Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 23 1 2 3 4 5 6 7 22 23

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2438721 16/09/2017 22:02
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Bedre valuta for pengene enn dette må man lete lenge etter tror jeg:

https://www.canyon.com/en-no/road/endurace/endurace-cf-slx-disc-8-0.html

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2438723 16/09/2017 22:15
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Enig, har siklet på denne en lang stund nå. Men vil helst kjøpe lokalt, men man får bra mye for pengene ja ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2438748 17/09/2017 09:20
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Red Devils
...i dag dukket det plutselig opp et valg til, Domane 2018 som kommer med 32mm dekk.

Se der! Da seiler Domane utvilsomt opp som en sterk kandidat i kategorien én sykkel for alt.

Trek har høstet stor anerkjennelse for IsoSpeed vibrasjonsdemping og toppmodellen av Domane ble kåret til Superbike of the Year 2017 av Bikeradar.

Som du peker på, er det oppgitt dekklaring 32mm for versjonen med skiver og Road.cc nevner i sin omtale at det reelt skal være plass til 36mm - under skjermer (!). Jeg har nesten vondt for å tro det, men dersom det stemmer, er det utmerket. Road.cc refererer til alu-versjonen av sykkelen og det er ikke helt klart om den nevnte dekklaringen gjelder også for karbon-versjonene.

I egen tråd om BMC Roadmachine har jeg sammenstilt noen sentrale geometriske mål for aktuelle modeller. Her har jeg utvidet den med nye Domane. For dem som ikke leser slikt flytende, anbefaler jeg Landeveis geometriske vekkelse.

Alle mål gjelder karbon-versjoner, er hentet fra størrelse 54/M og oppgitt i mm.

Av målene er det umiddelbart klart at Trek har sine ord i behold når de uten noe mer om og men omtaler geometrien som endurance, altså komfortracer.

I motsetning til særlig Canyon med Endurace og BMC med Roadmachine, ser ikke Trek ut til å ha ambisjoner om å legge Domane nærmere en tradisjonell rittsykkel. Høy stack og kort reach gir høyt forholdstall og oppreist sittestilling. Slakk styrerørvinkel, rimelig langt kjedestag og rikelig akselavstand gir stabilitet, men neppe utpreget kjapp styring. Langt krankdropp (lav krank) bidrar til stabilitet, men om man bruker tynne dekke, øker det potensielt faren for at pedal slår i bakken i krappe svinger - det er et spørsmål om teknikk.

Samtidig skal jeg passe meg for å lese for mye inn i de geometriske målene. Bikeradar omtaler toppmodellen som a blisteringly fast, competent bike that will expand your horizons.

Så vidt jeg kan se, er det samme geometriske mål for både karbon- og alu-versjonene.

Sammen med IsoSpeed og brede dekk, bør dette være den mest komfortable sykkelen blant dem jeg har stilt sammen.

Det er for øvrig verdt å merke seg at serien kommer med forskjellige grader av IsoSpeed og de rimelige modellene gir begrenset demping. Som Road.cc skriver:

The Domane range is divided up like this:

• Domane SLR: Front and adjustable rear IsoSpeed, 600 Series OCLV carbon.

• Domane SL: Front and non-adjustable rear IsoSpeed, 500 Series OCLV carbon.

• Domane ALR: Non-adjustable rear IsoSpeed, 200 Series Alpha Aluminium.

• Domane AL: No decoupler, 100 Series Alpha Aluminium.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2438752 17/09/2017 09:52
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Herlig Sepeda. Må si jeg er imponert av ditt arbeid og kunnskaper om enduracesykler. Jeg sykler primært sti, men de gangene jeg sykler landevei er det 50/50 asfalt og grus. Sliter litt med å velge. Domane er veldig dyr i SLR-utgave, så SL er mest aktuell. Hvis man er fornuftig velger man Canyon, i mine øyne er den penest. Men er litt skeptisk til en superlett SLX ramme jeg kjøper på Internett om det skulle bli noe tull.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: nordfonn] #2438775 17/09/2017 13:56
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: nordfonn
Noen som har testet eller fått sett på Diamant Razor RZ02 og eventuelt gjort seg opp noen erfaringer/meninger?
Jeg har sett den i butikken, og den så knæsj ut, men tror det er skikkelig trangt med 28 mm dekk.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2438778 17/09/2017 14:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flott oversikt du har laget her. Det hadde vært interessant å se Merida Scultura i sammenligningen her, feks 7000 e ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: HeavyDude] #2438781 17/09/2017 15:21
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Beklager, men på min sammenstilling kommer kun syklene som i mitt eget hode er tilstrekkelig allsidige ICON_SMILE Det inkluderer at de må ha plass til grus/kross/piggdekk og være designet spesifikt med tanke på både landevei og røffere underlag, som grus og brostein.

