Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 11 1 2 3 10 11

BMC Roadmachine - erfaringstråden!

BMC Roadmachine - erfaringstråden! #2437780 12/09/2017 20:35
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Etter stor interesse og mange spørsmål, velger jeg å lage en egen tråd for utveksling av erfaringer med BMC Roadmachine - som en avlegger av tråden Beste allsidige landeveissykler? ICON_SMILE

Sykkelen er satt opp med komponenter etter eget valg rett fra forhandler.

Åpner tråden med å fortelle om hvorfor jeg ville ha en sykkelen av denne typen, hvorfor jeg valgte nettopp Roadmachine, hvilke erfaringer jeg har gjort meg så langt - og hva jeg savner.

Håper andre bidrar med sine erfaringer - og alle kommentarer og spørsmål er selvsagt velkommen.

Hvorfor en slik sykkel?

Utgangspunktet var at jeg ønsket én sykkel som kunne erstatte både landeveissykkel Giant TCR og eventyr/grussykkel GT Grade - begge i karbon/Ultegra.

Tiltenkt bruksområde var alt fra daglig pendling og raske turer på landeveien og i Marka, til klubbsykling og ritt.

Jeg ville ha en sykkel med
- god dekklaring for brede landeveisdekk, smale grusdekk, krossdekk og piggdekk;
- skivebremser, for bruk i all slags vær og potensielt hele året;
- nye standarder for akslinger (12mm gjennomgående) og bremsefester (flatmount).

Alternativer

Det var tidlig klart at aktuelle sykler var trekløveret BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane. I ettertid har Cannondale Synapse 2018 kommet til. Jeg vurderte den ikke selv, men tar den med her til nytte for dem som er i tenkeboksen nå ICON_SMILE

I mangel av mulighet til å prøve noen av syklene utenom Roadmachine, ble sammenlikningen en papirøvelse basert på geometri. For dem som ikke leser slikt flytende, kan jeg anbefale Landeveis geometriske vekkelse. Understreker at alle mine betraktninger må tas med en klype salt ettersom jeg faktisk ikke har prøvd noen av de andre syklene!

Alle mål hentet fra størrelse 54/M og oppgitt i mm.

Agressivitet

Det var umiddelbart klart at Roadmachine kunne tilby den mest aggressive sittestillingen av trekløveret, med lavest stack (lav front) og lengst reach (mer utstrakt sittestilling).

Forholdstallet mellom stack og reach (stack to reach ratio) gir en enkel indikasjon på aggressivitet. En rittsykkel har gjerne forholdstall på rundt 1,4 mens en komfortracer gjerne har over 1,5.

Som sammenstillingen viser, er forholdstallet 1,45 for Roadmachine, 1,51 for Canyon Endurace og 1,55 for Focus Paralane. Nye Synapse plasserer seg mellom Roadmachine og Endurace.Til sammenligning har rittsykkelen BMC Teammachine SLR Disc et forholdstall på 1,42 og Canyon Ultimate Disc 1,45 - altså det samme som Roadmachine.

Høyeste tall for setevinkel bekrefter også at Roadmachine har den mest aggressive og fremoverlente posisjonen.

Samtidig har Roadmachine såkalt dual stack for å skifte mellom mer aggressivt og mer avslappet sittestilling, noe som reduserer behovet for spacers/avstandsringer - tallene oppgitt i parantes i sammenstillingen over er for high stack.

Stabilitet versus kjapphet i styring

Korteste kjedestag indikerer at Roadmachine vil utmerke seg med en livlig følelse og gode svingeegenskaper.

Jeg vil tro at kortere kjedestag kompenserer for slakkere styrerørsvinkel enn Endurace, men i lys av Roadmachines lengre akselavstand, utelukker jeg ikke at Endurace muligens er hakket kjappere i styringen, mens Roadmachine er hakket mer stabil.

Samlet fremstår Roadmachine rent geometrisk som en livlig sykkel som ved ønske kan settes opp med aggressiv sittestilling, men akselavstanden gir samtidig betydelig større stabilitet enn en rittsykkel.

Endurace fremstår som mindre aggressiv og gir dermed en mer oppreist sittestilling, men har med sin litt kortere akselavstand altså muligens hakket kjappere styring (?).

Paralane falt fra i min vurdering siden den fremstår som mer avslappet på alle vis, med vekt på stabilitet og komfort, og med en oppreist sittestilling. Høyeste krankdropp (laveste krank) vitner også om at stabilitet er prioritert. Kombinert med gruppens beste dekklaring, burde den være godt egnet på røft underlag. Jeg tror den er en utmerket sykkel, og jeg kunne ha endt opp med den, men jeg kom frem til at den var ikke akkurat det jeg var ute etter.

