Terrengsykkel.no promoterer stikutting
|
Re: Terrengsykkel.no promoterer stikutting
[Re: GeirK]
19/09/2017 12:01
|
Tallak
Ivrig
|
Ivrig
For eksempel at det ikke er en sti for fotgjengere men laget for sykling. Hvem er det som har laget stien og når ble den laget? ` Gidder du svare på dette, Tallak? Jeg har ikke vært på det aktuelle stedet og kjenner ikke detaljene så det kan jeg dessverre ikke. Men stormen i vannglasset øker stadig på i styrke opplever jeg.
InstaVIMEO2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
|
|
|
19/09/2017 12:02
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Skulle likt å visst hvor mange stier i Norge som blir "ødelagt" av råsykling. På dette forumet virker det som man daglig møter problemer med ødelagte stier og har konflikter med andre brukergrupper. Dette er problemer jeg aldri har sett i løpet av mine 20 år på sti i Oslo og Drammen. Men det er jo klart at hvis man kjører samme tone til de man møter i skogen som til Brage og Arne Bjørn i den insta-posten, så ser jeg jo at det kan bli en konflikt.
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/09/2017 12:06
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg er ikke ironisk. Mener du at du pga. din alder ikke har et ansvar?
Nei. Jeg mener ikke det. Jeg spør hvorfor du mener at min kombinasjon av høy alder og sykkel med lang vandring representerer et problem i skogen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: aug11x]
19/09/2017 12:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Skulle likt å visst hvor mange stier i Norge som blir "ødelagt" av råsykling. På dette forumet virker det som man daglig møter problemer med ødelagte stier og har konflikter med andre brukergrupper. Dette er problemer jeg aldri har sett i løpet av mine 20 år på sti i Oslo og Drammen. Men det er jo klart at hvis man kjører samme tone til de man møter i skogen som til Brage og Arne Bjørn i den insta-posten, så ser jeg jo at det kan bli en konflikt. Det de mest skeptiske er redde for er jo at videoer som dette brukes av de som ønsker å henvise stisykling kun til egne stier. Jeg selv tar ikke slitasjoen så tungt, naturlig at stier blir slitt annerledes av annerledes bruk.
|
|
|
19/09/2017 12:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er ikke ironisk. Mener du at du pga. din alder ikke har et ansvar?
Nei. Jeg mener ikke det. Jeg spør hvorfor du mener at min kombinasjon av høy alder og sykkel med lang vandring representerer et problem i skogen. Nå skrev jeg generelt og ikke til deg. Om du kan bekrefte at grove dekk sliter mer eller mindre eller likt på sti enn lette xc dekk (med identisk sykling) så kan jeg svare deg. Eller kan vi bare diskutere det du vil?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/09/2017 12:19
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg møter nesten aldri unge folk når jeg sykler (I skog eller langs veien). Veldig sjelden de er representert på Strava også. Så utfordringen kan neppe være de unge... Eller er det en stor gruppe jeg er blind for?
|
|
|
19/09/2017 12:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dere som kan noe om slitasje. Det er vel sånn at de fleste sykler fortere nedover på en grovsykkel fordi den er laget for det. Mitt spørsmål er da: Vil man slite mer på stien når farten går opp? Eller slites det like mye uavhengig av fart?
Redigert av sveinaa; 19/09/2017 12:27.
|
|
|
19/09/2017 12:31
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Så lenge man ikke kutter svinger, slædder eller låser bakbremsen, er det vel ikke merkbar forskjell på slitasjen avhengig av dekk og fart.
|
|
|
19/09/2017 12:32
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå skrev jeg generelt og ikke til deg. Om du kan bekrefte at grove dekk sliter mer eller mindre eller likt på sti enn lette xc dekk (med identisk sykling) så kan jeg svare deg. Eller kan vi bare diskutere det du vil?
