Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringsoverføring for kommende oppussing.

Erfaringsoverføring for kommende oppussing. #2438687 16/09/2017 19:05
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har nylig blitt boligeier igjen etter mange år i diverse studentboliger. Boligen er i grei stand, men vi ser for oss å gjøre en del utbedringer etterhvert. Regner med at det er mye erfaring å hente fra medlemmer her. ICON_SMILE

Boligen kjapt oppsummert:
Boligen er en halvpart av tomannsbolig. Tot areal ca 160kvm fordelt på 3 etg. Byggeår 1954, med en påbygging i de to øverste etasjene utført på 80-tallet en gang. Tidligere eier var elektriker, og det elektriske er dermed i svært god stand. Kloakkledning er nylig skiftet. Det samme er bordkledning på værvegg og takrenner rundt-om. Godt holdt bolig, og alle utbedringer virker til å være av bra kvalitet.

Kjøkken og bad er fra 90-tallet en gang, og er de rommene som vil "styre" oppgraderingsaktivitetene. Foreløbig plan er å oppgradere kjøkken i løpet av neste år, og siden stua ligger i en halvåpen løsning mot stue er tanken å ta overflater(gulv, vegger og tak) på stue i samme runde. Bad får bli i neste omgang.

Jeg har tidligere pusset opp en 40kvm leilighet fra topp til tå(innvendig) inkl bad og slikt, så jeg har noe erfaring å gå på, selv om dette nærmer seg 10 år siden. Det jeg husker aller best herfra er at ting tar utrolig lang tid når alt skal gjøres selv, så bruk av håndverkere på de mest tidkrevende aktivitetene er nok noe vi vil vurdere sterkt denne gangen. Vi planlegger også å lage mer detaljerte planer for hva som skal gjøres, kostnad og tidsplan, så blir det forhåpentligvis litt enklere å sette ut deler av jobben og enklere å kjøpe riktig første gang.

Verktøy
Planlegger å gå til innkjøp av litt EL-verktøy i forbindelse med innflytting og mindre modifikasjoner. Går litt frem og tilbake på merker og på batteri/nettbasert.
Drill/skrumaskin er jo en no-brainer på batteri, kapp og gjærsag er no-brainer nettbasert.
Hva med dykksag, stikksag og feinsag?
Er mest gira på Makita basert på erfaringer fra jobb, har foretrekt det foran blåbosch, panasonic og hitachi. Noen med motforestillinger på dette valget?

Drenering
Takstrapporten sier at det ikke er målt nevneverdig fukt i kjeller, men anmerker at drenering er fra hoveddel og påbyggs byggeår. Noe saltgjennomslag(?) i den delen av kjelleren som er rå, og dermed flasser noe maling av fra betonggulv og vegger. Selger sier at det aldri har vært noe problem med drenering.
Tenker at dette er noe man kan se på hvis det dukker opp behov for gravearbeid i en eller annen sammenheng senere. Bør man ta tak i slikt så tidlig som mulig? Jeg tenker at når det har fungert i såpass mange år og det ikke er tegn til fukt så er det ikke noe problem.
Den delen av kjeller som er innredet(kjellerstue) har peis og varmekabler i gulv.

Isolering
Har ikke så mye erfaring med isolering og etterisolering, men har en bekjent som fikk sprøytet isolasjon i gulv i forbindelse med renovering av et eldre hus. Tenker at dette kan være en ide når gulv på kjøkken/stue skal skiftes(2. etg.)?

Jeg er også litt nysgjerrig på å låne meg et termografi-kamera til vinteren og forske litt. Er dette ganske greit å forstå seg på, eller bør man bare leie inn noen som kan det?

Kjøkken
Hører litt forskjellig om erfaringer med de ulike kjøkkenleverandørene(selvbygg). IKEA, HTH, KVIK osv.
Noen som vil dele sine erfaringer her? Gode/dårlige løsninger?