Nye Synapse var ikke lansert da jeg var dypest inne i grubleriene, men i ettertid ser jeg at den plasserer seg et sted mellom Roadmachine og Endurace hva gjelder aggressivitet i sittestilling, men med lang akselavstand for økt stabilitet.

Andre forhold

Dekklaring var viktig for meg, og her kom Roadmachine dårligst ut. Samtidig ble det klart for meg at ettersom jeg ville ha sykkelen satt opp for rask landeveiskjøring, ville jeg neppe gå bredere enn 30mm. I ettertid så jeg at Roadmachine uten problemer tar 32mm+, noe som åpner for både smale krossdekk og smale piggdekk. Se bilder av dekklaring med 30mm dekk her.

Jeg ville ha gode vibrasjonsdempende egenskaper i ramme og gaffel, men var skeptisk til demping primært med fleksende setepinne, som på Endurace, av frykt for ubalanse i demping foran og bak.

Og selv om jeg rent estetisk misliker permanent festede, heldekkende skjermer, ønsket jeg å ha muligheten.

Og til slutt - jeg falt for Roadmachines elegante design, med hint om aero-egenskaper.

Oppi det hele leste jeg også en mengde tester, som bekreftet at særlig Roadmachine og Endurace var noe utenom det vanlige. Det er artig at sykkelpressen viser til sportsbiler i sin begeistring. Landevei kåret Endurace til vinner av gruppetest under tittelen Skogsporschen mens Gran Fondo kåret Roadmachine til vinner av sin gruppetest med beskrivelsen aesthetically like a Ferrari, surefooted as a Jeep, and with the performance of a muscle car ICON_LAUGH

Jeg merket meg også at Bikeradar ble kåret til årets landeveissykkel med skivebremser av Cycling Weekly.

Til sist var det inspirerende å se BMC-ingeniørenes presentasjon av sykkelen, særlig hva gjelder stivhet versus vibrasjonsdemping.

Anskaffelsen

Jeg hadde altså i grunnen bestemt meg for Roadmachine allerede før jeg oppsøkte Unaas' showroom i Oslo. Da ble det også klart alle fordelene som følger med å kjøpe av lokal forhandler fremfor netthandel:

- Jeg fikk et godt tilbud.

- Jeg valgte en modell etter farge og pris (Roadmachine 02 105) som basis. Sykkelen ble satt opp av Unaas med komponenter etter mitt eget ønske. Originalt hjulsett ble erstattet av lette Unaas-hjul mot mellomlegg og 105-gruppen solgte jeg og erstattet med Ultegra. Styre og sete ble også oppgradert. Jeg har lagt ut en oversikt over komponenter her.

- Unaas står klar til å hjelpe ved alle fremtidige tekniske utfordringer som måtte oppstå.

Erfaringer

Jeg pendler 3-4 mil daglig. I begeistring over ny sykkel har jeg de siste ukene utvidet ruten betraktelig - på landevei og på grus.

På landeveien opplever jeg at Roadmachine i mitt oppsett ikke står langt tilbake for min tidligere Giant TCR med Dura Ace-hjul. Den kan ikke være fullt like kjapp i styringen og like spenstig i klatringene som den rendyrkede rittsykkelen, men jeg opplever den som responsiv, kjapp og inspirerende lett på foten, også i klatringer.

Den store forskjellen merker jeg nedover bratte, svingete bakker. Roadmachine oppleves bunn solid og stabil, noe jeg antar skyldes kombinasjonen av stabilitet i ramme, tryggheten som skivebremser gir og den udefinerbare følelsen av soliditet som (jeg innbiller meg) gjennomgående akslinger gir. Jeg tar meg selv i å søke stadig lengre opp i høyden bare for å kunne nyte nedstigningen. På det viset er Roadmachine den mest motiverende sykkelen jeg har hatt.

Det er blitt mange og raske turer på blanding av landevei og grus.

Den største overraskelsen kom likevel på grus. Etter å ha duret rundt i Marka på det stabile godstoget GT Grade med 35mm dekk, var jeg forberedt på en redusert opplevelse på landeveissykkel med 30mm dekk, om enn satt opp slangeløst. Stor var min glede da den spenstige Roadmachine taklet grus med høy selvtillit. Ikke bare var den solid og trygt plantet både oppover og nedover, den hadde en grad av vibrasjonsdemping jeg ikke hadde ventet. Med godt trykk i dekkene, var det merkbare tilbakemeldinger fra underlaget, men vibrasjonene ble effektivt dempet og fremsto som informasjon om underlaget mer enn forstyrrende og slitsom risting. Godt hjulpet av Syntace karbonstyre, opplever jeg en god balanse i vibrasjonsdemping foran og bak.

I min iver havnet jeg selvfølgelig - i høy fart - i samme uventede dump som i sin tid slo små bulker i de ellers utmerkede Grail-felgene, som siden måtte til hjulretting. Unaas-hjulene trillet ufortrødent videre, ute en skramme, og sykkelen var like stabil.