Jeg mener at smale dekk sliter mer siden de gir langt høyere trykk mot underlaget. Sykle en XC-sykkel og en fatbike gjennom ei myr og se på sporene de lager så skjønner du poenget.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/09/2017 12:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nå skrev jeg generelt og ikke til deg. Om du kan bekrefte at grove dekk sliter mer eller mindre eller likt på sti enn lette xc dekk (med identisk sykling) så kan jeg svare deg. Eller kan vi bare diskutere det du vil?
Jeg mener at smale dekk sliter mer siden de gir langt høyere trykk mot underlaget. Sykle en XC-sykkel og en fatbike gjennom ei myr og se på sporene de lager så skjønner du poenget. Mindre grove dekk vil vel også skrense fortere, siden de mangler grep.
|
|
|
19/09/2017 12:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg mener at smale dekk sliter mer siden de gir langt høyere trykk mot underlaget. Sykle en XC-sykkel og en fatbike gjennom ei myr og se på sporene de lager så skjønner du poenget. Ok. Gjelder det samme om det er xc dekk på 2.3 og grove stidekk på 2.3 (med ca like mye dekktrykk)?
|
|
|
19/09/2017 12:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg mener at smale dekk sliter mer siden de gir langt høyere trykk mot underlaget. Sykle en XC-sykkel og en fatbike gjennom ei myr og se på sporene de lager så skjønner du poenget. Ok. Gjelder det samme om det er xc dekk på 2.3 og grove stidekk på 2.3 (med ca like mye dekktrykk)? Ved samme trykk og bevegelse: hvilket dekk vil slippe først?
|
|
|
19/09/2017 12:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Forstår jeg dere rett om dere mener at grovheten på dekkene ikke har noen som helst påvirkning på slitasje? Gjelder dette også om man antar at en syklist vil sykle raskere med grovredskap?
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/09/2017 12:47
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg mener at smale dekk sliter mer siden de gir langt høyere trykk mot underlaget. Sykle en XC-sykkel og en fatbike gjennom ei myr og se på sporene de lager så skjønner du poenget. Ok. Gjelder det samme om det er xc dekk på 2.3 og grove stidekk på 2.3 (med ca like mye dekktrykk)? Ved samme trykk og bevegelse: hvilket dekk vil slippe først? Eller tilpasser man farten?
|
|
|
19/09/2017 12:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Forstår jeg dere rett om dere mener at grovheten på dekkene ikke har noen som helst påvirkning på slitasje? Gjelder dette også om man antar at en syklist vil sykle raskere med grovredskap?
Jeg har ofte satt PR-er nedover med mindre grov redskap. Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg.
|
|
|
19/09/2017 12:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har ofte satt PR-er nedover med mindre grov redskap. Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg. Jeg tror vi er enig i mye. Tror du det kan være sånn at noen kompenserer manglende teknikk ved å sykle grovredskap?
|
|
|
19/09/2017 12:56
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg.
Enig, grovt utstyr har bare gjort at flere sykler på en måte som sliter mer på stien enn tidligere.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
19/09/2017 12:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har ofte satt PR-er nedover med mindre grov redskap. Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg. Jeg tror vi er enig i mye. Tror du det kan være sånn at noen kompenserer manglende teknikk ved å sykle grovredskap? Ja, men da har de også såpass dårlig teknikk at selve sykkelteknikken ikke herjer like mye med underlaget - med mindre de låser bremsene hele tiden.