Tar gjerne imot generelle erfaringer fra andre som har stått i samme sko nylig. ICON_SMILE

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438715 16/09/2017 21:43
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Står i nesten samme sko, rekkehus fra 1958, ganske nytt bad, tak, kledning, dører og vinduer er skiftet, ny drenering.
Førsteprioritet er el.anlegg, 2X25 amp hovedsikring må oppgraderes, ligger 3-FAS inn, blir oppgradering og flytting av skap, tenker eget teknisk rom på sikt med VVB og sluk.
Så blir det kjøkken, stue og gang, hele 1 etasje, og legger ferdig trekkerør videre opp til soverommene, som blir tatt når lysten til videre oppussing kommer tilbake etter 1 etasje er ferdig. I mellomtiden blir det muligens ett enkelt vaskerom i kjeller med wc og dusj, typ vinylgulv og vinyltapet. Her kommer også eget teknisk rom inn i bildet, med flytting av VVB og rørføringer.
Kjellerstua er OK, den får stå inntil videre.
Tenker å kjøre på med Blå Bosch med 18V og 4amp batterier, drill, multikutter, stikksag og eventuelt dykksag. Vurderer bordsag. Stikksag med ledning er dødfødt, har prøvd.
Tar over 16/10, planene er ett par års perspektiv, men ifølge kona "må" kjøkkenet tas.
Hvilke tidkrevende oppgaver ser du for deg å sette bort til håndverkere?
Angående drenering har den en levetid på 20-60 år, og bør gjøres noe med. Det som er "kjipest" å bruke penger på er ofte der det er mest fornuftig å bruke penger, og å gjøre ting i riktig rekkefølge. Har en bekjent som kostet på ett hus 600.000 kr innvendig, før han fant ut at det var råte i bunnsvill og reisverk. Trist sak.
Personlig hadde jeg tatt badet først om det ligger i 2 eller 3 etasje og det er risiko for lekkasjer. Kjipt om f.eks badet ligger rett over det nye kjøkkenet, og ett vannrør begynner å lekke.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: -Bjørn-] #2438726 17/09/2017 05:01
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: -Bjørn-
Jeg er veldig fornøyd med Festool. Har en TS 55 dykksag (med diverse skinner) og PS 300 stikksag.

Feinsaga jeg har er en original Fein.

Skulle gjerne hatt Festool kapp og gjærsag også, men det bl en blå Bosch. Den er jo også veldig bra.

Som amatør så er disse ikke mye brukt i forhold til bruken de er lagd for og jeg tror de kommer til å vare livet ut. Derfor har jeg kjøpt uten batteri, for jeg opplever at batterier har begrenset levetid selv ved moderat og lite bruk. Det er jo svært dyre verktøy....

Stig

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438727 17/09/2017 05:12
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Bordsag er også kjekk hvis du skal kutte foringer og plater f.eks

facebook.com/secondhandsessions

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: hJürg1] #2438729 17/09/2017 05:22
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: hJürg1
Det er her dykksaga med skinner kommer inn og gjør en glimrende jobb. Må rigge til et bord med bukker riktignok, men kan også ta det rett på gulvet med en plate under.
Dykksag er et supert verktøy, som heller ikke tar mye plass når det ikke er i bruk (som ofte er tilfelle for amatører....).

Jeg har så langt valgt å droppe bordsag.

Stig

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438739 17/09/2017 07:11
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Om du ikke har fra før, skaff deg ei god arbeidsbukse. F.eks Blåkleder fra Jula. Gjerne en sånn vest også, som rommer spiker og skruer og alt det småverktøyet som hele tiden ligger et annet sted. Og et par gode briller (fått noe på øyet midt i saging av listverket etc?). Min favoritt er et par fra Endura ed klare glass. Og et par gode sko som tåler å tråkke på en spiker som står opp fra plank.

Mye HMS fokus her nå, men det er verdt det.