Det er selvsagt også artig med alle spørsmålene man får fra medsyklister i Marka, fra de tradisjonelle "Hva i all verden er det for en sykkel?" til de velvitende "Å, du har cyclocross!" og de mer opplyste "Å, du har grusracer!". Svaret er uansett - nei, det er en landeveissykkel ICON_SMILE

Er også glad for at den så langt (bank i bordet!) er fullstendig stillegående, uten tegn til knirking fra krank eller ramme, og ingen subbing eller ulyder fra skivene.

Har ennå ikke realisert lenge utsatte planer om klubbsykling og turritt. Har stor tro på at den vil fungere utmerket. Det er bare å komme i gang, men jeg trives akkurat for godt med hverdagssykling...

Hva jeg savner

Hva skulle jeg ønske var annerledes?

Vel, første punkt er større dekklaring. Av det jeg allerede har skrevet, er det klart at Roadmachine ikke er en grusracer - noe BMC er nøye med å understreke. BMC har varslet at sykkelen vil bli brukt av profflaget - og var satt opp for Tour de Suisse, men UCI kom i veien ICON_SMILE Like fullt, skulle jeg ønske meg at det var 2-3mm ekstra dekklaring, i tråd med trenden mot stadig bredere dekk, også på landeveien.

Andre punkt gjelder også grovere sykling. På mange eventyrsykler, som GT Grade, er kjedestaget noe senket for å unngå at kjedet slår mot rammen. Noen mm senket kjedestag ville også være hjelpsomt på en sykkel som ber om å bli kjørt hardt, som Roadmachine. Jeg har satt den opp med semikompakt krank 52/36, noe som hever kjeden, men jeg ser at kjedet avsetter noe smøring på kjedestaget. Det følger med solid beskyttelse, så ingen fare, og nøyaktig det samme skjer nok med de andre syklene i klassen, men altså... ICON_SMILE

Tredje punkt er noe så prosaisk som de skjulte festene for skjermer. Jeg er glad for at de er der - og at de er skjult! - men har ennå ikke skjønt hvordan man skal feste skjermen i det vesle festet under gaffelen. Vet at BMC anbefaler Curana C-Lite, men men de må vitterlig festet med tradisjonelle fester foran eller bak gaffelen. Men kanskje ligger løsningen i esken med de obligatoriske småtingene, som refleks, som jeg ennå ikke har åpnet. Hører gjerne hva andre har fått til ICON_SMILE

Alle mine innvendinger gjelder altså småting, noe som bekrefter at jeg er godt fornøyd med alt det essensielle.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2437874 13/09/2017 08:56
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Takk for en flott og detaljert gjennomgang av ditt valg. Mange som setter pris på dette og sikkert mange som er i samme båt.

Mulig du har argumentert for dette i den andre tråden, men hva er grunnen til at Canyon Ultimate Disc ikke var et alternativ? Etter det jeg forstår så har den samme stack to reach forholdstall (1,45), og i tillegg samme oppgitte dekklaring (30mm) som Roadmachine.

(Forholdstall nevner du her, dekklaring er nevnt i andre tråder på forumet).

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: nordfonn] #2437875 13/09/2017 08:57
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Jeg tipper Sepeda hadde store vanskeligheter med å velge Canyon på bakgrunn av en mye omtalt reklamasjonssak her på forumet.

Les denne.

Redigert av RoyE; 13/09/2017 09:04.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2437882 13/09/2017 09:22
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Takk igjen for en strålende jobb du gjør på forumet. Jeg skal teste en Genesis Datum i dag, og har bestemt meg for å ta en tur innom Unaas i samme ærendet også!

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: RoyE] #2437895 13/09/2017 09:59
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: RoyE
Jeg tipper Sepeda hadde store vanskeligheter med å velge Canyon på bakgrunn av en mye omtalt reklamasjonssak her på forumet.

Les denne.

Har fulgt og kommentert i den tråden og ser absolutt den. Endurace var likevel med i alternativene, så, hva er det spesifikt med Ultimate som gjorde at denne ikke var et alternativ? Tipper uansett svaret her er relativt åpenbart når Sepeda kommer på banen med en kommentar her ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: nordfonn] #2437898 13/09/2017 10:15
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: nordfonn
...hva er grunnen til at Canyon Ultimate Disc ikke var et alternativ? Etter det jeg forstår så har den samme stack to reach forholdstall (1,45), og i tillegg samme oppgitte dekklaring (30mm) som Roadmachine.

Godt spørsmål! Jeg har gjort meg liknende tanker rundt den lekre Teammachine SLR Disc, selv om den har hakket mer aggressiv geometri.

