Finn, kjøp og innkreving av penger ved svindel
|
Finn, kjøp og innkreving av penger ved svindel
20/09/2017 06:17
|
heinrich
OP
Besatt
|
OP
Besatt
for over et år siden kjøpte jeg en ipad fra en person bosatt på østlandet. Det siste jeg sa til henne før hun sendte den til meg var "sørg for at den ikke er låst når jeg får den, slik at jeg faktisk kan bruke den". Det klarte personen så klart ikke.
Over det siste året har jeg prøvd å få koden som skal til for å låse den opp, både fra personen som solgte meg den, fra Apple og fra Elkjøp - der den ble solgt. No luck. Selger - som jeg har all grunn til å tro på - har overtatt ipaden fra en venninne (lang historie om psykiske problem og kompliserte relasjoner der) og har derfor ikke tilgang til koden, og har på grunn av samlivsbrudd og småbarn ikke penger til å overføre tilbake penger - eller, hun har i hvert fall ikke hatt det så langt eller prioritert det, og svarer nå ikke lengre på mine henvendelser.
Spørsmålet til o forumet blir dermed, utover politianmeldelse (som sikkert blir henlagt før den er levert) hvilke muligheter har jeg til å innkreve pengene for ipaden? Jeg antar jeg kan få henne permanent kastet ut fra finn, men det hjelper ikke meg allverdens.
jeg trenger ikke tilbakemeldinger som "cool story bro, du har blitt svindlet av en med en sob story" - historien over holder faktisk vann selv om den virker som tidenes mest åpenbare svindelhistorie. Eller, la meg modifisere det - jeg har blitt svindlet, men ikke på grunn av historien.
innspill mottas med takk.
|
|
|
Re: Finn, kjøp og innkreving av penger ved svindel
[Re: heinrich]
20/09/2017 07:32
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Betalte du med et kredittkort? Da bør du sjekke om du kan reklamere på det hos Mastercard/Visa via banken din. Usikker på hvordan vilkårene er etter så lang tid, men verdt å sjekke i alle fall.
|
|
|
20/09/2017 07:37
|
MAN
Ivrig
|
Ivrig
Du har sikkert prøvd dette, men ovverasket over at det ikke går å få den nullstilt uten bruk av kode. Erase your device with recovery mode to remove your passcode https://support.apple.com/en-jo/HT204306
|
|
|
20/09/2017 07:42
|
Herr Brun
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du kan klage til forbrukerrådet og videre til klagenemnda. https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ Alternativt kan du gå til forliksrådet i selgers hjemkommune. Slik du beskriver saken har ikke selger gjort noe straffbart, og da er det ingen hensikt å politianmelde.
|
|
|
20/09/2017 08:06
|
heinrich
OP
Besatt
|
OP
Besatt
takk for innspill. Det meste er prøvd, men takk for tips.
herr brun - ikke straffbart, hvordan det? Vedkommende har solgt en vare som ikke er det den utgir seg for - en funksjonibel ipad - og kan kun bruks som papirvekt, samt nektet over tid å følge de privatsrettslige mekanismene som utløses ved salg av en mangelfull vare. Mener du å si at jeg kan selge hva jeg vil til noen, og så la være å betale tilbake om det viser seg at det jeg har solgt ikke er det det utgir seg for, og så vil det ha null konsekvenser? Det er jo gode nyheter! Da kan jeg bytte jobb og begynne med å svindle folk istedenfor å jobbe...
|
|
|
20/09/2017 08:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva skjer når du setter den i Recovery mode og så kobler den til iTunes?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
20/09/2017 08:58
|
Herr Brun
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Å selge en mangelfull vare er ikke straffbart. Heller ikke å unnlate å betale tilbake. Om du kan bevise at hun forsettlig har "fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen" og på den måten oppnådd en urettmessig vinning er det svindel. Slik du beskriver det har selger bare gjort en feil.
|
|
|
20/09/2017 09:39
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
På en måte merkelig at du ikke kan ta full reset eller laste sw fra scratch på nytt. På den annen side hadde vel tyveri av pad'er vært enda høyere om det var enkelt.