Jeg er blitt bedre til å bruke et bord (gammelt sammenleggbart hagebord) til å ha verktøy, skruer og diverse på. Sparer ryggen mye.

Edit: Bosch avstandsmåler (laser). Kjøpes på Clas, genial liten sak

Redigert av BjornS; 17/09/2017 07:16.
Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: Furu] #2438760 17/09/2017 11:50
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Står i nesten samme sko, rekkehus fra 1958, ganske nytt bad, tak, kledning, dører og vinduer er skiftet, ny drenering.

1. Førsteprioritet er el.anlegg, 2X25 amp hovedsikring må oppgraderes, ligger 3-FAS inn, blir oppgradering og flytting av skap, tenker eget teknisk rom på sikt med VVB og sluk.

2. Tenker å kjøre på med Blå Bosch med 18V og 4amp batterier, drill, multikutter, stikksag og eventuelt dykksag. Vurderer bordsag. Stikksag med ledning er dødfødt, har prøvd.

3. Hvilke tidkrevende oppgaver ser du for deg å sette bort til håndverkere?

4. Angående drenering har den en levetid på 20-60 år, og bør gjøres noe med. Det som er "kjipest" å bruke penger på er ofte der det er mest fornuftig å bruke penger, og å gjøre ting i riktig rekkefølge. Har en bekjent som kostet på ett hus 600.000 kr innvendig, før han fant ut at det var råte i bunnsvill og reisverk. Trist sak.
Personlig hadde jeg tatt badet først om det ligger i 2 eller 3 etasje og det er risiko for lekkasjer. Kjipt om f.eks badet ligger rett over det nye kjøkkenet, og ett vannrør begynner å lekke.

1. En spesiell grunn til at du vil lage et eget teknisk rom? Du tenker da å samle sikringsskap, vv-tank, rør-i-rør skap osv i ett rom?

2. Stikksag kan jeg være enig i at er en fordel med batteri. Ser for meg å prøve å kjøpe nettbasert verktøy der det er hensiktsmessig av samme grunn som Furu nevner lengre ned her. Kjøper "high-end" verktøy for å ha det ei stund, og batteriverktøy taper seg en del over tid.

3. I utgangspunktet tenkte jeg på slikt som gipsing av tak og vegger, samt sparkling og sliping av disse.

4. Enig i det du sier her, men tenker samtidig at når takstmann ikke bemerket noe fukt, så er det ikke så kritisk, skal se mer på det når jeg tar over i november en gang. Kjøkken og stue ligger i 2. etg. Bad ligger i 1. etg.

Sitat: Furu
Sitat: hJürg1
Det er her dykksaga med skinner kommer inn og gjør en glimrende jobb. Må rigge til et bord med bukker riktignok, men kan også ta det rett på gulvet med en plate under.
Dykksag er et supert verktøy, som heller ikke tar mye plass når det ikke er i bruk (som ofte er tilfelle for amatører....).

Jeg har så langt valgt å droppe bordsag.

Ja, tenker litt i samme bane som Furu her. Prioriterer dykksag med skinner foran bordsag både mht. pris, plass og fleksibilitet.

Sitat: BjornS
Om du ikke har fra før, skaff deg ei god arbeidsbukse. F.eks Blåkleder fra Jula. Gjerne en sånn vest også, som rommer spiker og skruer og alt det småverktøyet som hele tiden ligger et annet sted. Og et par gode briller (fått noe på øyet midt i saging av listverket etc?). Min favoritt er et par fra Endura ed klare glass. Og et par gode sko som tåler å tråkke på en spiker som står opp fra plank.

Mye HMS fokus her nå, men det er verdt det.

Jeg er blitt bedre til å bruke et bord (gammelt sammenleggbart hagebord) til å ha verktøy, skruer og diverse på. Sparer ryggen mye.