Det korte svaret er at jeg - klok av skade - velger sykler som er designet av dyktige ingeniører spesifikt for det jeg reelt skal bruke sykkelen til. Av den grunn er jeg også primært opptatt av rammesett og legger i første omgang mindre vekt på komponenter.

Både Ultimate og Teammachine er rittsykler som jeg tror vil gi en ultimat opplevelse på landeveien, men de ikke er laget for samme grad av allsidighet og stabilitet på røft underlag, noe som er viktig for meg i Marka.

For Ultimate ser man det bl.a. i brattere styrerørvinkel og noe kortere akselavstand enn Roadmachine. Uten at jeg har studert modellen nøyere, vil jeg også tro at Ultimate og tilsvarende rittsykler er utformet med mindre vekt på vibrasjonsdemping.

Har snakket med folk som har erfaring både med Roadmachine og Teammachine, og som roser Roadmachine som mer behagelig og stabil på røft underlag. Jeg vil tro den samme forskjellen finnes mellom Endurace og Ultimate.

Det er for øvrig interessant at Roadmachine faktisk har kortere kjedestag enn Ultimate. Det avspeiler at Roadmachine er designet spesifikt og utelukkende for skivebremser, og viser hvordan BMC har gjort sitt ytterste for å gjøre sykkelen responsiv i all sin stabilitet. Forlengede kjedestag, med den noe tregere styringen og mindre livlige følelse det medfører, har tidligere vært et av argumentene mot skivebremser. Nå er industrien i ferd med å finne løsninger og den nye Ultegra-gruppen er designet spesifikt for å tillate korte kjedestag. Ser i GCNs første test av nye Ultegra at gruppen sitter nettopp på BMC Teammachine (med samme korte kjedestag som Roadmachine).

Samtidig må man i rettferdighetens navn si at det finnes sykler med skiver og kortere kjedestag, som Giant TCR Advanced Disc med kjedestag på 405 mm. Den sto lenge på soverommet før jeg returnerte den, da jeg innså at jeg ville ha større dekklaring og større allsidighet...

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2437911 13/09/2017 11:05
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Svært interessant lesning om dine erfaringer. Jeg selv er på jakt etter en sykkel nr 2 som jeg vil bruke til pendling, i marka og landeveis trening i drittvær når jeg ikke vil ta ut gromsykkelen.. Til dette formålet har jeg i dag en Diverge, men jeg synes denne er daff og kjedelig på asfalten og har derfor ønsket å bytte denne ut med RM eller Endurace. Når jeg derimot begynner å titte nærmere på geometrien til RM03 og Endurace AL så ser jeg at disse skiller seg ifra karbon rammene til de respektive merker. De ligger også nærmere Diverge i geometri og da blir jeg litt bekymret for at denne snerten som er nevnt rundt RM og Endurace er forbeholdt karbonutgavene og alu er i så måte en "kjipere" opplevelse og derav meningsløst å bytte ut Divergen med..

Bør jeg bekymre meg for dette?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2437914 13/09/2017 11:13
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Må bare istemme i rosen for dette innlegget. Mye arbeid som ligger bak. Herlig å bruke dine erfaringer Sepada. Dine innspill har ført til at det vel nå er dødt løp mellom Synapse 2018 og Roadmachine for min del. Jeg får vel finne ut ønsket utstyrsnivå og se hvor jeg får det beste kjøpet. Har vel planer om å gå all-in med en gang, i stedet for å oppgradere underveis. Jeg er gammal og stiv, og high-stack alternativet er nok det jeg bør gå for. Blir ikke mykere med åra heller ser det ut til.

Har forstått det slik at Unaas gutta, kan sette opp sykkelen i stor grad etter kundens spesifikasjoner og ønsker. Fargen blir BMC-rød, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon eller Zipp 303/404 Tubeless hjulsett, spørsmålet er eTap, eller Ultegra DI2 med 32 kassett ? Begge er vel gode valg. Slipper den koblingsboksen under stemmet med eTap. Hadde jeg vært 10 år yngre og litt mindre fornuftig så hadde det blitt Dura-Ace DI2 :-).

Aktuell Synapse er SYNAPSE HI-MOD DISC RED ETAP as-is.

Redigert av Peters; 13/09/2017 11:14.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Peters] #2437920 13/09/2017 11:25
V
Vassb81 Offline
Fersking
Fersking
V
Sitat: Peters
Må bare istemme i rosen for dette innlegget. Mye arbeid som ligger bak. Herlig å bruke dine erfaringer Sepada. Dine innspill har ført til at det vel nå er dødt løp mellom Synapse 2018 og Roadmachine for min del. Jeg får vel finne ut ønsket utstyrsnivå og se hvor jeg får det beste kjøpet. Har vel planer om å gå all-in med en gang, i stedet for å oppgradere underveis. Jeg er gammal og stiv, og high-stack alternativet er nok det jeg bør gå for. Blir ikke mykere med åra heller ser det ut til.
Har forstått det slik at Unaas gutta, kan sette opp sykkelen i stor grad etter kundens spesifikasjoner og ønsker. Fargen blir BMC-rød, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon eller Zipp 303/404 Tubeless hjulsett, spørsmålet er eTap, eller Ultegra DI2 med 32 kassett ? Begge er vel gode valg. Slipper den koblingsboksen under stemmet med eTap. Hadde jeg vært 10 år yngre og litt mindre fornuftig så hadde det blitt Dura-Ace DI2 :-).

