Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hvordan skille sykling og elsykling?

Hvordan skille sykling og elsykling? #2435281 04/09/2017 08:54
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Inspirert av denne artikelen har jeg tenkt litt på hvor viktig det er at vi ovenfor omverden klarer å opprettholde et tydelig skille mellom sykling og elsykkel. For eksempel vil jeg oppfordre alle til å ALDRI bruke ord som "tråsykkel". Sykling er sykling og motor er motor. Så enkelt er det. Sykling er å trå og har man motor så er det det som må spesifiseres.

Hvorfor ha et slikt skille? Jeg er veldig sikker på at motor kommer til å bli brukt mot oss av alle som vil begrense sykling. Og det med svært god grunn spør du meg. Elsykkel er jo den eneste motorbaserte aktiviteten vi har, som forventer å bli sidestilt med andre former for kroppsbasert friluftsliv. ATVer, crossere og snøskutere ber vel sjelden å be om å bli sidestilt med fotgjengere.

Slik som den artikkelen peker på så håper jeg at sykkelmedia også kan dele seg. Dele seg mellom sykling og elsykling. Nå er det jo snart like mye elsykkel stoff som sykkelnyheter på mange av de populære internasjonale nettstedene.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2435305 04/09/2017 09:46
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Min spådom: I fremtiden er det et lite antall entusiaster som kommer til å drive med manuell sykkel. Det store flertallet kommer til å foretrekke elmotor.

Og hvorfor ikke. Bruker du elsykkel i steden for bil for å dra på tur eller på butikken er det bra for miljøet. Mye mer miljøvennlig enn å ta med 3 tonn Tesla på tur.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2435310 04/09/2017 10:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: gutt45kg
Min spådom: I fremtiden er det et lite antall entusiaster som kommer til å drive med manuell sykkel. Det store flertallet kommer til å foretrekke elmotor.

Og hvorfor ikke. Bruker du elsykkel i steden for bil for å dra på tur eller på butikken er det bra for miljøet. Mye mer miljøvennlig enn å ta med 3 tonn Tesla på tur.

Snevert.
Er enig med trådstarter. Den største utfordringen jeg ser, er adferdsforskjellen. Man har visse ideer om oppførselen til en syklist, være seg i trafikk eller i skogen. Fart, fremkommelighet osv. Med motorhjelp endres dette dramatisk, samt at det åpner for syklister som ikke har samme erfaring.

Klassisk eksempel: fra kontoret sykler jeg g/s et par hundre meter før vi skal krysse sterkt traffikert vei (avkjøringsrame fra E6) ved to rundkjøringer. Den første rundkjøringen ligger på en bakketopp. Med tråsykkel kommer du ikke spesielt fort opp den bratte kneika på G/S.

For et par dager siden triller jeg med kollega bortover her, og vi blir plinget på og forbikjørt av en dame på elsykkel. Når vi kommer på bakketoppen blir vi vitne til en skikkelig nestenulykke.

Dama på elsykkelen dundrer opp bakken i en fart som er totalt uventet for alle, inkl. henne selv. Det medfører panikkbrems fra henne og bilen som kommer, Med 1 cm klaring, går sykkelen i bakken, ulykken unngås, og hun har sitt svare strev med å løfte beistet opp på hjula igjen.

Hundre meter senere er det fin, åpen g/s igjen, litt nedover, og da triller vi enkelt forbi sykkelen som nettopp fløy forbi oss...

Mao så har det allerede blitt forvirrig om hvilken fart sykler kan ha, og hvor.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2435314 04/09/2017 10:11
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: knutspeed

(...)
Mao så har det allerede blitt forvirrig om hvilken fart sykler kan ha, og hvor.

Har opplevd akkurat det samme, på T-krysset etter undergangen ved Bygdøyløkket (retning østover). Her er det en liten oppoverbakke før du møter gangveien fra Bygdøy, og der du må ta til venstre for å komme videre inn til byen.

Den lille oppoverbakken (men også at de fleste vet at her kan det komme kryssende trafikk) gjør at de fleste syklister her bremser noe opp, og ulykker unngås med de få som sykler Bygdøy-sentrum.
Men i forrige uke kom ei dame på elsykkel opp undergangen, og holdt så høy fart inn i krysset at hun kræsjet med en syklist som kom fra Bygdøy. Sistnevnte holdt heldigvis rolig fart, så begge syklister sa det gikk bra da jeg stoppet og sjekket.