Sculturas karbonramme kommer så vidt jeg forstår i to forskjellige versjoner, CF4 og CF2, hvorav sistnevnte er mindre aggressiv. Modellen du spør om er en CF2, men fremstår like fullt med en geometri nærmere rittsykkel. Fungerer sikkert utmerket til det meste, men den er altså laget med tanke på tradisjonell landeveissykling og faller nærmere tråden Anbefaling for lett og kvikk racer med skivebrems.

Du vil finne geometrien her: Scultura Disc 7000-E. Størrelsen som er mest naturlig å sammenligne med M/54 for de øvrige er for Scultura så vidt jeg kan se SM/52

Som forventet, ligger den nærmest Roadmachine hva gjelder stack og reach (sittestilling), men er hakket mer aggressiv. Den har like bratt setevinkel som Roadmachine og like bratt styrerørvinkel som Endurace, men i kombinasjon med kortere kjedestag, kortere akselavstand og kortere krankdropp.

Altså - en forholdsvis aggressiv modell, om enn ikke så rå som C4. Og sikkert en helt topp sykkel til sitt bruk! ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2438817 17/09/2017 18:29
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tusen takk for at du tok deg bryet med å gi et godt og informativt svar ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2438855 18/09/2017 05:32
M
mpe Offline
Avhengig
Avhengig
M

Ny Ridley Fenix. Passer vel inn i samme kategori. Oppgitt til å "svelge" 30mm dekk.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439079 18/09/2017 21:14
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Noen som vet hvor store dekk man kan putte på Endurace SLX uten å skade rammen, jeg har erfaring fra min racer at dekkene, selv om de ikke selv tar borti rammen, fører til steinsprut slik at rammen slites.

Og hvordan er det egentlig å sette på større dekk på de felgene som følger med?

Dersom Enduracen kan klare f.eks 30 mm dekk med små knaster (CX dekk) så ser jeg liten grunn til å ikke slå til på tilbudet canyon kjører nå, og skaffe meg en av markedets beste komfort-racere, skivebrems, delt detepinne, gode hjul, ultegra, 7,5 kg til under 33k.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2439081 18/09/2017 21:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Kan ikke si noe om steinsprut, men altså: Canyon Endurace CF SLX - hvor brede dekk tåles?

Bruker selv 3M beskyttelsesfolie på strategiske stedet på ramme og gaffel. Finnes skreddersydde løsninger som Bikeshield, Invisiframe osv.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439414 19/09/2017 19:01
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Dere som har så peiling, hva tenker dere om å ta den helt ut og heller velge en enda mer robust versjon.

f.eks

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR127/on-one-space-chicken-sram-force-1-gravel-bike-275-wheels

Fordelen slik jeg ser det er at den gir enda litt mer mulighet for grus og vinter sykling, i tillegg til at det er opplegg for å sette på bagasjestativ, som gjør det mulig å bruke den som er touring sykkel. Med slicks hjul burde det ikke være noe i veien for å bruke sykkelen til å trene på landeveien heller, men det vil selvsagt aldri være en konkurranse-sykkel på samme måte som en ren racer eller en "komfort-racer".

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2439529 20/09/2017 08:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Følger deg helt hva gjelder en grovere og enda mer allsidig eventyrsykkel. Om man allerede har en landeveis/rittsykkel eller ikke er så opptatt av å ligge nær opplevelsen av rittsykkel, er det en utmerket løsning.

Stadig flere eventyrsykler bygges for å kunne bruke både 700c/29" og 650b/27,5" hjul, slik som On-One Space Chicken. Det er en egen tråd om slike sykler, se Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk?. Lignende i Gavia Terra SL Gravelbike 2017.

Du nevner vinterbruk. Om du velger versjonen med 650b/27,5" hjul, er det verdt å være oppmerksom på begrenset utvalg piggdekk under 2,2". For Space Chicken oppgis dekklaringen til maksimalt 48mm, tilsvarende 1,9". Smaleste piggdekk for 27,5" er så vidt jeg vet Konda Klondike 2,1", men det er et rimelig dekk som både er blytung og har begrenset grep. Om man får plass til Suomi WXC 300 2,2" eller Schwalbe ISP 2,25", er disse å foretrekke.