Du får ta den med til Philadelphia flyplass, stuerne eller kameratene dems vet hvordan slik ordnes. Det er en av tre flyplasser i statene hvor det forsvinner mest iPad'er. Jeg ble frastjålet en kompis sin iPad, min Asus pad, og min bærbare pc. Lykke til med norsk tastatur. TSA scanner alle kofferter, og setter klistremerke på utsiden! med at koffert har vært kontrollert. Avhengig av hvor klistremerket sitter, tar stuerne kofferten til side og napper ut det verdifulle, og vips, borte var det. Hvorfor dette i innsjekket bagasje? Joda, fordi jeg bar på kamerautstyr verdt mer enn det som forsvant, + unger på reise så det ble et valg jeg måtte ta. Å
|
|
|
[Re: aanund]
20/09/2017 10:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
På en måte merkelig at du ikke kan ta full reset eller laste sw fra scratch på nytt. På den annen side hadde vel tyveri av pad'er vært enda høyere om det var enkelt. Hvis Finn iPad er av, så kan du ta full reset fra dataen. Hvis Finn iPad er på, kan ikke engang Apple åpne den. I fjor bruket FBI noen uker på å hacke en terrorists iPhone.
|
|
|
[Re: MAN]
20/09/2017 10:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du har sikkert prøvd dette, men ovverasket over at det ikke går å få den nullstilt uten bruk av kode. Erase your device with recovery mode to remove your passcode https://support.apple.com/en-jo/HT204306 Her er jo problemet at man blir avhengig av venninnen med de psykiske problemene osv. Uansett er det nok av rotehuer som ikke ville klart en slik prosess, hvis man aldri husker passord, knapt vet hvilken e-postadresse man har brukt, har skiftet mobilnr fem ganger siste året osv. osv.
|
|
|
[Re: anonym22]
20/09/2017 11:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
På en måte merkelig at du ikke kan ta full reset eller laste sw fra scratch på nytt. På den annen side hadde vel tyveri av pad'er vært enda høyere om det var enkelt. Hvis Finn iPad er av, så kan du ta full reset fra dataen. Hvis Finn iPad er på, kan ikke engang Apple åpne den. I fjor bruket FBI noen uker på å hacke en terrorists iPhone. Funker ikke recovery mode-løsningen hvis "find my iphone" er skrudd på? Trodde den var koblet til appleid, og ikke fysisk enhet.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/09/2017 11:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
På en måte merkelig at du ikke kan ta full reset eller laste sw fra scratch på nytt. På den annen side hadde vel tyveri av pad'er vært enda høyere om det var enkelt. Hvis Finn iPad er av, så kan du ta full reset fra dataen. Hvis Finn iPad er på, kan ikke engang Apple åpne den. I fjor bruket FBI noen uker på å hacke en terrorists iPhone. Funker ikke recovery mode-løsningen hvis "find my iphone" er skrudd på? Trodde den var koblet til appleid, og ikke fysisk enhet. Jo, men da er trådstarter avhengig av den venninna til kjøperen med psykiske problemer. Finn iPhone/iPad kobler apple-ID-en til den fysiske enheten.
|
|
|
20/09/2017 11:40
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
På en måte merkelig at du ikke kan ta full reset eller laste sw fra scratch på nytt. På den annen side hadde vel tyveri av pad'er vært enda høyere om det var enkelt. Hvis Finn iPad er av, så kan du ta full reset fra dataen. Hvis Finn iPad er på, kan ikke engang Apple åpne den. I fjor bruket FBI noen uker på å hacke en terrorists iPhone. Apple kan generere en engangskode som sletter enheten fra Finn iPad, men da må man dokumentere at man eier enheten (dvs. originalkvittering)
|
|
|
20/09/2017 11:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Funker ikke recovery mode-løsningen hvis "find my iphone" er skrudd på? Trodde den var koblet til appleid, og ikke fysisk enhet.
Jo, men da er trådstarter avhengig av den venninna til kjøperen med psykiske problemer. Finn iPhone/iPad kobler apple-ID-en til den fysiske enheten. [/quote] Det er jo knall fra et sikkerhetsståsted. En stjålet enhet er papirvekt. For trådstarter er det dritt, fordi han har faktisk kjøpt ei papirvekt... og er blitt svindlet, i praksis, selv om selger nok ikke aner hva som skjer. Jeg hadde krevd pengene tilbake, veldig.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
20/09/2017 11:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er jo knall fra et sikkerhetsståsted. En stjålet enhet er papirvekt.