Men den naturlige fartsbegrensningen (og trafikkvettet) kom ikke som et resultat av at dama hadde elsykkel, og trolig ikke var like vant til å sykle og forholde seg til andre syklister.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2435317 04/09/2017 10:14
Loki Offline
Besatt
Besatt
Den største utfordringen jeg ser, er adferdsforskjellen.
Ja ha, og hvilken konsekvens skal dette få? Forbud fordi oppførsel er anderledes? Virker som et svakt argument.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Loki] #2435334 04/09/2017 11:06
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Loki
Den største utfordringen jeg ser, er adferdsforskjellen.
Ja ha, og hvilken konsekvens skal dette få? Forbud fordi oppførsel er anderledes? Virker som et svakt argument.

Jeg har ingen fasit - men tror kanskje Elsykkel-bruken har fått ta av uten at det er så veldig gjennomtenkt. Det tar neppe lang tid før de som hater "midtlivskrisemenn i kondomdress" oppdager elsyklende folk i sivil uniform. Tenker selv litt med gru på mine unger på sykkel vs slike som hun jeg møtte på vei hjem fra jobb. Det var bare ett eksempel. Når jeg tenker meg om, er det meste av uforsvarlig transportsykling jeg har sett det siste året utført av folk på elsykkel, rett og slett fordi de er nybegynnere når det gjelder sykling.

Det at alle kommer til å sykle el (dvs cashe ut 25-40k for en brukssykkel) ser ikke jeg som helt sannsynlig, selv et godt stykke inn i fremtiden.

Jeg bor og sykler ikke i Oslo, forresten :-)

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2435358 04/09/2017 12:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som flere påpeker: adferdsforskjell er nøkkelen her.

Dersom opplevd adferd på sti ikke er anderledes med elsykkel enn vanlig sykkel så vil det ikke bli noen konflikt. Dette forutsetter at elsyklister forstår dette, noe som selvfølgelig er usikkert. Men så langt har i alle fall ikke jeg eller noen jeg kjenner i Drammensmarka opplevd en slik forskjell (kanskje alle her er like ille eller like flinke?). De fleste nye elsyklistene (i sin beste alder) holder seg på grusveiene, og der er det ikke så mye trafikk at større fart oppover er noen særlig utfordring.

Det ironiske er at denne konflikten nok vil bli større i trafikken enn på stiene på grunn av mange flere uerfarne syklister i et mer komplekst trafikkbilde. I skogen sklir du som regel på grusen eller på en rot før du klarer å treffe noen andre... i trafikken kan læringskurven bli farlig bratt, som diskutert tidligere i tråden.

Syklistenes Landsforening bør på banen her med et initiativ for opplæring av bransje og nye elsyklister. (SLF dekker vel syklistenes interesser ved sykling i trafikken).

Angående å begrense sykling: Det er sunt å diskutere problemstillingen, men så langt har jeg ikke hørt om et eneste tilfelle der elsykler har blitt brukt som argument for å begrense vanlig sykling. Kanskje det kommer, men la oss holde oss for gode til å male fanden på veggen og hevde at dette er et problem i dag. Dette er ikke USA, og vi kan derfor ikke overføre deres problemstillinger og bekymringer hit direkte. Det er mer konstruktivt å se til Tyskland/Sveits/Østerrike/Italia/Spania/Frankrike/Nederland osv der løsninger for samspillet mellom elsykler og vanlige sykler har kommet mye lenger enn i USA og Norge.

I mellomtiden: Brems - smil - si hei! (elmotor eller ikke).

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2435364 04/09/2017 12:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Syklister; på landeveissykkel, stisykkel, sykkelkross eller el-sykkel er like lite homogene som bilister.

Utrolig unødvendig å skape en front. Lurer og på om alle som sykler på vanlig sykkel uten el assistanse har kontroll når de slipper å trå selv og tyngdekraften tar over?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: sveinaa] #2435375 04/09/2017 12:59
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: sveinaa
Syklister; på landeveissykkel, stisykkel, sykkelkross eller el-sykkel er like lite homogene som bilister.
+1
Enkelte grupper som er mer representert i ulykkesstatistikken for biler, vil også dukke opp i ulykkesstatistikken for (el-) sykler.
https://www.aftenposten.no/norge/i/dVayX...lig-kombinasjon

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Kanondal] #2435429 04/09/2017 17:06
Loki Offline
Besatt
Besatt
Må tåle at noen driver med litt uvettig elsykling i starten, det går seg nok til etter hvert.