|
|
|
[Re: aug11x]
19/09/2017 14:22
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Skulle likt å visst hvor mange stier i Norge som blir "ødelagt" av råsykling. På dette forumet virker det som man daglig møter problemer med ødelagte stier og har konflikter med andre brukergrupper. Dette er problemer jeg aldri har sett i løpet av mine 20 år på sti i Oslo og Drammen. Men det er jo klart at hvis man kjører samme tone til de man møter i skogen som til Brage og Arne Bjørn i den insta-posten, så ser jeg jo at det kan bli en konflikt. Da kan jeg konkludere med at du ikke bidro da de begynte med forslag til sykkelforbud for et par år siden. Det kan du ha fullstendig gode grunner til, for eksempel at du ikke sykler der. Men tro du meg, det ble lagt ned arbeid da, for det var alvor. I Drammen vant jo forbudsfolket frem, også, så dette er ikke tomme trusler. AB Vestavik er sikkert en hyggeligere fyr live enn han er i den tråden. Brage sa vel ikke så mye.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/09/2017 14:47
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For sakens skyld: sykkelforbudet på turveiene i Hamborgstrømskogen i Drammen er ikke omstridt i sykkelmiljøet. De aller fleste er enige i det. Men det belyser at områder kan stenges for sykling pga uvettig oppførsel. Jeg tviler på at forbudet ville kunne kommet i dag dersom NOTS var på banen. Likvel er det jo dette vi er redd for.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
19/09/2017 16:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Synes vel det er litt storm i glasshus. Det som hvertfall slår meg er at ofte i slike diskusjoner så glemmer folk å se på seg selv. Er man med på enduroritt eller andre ritt når det er dårlig vær selv bør man ikke skrike for mye ut om NOTS regler.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
19/09/2017 16:18
|
Kortbeint
Medlem
|
Medlem
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon... [ Jeg tror vi er enig i mye. Tror du det kan være sånn at noen kompenserer manglende teknikk ved å sykle grovredskap? Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg.
Enig, grovt utstyr har bare gjort at flere sykler på en måte som sliter mer på stien enn tidligere. Nybegynnar på snart 40 år med grov stisykkel her og blir litt forvirra av innlegga over. Som nybegynnar har eg dårlige ferdigheiter, og eg blir i tillegg fort redd når det går nedover. Det går derfor sjelden fort. Tenker at grovheita ved sykkelen (slakke vinklar og godt med demping) hjelper meg med å bli litt mindre redd og berger meg oftaree inn når eg mister litt kontrollen over linja når ferdigheitene ikkje strekk til. Hadde nok vore meir redd, gått av oftare, og oftare gått på trynet med rittfulldempar med 100mm vandring med bratte vinklar. Dermed burde slike som meg utgjere hovedproblemet i følge dei to over. Kan forstå at det er gøy å disse nybegynnarar med dyrt eller uutnytta overdimensjonert utstyr som ikkje har "gått gradene", slike er det gjerne i alle sportar. Men her må nokon jobbe meir med presentasjonen for å skape ein sammanhengande historie med rød tråd. For å kunne lage eit samfunnsproblem ut av det. Er det eit problem at vi syklar for seint fordi vi vi manglar ferdigheitene som så blir kompansert med for grovt utstyr. Eller at vi syklar for fort fordi vi hadde sykla seinare hvis vi hatt mindre grovt utsyr. Men hvis ein hadde ein sykla fort med mindre grovt utstyr fordi ferdigheitene var på plass då hadde det ikkje vore eit problem for stien? Forvirra... Trudde det her var enkelt eg. Sykle så fort ein vil så lenge ein har sikt nok til å ikkje vere til fare for andre. Stoppe, smile og seie hei. Blir det for mykje folk til at det er gøy, så finne seg annan plass eller tidspunkt å sykle på, eller sykle lenger inn i villmarka. Unngå å sladde og skrense unødvendig, med mindre stien blir bedre av det eller ikkje tar skade av det. Ikkje lage nye spor for å unngå hindring eller sølepytt, av sykkelestetiske grunnar for å bevare vår eigen opplevelse. Når det gjeld slitasje i hovedsporet er eg litt enig med anonymous22 hvis eg forstår han rett. Ein sti er eit sår i naturen som vil endre seg med endring i bruk. Slitasje ved ferdsel på sti er egentlig eit litt oppkonstruert begrep all den tid ein sti berre er eit resultat av slitasjen ved ferdsel....
Redigert av Onkelski; 19/09/2017 16:19. Rediger grunn: fjerna mellomrom
|
|
|
[Re: Kortbeint]
19/09/2017 17:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Problemet er godt voksne som tar med seg grovt utstyr de ikke trenger ut i skogen... Ikke at ungdommen leker og er i opposisjon... [ Jeg tror vi er enig i mye. Tror du det kan være sånn at noen kompenserer manglende teknikk ved å sykle grovredskap? Poenget er at det ikke er type redskap som er problemet, men type sykling/teknikker brukt/linjevalg.
