Terrengsykkel.no promoterer stikutting
|
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting
[Re: ehovde]
20/09/2017 09:10
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Stokkåsen er faktisk bedre nå enn på mange år, gjørmehullene på flata øverst er drenert (av syklister) og det er bygget et par klopper på de mest gjørmete partiene lenger nede (også av syklister). Støttes. Stokkåsen for 12-13 år siden var et gjørmehav uten sidestykke gjennom mesteparten av barmarkssesongen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: sveinaa]
20/09/2017 09:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Om utfordringen er at NOTS sitt budskap ikke kommer frem så må kanskje NOTS begynne med noe annet enn å bygge og vedlikeholde sti? Enig. Da jeg meldte meg inn i NOTS trodde jeg det var en forening for terrengsyklister generelt, men har fått mer og mer inntrykk av at NOTS er for stigutta, de som var med fra tidenes morgen, som har glemt at de selv startet litt famlende i marka og nå bruker en del av tida på å kritisere andre som drister seg ut på "deres" stier. Selvsagt setter jeg det på spissen, men det er litt det inntrykket jeg har. NOTS er ikke for meg, har jeg skjønt, men jeg betaler nå likevel de 200,- kronene for å støtte det arbeidet som gjøres. Mulig det gjøres allerede, men jeg tror NOTS hadde tjent på å gå i tettere dialog med klubbene rundt omkring. Tilby kurs i stivettreglene, bli med på en fellestrening eller to, møt opp på barne-/juniortrening og se at det spirer og gror blant de unge. Å sitte med håndverksøl i den ene hånda og skrive kritiske innlegg på Face og Insta med den andre, tjener ingen.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/09/2017 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Saklig kritikk er ikke "dritt" Jeg er prinsipielt enig, men om mottakeren oppfatter det som "dritt" så er man like langt. Ønsker man å komme til en enighet eller løsning så hjelper det ikke å ri prinsipper. Da må man rett og slett være pragmatisk og ofte betyr det at man må svelge noen kameler av og til.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
20/09/2017 09:28
|
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Om utfordringen er at NOTS sitt budskap ikke kommer frem så må kanskje NOTS begynne med noe annet enn å bygge og vedlikeholde sti? Enig. Da jeg meldte meg inn i NOTS trodde jeg det var en forening for terrengsyklister generelt, men har fått mer og mer inntrykk av at NOTS er for stigutta, de som var med fra tidenes morgen, som har glemt at de selv startet litt famlende i marka og nå bruker en del av tida på å kritisere andre som drister seg ut på "deres" stier. Selvsagt setter jeg det på spissen, men det er litt det inntrykket jeg har. NOTS er ikke for meg, har jeg skjønt, men jeg betaler nå likevel de 200,- kronene for å støtte det arbeidet som gjøres. Mulig det gjøres allerede, men jeg tror NOTS hadde tjent på å gå i tettere dialog med klubbene rundt omkring. Tilby kurs i stivettreglene, bli med på en fellestrening eller to, møt opp på barne-/juniortrening og se at det spirer og gror blant de unge. Å sitte med håndverksøl i den ene hånda og skrive kritiske innlegg på Face og Insta med den andre, tjener ingen. Jeg oppfordrer dere til å ta kontakt med lokallagene deres for å løfte saker dere mener NOTS bør ta tak i. Øyvind V, eposten til ditt lokallag er trondheim@nots.no sveinaa, det er ekstraordinært årsmøte i NOTS Oslo & omegn 27. oktober. Jeg vet du er engasjert, men en organisasjon kan ikke basere arbeidsplanen sin på foruminnspill, og 27. september er en ypperlig anledning. Vi setter pris på engasjement og ideer, men kravene må stilles der de skal stilles. Stian, NOTS.
Redigert av hvittsort; 20/09/2017 10:38.
|
|
|
20/09/2017 09:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inte helt relevant för den senaste diskussionen men jag tycker att syklister rätt ofta har ett synsätt som är lite väl mycket på syklisternas egna premiser. Stier som är för smala (eller ikke existerande...) för bra sykling är "igjengroda" och ska ryddas/syklas för att bli bättre för sykling. Om de sen av någon anledning blir bredare än det så är det väldigt fel.