Aktuell Synapse er SYNAPSE HI-MOD DISC RED ETAP as-is.

Du trenger ikke være 10 år yngre eller mindre fornuftig (sier jeg i alle fall til meg selv), for jeg kjøpte ONE utgaven fra Unaas! Kan ikke skrive en like god sak som Sepada, men kan si at jeg er mer enn enig. Helt strålende sykkel. Jeg gikk i alle fall "all in" og er fullstendig klar over at jeg ikke sykler særlig fortere. Jeg bare sykler i bedre stil! For finere sykkel enn det får man ikke!!!

Redigert av Vassb81; 13/09/2017 11:26.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: TenDam] #2437924 13/09/2017 11:34
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: TenDam
Når jeg begynner å titte nærmere på geometrien til RM03 og Endurace AL så ser jeg at disse skiller seg ifra karbon rammene til de respektive merker. (...) Bør jeg bekymre meg for dette?

Godt observert.

Hele Roadmachine-serien omtales gjerne - også av BMC - som å ha samme geometri. Den deler åpenbart det samme overordnede konseptet, men det er forskjeller.

Hva gjelder stack og reach, har den ikke dual stack og ligger nærmere high stack, altså rimelig avslappet sittestilling. Men det er verdt å merke seg at den likevel er mer aggressiv på det punktet enn Endurace, med et forholdstall på 1,48.

I forhold til 01 og 02 har alu-utgaven 03 noe slakkere vinkler (sete/styrerør), lengre kjedestag og lengre akselavstand, noe som indikerer vekt på stabilitet fremfor kjapphet.

BMC selger ikke på vekt eller pris, men det er ikke til å stikke under en stol at 03 veier mer enn karbonversjonene, noe som også vil redusere livligheten.

Kombinert med fester for både skjermer og bagasjebærere og 2mm bredere dekklaring, fremstår 03 som en solid og rask helårssykkel mer enn en rittsykkel.

Jeg har likevel tro på at BMCs ingeniører har gjort den til en meget konkurransedyktig sykkel i sin klasse - jeg har hørt godt om sykkelen både her på forumet og andre steder. 03 er en sykkel jeg godt kunne kjøpt for sitt bruk.

Jeg synes særlig 03 Two 2018 er lekker. Og det er flott at Shimano nå tilbyr hydrauliske bremser i den rimeligere Tiagra-gruppen, som modellen er satt opp med:

BMC Roadmachine 03 Two

Oppdatering:

Kastet et blikk på målene for Endurace i karbon versus alu.

Alu-versjonen har noe mer avslappet geometri. Forholdstall stack/reach er på 1,53, som nærmer seg Paralane. Den har også hakket lengre akselavstand. Men vinkel for sete- og styrerør er lik karbonmodellen, likeså lengde kjedestag. Alt i alt ligger den ikke langt fra karbon-versjonen rent geometrisk og burde oppføre seg på liknende vis. Men uten fester for skjermer eller bagasjebærere har den ikke helt samme potensiale som Roadmachine som rask pendlersykkel.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2437965 13/09/2017 12:56
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Vet ikke hvordan 2018 mod av Synapse er, men jeg hadde en 2014 mod av Synapse HiMod Red 22 og den hadde en underlig respons i svinger. Føltes som du ble trukket ekstra ut av svingen i motsetning til SuperSix som jeg har nå. Den bare svinger dit du vil. Har testet andre comfort racere uten følelsen av å bli trekt ut av svingen på samme måte. Vet ikke om andre har hatt samme følelsen på Synapse.

Hadde ikke skiver på min 2014 mod med through axle og det er ikke sikkert geo er helt den samme på 2014 vs 2018

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438035 13/09/2017 19:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Peters
Fargen blir BMC-rød, DT Swiss ERC 1400 SPLINE db 47 Carbon eller Zipp 303/404 Tubeless hjulsett, spørsmålet er eTap, eller Ultegra DI2 med 32 kassett?

Dette blir helt rått! Du beveger deg godt over mitt utstyrsnivå her, så jeg håper du får svar fra noen med erfaring. Samtidig har jeg lagt merke til den gode omtalen av nye Ultegra Di2 - har allerede linket til GCNs video.