Debatten minner meg forresten om ordtaket: elsyklistens største motstander er syklisten.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2435450 04/09/2017 18:40
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Så lenge det ikke er noe bortsett fra fysiske lover, frykt og skam som regulerer adferden så vil vi få alle ytterligheter på elsykkel, på samme måte som for vanlige sykler, men flere med stort og kanskje større fartspotensiale.. Dette i motsetning til biler, hvor det også er opplæring, sertifisering og muligheter for kontroller.

Karbonbasert livsform.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Loki] #2437495 11/09/2017 23:11
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Loki
Må tåle at noen driver med litt uvettig elsykling i starten, det går seg nok til etter hvert.

Debatten minner meg forresten om ordtaket: elsyklistens største motstander er syklisten.

+1
Som fersk pedal-assist eier...
Ikke på 10 år har jeg hatt så sykkeldilla og det kribler igjen. Den følelsen har jeg savnet.
Sykler hver dag plutselig :-)
Go further, stay longer, more often or all of the above!

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: sveinaa] #2437526 12/09/2017 06:58
Flex Offline
Veteran
Veteran

Utrolig unødvendig å skape en front. [...]

Enig. Er mer enn nok "oss mot dem" i samfunnet allerede.

Jeg klarer ikke å fatte hvorfor vi på død og liv skal distansere oss fra el-syklister. Dersom man ser på generell oppførsel i trafikken, så skulle man tro at behovet for distansering heller gikk andre veien... Har fortsatt til gode å se en el-syklist oppføre seg dårlig.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2437530 12/09/2017 07:11
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg oppfatter at dette hovedsakelig dreier seg om terrengsykling, ikke transportsykling.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Flex] #2437543 12/09/2017 07:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Flex

Utrolig unødvendig å skape en front. [...]

Enig. Er mer enn nok "oss mot dem" i samfunnet allerede.

Jeg klarer ikke å fatte hvorfor vi på død og liv skal distansere oss fra el-syklister. Dersom man ser på generell oppførsel i trafikken, så skulle man tro at behovet for distansering heller gikk andre veien... Har fortsatt til gode å se en el-syklist oppføre seg dårlig.

Det prates vel ikke om distansering, men heller endring i adferd når motor gir mer fart, både i skog og ellers i trafikk - og hvordan det kan gli inn på en OK måte?

Husk at dette gjelder hele landet, og ikke bare storbyene hvor sykling er mer utbredt generelt. På "landet" er det annerledes. El åpner for nye syklister i alle former, dvs fler, som i tillegg har annen adferd enn de få som turgåere og bilister er vant til.

Eksempelvis jobber jeg i et kontorbygg sammen med drøyt 1000 andre. Av disse er det maks 10-20 som sykler på en god dag (mange pendler langt, fra andre byer etc).
Av disse igjen er det kanskje 5 på El. Som sykkelpendler uten hjelpemotor har jeg sett overraskende mange situasjoner som går på at el-syklene har mye større fart enn det andre venter, og at rytterne ikke helt forstår det selv, da de er uerfarne som syklister. Samtlige skumle situasjoner har skjedd på G/S + ved kryssing av andre veier.

Jeg tenker de ikke ville har syklert på jobb/sti uten el - og det er her jeg tror det må en eller annen opplæring eller infokampanje til - for alle de som ikke ville/har syklet i trafikk eller terreng uten el.

Om jeg aldri hadde satt mine bein i en moped, ville det da vært naturlig å slippe meg ut i trafikken uten noen form for opplæring eller informasjon når jeg var 50?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2437621 12/09/2017 11:52
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
De 3 sykkel-ulykkene jeg har sett hittil mellom Rådhuset og Ekeberg har hittil vært racer-sykler. For stort fart ift dårlig vei. 29er eller lignende er sikkert det tryggeste med alle hull og sprekker langs veien.

Tror noen overdriver vanskelighetsgraden på elsykkel. Det er tross alt snakk om 250w, ikke rare greien ift en vanlig sprek syklist. Null problem å sykle fortere enn en elsykkel på flata om det ikke blåser masse mot.

Redigert av gutt45kg; 12/09/2017 11:53.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2437626 12/09/2017 11:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Tror noen overdriver vanskelighetsgraden på elsykkel. Det er tross alt snakk om 250w, ikke rare greien ift en vanlig sprek syklist. Null problem å sykle fortere enn en elsykkel på flata om det ikke blåser masse mot.