Edit: Bosch avstandsmåler (laser). Kjøpes på Clas, genial liten sak

Takk for tips, arbeidsbukse og annet utstyr tipper jeg jeg har liggende om jeg leter litt i gamle esker. Vet ikke om jeg er mann nok til å bruke vest, men skal vurdere det. ICON_TONGUE

Sitat: Furu
Jeg er veldig fornøyd med Festool. Har en TS 55 dykksag (med diverse skinner) og PS 300 stikksag.

Feinsaga jeg har er en original Fein.

Skulle gjerne hatt Festool kapp og gjærsag også, men det bl en blå Bosch. Den er jo også veldig bra.

Som amatør så er disse ikke mye brukt i forhold til bruken de er lagd for og jeg tror de kommer til å vare livet ut. Derfor har jeg kjøpt uten batteri, for jeg opplever at batterier har begrenset levetid selv ved moderat og lite bruk. Det er jo svært dyre verktøy....

Syns festool blir litt dyrt, og jeg håper egentlig å få gode/bedre priser hos lokal forhandler enn på nett, de fører ikke festool, så vidt jeg vet. Ellers er jeg enig i det du tenker rundt batteri/nettbasert. Har en blåbosch batteridrill fra 10 år tilbake som ikke holder til mange skruene, tross svært lite bruk. Prøver å begrense slikt ved å gå for nettbasert der det er hensiktsmessig.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438793 17/09/2017 16:55
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oyvinsr

Drenering
Takstrapporten sier at det ikke er målt nevneverdig fukt i kjeller, men anmerker at drenering er fra hoveddel og påbyggs byggeår. Noe saltgjennomslag(?) i den delen av kjelleren som er rå, og dermed flasser noe maling av fra betonggulv og vegger. Selger sier at det aldri har vært noe problem med drenering.
Tenker at dette er noe man kan se på hvis det dukker opp behov for gravearbeid i en eller annen sammenheng senere. Bør man ta tak i slikt så tidlig som mulig? Jeg tenker at når det har fungert i såpass mange år og det ikke er tegn til fukt så er det ikke noe problem.
Den delen av kjeller som er innredet(kjellerstue) har peis og varmekabler i gulv.

Isolering
Har ikke så mye erfaring med isolering og etterisolering, men har en bekjent som fikk sprøytet isolasjon i gulv i forbindelse med renovering av et eldre hus. Tenker at dette kan være en ide når gulv på kjøkken/stue skal skiftes(2. etg.)?

Jeg er også litt nysgjerrig på å låne meg et termografi-kamera til vinteren og forske litt. Er dette ganske greit å forstå seg på, eller bør man bare leie inn noen som kan det?

Jeg drenerte rundt huset i fjor, og er strålende fornøyd. Investeringen kom på 150.000 ferdig utført med diffusjonsåpen isolasjon. Puss av isolasjonen og beslag kommer i tillegg. Den største forskjellen mellom huset mitt og ditt er at kjellerveggene mine er støpt mot multimur-elementer på innvendig side.
Du skriver at det er oppdaget saltutslag, og dette er normalt god dokumentasjon på at det står fuktighet i konstruksjonen. Dette saltutslaget har utviklet seg over tid, og vil trolig ikke bedre seg med tiden (men derimot bli verre).
Hvis du har kjellervegger over terreng vil du også eliminere potensielle fuktproblemer ved å etterisolere på utvendig side. Nullpunktet flyttes til utsiden av veggen, istedenfor at nullpunktet står midt i veggen som i dag. Når nullpunktet er på utsiden av veggen vil evt. kondens renne ned på utsiden av veggen, og ikke på innsiden (kort fortalt). Jeg er ingen bygningsfysiker, så jeg lar meg gjerne arrestere dersom jeg tar feil.