Fremveksten av allsidige landeveissykler med skiver og god dekklaring, og som er designet for å gjøre det meste, har forresten minst to interessante konsekvenser:

- Eventyr/grussyklene blir grovere for røffere bruk eller evt. ekspedisjonssykling. Plass til begge hjulstørrelser er i ferd med å bli standard, slik som på Space Chicken. Specializeds nye Diverge er et annet godt eksempel på trenden.

- Krossyklene blir mer rettet mot det de er best til, nemlig krossritt. Canyons nye Inflite er en kompromissløs kross-rittsykkel og ingen all-rounder. Samme kan sies om Specializeds nye Crux.

Kort sagt er det flere sykler i forskjellige kategorier enn noen gang før. Mye å glede seg over!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439580 20/09/2017 09:41
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Tusen takk,

Litt frustrende når det er 40% på GT Grade på wiggle og 25% på enduracer hos Canyon, jeg klarer ikke finne noen gode tilbud på de litt mer touring-rettene variantene. Noen som har noen tips?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2439605 20/09/2017 10:46
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Tenker du på feste for bagasjebærere? Et alternativ er som kjent bikepacking.

Blant syklene i den raskere enden av spekteret, som jeg har sett på, har Roadmachine 03, Focus Paralane, nye Cannondale Synapse og nye Trek Domane fester for bagasjebærere. De to førstnevnte kan du få gode tilbud på nå om du tar kontakt med norske forhandlere (hjemmesidene hos fagforhandlere er ofte ikke oppdaterte på priser, for ikke å nevne individuelle pristilbud). De to sistnevnte kan muligens forhåndsbestilles. Du får ikke nødvendigvis bedre tilbud i de internasjonale nettbutikkene nå på høsten.

Her ser du noen flere eksempler på hakket grovere eventyr/grussykler: 18 of the best 2017 gravel & adventure bikes — super-versatile bikes.

Rimeligste sykkel med plass til begge hjulstørrelser og med mange festepunkter, er så vidt jeg vet den allerede nevnte Terra-serien til Gavia/Bikeshop.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439614 20/09/2017 11:02
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
20% på Trek, fristen går ut i dag. Skulle få tilbud på Cannondale, men har ikke fått det dessverre. Men rabatten er nok ikke like høy der.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439663 20/09/2017 13:01
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Trek har mye høyere veilpriser. Så blås i rabatten og se heller hva du faktisk får for pengene.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2439667 20/09/2017 13:13
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Mitt problem i Bergen er at det er meget begrenset med forhandlere her, og blir derfor veldig avhengig av å finne gode tilbud enten hos det smale utvalget som er her, eller på nett.

Sykkelsenteret har Cannondale til greie priser, men labert utvalg av grus-sykler

Sykkelbutikken har Kona og Specialized, men uten rabatter er prisene meget stive på grusracerne eller touring-syklene her.

BOA-sykler har gjerne noen Trek sykler, men der er prisene i allefall uaktuelle.

Og da står jeg igjen med nettbutikker som bikeshop, Anton Sport, Birksport og eventuelle utenlandsbutikker.

Gret at Terra-modellene til bikeshop har bra veiledende priser, men ingen rabatter å spore for øyeblikket.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2439688 20/09/2017 14:15
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Husk at de fleste forhandlere andre steder i landet vil kunne sende til deg, selv om de ikke har nettbutikk ICON_SMILE

Unaas har BMC. Focus forhandles bl.a. av ProSykler og Bike Brothers.

Terra kommer neppe på salg med det første - ny modell.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2440347 24/09/2017 07:25
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen ord om Canyon Endurace Al 6.0 som jeg har rullet på siden i vår.

* For meg er dette den perfekte allsidige landeveissykkelen, siden jeg ikke har testet noe annet enn denne og CX, og er strålende fornøyd. Som terrengsyklist er det deilig å ha en sykkel som ikke trenger så mye mer vedlikehold enn smøring og vasking.

* Det er plass til 35mm foran og bak med grei klaring. Jeg har satt opp med G-one 35mm nå og de blir på til vinteren kommer.

* På fin Nordmarkagrus fungerer sykkelen veldig bra og den takler også litt grovere terreng, men ikke ideell når det blir steinete og slagete, synes jeg. Synes også 35mm sitter dårlig når det veksler mellom ny og gammel grus, men mulig det blir bedre når jeg får satt opp slangeløst?