Enig, grovt utstyr har bare gjort at flere sykler på en måte som sliter mer på stien enn tidligere. Nybegynnar på snart 40 år med grov stisykkel her og blir litt forvirra av innlegga over. Som nybegynnar har eg dårlige ferdigheiter, og eg blir i tillegg fort redd når det går nedover. Det går derfor sjelden fort. Tenker at grovheita ved sykkelen (slakke vinklar og godt med demping) hjelper meg med å bli litt mindre redd og berger meg oftaree inn når eg mister litt kontrollen over linja når ferdigheitene ikkje strekk til. Hadde nok vore meir redd, gått av oftare, og oftare gått på trynet med rittfulldempar med 100mm vandring med bratte vinklar. Dermed burde slike som meg utgjere hovedproblemet i følge dei to over. Kan forstå at det er gøy å disse nybegynnarar med dyrt eller uutnytta overdimensjonert utstyr som ikkje har "gått gradene", slike er det gjerne i alle sportar. Men her må nokon jobbe meir med presentasjonen for å skape ein sammanhengande historie med rød tråd. For å kunne lage eit samfunnsproblem ut av det. Er det eit problem at vi syklar for seint fordi vi vi manglar ferdigheitene som så blir kompansert med for grovt utstyr. Eller at vi syklar for fort fordi vi hadde sykla seinare hvis vi hatt mindre grovt utsyr. Men hvis ein hadde ein sykla fort med mindre grovt utstyr fordi ferdigheitene var på plass då hadde det ikkje vore eit problem for stien? Forvirra... Trudde det her var enkelt eg. Sykle så fort ein vil så lenge ein har sikt nok til å ikkje vere til fare for andre. Stoppe, smile og seie hei. Blir det for mykje folk til at det er gøy, så finne seg annan plass eller tidspunkt å sykle på, eller sykle lenger inn i villmarka. Unngå å sladde og skrense unødvendig, med mindre stien blir bedre av det eller ikkje tar skade av det. Ikkje lage nye spor for å unngå hindring eller sølepytt, av sykkelestetiske grunnar for å bevare vår eigen opplevelse. Når det gjeld slitasje i hovedsporet er eg litt enig med anonymous22 hvis eg forstår han rett. Ein sti er eit sår i naturen som vil endre seg med endring i bruk. Slitasje ved ferdsel på sti er egentlig eit litt oppkonstruert begrep all den tid ein sti berre er eit resultat av slitasjen ved ferdsel.... Du må ta kontekst med i betraktningen. Setter man ungdommen opp mot de godt voksne som gruppe så tror jeg de godt voksne lager lager mer slitasje mest fordi gruppen er større. Jeg forsøker ikke disse noen, men blir litt frustrert når pekefingeren kommer frem pga. noen filmer. Fakta er vel mer at de aller fleste som har sykla når det er vått og glatt har låst bremsene så det har blitt litt slædding. Forøvrig flott at folk konmer seg ut i alle aldre. Spesielt bra at ungdom kommer seg ut. Så hvorfor henge ut Vestavik om han får ungdommen bort fra skjermen!
|
|
|
19/09/2017 18:28
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
[
Du må ta kontekst med i betraktningen. Setter man ungdommen opp mot de godt voksne som gruppe så tror jeg de godt voksne lager lager mer slitasje mest fordi gruppen er større.
Jeg forsøker ikke disse noen, men blir litt frustrert når pekefingeren kommer frem pga. noen filmer. Fakta er vel mer at de aller fleste som har sykla når det er vått og glatt har låst bremsene så det har blitt litt slædding.