Sitat: Vassb81
...jeg kjøpte ONE utgaven fra Unaas!

Utrolig kult at vi har med oss en som har tatt den helt ut og gått for toppmodellen:

Bikerumor: BMC Roadmachine 01 ONE gets gorgeous matte gray finish

Sitat: hrukin
Vet ikke hvordan 2018 mod av Synapse er, men jeg hadde en 2014 mod av Synapse HiMod Red 22 og den hadde en underlig respons i svinger.

Jeg skal ikke si et vondt ord om Synapse, men styringen på felgmodellen er blitt kommentert bl.a. i denne tråden. Kan det ha noe med det magiske rake/trail å gjøre?

Sitat: Alpers
Synapse har den knekken den har nederst i gaffelen, det virker som det svikter veldig der. På de Synapsemodellene jeg har testet nylig (ikke disc, men vanlig felgbrems) virker det som denne knekken tar av for litt for mye for slag og støt. Sykkelen sporer sjelden i den retningen en vil ha den, og den oppleves uforutsigbar. Det oppleves litt som å ha for lite luft i dekket. Har en for mye trykk på forhjulet bærer det rett frem, for lite det samme. Jeg ble aldri klok på denne sykkelen, og det er sjelden jeg ikke blir det. Fikk akkurat de samme rapportene fra proffene på Cannondale, fin rett frem, men litt snodig i svinger. Synapse disc var god, men den andre har jeg aldri blitt klok på.

Og ja, Synapse 2018 skiller seg defintivt fra tidligere versjoner, både med og uten skiver: New 2018 Cannondale Synapse – Ten Things to Know

Det er et tegn i tiden at nye Synapse, i likhet med Roadmachine, kommer utelukkende med skiver.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438060 13/09/2017 20:17
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Se det ja, da var det ikke bare meg.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438065 13/09/2017 20:22
mogens Offline
Besatt
Besatt
Morsom lesning, og imponerende research. Min normale kjøpsprosess er i helt andre enden av skalaen hva gjelder beslutningsgrunnlag, foregår typisk slik:

- Oi, annonse fra LBS, fin sykkel jeg har lyst på er på tilbud -> Sykkel er kjøpt senest innen 24 timer ICON_LAUGH

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438073 13/09/2017 21:15
MariusN Offline
Entusiast
Entusiast
Gratulerer med ny flott sykkel. Vil i tillegg benytte sjansen for å rose deg for dine mange svært gode, og velformulerte svar og poster her på forumet.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438141 14/09/2017 09:07
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk igjen for utfyllende og godt svar!

Basert på at jeg vil ha mest mulig agressiv geometri og "racing profil" på sykkelen så heller jeg til å gå for karbonramme. Tror ikke å gå ifra Diverge ALU ramme til RM eller Endurace ALU ramme gir meg det jeg er på jakt etter. Videre så synes RM å være hakket mer agressiv en Endurace igjen og seiler slik sett opp som en favoritt (selv om Canyon utvilsomt gir mer for pengene om man ser på utstyrsgruppene og pris).

RM02 2017 utstyrt med 105 (den som du hadde som utgangspunkt) kan fås for noe nedsatt pris ifra engelsk nettbutikk nå. Skal uansett ta en tur innom Unaas gutta for en prat og se hva de har tilgjengelig. Vil helst kjøpe via LBS..

Har du noe formening om hvor stort piggdekk en kan få plass til på rammen som du selv har?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438166 14/09/2017 11:14
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Unaas matcher høyst sannsynlig prisen (etter moms og frakt i alle fall).

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: TenDam] #2438182 14/09/2017 12:17
kao Offline
Ivrig
Ivrig

RM02 2017 utstyrt med 105 (den som du hadde som utgangspunkt) kan fås for noe nedsatt pris ifra engelsk nettbutikk nå.

Evans? Sist jeg sjekket matchet de ikke Unaas.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: TenDam] #2438208 14/09/2017 13:42
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Videre så synes RM å være hakket mer agressiv enn Endurace igjen og seiler slik sett opp som en favoritt...

Bare for å presisere:

- Roadmachine har lavere stack, lengre reach, kortere kjedestag og brattere setevinkel.
- Endurace har brattere styrerørvinkel og kortere akselavstand.

Jeg har ikke sett på rake/trail ettersom det er blant flere mål som Canyon ikke oppgir.

Hvordan disse forskjellene vil oppleves i praksis og hva som samlet gir den mest aggressive sykkelen, skal jeg passe meg for å spekulere i.

Selv liker jeg som nevnt at Roadmachine unngår den høye fronten som er vanlig på komfortracere samtidig som man beholder en høy grad av stabilitet på en ellers livlig sykkel.

Har du noe formening om hvor stort piggdekk en kan få plass til på rammen som du selv har?