För några dagar sen läste jag på NOTS trondheims sida att en del slitasj på noen mycket brukta och slitna stier var bra för att det gjorde syklingen morsommare. En del hade iallafall den åsikten.
Angående trondheim så är det väl klart att en del stier har ändrats, en del beror nog på syking men efter att ha löpt runt i markerna runt trondheim de senaste åren så märker man att det finns en massa stier på obskyra plasser och rätt många av dem är tydliga och slitna.
När det går en tydlig och sliten sti med en massa rötter mellan två myrar några km från närmasta väg i rätt otilgänglig terräng så är det inte så rart att smallstiene 100 m från bilveien på geitfjellet inte ser orörda ut och att de förändras.
Sti bredning, nya spår, kutting av svinger förekommer också i stor omfattning i områden där ingen syklar.
Hur mycket av det man ser som beror på "felaktig sykling" och hur mycket som beror på att fler syklar eller att fler beveger sig i skogen tror jag är väldigt vansklig att veta.
Däremot så är det väl uppenbart att sladdning och annan "extrem" sykling sliter mer på stien än gående och mer normal sykling.
|
|
|
20/09/2017 09:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Parallellen har alltid vært våt og kjip, og brukes minst like mye av fotgjengere som syklister (har aldri skjønt hvorfor folk sykler der)
Jag har inte syklat där så många gånger men är lite enig. Men om man undviker det nederste görmehållet (som man lätt kan göra via grustien (skogstien) så är den väl inte så dårlig har jag för mig.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
20/09/2017 09:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om utfordringen er at NOTS sitt budskap ikke kommer frem så må kanskje NOTS begynne med noe annet enn å bygge og vedlikeholde sti? Enig. Da jeg meldte meg inn i NOTS trodde jeg det var en forening for terrengsyklister generelt, men har fått mer og mer inntrykk av at NOTS er for stigutta, de som var med fra tidenes morgen, som har glemt at de selv startet litt famlende i marka og nå bruker en del av tida på å kritisere andre som drister seg ut på "deres" stier. Selvsagt setter jeg det på spissen, men det er litt det inntrykket jeg har. NOTS er ikke for meg, har jeg skjønt, men jeg betaler nå likevel de 200,- kronene for å støtte det arbeidet som gjøres. Mulig det gjøres allerede, men jeg tror NOTS hadde tjent på å gå i tettere dialog med klubbene rundt omkring. Tilby kurs i stivettreglene, bli med på en fellestrening eller to, møt opp på barne-/juniortrening og se at det spirer og gror blant de unge. Å sitte med håndverksøl i den ene hånda og skrive kritiske innlegg på Face og Insta med den andre, tjener ingen. Jeg sitter med mange av de samme tankene. Det jeg sliter mest med å skjønner er at man er mer opptatt av å utbedre og bygge enn å "opplyse" slik at flere sykler "riktig" jf. stivett-reglene.
|
|
|
20/09/2017 10:02
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Jeg må si meg uenig ang. Parallellen og Stokkåsen
Parallellen var en fin oppoversti en gang i tida, nå er den helt håpløs. Se også baksiden (sørsida) av Stokkåsen, det var en meget fin singletrack med masse svinger. Borte nå. Glemte forresten Foobar, den er visst helt ødelagt (ikke sjekka sjøl).
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
20/09/2017 10:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vilken tidshorisont har du?
Att foobar inte tål sykling borde väl ikke var spesiellt förvånande då partiet under kraftledningen går i en blöt myr.