Forøvrig flott at folk konmer seg ut i alle aldre. Spesielt bra at ungdom kommer seg ut. Så hvorfor henge ut Vestavik om han får ungdommen bort fra skjermen! Helt enig med deg at kontekst er viktig her. En kontekst som jeg legger en del vekt på (ikke den eneste konteksten, men av dem) er at vi i Osloområdet har hatt og har Østmarkas venner og til en viss grad Naturvernforbundet som lenge har ivret etter å forby sykling på blåstiene i marka. For noen år siden fikk Østmarkas venner også med seg fylkesmannen i Oslo og Akershus på å foreslå fire nye, ganske store verneområder i marka hvor reglene forbød all sykling. Det ble skrinlagt etter en ganske massiv mobilisering fra terrengsyklister generelt og NOTS spesielt i høringsrunden, men det er ingen garanti for at temaet ikke dukker opp igjen. For ikke å glemme utfordringene i Sogn https://www.terrengsykkel.no/Telex/Frykter-sykkelforbud-i-SognDet er også en kontekst å ha i bakhodet når man ser filmer av ulik art i sosiale medier.
Redigert av knuthaug; 19/09/2017 18:29.
|
|
|
19/09/2017 18:57
|
Kortbeint
Medlem
|
Medlem
[ Du må ta kontekst med i betraktningen. Setter man ungdommen opp mot de godt voksne som gruppe så tror jeg de godt voksne lager lager mer slitasje mest fordi gruppen er større.
Jeg forsøker ikke disse noen, men blir litt frustrert når pekefingeren kommer frem pga. noen filmer. Fakta er vel mer at de aller fleste som har sykla når det er vått og glatt har låst bremsene så det har blitt litt slædding.
Forøvrig flott at folk konmer seg ut i alle aldre. Spesielt bra at ungdom kommer seg ut. Så hvorfor henge ut Vestavik om han får ungdommen bort fra skjermen! Enig i at kritikken kan bli litt vel massiv. Er Vestavik-fan  Men samtidig er det greit å få formidla at sladding på fin tettpakka stitorv ikkje er kult. Er det vått når eg har tid til å sykle så syklar eg gjerne sti alikevel. Den ekstra slitasjen det skulle medføre får stien og dei andre brukarane av den tåle, tenker eg. Og må eg låse bakhjulet for å komme rundt ein sving, så låser eg bakhjulet. Men legger eg ut ein video på youtube med lav kameraføring og forherligelse av oppriving av dritt så må en regne med litt bråk. Forståelig nok Forsto fint lite av fart, grovt utstyr og slitasje problematikken din. Kan sjå at fart og forgjengarar kan vere eit problem, men tenker det har meir med sikt/kontroll og hensyn å gjere, enn fart åleine. Tidligare i tråden er det også ein del bekymring/hat mot trenden med økt salg av grovt utstyr og at dette blir enden på fri stisykling i Norge. Det er greit at ein sjølv er mest glad i bortoversykling. Sjølv tenker eg at det er veldig mykje fint terreng og stiar i dette landet der det såpass bratt og steinete at ein treng all den hjelp ein kan få, for at mest mulig av det skal bli syklbart. Mannen-videoen var eit fint eksempel på dette. Tenker det er fint at utviklinga går mot at grovt utstyr ikkje treng å vere veldig tungt. Så for andre finne seg ein flat skog og sykle rundt og rundt i denne til dei svimer av.... Må berre jobbe litt med teknikken først 
|
|
|
19/09/2017 19:13
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Forøvrig flott at folk konmer seg ut i alle aldre. Spesielt bra at ungdom kommer seg ut. Så hvorfor henge ut Vestavik om han får ungdommen bort fra skjermen!
Det bekymrer meg at ikke en gang tilsynelatende oppegående forummedlemmer ser ut til å få med seg essensen i problemstillingen her.
|
|
|
[Re: Kortbeint]
19/09/2017 21:01
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Nybegynnar på snart 40 år med grov stisykkel her og blir litt forvirra av innlegga over.