Etterisolering av bindingsverksvegger må gjøres riktig, slik at du ikke påfører deg selv nye fuktproblemer, men å bytte ut evt. flis med mineralull vil uansett være gunstig. Hvis du likevel velger å etterisolere, slik at huset tilfredstiller TEK17 betinger dette balansert blant annet ventilasjon.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438816 17/09/2017 18:24
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast

1. En spesiell grunn til at du vil lage et eget teknisk rom? Du tenker da å samle sikringsskap, vv-tank, rør-i-rør skap osv i ett rom?

2. Stikksag kan jeg være enig i at er en fordel med batteri. Ser for meg å prøve å kjøpe nettbasert verktøy der det er hensiktsmessig av samme grunn som Furu nevner lengre ned her. Kjøper "high-end" verktøy for å ha det ei stund, og batteriverktøy taper seg en del over tid.

3. I utgangspunktet tenkte jeg på slikt som gipsing av tak og vegger, samt sparkling og sliping av disse.

4. Enig i det du sier her, men tenker samtidig at når takstmann ikke bemerket noe fukt, så er det ikke så kritisk, skal se mer på det når jeg tar over i november en gang. Kjøkken og stue ligger i 2. etg. Bad ligger i 1. etg.

1. Vann og strøm kommer inn i kjeller, tenker det er bedre å samle dette i ett lite rom, enn å ta hensyn til hvor dette står senere, når jeg uansett skal gjøre en god del i kjelleren. Powerwall kan jo også bli aktuelt en gang. Tenker også at fremtiden kommer til å by på mye fjernstyring og automatisering, kan være greit å få samlet alt ett sted.

3. Aner ikke hva normalt tidsforbruk er på dette, noen som kan anslå tid pr. m2 med gipsing og sparkling, eventuelt pris pr. m2 ved bruk av faglærte arbeidere?

4. Aner ikke hva slags takst du har, er det en enkel verditakst går det i enkel besiktning. Saltutslag er som nevnt tidligere p.g.a fukt.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438901 18/09/2017 09:58
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Byggebolig.no er et brukbart forum for alt innen bygg/hus/verktøy. Noe mer ustrukturert enn ts, men mye god kunnskap.

Bjørn

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438922 18/09/2017 11:13
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Ja, har søkt litt inne der og funnet mye god info.

Da ser jeg for meg å kjøpe denne drillen, med mindre noen andre har sett bedre tilbud? https://www.xn--verkty-fya.no/makita-borskrutrekker-18v-ddf484rtj

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438948 18/09/2017 11:42
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Isolering

Vi fikk sprøytet inn isolasjon i gulvet mellom 2.etg og kaldloft hos oss. De fylte opp alle centimeterene som hadde sunket sammen siden slutten av 60-tallet.
Resultat: Vi merker absolutt ingen forskjell.
Erfaring: Vi burde nok ha byttet alle vinduene og foret ut vegger og etterisolert først, selv om kostnaden da hadde vært en helt annen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2438997 18/09/2017 15:02
G
Georg Offline
Fersking
Fersking
G
Det beste tipset eg har er å "isolere" dei ulike oppgåvene som inngår i oppussinga, og så gjere seg ferdig med ei oppgåve før ein går vidare på neste. Eg har organisert verktøyet slik at det er enkelt å ta fram og rydde bort igjen. Dersom eg arbeider i rom som er i bruk, forsøker eg å rydde mest mulig opp mellom øktene eller i alle fall etter ei helg med jobbing. Det reduserer følelsen av å bu i eit oppussingsprosjekt.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2439018 18/09/2017 17:25
perbl Offline
More than words
More than words
Dykksag er konge, men jeg vil vel kanskje si at en bordsag likevel er kjekt å ha. Man må ha en viss bredde på emner for å bruke dykksaga, samtidig er det litt avhengig av at man får til å legge skinnne skikkelig stødig.

Har selv Festoolsaga som er nevnt lengre oppe her, men har hatt mange tilfeller der jeg innser at en bordsag hadde vært kjekt å ha. Festool selger jo et bord man kan bruke for å konvertere dykksaga til bordsag, men det koster jo like mye som en proffsag fra en annen produsent.