|
|
|
[Re: Loki]
20/09/2017 10:48
|
ehovde
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg må si meg uenig ang. Parallellen og Stokkåsen
Parallellen var en fin oppoversti en gang i tida, nå er den helt håpløs. Se også baksiden (sørsida) av Stokkåsen, det var en meget fin singletrack med masse svinger. Borte nå. Glemte forresten Foobar, den er visst helt ødelagt (ikke sjekka sjøl). Blir et sidespor til tråden dette  Joda, du har nok rett i at Paralellen var i bedre stand før, men der står nok fotgjengere for brorparten (og vel så det) av slitasjen. Det er ihvertfall ikke #enduro-syklister som er i flertall der. Jeg er ikke sikker på hvilken sti på sørsida av Stokkåsen du mener. Den som kalles Stokkåsen Øst? Den har jeg ikke syklet på lenge, godt mulig at den har blitt bredere og rettere de siste åra. Erlend
"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
|
|
|
[Re: hvittsort]
20/09/2017 10:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Om utfordringen er at NOTS sitt budskap ikke kommer frem så må kanskje NOTS begynne med noe annet enn å bygge og vedlikeholde sti? Enig. Da jeg meldte meg inn i NOTS trodde jeg det var en forening for terrengsyklister generelt, men har fått mer og mer inntrykk av at NOTS er for stigutta, de som var med fra tidenes morgen, som har glemt at de selv startet litt famlende i marka og nå bruker en del av tida på å kritisere andre som drister seg ut på "deres" stier. Selvsagt setter jeg det på spissen, men det er litt det inntrykket jeg har. NOTS er ikke for meg, har jeg skjønt, men jeg betaler nå likevel de 200,- kronene for å støtte det arbeidet som gjøres. Mulig det gjøres allerede, men jeg tror NOTS hadde tjent på å gå i tettere dialog med klubbene rundt omkring. Tilby kurs i stivettreglene, bli med på en fellestrening eller to, møt opp på barne-/juniortrening og se at det spirer og gror blant de unge. Å sitte med håndverksøl i den ene hånda og skrive kritiske innlegg på Face og Insta med den andre, tjener ingen. Jeg oppfordrer dere til å ta kontakt med lokallagene deres for å løfte saker dere mener NOTS bør ta tak i. Øyvind V, eposten til ditt lokallag er trondheim@nots.no sveinaa, det er ekstraordinært årsmøte i NOTS Oslo & omegn 27. oktober. Jeg vet du er engasjert, men en organisasjon kan ikke basere arbeidsplanen sin på foruminnspill, og 27. oktober er en ypperlig anledning. Vi setter pris på engasjement og ideer, men kravene må stilles der de skal stilles. Stian, NOTS. Stian du har helt rett. Jeg vet at det er "unfair" av meg å trekke NOTS frem gang på gang (I alle fall når det lett oppfattes som skyts mot dem som står på og gjør en jobb.). I denne omgangen ble det dessverre slik fordi jeg er dypt uenig i måten man kritiserer 2 proffer (og ungdommen). Spesielt når det fort ender med at man spiller NOTS utover sidelinjen. Rent pedagogisk bør man heller starte med fortelle om hva NOTS har gjort og gjør, enn å dra fem stivettreglene når man diskuterer dette.
|
|
|
20/09/2017 11:41
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
I denne omgangen ble det dessverre slik fordi jeg er dypt uenig i måten man kritiserer 2 proffer (og ungdommen). Spesielt når det fort ender med at man spiller NOTS utover sidelinjen.
Jeg kan egentlig ikke se at noen kritiserer ungdommen i denne tråden. Det er mange som sier det ikke er ungdommens skyld, men jeg klarer ikke å se at det er noen som sier det _er_ ungdommens skyld. Eller er det en kortslutning rundt at man kritiserer Brage Vestavik, som tilfeldigvis er ung, så kritiserer man ungdommen? Jeg har i hvert fall forsøkt hardt å problematisere rollen til et forbilde, ikke ungdom per se. Ellers enig at man fort spiller seg selv og NOTS utover sidelinjen om man går for hardt ut, spesielt når motstanderne går så til de grader i skyttergravene. På den instagram-videoen anstrengte jeg meg veldig for å være så rund og saklig jeg kunne, men fikk like fullt svært lite gehør.
Redigert av knuthaug; 20/09/2017 11:44.