Ok, la meg prøve å forklare. I gamle dager(tm) før grove sykler, Enduro, Strava og GPS på telefon kjørte man saaakte i skogen. Grunnen var enkel: kjørte man for fort fikk man bank, skikkelig bank. Det var rett og slett ikke morsomt å kjøre fort dersom man ikke var uhyre dyktig. I dag er hastighet mye viktigere pga Endura fokus, KOM på Strava (som er verdt mer enn smerte) og tilgang på grove sykler som tilgir det meste. Noen tar det endog helt ut og bruker helhjelm og annet utfor-utstyr. På toppen har man tjenester som MTBmap som gir fremragende tilgjengelighet (på godt og vondt) og leder syklistene inn på de samme stiene. Når fokus settes på fart blir resultatet kapping av svinger og hyppig bruk av relativt få Endurovennlig stier. Flere av de mest kjente stiene I Trondheim av slik karakter er ikke til å kjenne igjen på grunn av dette. Det er ikke en god utvikling. Når da de beste Endurosyklistene i landet viser ungdommen (og gammelgubban) hvordan man egentlig skal sykle fort og gæli på blåsti blir det litt feil for meg. Skjønner?
|
|
|
[Re: Loki]
19/09/2017 21:18
|
perbl
More than words
|
More than words
Når fokus settes på fart blir resultatet kapping av svinger og hyppig bruk av relativt få Endurovennlig stier. Flere av de mest kjente stiene I Trondheim av slik karakter er ikke til å kjenne igjen på grunn av dette. Det er ikke en god utvikling. Men altså... Ikke til å kjenne igjen? Hvilke stier er dette? Jeg har nå sykla feks Henriksåsen i rundt ti år, og må nå si jeg kjenner meg godt igjen der fortsatt. Den stien jeg kan komme på som har blitt skikkelig kjip er vel Geitfjellet-Våttåkammen, som de siste par gangene jeg har tatt den har vært altfor preget av #blætt. Men jeg er usikker på om det er syklistene som har hovedskylda her. Er forøvrig helt enig i at unødig utvidelse og særlig etablering av nye spor er en uting, men jeg må nå si at jeg kjenner meg lite igjen i at stier knapt er til å kjenne igjen. De stiene jeg kan si det om er nå de stiene der skifolket har bygget ting, eller der kommunen har grusa opp.
Redigert av perbl; 19/09/2017 21:18.
Per B.
|
|
|
[Re: Loki]
19/09/2017 23:02
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Ok, la meg prøve å forklare. I gamle dager(tm) før grove sykler, Enduro, Strava og GPS på telefon kjørte man saaakte i skogen.
Grunnen var enkel: kjørte man for fort fikk man bank, skikkelig bank. Det var rett og slett ikke morsomt å kjøre fort dersom man ikke var uhyre dyktig.
I dag er hastighet mye viktigere pga Endura fokus, KOM på Strava (som er verdt mer enn smerte) og tilgang på grove sykler som tilgir det meste. Noen tar det endog helt ut og bruker helhjelm og annet utfor-utstyr. På toppen har man tjenester som MTBmap som gir fremragende tilgjengelighet (på godt og vondt) og leder syklistene inn på de samme stiene.
Når fokus settes på fart blir resultatet kapping av svinger og hyppig bruk av relativt få Endurovennlig stier. Flere av de mest kjente stiene I Trondheim av slik karakter er ikke til å kjenne igjen på grunn av dette. Det er ikke en god utvikling.
Når da de beste Endurosyklistene i landet viser ungdommen (og gammelgubban) hvordan man egentlig skal sykle fort og gæli på blåsti blir det litt feil for meg.
Skjønner?
What? Jeg kjenner meg ikke igjen i denne "enduro" problematikken som du beskriver i det hele tatt. Kanskje det er et "stort" problem på dine lokale stier i trondheim men Norge har litt flere stier enn det så slutt å dra alt og alle under en kam!
Redigert av stibrøytern; 19/09/2017 23:02.
|
|
|
[Re: perbl]
20/09/2017 06:03
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Men altså... Ikke til å kjenne igjen? Hvilke stier er dette?
Et lite utvalg: mange av bærstiene, rundt Geitfjellet i Bymarka, Parallellen og Stokkåsen i Estenstadmarka.
|
|
|
|
|