Utfordringen er at det er Johanne(53år) som er sykepleier, evnt Bernt(44år og overvektig finansmann) og som aldri har hatt mer enn 3 gir før, og aldri passert 11km/t før som nå suser avgårde i 25km/t.
Hun er ikke vant til farten, bremsene, hvordan trafikken går rundt seg, i hvilke hastigheter ting foregår. I tillegg tror de at de sykler fortere enn alle andre...det er helt utenkelig at noen uten motor kan sykle så fort som disse gjør.

Eksempelvis har jeg en ganske bratt nedoverkneik ved der jeg bor, jeg kan ta inn 150meter avstand ila en 50meter lang bakke... kun fordi jeg er rutinert på sykkel.

Forøvrig ser jeg mange som aldri bruker girene, spesielt i motbakker fortsetter de å bruke tyngste gir og farten fyker ned, jeg har elsykkel og bruker girene flittig og fiser forbi en del folk i motbakker selv om begge syklene "skal" gå i 25km/t.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: knutspeed] #2437648 12/09/2017 12:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Om jeg aldri hadde satt mine bein i en moped, ville det da vært naturlig å slippe meg ut i trafikken uten noen form for opplæring eller informasjon når jeg var 50?
Det er jo tilfellet i dag for kjøretøyklasse AM145 (moped under 150kg) om du er født før 1.jan 1985. Det eneste du trenger for å oppnå førerrettigheten er at du tropper opp på en trafikkstasjon, har god vandel og normal helse.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: RazeFaze] #2437681 12/09/2017 13:27
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: RazeFaze

Utfordringen er at det er Johanne(53år) som er sykepleier, evnt Bernt(44år og overvektig finansmann) og som aldri har hatt mer enn 3 gir før, og aldri passert 11km/t før som nå suser avgårde i 25km/t.
Hun er ikke vant til farten, bremsene, hvordan trafikken går rundt seg, i hvilke hastigheter ting foregår.
- Det fins urutinerte folk på vanlige sykler også. Og det hender faktisk at disse sykler nedoverbakke, hvor de kan få langt større fart enn 25 km/t
- De fleste voksne som gjør en ting de aldri har gjort før, vil normalt ta det rolig i starten
- De aller fleste el-syklister har bil, og er dermed vant til langt større hastigheter enn 25 km/t
- Det er godt mulig at du tar ting veldig rolig i trafikken, men jeg vil ikke betegne å sykle i 25 km/t som å "suse avgårde"

I tillegg tror de at de sykler fortere enn alle andre...det er helt utenkelig at noen uten motor kan sykle så fort som disse gjør.
Her er du tydeligvis tankeleser. I tillegg generaliserer du noe helt sinnssykt.

Eksempelvis har jeg en ganske bratt nedoverkneik ved der jeg bor, jeg kan ta inn 150meter avstand ila en 50meter lang bakke... kun fordi jeg er rutinert på sykkel.
Du er flink. Klapp på skuldra
Forøvrig ser jeg mange som aldri bruker girene, spesielt i motbakker fortsetter de å bruke tyngste gir og farten fyker ned, jeg har elsykkel og bruker girene flittig og fiser forbi en del folk i motbakker selv om begge syklene "skal" gå i 25km/t.
Mangel på bruk av gir er et argument for ... hva?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2437709 12/09/2017 15:42
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
"Forøvrig ser jeg mange som aldri bruker girene"

Ser ikke helt problemet for meg akkurat på dette punktet, men noe skal man sikkert irriteres over.

Og her om dagen så jeg en buss kjøre på rødt lys i Bjørvika. Tenk på det! Alarm på vegne av vannvittig mange.

Redigert av gutt45kg; 12/09/2017 15:42.
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: gutt45kg] #2437789 12/09/2017 21:09
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L

Ser ikke helt problemet for meg akkurat på dette punktet, men noe skal man sikkert irriteres over.

Og her om dagen så jeg en buss kjøre på rødt lys i Bjørvika. Tenk på det! Alarm på vegne av vannvittig mange.

Fordi hvis du girer til lettere gir i bakkene så får du mer hjelp. Blir du i tyngre gir blir det tyngre å sykle som på en vanlig sykkel.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Lid] #2437797 12/09/2017 21:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Lid

Fordi hvis du girer til lettere gir i bakkene så får du mer hjelp. Blir du i tyngre gir blir det tyngre å sykle som på en vanlig sykkel.
Det stemmer ikke for en elsykkel med navmotor og momentsensor, innenfor visse grenser selvsagt.