|
|
|
20/09/2017 12:07
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er skyldig i mye her. Jeg var tidlig ute og kommenterte syklingen i makken og jeg har startet og vært aktiv i mange tråder på NOTS Trondheim sin facebook side, som omhandlet ulike former for, det jeg mener er unødvendig, slitasje på stier. Tråder som tilsynelatende har ført til at mange nå mener at NOTS ikke er noe for dem. Jeg tar til meg dette, og i og med at jeg tror at vi trenger NOTS, og så mange medlemmer som mulig, skal jeg prøve å avstå fra å si noe om hva jeg synes andre gjør med stiene våre. Holde kjeft rett og slett. For dette er tydeligvis veldig følsomt. Mange av de jeg har krenket er jo ikke yngre enn meg. Og jeg er fortsatt overrasket over at voksne folk kan ta seg så nær av at noen har sterke meninger om hvordan vi bruker stiene våre. Så krenket at at de velger å ikke støtte opp om NOTS. Jeg vet ikke, men er det for eksempel sånn at man ikke kan støtte opp under fellesturer og dugnader fordi at man er uenig om det er rett eller urett at en sving kuttes? Det er også synd at vi ikke kan finne en måte å diskutere hva som er rett og gal bruk av sti, og rett og gal vedlikehold og endring av sti, uten at vi kaller det en konflikt, og at en part føler seg dikterte av den andre. For dette er ikke lett og det finnes omtrent like mange meninger som det finnes medlemmer. Men det fantastiske er at når vi møtes på stien, så ser det ut til at man kan ha svært gode og konstruktive debatter. Så om noe så trenger vi da at alle som bryr seg finner tid til å møte og gi sitt bidrag både i form av meninger og muskelkraft. Ikke slåssing da...Jeg tenker jo også slik at om det nå er mange som så gjerne vil bidra, men føler seg skremt bort av sure gretne gubber, så forventer jeg at det med tid vil danne seg alternative grupper til NOTS. Som gjør alt det NOTS gjør som er bra, men uten de sure gubbene. Når det gjelder NOTS trondheim så er det også en så paddeflat gruppe at det er opp til hvem som helst å gjøre det til det de ønsker seg. Mer fellesturer? Ja! Det mangler bare noen som har anledning til å gjøre det!
|
|
|
[Re: hvittsort]
20/09/2017 12:17
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg oppfordrer dere til å ta kontakt med lokallagene deres for å løfte saker dere mener NOTS bør ta tak i.
Øyvind V, eposten til ditt lokallag er trondheim@nots.no
sveinaa, det er ekstraordinært årsmøte i NOTS Oslo & omegn 27. oktober. Jeg vet du er engasjert, men en organisasjon kan ikke basere arbeidsplanen sin på foruminnspill, og 27. september er en ypperlig anledning.
Vi setter pris på engasjement og ideer, men kravene må stilles der de skal stilles.
Stian, NOTS.
Denne måten å svare på er særdeles lite konstruktiv hvis man ønsker engasjement rundt sitt eget arbeid. Jeg synes stort sett NOTS gjør et flott arbeid, men det må være mulig å ha meninger om organisasjonen uten å stille på et møte.
|
|
|
[Re: knuthaug]
20/09/2017 12:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I denne omgangen ble det dessverre slik fordi jeg er dypt uenig i måten man kritiserer 2 proffer (og ungdommen). Spesielt når det fort ender med at man spiller NOTS utover sidelinjen.
Jeg kan egentlig ikke se at noen kritiserer ungdommen i denne tråden. Det er mange som sier det ikke er ungdommens skyld, men jeg klarer ikke å se at det er noen som sier det _er_ ungdommens skyld. Eller er det en kortslutning rundt at man kritiserer Brage Vestavik, som tilfeldigvis er ung, så kritiserer man ungdommen? Jeg har i hvert fall forsøkt hardt å problematisere rollen til et forbilde, ikke ungdom per se. Ellers enig at man fort spiller seg selv og NOTS utover sidelinjen om man går for hardt ut, spesielt når motstanderne går så til de grader i skyttergravene. På den instagram-videoen anstrengte jeg meg veldig for å være så rund og saklig jeg kunne, men fikk like fullt svært lite gehør. Om voksne folk er utfordringen så er nok eneste løsningen at de må gå i seg selv. En promofilm er på en måte "fiksjon". Det er oppkonstruert med en regi. Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken.
|
|
|
20/09/2017 12:24
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var da vel et svar spesifikt til Sveinaa, som slår meg som en type som kan være en stor ressurs for NOTS, og ikke et generelt svar til alle som vil gi sin stemme....
|
|
|
20/09/2017 12:29
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken. Dårlig analogi. Petter Solberg kjører slik det er akseptert at han kjører på en rallycrossbane. Hadde han kjørt slik på vanlig vei, hadde han fått akkurat den samme sure kritikken. Som offentlig terrengsyklist på sti er man en representant for gruppen stisyklister enten man vil det eller ikke - og da følger et særskilt ansvar.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
20/09/2017 12:31
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
För några dagar sen läste jag på NOTS trondheims sida att en del slitasj på noen mycket brukta och slitna stier var bra för att det gjorde syklingen morsommare. En del hade iallafall den åsikten.