* Sykkelen takler fint bikepacking med lett utstyr og trekkng med vogn.

* Jeg er i medium dårlig form og har lagt på meg altfor mye, 52-36 og 11-32 fungerer greit med vogn eller oppakning på asfalt.

* Med mye oppaknng på grus blir det nok for snaut for meg, så jeg vurderer kompaktkrank neste år. Eneste forbehold er at jeg også funderer på å melde meg å et langdistanseritt.

* Det har blitt færre langturer enn jeg hadde sett for meg, men mange kortere 40-60km-turer i nabolaget på dager det har vært lite fristende å sykle sti. Og de få langturene jeg har fått har jeg satt stor pris på.

* Jeg gleder meg til å rulle med denne på småveier syd for Oslo utover vinteren, selv om jeg er bekymret for hva saltet vil gjøre med sykkelen.

Redigert av larsdx; 24/09/2017 07:36.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: larsdx] #2440350 24/09/2017 07:45
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsdx

Eneste forbehold er at jeg også funderer på å melde meg å et langdistanseritt.

Kompaktkrank og 11-32 noen år nå fungert strålende for meg f.eks rundt Vattarn så ikke la tanken på langtur begrense deg. Sliter du mindre oppover har du også mer å kjøre langt med.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Espen E] #2440414 24/09/2017 15:47
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen E
Sitat: larsdx

Eneste forbehold er at jeg også funderer på å melde meg å et langdistanseritt.

Kompaktkrank og 11-32 noen år nå fungert strålende for meg f.eks rundt Vattarn så ikke la tanken på langtur begrense deg. Sliter du mindre oppover har du også mer å kjøre langt med.

Mente superkompakt, 48-32 el 46-30.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2440935 26/09/2017 16:29
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Synes fremdeles disse typer sykler er dyre, man må gjerne ned minst en girgruppe fra det man ville fått enten for en vanlig racer eller en comfort racer.

Noen meninger om denne lekre sykkelen fra bikeshop?

https://bikeshop.no/komplette-sykler/komplette-sykler/grusracer/bombtrack/bombtrack-audax-650b-gravel-grusracer-sort-gr%C3%A5-shimano-105-12-4-kg-nybombtrack210-p0000106586

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2441046 27/09/2017 07:46
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Er det noen som har en mening om denne fra Rose?

I spek er det oppgitt 28 mm dekk. Er det noen som vet om den takler større bredde? Bildene tyder på at det er plass til mer, men hvor mye?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2441294 27/09/2017 19:05
E
Epp Offline
Medlem
Medlem
E
Det ble stilt spørsmål lenger oppe om Cannondale Slates utveksling. De har kanskje tenkt på hjemlige trakter med flate landeveier og grus? Jeg ble i alle fall anbefalt å bytte utveksling da jeg kjøpte av Sykkelsenteret i Bergen og fikk byttet kranken til 50-34, kassetten til 11-36 og bakgiren til medium cage nesten kostnadsfritt. Er superfornøyd med den utvekslingen. Og sykkelen. Den kan fint brukes på landevei også sammen med kamerater med tradisjonelle racere og samtidig dundre over noen km grus i god fart på de mer utforskende turene. Helt perfekt for meg. Også en super bysykkel - til brostein og fortauskanter.
Men poenget altså, de som selger den i Bergen er klar over at den er tungt giret, det kan enkelt fikses. Den største overraskelsen for meg er hvor rask den er på asfalt.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2441400 28/09/2017 08:49
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Callemacody
Synes fremdeles disse typer sykler er dyre, man må gjerne ned minst en girgruppe fra det man ville fått enten for en vanlig racer eller en comfort racer.

Ja, nye rammer som ennå ikke er kopiert i stor skala + foreløpig begrenset marked = høyere priser.

På den annen side, kan én slik sykkel erstatte flere tradisjonelle sykler og dermed lønne seg, både i innkjøp og drift.

Noen meninger om denne lekre sykkelen fra bikeshop?
Bombtrack Audax 650B Gravel X

Fin stålsykkel fra tyske Bombtrack - en av de nye 2018-modellene.

Liker at sykkelen er laget i tradisjonsrikt materiale, men likevel har siste standarder for akslinger og bremsefester. Også et pluss at den kommer med kvalitetshjul i 650b/27,5" fra Hunt/Mason og gode dekk WTB Horizon 47mm. Både felger og dekk er egnet for slangeløst oppsett.