Jepp, aktiveringslåsen i Finn iPhone var tidenes nyhet da den kom. Ganske underkommunisert dog.
|
|
|
20/09/2017 12:02
|
heinrich
OP
Besatt
|
OP
Besatt
herr brun - gjort en feil? Forklar meg gjerne hvordan en som selger et produkt hvor det spesifikt er et krav at den skal være låst opp før den sendes og hvor dette er gjentatte ganger er presisert på forhånd, hvor det også bekreftet at det skal gjøres i forkant, og så ved mottakelse er det ikke gjort, er en feil. Hvordan skiller da å gjøre en feil seg fra å bevisst unngå å gjøre noe og så påberope seg å ha gjort en feil? Forklar meg og gjerne, short of å hacke hun om hun har vært så dum å skrive et dokument som sier "planen min er å..." eller har skrevet om det på sosiale medier i tilsvarende olsenbandemetodikk - hvordan jeg skal kunne bevise at det som er en bevisst handling og ikke "bare" er en feil? Lovverk er lovverk, men jeg finner det utrolig at noen kan selge noe som det ikke er i funksjon, om form (nå er det en bare et ipod-lignende objekt som ikke har noe av funksjonaliteten til en ipod), og så ikke skulle stå ansvarlig for salget når varen ikke er det man har gitt seg ut for at den var. Det gir ingen mening for meg, men så er jeg heller ingen jurist... Hvem vet, kanskje mine antakelser om mekanismer som og holder privatperson ansvarlige for å i praksis svindle til seg penger er gale. Og bare for å ha spurt - hva er bakgrunnen din og hva jobber du med?
til dere andre - takk for innspill. Det er en litt herlig storm av samlivsbrudd hos selger sammen med en ustabil venninne på andre siden som har gitt henne paden, samlet med tilsynelatende manglende forståelse og teknisk innsikt - som har fremprovosert situasjonen. Og mens jeg har vært - la oss kalle en spade en spade - naivt imøtekommende med henne særs lenge, er grensen etterhvert nådd. Jeg har prøvd å snakke med både Apple og Elkjøp, men da ingen av disse har noen mekanismer for å loggføre salg basert på serienummer av enheten, har det å spore salget av den opp - og dermed å skaffe en kvittering - vist seg umulig. Uten kvittering har ikke Apple vist seg villige til å gjøre noe som helst, som på en måte forståelig, men som og er dypt frustrerende. Og uten henvisning til tidspunkt har heller ikke Elkjøp vist seg å være spesielt mye hjelp.
jeg skal prøve en del av tingene som er foreslått i tråden. Jeg tror jeg har gjort det meste før, men kan jo prøve en gang til.
|
|
|
20/09/2017 14:09
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Brukte dere Finn sin betalings-løsning. Den som er laget for å forhindre slik "svindel".
Kan tenke meg at recoveryfunksjonen skal virke, men så er jo slike mekanismer laget for å forhindre at stjålne ting skal kunne brukes. Selv om din "dings" ikke er stjælt, så vil en eventuell bruksanvisning som fører til at din "dings" kan bli brukt av deg, også bli brukt til å få en stjælt dings til å virke.
Redigert av anonym; 20/09/2017 14:13.
|
|
|
20/09/2017 14:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Du har prøvd å sette den opp som ny og har fått bekreftet at den er låst med Finn iPad på?
|
|
|
20/09/2017 14:45
|
Herr Brun
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg jobber som advokatfullmektig, og er utdannet jurist. Jeg jobber ikke med strafferett i det daglige, men dette er ganske rett frem. Det å bevise forsett kan være vanskelig, men all tvil skal komme den tiltalte til gode. Det som kan forklares med inkompetanse bør ikke forklares med vond vilje.
|
|
|
20/09/2017 17:32
|
heinrich
OP
Besatt
|
OP
Besatt
For å presentere saken litt mer fullstendig kan jeg si at selger visste at hun solgte meg en låst og dermed ubrukelig ipad. Hun har i forkant av kjøpet gitt meg meg feil og misvisende informasjon om at den var låst opp, noe hun har innrømmet i ettertid. Hun har og gått med på å betale meg tilbake kjøpssummen. Eneste snagget var at hun ikke hadde penger, men hun ville at jeg skulle sende ipaden i retur likevel. Dette ble selvfølgelig ikke gjort da jeg da både hadde tapt pengene og objektet. Siden den tid har hun sluttet å svare meg.
Hun skulle også etter opprinnelig kjøpsavtale sende med originalkvittering samt lader. Ingen av disse tingene er blitt gjort. Som du skrev:
"fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen" og på den måten oppnådd en urettmessig vinning er det svindel.
Hun har bevist forledet meg, ikke holdt sine forpliktelser og oppnådd økonomisk vinning. Jeg er enig med deg i at dette er ganske rett frem, men vi synes uenige i konklusjonen.
ipad'en er låst med icloud. Som nevnt før har jeg prøvd å omgå problemet, så langt uten hell.
finn sin betalingsløsning ble ikke brukt nei.
|
|
|
20/09/2017 18:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
ipad'en er låst med icloud. Som nevnt før har jeg prøvd å omgå problemet, så langt uten hell.
Takk for svar, kan ikke se at det var nevnt før - bare låst og kode.
|
|
|
|
|