Det gjelder noen få steder. Det er unntaket og ikke regelen.
|
|
|
20/09/2017 12:33
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken. Med bil så har man jo det politiet noen anklager nots for å være. Kanskje blant annet for å korrigere de som tror de er Solberg.
|
|
|
20/09/2017 12:43
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det gjelder noen få steder. Det er unntaket og ikke regelen. Mina tankar var att jag ibland tycker att syklister ser saker och ting lite väl mycket utifrån sitt eget perspektiv. Om man tänker på marka och andra brukare av marka så tycker jag att man bör vara imot alla sorters onödigt slitasj av stier och inte bara när slitasjet gör syklingen sämre. Ibland är inte syklister spesiellt annorlunda än östmarkas vänner. De tänker mest på sig själva och är imot att andra brukar stierna och skogen på ett annat sett än vad de själva vill.
|
|
|
[Re: erikskon]
20/09/2017 12:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken. Med bil så har man jo det politiet noen anklager nots for å være. Kanskje blant annet for å korrigere de som tror de er Solberg. Ja, det er mange ungdom som mener det bør være lov å bevisst slædde og burne osv. med bil også. 
|
|
|
20/09/2017 12:49
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvordan skiller du mellom unødig og nødvendig slitasje av stier?
|
|
|
20/09/2017 12:50
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken. Nei, men om man ser någon hylles för ¨å sykla på ett visst sett på en vanlig sti så förstår jag inte varför man inte skulle få sykle på samme sett själv på en vanlig sti.
|
|
|
20/09/2017 12:51
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan skiller du mellom unødig og nødvendig slitasje av stier? Det kan vi säkert ta någon gång men jag tror faktiskt att du förstår min poäng i inläggen över om du försöker förstå.
|
|
|
[Re: larsdx]
20/09/2017 12:55
|
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Jeg oppfordrer dere til å ta kontakt med lokallagene deres for å løfte saker dere mener NOTS bør ta tak i.
Øyvind V, eposten til ditt lokallag er trondheim@nots.no
sveinaa, det er ekstraordinært årsmøte i NOTS Oslo & omegn 27. oktober. Jeg vet du er engasjert, men en organisasjon kan ikke basere arbeidsplanen sin på foruminnspill, og 27. september er en ypperlig anledning.
Vi setter pris på engasjement og ideer, men kravene må stilles der de skal stilles.
Stian, NOTS.
Denne måten å svare på er særdeles lite konstruktiv hvis man ønsker engasjement rundt sitt eget arbeid. Jeg synes stort sett NOTS gjør et flott arbeid, men det må være mulig å ha meninger om organisasjonen uten å stille på et møte. Det jeg prøver å si, er at det er få i lokallagene som deltar på TS-forumet, og at en organisasjon som ønsker å bli tatt seriøst, ikke kan hoppe etter meninger som til enhver tid skrikes høyest i det offentlige rom. Meninger er velkomne, men man kan ikke skrive innlegg i Altaposten og forvente at noen i Horten skal lese det, for å sette det på spissen. Vi er en liten organisasjon og vi klarer ikke å være til stede over alt hele tiden, derfor er faktisk den enkleste måten å få gehør for sine meninger å sende en epost til lokallaget eller delta på årsmøtet. Det har også litt å si med hvordan man ønsker å oppmuntre oss som legger ned en betydelig frivillig innsats på: Er det det å kritisere innsatsen vi gjør i et offentlig forum eller er det å gi oss forslag der vi ønsker forslagene? (Nå sier jeg ikke at vi har fått kritikk i denne tråden spesifikt, så det må ikke oppfattes sånn).
|
|
|
20/09/2017 13:00
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser man feks Petter Solberg råkjøre på TV kan man ikke bruke det som grunnlag for selv å råkjøre i trafikken. Nei, men om man ser någon hylles för ¨å sykla på ett visst sett på en vanlig sti så förstår jag inte varför man inte skulle få sykle på samme sett själv på en vanlig sti. Det er vel poenget mitt.
|
|
|
20/09/2017 13:05
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvordan skiller du mellom unødig og nødvendig slitasje av stier? Det kan vi säkert ta någon gång men jag tror faktiskt att du förstår min poäng i inläggen över om du försöker förstå. Ja - det forstod jeg godt. Jeg vil gjerne presisere at dersom jeg konstaterer at en sti har blitt artig å sykle etter slitasje, betyr ikke det at jeg promoterer slitasje.
|
|
|
20/09/2017 13:07
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Ibland är inte syklister spesiellt annorlunda än östmarkas vänner.