Redigert av DesmoSkier; 12/09/2017 21:51.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Kanondal] #2437805 13/09/2017 04:33
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Kanondal
+1
Enkelte grupper som er mer representert i ulykkesstatistikken for biler, vil også dukke opp i ulykkesstatistikken for (el-) sykler.
https://www.aftenposten.no/norge/i/dVayX...lig-kombinasjon

Urk.. Jeg husker med gru en av de 5 elsykkel-ulykkene. Jeg syklet forbi der da de holdt på å spyle vekk restene.

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/syklist-i-60-arene-i-dodsulykke-pa-rolvsoy/s/2-2.952-1.8567052

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Lid] #2437806 13/09/2017 04:42
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: Lid

Nei, det blir kun mindre virkningsgrad. Men hva er problemet for meg at de ikke sykler effektivt?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438031 13/09/2017 18:49
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hvem sier at det er et problem at de ikke bruker girene? Det er bare du skriver problem.

Razefaze lister bare opp situasjoner fra trafikken som eksemplifiserer at det er mange urutinerte syklister blant elsyklistene. Det bør ikke være en kontroversiell påstand.

Jeg opplever at det er like mange urutinerte på ordinære sykler på min pendlerute, men de sykler mye saktere enn de med elsykkel (med mindre selvskadingspotensiale).

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438113 14/09/2017 08:09
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
"urutinerte" - hva betyr det?

Uansett, jeg kan lett sykle i 45 km nedover både med elsykkelen og hybrid-sykkelen. Skadepotensialet er vel det samme ca?

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438114 14/09/2017 08:14
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At man har rutiner - dvs at man basert på erfaring vet hva man kan forvente og gjør de riktige valgene automatisk.

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438118 14/09/2017 08:27
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har min egen teori om dette
- Voksne "syklister" har gjerne syklet en del som unge, og opparbeidet ferdigheter. Mange av oss har i voksen alder gjenopptatt dette, og oppfriskning/nyervervelse av ferdigheter og trafikkforståelse har gått hånd i hånd med økning i kapasitet/trøkk
- Mange "nyfrelste el-syklister" har hoppet over (deler av) dette, og kommer ut på veien med kapasitet/trøkk som langt overskrider ferdigheter og trafikkforståelse

Med fare for å provosere kvinnelige ts-lesere; jeg opplevde litt av det samme som ansvarlig for Hennesrittet. Mange av jentene var helt ferske/urutinerte på sykkelen, men årevis i spinningsalen hadde gitt de tilstrekkelig kapasitet til at ferdighetene ikke matchet, hverken i bygater, på grusen eller i skauen. Som rittleder fikk jeg da mye kjeft for farlig løype av jenter som selv sa at de "har syklet mye, men aldri syklet ute"

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: erikskon] #2438121 14/09/2017 08:31
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har tilgode å møte disse "urutinerte" el-syklistene i Oslo hittil ihvertfall. Og absolutt mindre aggresive enn "birkebeinere".

Re: Hvordan skille sykling og elsykling? [Re: Flex] #2438160 14/09/2017 10:38
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flex

Hun er ikke vant til farten, bremsene, hvordan trafikken går rundt seg, i hvilke hastigheter ting foregår.
- Det fins urutinerte folk på vanlige sykler også. Og det hender faktisk at disse sykler nedoverbakke, hvor de kan få langt større fart enn 25 km/t
- De fleste voksne som gjør en ting de aldri har gjort før, vil normalt ta det rolig i starten
- De aller fleste el-syklister har bil, og er dermed vant til langt større hastigheter enn 25 km/t
- Det er godt mulig at du tar ting veldig rolig i trafikken, men jeg vil ikke betegne å sykle i 25 km/t som å "suse avgårde"

RazeFaze, har et poeng her. Holdt på å bli syklet ned i fotgjengerfeltet i dag av en dam 60+ som ikke har tråkket en sykkel opp i mer enn 11km/t på sikker 20 år. Nå suste hun i gjennom sentrum, som et sykkelbud.

Problemet er ikke en som sykler i 25km/t langs en bilvei men de som sykler der man må ta mer hensyn. Tror nok mange el-syklister ikke er vant med å sykle generelt, og heller ikke sykle fortere enn Brelett dama. Mange el-syklister har begynt å sykle pgs el-sykkel, ikke konvertert fra manuell sykling.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support