Per B.
Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2439067 18/09/2017 20:25
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Kjøp vernesko. Det er lett å trå en spiker i foten ved riving.

Makitaen er bra, har også med brushless. Liker du å gå på ski, kjøp en som spinner fort nok til å polere ski.

Gjør riving og rydding selv. Det kan du spare mye på.

Termografikamera får man kjøpt til mobil. De blir stadig bedre og med bedre oppløsning. Det er no-brainer å bruke disse, temperatur står også på det som måles.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2439176 19/09/2017 09:09
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Da ser jeg for meg å kjøpe denne drillen, med mindre noen andre har sett bedre tilbud? https://www.xn--verkty-fya.no/makita-borskrutrekker-18v-ddf484rtj

Bra drill det der. Jeg endte opp med pakkekjøp på toolstop.co.uk, tildels meget bra kjøp derfra. Jeg fikk da sirkelsag, muttertrekker, bormaskin, slagbormaskin, stikksag og et lys + lader og batterier. Endte opp med "feinsag" også . Goa grejer alt det der. Angrer ikke ett sekund.

Bjørn

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2439859 21/09/2017 10:21
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har tenkt meg litt opp i et hjørne her. Innså at det ville være veldig dumt å pusse opp vaskerom(kjeller), Bad(1. etg) og Kjøkken(2. etg) uten å oppgradere rørsystem, da alle disse ligger mot samme vegg. De ligger på hver sin ende av huset, altså; vaskerom mot fremside av hus, bad midt i hus og kjøkken mot bakside av hus. Regner med at dagens rør ligger i en slags diagonal i forhold til denne plasseringen.

Problemet med en slik oppgradering er at jeg i utgangspunktet hadde planer om å utføre denne oppussingen gradvis, og ikke alt på en gang.

Vanninntak og vv-breder står på vaskerom i kjelleretg., samt gjennomføring til hageslange.
Er det noen fornuftig måte å løse en slik oppgradering "modulært" på, eller er det bare å be om trøbbel?

Eksempel:
Pusse opp vaskerom først slik som planlagt. Installere nye rør for alt av innredning og utstyr der, samt et tilstrekkelig dimensjonert fordelingsskap. Veggen hvor fordelingsskap plasseres kan stå åpen inntil videre, eller aller helst lage en vegg som kan demonteres uten for mye problem.
Hadde tenkt å installere litt innredning, gulvflis+varmekabler og installere toalett på vaskerommet.

I neste omgang må da bad og kjøkken tas samtidig, da rør fra kjøkken må trekkes gjennom veggen hvor badet er.

Tenker at en fordel med å gjøre det på denne måten er at vi slipper å ha så mye på gang samtidig, selv om bad og kjøkken sikkert blir krevende nok. Samt at vi har toalett tilgjengelig i kjeller mens bad pusses opp, og at vi kan dra med oss en del erfaring fra vaskerommet inn i de neste prosjektene.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2439864 21/09/2017 10:54
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
I den grad det er relevant:
- I vårt hus har vi rør som går i veggen fra kjeller til 2. etasje:
- Badet i kjeller ble tatt i 2006 (og rørene ble da byttet til rør-i-rør opp til kjøkkenet i 1. etasje).
- Badet i 2. etasje ble tatt i 2012 (og rørene ble da byttet fra 2. etasje ned til 1. etasje).
- I første etasje står kjøkkenet for tur om et år eller to.

Det hadde nok blitt litt rimeligere og enklere om vi hadde tatt alle tre samtidig, men gjennom litt boring bak kjøkkenskapene i veggen osv gikk det også greit.