Jeg har nettopp valgt å kjøpe en pent brukt sykkel på Finn for vinterbruk og har følgelig ikke sjekket hva Roadmachine tar av piggdekk. Selv ville jeg ikke tatt en ny Roadmachine ut i saltsøl, men har tro på at det i prinsippet vil fungere fint. Kanskje om noen år ICON_SMILE Har forresten oppsummert noen erfaringer med vintersykling her.

Jeg er rimelig trygg på at 30mm 45nrth Xerxes eller Schwalbe Winter bør gå, men jeg ville ikke gått bredere.

Ville forresten valgt Xerxes p.g.a. langt lavere vekt (440 gram mot 805 gram), høyere TPI/bedre gummiblanding og at piggene er på sidene, ikke i sporet. Det sistnevnte gir flere fordeler:
- Ved høyt trykk, tar piggene kun i svinger. Ved behov for pigg hele veien, kan man senke lufttrykket.
- Pigger på siden reduserer faren for at disse skraper opp ramme og gaffel ved liten dekklaring.

Her er dekklaring med Schwalbe S-One/G-One Speed 30mm:

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: kao] #2438279 14/09/2017 19:51
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Evans ja, de selger den nå for 20´ (ex mva). Så blir vel nærmere 26´ med frakt og mva vil jeg tro. Har ikke forespurt pris hos Unaas enda, men skal innom den i nær fremtid ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438280 14/09/2017 20:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
For priser hos Unaas er det ofte bedre å se på Finn enn på hjemmesiden. Og gjerne be om pristilbud.

De har forresten nylig overtatt en del utstillings-/testmodeller fra Sveits. Vet ikke om det er Roadmachine blant disse.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438440 15/09/2017 11:36
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: Sepeda

Og ja, Synapse 2018 skiller seg defintivt fra tidligere versjoner, både med og uten skiver: New 2018 Cannondale Synapse – Ten Things to Know

Muligens dette passer bedre i den andre tråden, men siden du har lagt inn linken over her. Det stemmet og styret ser flott ut, men det ser ikke ut til at noen av modellene som presenteres på Cannondale.com har det montert? for meg ser det ut som at alle har normalt stem og styre (hvis man ser på styreklemmen). Eller er det ikke 2018 modellene som presenteres på nettsiden deres?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: nordfonn] #2438459 15/09/2017 11:57
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Det har du rett i! Er 2018-modeller av Synapse på hjemmesiden, men altså uten Save System Bar, så vidt jeg kan se...

Den andre tråden er rette sted å se nærmere på Synapse, ja. Flere linker der også. Se f.eks. her.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438471 15/09/2017 12:19
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Slik jeg har forstått det så har Cannondale fått problemer med den nye løsningen. Skal vist dreie seg om for dårlig festemekanisme mellom stem og styre. Styret kan justeres noen grader i forhold til stemmet, og denne løsning har vist seg å være for dårlig, ifølge uttalelser fra amerikanske LBSer på et forum, jeg leste en kveld. SAVE System bar er vistnok utsatt til 2019 modeller, og man har gått tilbake til "vanlig" løsning for 2018.

Synes at den nye løsning så interessant ut, så det er synd at vi må vente ett år, hvis dette er korrekt.

Redigert av Peters; 15/09/2017 12:22.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438475 15/09/2017 12:33
gare Offline
More than words
More than words
Skal ingen påpeke at det er stygt mindre pent når setestagene ikke møter overrøret??

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: gare] #2438480 15/09/2017 12:47
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Det er et klassisk skjønnhetsideal, og jeg er helt enig at man bør velge en sykkel man selv synes er pen ICON_SMILE

Samtidig er det gode grunner til at flere velger å gå bort fra det. Jeg har ikke fordypet meg i det, men mener å ha lest betraktninger om fordelene med kompakt baktriangelet og mulighet for økt vibrasjonsdemping/fleksibilitet i seterøret og i forlengelsen av den, setepinnen ICON_SMILE

Det har som kjent også sine aerodynamiske fordeler - man ser ikke så mange aerosykler der setestag møter overrøret. Roadmachine har arvet egenskaper fra både Teammachine, Granfondo - og temposykkelen Timemachine.

Det er selvsagt mer komplisert - ser at BMC kaller det Tuned Compliance Concept - hvert merke har jo sine egne, velklingende navn på slikt ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438482 15/09/2017 12:56
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Det er et klassisk skjønnhetsideal, og jeg er helt enig at man bør velge en sykkel man selv synes er pen ICON_SMILE

Samtidig er det gode grunner til at flere velger å gå bort fra det. Jeg har ikke fordypet meg i det, men mener å ha lest betraktninger om fordelene med kompakt baktriangelet og mulighet for økt vibrasjonsdemping/fleksibilitet i seterøret og i forlengelsen av den, setepinnen ICON_SMILE

Det er selvsagt mer komplisert - ser at BMC kaller det Tuned Compliance Concept - hvert merke har jo sine egne, velklingende navn på slikt ICON_SMILE

Jeg vet, og jeg er jo bare en gretten gammel gubbe ICON_WINK Jeg liker jo ikke skrånende overrør heller, men skjønner hvorfor man lager sykler på den måten.