Man kan innvende at dekkene er mer Road Plus enn Gravel etter norske forhold. Kompaktkrank og kassett 11-28 er også mer landevei enn grus her på berget.

En stålramme betyr selvsagt høyere vekt. Men Bikeshop må da ha bommet på vekten her? Det oppgis 12,4 kg - 3-5 kg tyngre enn andre sykler vi har sett på i denne tråden. Og tidligere versjon av Audax med felgbremser har en oppgitt vekt på 9,6 kg.

Det som dessverre er skuffende, på en ellers fin sykkel, er de mekaniske skivebremsene. På en sykkel for 20k med 105 drivlinje, ville jeg forventet hydrauliske. Nå som det finnes hydrauliske bremser på både 105- og Tiagra-nivå, er noe annet vanskelig å forsvare.

Sitat: tregil

Enda en tysk sykkel ICON_SMILE

Kjenner ikke modell eller dekklaring, men har merket meg at flere på forumet er godt fornøyd med Rose.

Merket selges kun på nettet og i likhet med andre merker med samme forretningsmodell, selger det tradisjonelt på lav pris, lav vekt og gode komponenter. Det har ikke hindret utvikling av anerkjente rammer av høy kvalitet. I 2015 kåret Bikeradar Rose X-Lite CRS 3100 Di2 til årets rittsykkel.

Rose må finne seg i å bli sammenlignet primært med Canyon - og det betyr tøff konkurranse. Her et eksempel: Canyon Endurace Vs. Rose Pro - Battle of Alloy Direct-Sell Disc Bikes.

I det hele tatt kommer det mange spennende sykler fra Tyskland - se f.eks. German Bikes - Group Test.

Sitat: Epp
Det ble stilt spørsmål lenger oppe om Cannondale Slates utveksling. (...) Jeg ble i alle fall anbefalt å bytte utveksling da jeg kjøpte av Sykkelsenteret i Bergen og fikk byttet kranken til 50-34, kassetten til 11-36 og bakgiren til medium cage nesten kostnadsfritt.

Om jeg ikke tar mye feil, har Sykkelsenterets Knut Bøe selv rullet på Slate i flere år. Han vet nok hva som fungerer, ja ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2441474 28/09/2017 12:14
C
Callemacody Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sepeda, med din gode kunnskap, har du noen tanker om de fire valgene jeg foreløpig har klart å finne i prissjiktet ca 20k

Bombtrack Audax fra Bikeshop

Space-Chicken
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR127/on-one-space-chicken-sram-force-1-gravel-bike-275-wheels

Kona Rove
http://www.konaworld.com/rove_nrb_dl.cfm

Kona Sutra
http://www.konaworld.com/sutra_ltd.cfm

Tusen takk for hjelpen!

Redigert av Callemacody; 28/09/2017 12:16.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Epp] #2441492 28/09/2017 13:27
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Epp
Det ble stilt spørsmål lenger oppe om Cannondale Slates utveksling. De har kanskje tenkt på hjemlige trakter med flate landeveier og grus? Jeg ble i alle fall anbefalt å bytte utveksling da jeg kjøpte av Sykkelsenteret i Bergen og fikk byttet kranken til 50-34, kassetten til 11-36 og bakgiren til medium cage nesten kostnadsfritt. Er superfornøyd med den utvekslingen. Og sykkelen. Den kan fint brukes på landevei også sammen med kamerater med tradisjonelle racere og samtidig dundre over noen km grus i god fart på de mer utforskende turene. Helt perfekt for meg. Også en super bysykkel - til brostein og fortauskanter.
Men poenget altså, de som selger den i Bergen er klar over at den er tungt giret, det kan enkelt fikses. Den største overraskelsen for meg er hvor rask den er på asfalt.

Jeg testet min relativt nye Slate med standard utveksling (52-36/11-28) i helga som var gjennom marka: Sørkedalen - Kringla - Damtjern - Gaupeskaret - Kleiva. Runden (med litt feilnavigering og med start på Bekkestua) ga meg 1250 Strava-høydemeter og det gikk trått på grusen med knastedekk (WTB Resolute). I tillegg har jeg syklet svært lite i det siste. Runden gikk fint uten lettere gir, det blir litt sånn nice to have, men ikke need to have.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: tregil] #2441540 28/09/2017 16:28
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: tregil

I spek er det oppgitt 28 mm dekk. Er det noen som vet om den takler større bredde? Bildene tyder på at det er plass til mer, men hvor mye?

