løpe med sykkelbib fra Østby til Ljørdalen. Gikk som Ståle Solbakken 2 måneder etterpå. Ikke bra, for her snakker gnagsår av dimensjoner. Og måtte få meg kjæreste som kom fra Østby før jeg gadd å dra tilbake. Nå synes jeg dette er et flott område he he. Men kanskje best i forhold til langrenn, grussykling ispedd noe sti.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Oddefa] #2440073 22/09/2017 10:33
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Veteran
N
Gulesider er på tur! Vi bruker ca 35 min og det er Google Maps enige i. Satte Bryn meieri som utgangspunkt siden Bittermarka er ganske stor.

Sjekk også ut Bittermarka FB-gruppe.

Redigert av Nils_Arne; 22/09/2017 10:35.

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Nils_Arne] #2440755 26/09/2017 05:58
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Da har jeg vært i kontakt med Skistar. De tar ikke inn hytter for utleie i noen av disse områdene. Områdene som de leier ut, ligger i nær tilknytning til alpinanlegget, enten på nord eller sørsiden av fjellet.

Det vil si at Skistar-utleie er utelukket. Noen som har erfaring med utleie på annen måte eller i andre områder i Trysil?

Og da, når jeg ikke lenger trenger å tenke på Skistar og nærhet til stort alpinanlegg, så åpner det seg flere muligheter. Noen har nevnt Sjusjøen og Nordseter? Hvor langt er det til nærmeste alpinanlegg der?

Redigert av FCA; 26/09/2017 05:58.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2440803 26/09/2017 09:05
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden du vurderer nye områder vil jeg varmt anbefale Skeikampen. Vi har hytte der og stortrives. Lange bedre enn Sjusjøen er min vurdering. Vakrere og mer høytliggende fjellområde. Bedre alpinanlegg. Koselig sentrum med det du trenger. Fint året rundt. Mye mindre folk. På Sjusjøen og Nordseter gar man i kø på enkelte dager.

Lett å leie ut hytter gjennom Skeikampen booking.

www.skeikampen.no
www.skeikampenbooking.no

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2440813 26/09/2017 09:30
B
bcbc Offline
Avhengig
Avhengig
B
[quote=FCA]Hei,

Si at man skulle "investere" i en hytte (leilighet) på Trysil, hvilke område er bra?

Jeg klarer ikke helt å orientere meg på kartet. Her er noen tanker jeg har gjort mtp valg av hytte (evnt leilighet).

- kan godt være 15-20 min å kjøre til skianlegget, men det er fint om det er kort til langrennsløyper.
- hyggelig og barnevennlig område
- gjerne så nærme Oslo som mulig (kortest kjørevei når man skal til og fra hytten)
- Er det mulig å få noe hyggelig mellom kr 2-3 mill? Helst ikke dyrere enn ca 3 mill (mulig at avstand til skianlegg da øker?).
- helst ikke et nybygget hyttefelt.
- helst plass til noen gjester ( 2 voksne og 3 barn + mulige gjester? De 3 barna klarer å dele soverom når man har gjester.).
- ok populært mtp utleie

Håper noen kan hjelpe med tips. Ser mange hytter på finn.no som ser fine ut, men mange synes å være litt langt unna. Mulig at jeg er for kresen mtp. kriterier.

Ser noen andre også har nevnt Trysil-Knut Fjellverden. Vil på det sterkeste anbefale dette området. Du får mye for pengene, fantastiske stier, skiløyper, natur, jaktmuligheter, lite folk, du kan dra i bakken om du vil (30 min unna) og med flere folk som oppdager dette området, så kan en brått åpne den lille bakken som ligger ved Fjellsenteret.
Har vært mye rundt i Trysil, og det er urettferdig mot området å si at noe er bedre enn noe annet, men stiene her kan stille opp mot det meste overalt. Du kan sykle timesvis på sti på stier uten knot!

Redigert av bcbc; 26/09/2017 09:32.
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: Goldrush] #2440843 26/09/2017 10:57
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Goldrush
Takk for gode innspill.