Når alt kommer til alt er det funksjonalitet som vinner, men jeg trenger jo ikke like det ICON_SMILE

Dessuten er det eneste innvendingen jeg har mot sykkelen din, og det er jo ikke noe man ser når man sykler, på samme måte som at jeg ikke liker det idiotiske eikemønsteret Campa holder seg med!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438534 15/09/2017 16:15
F
Fjelle Offline
Fersking
Fersking
F
Finfin tråd, det er givende å lese andre sine erfaringer av denne sykkelen!

Selv har jeg samme ramme som Sepeda her, men med standard 105 oppsett og noe dypere hjul.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med sykkelen, både hva gjelder design og ytelse. Den føles stabil og komfortabel, og med 28mm conti GP4000 (som måler 31,5mm på felgene) sluker den ujevnheter svært godt.

Sammenlignet med min forrige sykkel (2016 Canyon Ultimate CF SLX) som også nevnes i tråden her føles den ikke like kvikk og livlig, men til tross for dette vil jeg si at BMC'en passer meg bedre. Farten har gått noe ned, men turene har blitt lenger og hyppigere, som har utlignet.
(Misforstå meg rett, den er på ingen måte noen sinke)

Skivebremser og bredere dekk er fantastisk, og blir å finne på alle mine sykler fremover.

Om noe negativt må nevnes er det vel vekten. BMC'en er 2kg++ tyngre enn den forrige sykkelen. Men til tross for en såpass stor økning vil jeg ikke si det er begrensende.

Hva gjelder piggdekk er det sånn jeg ser det begrenset av høyden på forhjulet, det er relativt lite (2-3mm) klaring når jeg kjører 28mm Conti GP4000 på felger med 19mm bredde. Jeg ville ikke gått for bredere enn 28mm med pigg.

Tips til gode skjermer?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Fjelle] #2438540 15/09/2017 16:43
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Kjekt at vi er flere på forumet med Roadmachine yes

Din Ultimate hadde - som rittsykkel - både brattere vinkler og kortere akselavstand, så det er naturlig at den oppførte seg kjappere. Men som du indikerer, mistenker jeg at opplevelsen preges like mye av vektforskjellen. I ditt sted ville jeg vurdert sakte, men sikkert å redusere vekten. Hjulsettet er et godt sted å begynne, men både sete og styre kan oppgraderes før man tenker på gruppen. Karbonstyre med god vibrasjonsdemping er en god investeringer som gir en bedre opplevelse. Man kan gjøre gode kjøp her på forumet.

Det finnes dessverre ikke 28mm piggdekk ICON_SMILE men det er verdt å huske at andre dekk ikke er så brede som dine. GP 4000 SII 28mm er kjent for reelt å være mye bredere enn oppgitt. På min forrige landeveissykkel med DA-felger var det god plass til Conti 4-Season 28mm og akkurat plass til Schwalbe One 28mm, mens 4000 SII 28mm var altfor bredt.

45nrth Xerxes 30mm piggdekk er omtrent like bredt som dine 4000 SII 28mm ICON_SMILE

Hva gjelder skjermer, anbefaler BMC Curana C-Lite, men jeg lurer også på hvordan skjermene i praksis festes og om noen har erfaring og anbefalinger.

Eneste eksempel jeg har sett er Roadmachine 03 i alu med Curana. Vet ikke om festene er like.

Bikeradar: BMC Roadmachine: the future of endurance road bikes?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2438611 16/09/2017 09:05
TenDam Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I går var jeg innom Unaas gutta og som flere har påpekt tidligere gir de en utmerket service. Lang og god prat både om geometri, karbon vs. alu osb. Også konkurransedyktige på pris og villige til å gi bra tilbud. Det røde smykket til Sepeda var dessverre ikke lenger tilgjengelig i min størrelse, men fikk godt tilbud på tilsvarende 2018 modell (også med oppgradering av hjulsett). Utfordringen med denne er at hvit farge tiltaler meg svært lite. Jeg greier heller ikke helt å bestemme meg for karbon vs. alu, det går mest på hvorvidt jeg er villig til å svi endel kroner ekstra for karbon, på en sykkel som vil være sykkel nr. 2. Altså har jeg fortsatt flere timer fremfor meg med grubling, googling og lesing av tester. Skal ikke være lett ICON_SMILE

Side 1 av 11 1 2 3 10 11

Moderator  support, Valentino