Jeg sjekket med Rose og de opplyser:

28 mm dekklaring men montert dekk har ytre mål 30 mm
Ramma har BB drop på 70 mm
Hjulsettet er ikke tubeless readu, men jeg har spurt ved en annen anledning om det går å sette opp slangeløst og ble henvist til er konverteringskit. Mulig det går å bruke hjulsettet slangeløst.

Ellers så følger den moderne standarder med 12 mm gjennomgående akslinger forran og bak samt flat mount bremser og den nyeste utgaven av ultegra gruppen.

Med maks dekklaring på 28 mm er den utelukket for min del. Synd, pen den blåfarga...

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Callemacody] #2441787 29/09/2017 16:17
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
...har du noen tanker om de fire valgene jeg foreløpig har klart å finne i prissjiktet ca 20k
Bombtrack Audax
Space-Chicken
Kona Rove
Kona Sutra

Nå beveger vi oss langt over til grove grus- og eventyrsykler som i tråden Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk ICON_SMILE

Men siden du spør, og for å avreagere etter NCF konkurs? ICON_SMILE snekret jeg sammen en liten sammenstilling.

Om det er nyttig for deg, tar jeg gjerne takken i form av et lite bidrag til Vipps 122843 Bergen 2017 yes

Det er noen flotte sykler du har funnet frem til, men jeg vet ikke helt hva du prioriterer, så dette er bare noen overfladiske betraktninger - uten at jeg har prøvd noen av syklene eller kan si noe som helst om hvordan de oppleves. Det finnes folk på forumet som har erfaring med dem og kan svare bedre.

Umiddelbart er det klart at Konas modeller har en noe mer avslappet geometri der man kan få mer oppreist sittestilling.

Likeledes har Konas modeller lettere utveksling. Det er en smakssak, avhengig av tiltenkt bruk.

Det samme gjelder 2x11 versus 1x11. Jeg foretrekker 2x11, men ser fordelene med 1x11 - enklere i terrenget og mindre som kan gå galt på ekspedisjon. Vektforskjellen synes jeg ikke spiller noen rolle i denne kategorien.

Hva gjelder bremser, fremstår dessverre Bombtrack som noe utdatert med mekaniske bremser.

Noe utdatert fremstår også Space Chickens 15mm aksling i gaffel. Men om man allerede har terrengsykkel med 27,5" hjul og 15mm aksling, vil det være praktisk ved hjulbytte

Bombtrack skiller seg også ut med styre med flare, altså at det går litt utover for økt kontroll på røft underlag og mindre belastning på håndleddene på lange turer. Det er også et spørsmål om personlig smak. Har hatt styre med flare og fant meg vel til rette, men det gir ikke følelse av ritt og hurtighet. Bombtrack har den mest aggressive geometrien, og jeg ville vært fristet til å sette på tradisjonelt styre.

Tre av fire er satt opp originalt med 650b/27,5" hjul. Jeg har ingen erfaring med slikt oppsett med bukkestyre, men om opplevelsen minner om terrengsykler, er jeg svak for Kona Sutra med 700c/29" hjul og plass til realt breie dekk. Fin farge har den også ICON_SMILE

For øvrig ser alle ut til å være klar til å takle de fleste utfordringer og har et vell av fester for alt hjertet måtte begjære. Alle kan settes opp slangeløst, noe som drastisk reduserer faren for punkteringer. Anbefales på det varmeste.

Om vekt er viktig, går Space Chicken utvilsomt av med seieren. Har ikke funnet vekt på hjemmesidene til Kona, men funnet omtale som indikerer vekt. For Bombtrack sin del, har jeg ført opp vekten som Bikeshop oppgir, men jeg tror som nevnt at den er feil - altså at reell vekt er (betydelig?) lavere.

Alle disse er sykler jeg selv kunne kjøpt, kanskje med unntak av Bombtrack p.g.a. mekaniske bremser. Siden jeg allerede har en allsidig landeveissykkel, ville jeg trolig tatt den helt ut og gått for en Sutra LTD.

Har ikke sjekket priser - antar at du har oversikten ICON_SMILE

Håper du får andre kommentarer - lykke til!

Side 5 av 23 1 2 3 4 5 6 7 22 23

Moderator  support, Valentino