Yes, bare jeg blir litt eldre skal jeg nok melde meg inn :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: erikskon]
20/09/2017 13:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er skyldig i mye her. Jeg var tidlig ute og kommenterte syklingen i makken og jeg har startet og vært aktiv i mange tråder på NOTS Trondheim sin facebook side, som omhandlet ulike former for, det jeg mener er unødvendig, slitasje på stier. Tråder som tilsynelatende har ført til at mange nå mener at NOTS ikke er noe for dem. Jeg tar til meg dette, og i og med at jeg tror at vi trenger NOTS, og så mange medlemmer som mulig, skal jeg prøve å avstå fra å si noe om hva jeg synes andre gjør med stiene våre. Holde kjeft rett og slett. For dette er tydeligvis veldig følsomt. Mange av de jeg har krenket er jo ikke yngre enn meg. Og jeg er fortsatt overrasket over at voksne folk kan ta seg så nær av at noen har sterke meninger om hvordan vi bruker stiene våre. Så krenket at at de velger å ikke støtte opp om NOTS. Jeg vet ikke, men er det for eksempel sånn at man ikke kan støtte opp under fellesturer og dugnader fordi at man er uenig om det er rett eller urett at en sving kuttes? Det er også synd at vi ikke kan finne en måte å diskutere hva som er rett og gal bruk av sti, og rett og gal vedlikehold og endring av sti, uten at vi kaller det en konflikt, og at en part føler seg dikterte av den andre. For dette er ikke lett og det finnes omtrent like mange meninger som det finnes medlemmer. Men det fantastiske er at når vi møtes på stien, så ser det ut til at man kan ha svært gode og konstruktive debatter. Så om noe så trenger vi da at alle som bryr seg finner tid til å møte og gi sitt bidrag både i form av meninger og muskelkraft. Ikke slåssing da...Jeg tenker jo også slik at om det nå er mange som så gjerne vil bidra, men føler seg skremt bort av sure gretne gubber, så forventer jeg at det med tid vil danne seg alternative grupper til NOTS. Som gjør alt det NOTS gjør som er bra, men uten de sure gubbene. Når det gjelder NOTS trondheim så er det også en så paddeflat gruppe at det er opp til hvem som helst å gjøre det til det de ønsker seg. Mer fellesturer? Ja! Det mangler bare noen som har anledning til å gjøre det! Engasjement er bra! og det positive er at alle er enige om at det viktigste er at retten til å sykle i utmark ikke blir dårligere i tiden fremover. Det er sikker noen som er uenig, men jeg synes i alle fall den viktigste jobben NOTS har gjort og sannsynligvis kommer til å gjøre i nærmeste fremtid er å ivareta rettighetene administrativt ovenfor regulerende myndigheter. Og derfor synes jeg at overordnet er det viktigere at man allierer seg enn at man splitter seg, og da er en toveis dialog viktig. Ønsker man at alle som liker terrengsykling skal stå sammen så må man i alle fall legge til rette for det. Dersom noen ikke er kjent med konsekvensen av sine handlinger så vil opplysning/informasjon sannsynligvis trumfe pekefinger. Personlig tror jeg de aller fleste vil se logikken bak NOTS og stivettreglene selv bare de får nok underliggende informasjon. Jeg kjenner ikke Makken eller Brage eller faren til Brage, men jeg er ganske overbevist om at alle 3 er oppegående, og jeg er ganske sikker på at ingen av dem ønsker at retten til å sykle i utmark skal bli mindre.
|
|
|
20/09/2017 13:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Som offentlig terrengsyklist på sti er man en representant for gruppen stisyklister enten man vil det eller ikke - og da følger et særskilt ansvar.
Det er kanskje her vi er uenig. Uten at den "offentlige terrengsyklisten" har tatt dette ansvaret frivillig, så kan man nesten ikke plassere det ansvaret fordi man synes det burde være sånn?
|
|
|
|
|