Og for å sammenligne

Veien som går fra flendalen, via Bittermarka og ned til RV26 er ikke vinteråpen helt rundt. Hvis man er på Brynsætra sida av Mjølsjøen så er det Flendalsvegen som gjelder om vinteren.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: bcbc] #2440920 26/09/2017 15:01
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Men er ikke det ganske langt å kjøre til Trysil Knuts hyttegrend fra Trysil Sentrum (feil vei fra Oslo)? Da snakker vi vel nærmere 3.5 time pluss?

Men jeg har sett mye fint der.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: erling] #2440921 26/09/2017 15:02
F
FCA Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
F
Skeikampen har jeg ikke tenkt så mye på. Skal sjekke det ut. Høres veldig bra ut. Hvor lang tid er det å kjøre?

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2440933 26/09/2017 16:28
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Vurderte ulike steder for et par år siden. Trysil var et av alternativene, men endte til slutt opp på Beitostølen. Fantastiske skiløyper, Jotunheimen som nærmeste nabo med flotte turer sommer,høst, vinter og vår. Ok stisykling (her begynner de å snakke om satsning på opparbeidede stier). Alpinbakken i sentrum er ikke mye å rope hurra for, men Raudalen etter en pudderdump gir noe av det beste heisbaserte skogskjøring man kan få mindre enn 4 timer fra Oslo.
Prisene er nok noe høyere men får fortsatt bra objekter for under 3 mill. Lett å leie ut. Noe lengre kjøring. Hovedgrunnen til at vi landet der var nok Jotunheimen. Vi bruker ca 3 1/2 time å kjøre opp.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2440956 26/09/2017 18:11
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skeikampen har jeg ikke tenkt så mye på. Skal sjekke det ut. Høres veldig bra ut. Hvor lang tid er det å kjøre?

Ca. 2,5 time. Når 4-felten er ferdig helt opp forbi Lillehammer så blåser du opp på 2 timer.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: bcbc] #2455791 15/12/2017 17:47
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Heisann
Har du noen kart over området som er fine å sykle på?? Vi har firmahytte i Trysil-Knuts Fjellverden som jeg bruker ganske mye på vinteren. Har lyst til å prøve å bruke hytta mere om sommeren også ICON_SMILE

Sitat: bcbc
[quote=FCA]Hei,

Si at man skulle "investere" i en hytte (leilighet) på Trysil, hvilke område er bra?

Jeg klarer ikke helt å orientere meg på kartet. Her er noen tanker jeg har gjort mtp valg av hytte (evnt leilighet).

- kan godt være 15-20 min å kjøre til skianlegget, men det er fint om det er kort til langrennsløyper.
- hyggelig og barnevennlig område
- gjerne så nærme Oslo som mulig (kortest kjørevei når man skal til og fra hytten)
- Er det mulig å få noe hyggelig mellom kr 2-3 mill? Helst ikke dyrere enn ca 3 mill (mulig at avstand til skianlegg da øker?).
- helst ikke et nybygget hyttefelt.
- helst plass til noen gjester ( 2 voksne og 3 barn + mulige gjester? De 3 barna klarer å dele soverom når man har gjester.).
- ok populært mtp utleie

Håper noen kan hjelpe med tips. Ser mange hytter på finn.no som ser fine ut, men mange synes å være litt langt unna. Mulig at jeg er for kresen mtp. kriterier.

Ser noen andre også har nevnt Trysil-Knut Fjellverden. Vil på det sterkeste anbefale dette området. Du får mye for pengene, fantastiske stier, skiløyper, natur, jaktmuligheter, lite folk, du kan dra i bakken om du vil (30 min unna) og med flere folk som oppdager dette området, så kan en brått åpne den lille bakken som ligger ved Fjellsenteret.
Har vært mye rundt i Trysil, og det er urettferdig mot området å si at noe er bedre enn noe annet, men stiene her kan stille opp mot det meste overalt. Du kan sykle timesvis på sti på stier uten knot!

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: johannessen] #2455800 15/12/2017 19:19
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast

Ståle
Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: johannessen] #2455801 15/12/2017 19:32
erlingba Offline
.
.
Sjekk også ut https://trailguide.net
Gjerne med mtbmap.no som bakgrunnskart.

Re: Populære hytteområder Trysil? [Re: FCA] #2455813 15/12/2017 21:18