Re: Erfaringsoverføring for kommende oppussing. [Re: oyvinsr] #2440500 25/09/2017 06:45
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Rør:
Ville fått nokre rørleggarar på befaring for å finne ut om det er klart best å ta alt på ein gong eller om du kan ta det modulært slik du hadde tenkt. Alt i framdriftsplanen din står og fell på det. Hos oss vurderte dei å beholde kopparledning til kjøkkenen og bytte resten til rør-i-rør så det er definitivt mulig å kombinere. Endte opp med å fore ned eit tak å bytte alt til rør-i-rør. Ver forberedt på at mykje kan skje når ein startar å rive og jobbe med gamle rør, kan fort bli nødvendig med endring i planane hvis det viser seg at røra er i dårlig stand.

Kjøkken:
Vi har brukt epoq i år og brukte HTH-GDS for tre år før det. Synest det var meir likt enn forskjellig og mellom dei to ville eg kun lagt vekt på om du finn dei frontane/benkeplatene du likar. HTH kjøkkenet kom som mange "ikea-pakkar" som var lett å stue vekk. Epoq kjøkkenet kom i digre pappkasser på størrelse med to europallar. Når ein held på i alle rom og har eit flyttelass inni huset var ikkje det så enkelt å få stua bort. Greit å vere ganske klar til montering idet kjøkkene blir levert. Kjøkkenmontering er ein ting som er lett å sette bort, så det er noko å vurdere. Samtidig ikkje så er det ikkje såå vanskelig og tidkrevande å montere eit kjøkken når alt forarbeidet er gjort, men det blir gjerne nok av andre ting som ein må gjere sjølv?

Totalbelastning/Livskvalitet:
Det hørest ut som du egentlig ikkje har lyst til å bruke for mykje tid på oppussing. Totalbelastning? Full jobb? Småbarn? Tilgang på barnepass? Vi har renovert to boligar opp frå åttitalsstandard i løpet den tida vi har hatt små barn. Kan trygt seie eg aldri har hata livet mitt meir enn i tider av dei oppussingsperiodene. Ikkje nødvendigvis mens det står på som verst, men når ein har holdt på lenge med å bli ferdig. Tidligare fekk eg mykje energi, mestringfølelse og glede av å finne på ting med barna og prøve å vere ein god friluftspappa. Prøve å vere den perfekte"Eivind Eidslott-klonen" om du vil. Etter eit år med sammanhengande oppussing er det mest som eit fjernt minne. Siste året har eg stort sett vore fornøgd så lenge dei sitt foran TV, nettbrett eller mobil så lenge som mulig uten å mase eller flyge på kvarandre. Til slutt går dei ofte på veggane, og då må ein ut og ta ein liten pause frå hus-styret, men gleda ved det sitt veldig langt inne. Alt anna enn oppussing og å overleve med barna følest som det er satt på vent på ubestemt tid til vi er ferdig. Innimellom ein treningstur aleine for å puste litt. Og når ein endelig blir ferdig, må ein vere forberedt på at det heile når som helst kan starte på nytt igjen med ein ny bolig. Hørest det ut som eit liv du har lyst til å leve?

Så kvar vil eg med det her. Jo som sagt det hørest ut som du eigentlig ikkje har lyst til å bruke for mykje tid på oppussing. Mange som seier det, men har inntrykk av at det er få som klarer å ta konsekvensane av det. Gjerrig håndverkarsønn her, og eg har store vanskeligheiter med å leige inn hjelp til noko som eg lett kan få til sjølv. Men når eg så sett igang sjølv, så ender eg ofte med å bruke lenger tid enn det er verdt for å få det "perfekt". Ikkje så lett å finn ein balanse mellom slurv og "bra nok"-effektivitet i fag ein eigentleg ikkje kan.

Har du grei råd så leig hjelp til det du som er enkelt å sette bort. Ikkje sett gjer det for å få eit perfekt resultat, då blir du gjerne skuffa. Gjer det for å få eit bra nok resultat som du kan leve med det og at du slepp å bruke masse energi og tid på at du sjølv prøver å få det perfekt.

Redigert av Onkelski; 25/09/2017 06:46.

Moderator  support