Finnes det en tursekk for meg? Trapezius vondter
|
Finnes det en tursekk for meg? Trapezius vondter
13/09/2017 08:01
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er en ganske ivrig fluefisker og jaktmann, det innebærer ofte lange turer i skog og på vidder, med tung sekk. Øl må man jo ha med!
Jeg har brukt mange forskjellige sekker, men jeg sliter med at jeg får vondt/melkesyrevondt i trapezius etter en times tid, uansett hvordan jeg fordeler vekta i sekken og bærer mesteparten på hofta. Smertene sprer seg gjerne oppover nakken etterhvert. Dagen derpå er de også veldig ømme, typ støl/gangsperre. Som regel ender jeg opp med å gå med tomlene mellom sekk og trapezius, så jeg kan avlaste skuldrene litt.
Noen som har hatt lignende problemer og har noen gode råd? Dette er kun et problem når det blir snakk om litt vekt. Kan fint sykle i timesvis med full 15 liters sekk og 3 liter drikkeblære. Men tror også at trapezius blir litt skånet da siden man har armene framover på styret og gjerne ligger litt framover.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Finnes det en tursekk for meg? Trapezius vondter
[Re: Hoaas]
13/09/2017 08:08
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ideell stramming av sekk for meg er vekta på hofta og at skulderstroppene strammes slik at de presses mot brystet uten at de ligger på skuldrene. Da blir det hofte og bryst som blir kontaktpunktene. Er nok individuelt hvorvidt samme sekk funker likt for andre. Men skal du bære tungt er det jo Norrøna Recon, ev. Para ranger, som gjelder. Har du prøvd de?
|
|
|
13/09/2017 08:36
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, jeg strammer rundt hofta. Hvordan jeg skal få strammet skulderstroppene til å ligge mot brystet, og ikke skuldrene, er jeg ikke sikker på. På dagens sekk har jeg innstramming på stroppene nede, samt stramming for å trekke selve "sekken" inn mot skuldre/rygg. Mulig jeg mangler en type stramming som gjør at sekken trekkes inn mot rygg og stropper mot bryst, eller at jeg ikke har sett godt nok etter. Har ikke prøvd noen av de du nevner. Har skjønt at sekk er litt som sykkelseter, man må finne en som passer for kroppen sin. Brodern sliter med akkurat det samme problemet, så mulig vi har en litt dårlig konstruert kropp for bæring av sekk 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
13/09/2017 08:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg får ikke strammet alle sekker slik mot brystet. Og det er mulig det er noe spesielt jeg får til med kroppen min - jeg har ganske stor brystkasse fra naturens side. Men framgangsmåten er å ha sekken såpass høyt på hofta (og da ryggen på sekken justert lang nok), at stroppene kommer litt høyere opp enn skuldrene, dvs. i lufta. Når jeg da strammer skulderstroppene sitter de mot brystet, sekken sitter mot ryggen, men skuldertroppen har lite vekt/litt luft ned til skuldrene. Justeringene oppå skulderstroppene som trekker sekken inn mot ryggen, strammer jeg godt på alle sekker.
Sekk og bæring er svært individuelt, men jeg har bare hørt positivt om Recon. Også fra kompiser som bærer 30-40 kilos milevis på Finnmarksvidda hver sommer. Har bare småerfaring med den selv, fattern har en liggende på familiehytta, men jeg har ikke brukt den til tungt og langt. Den har svært høy egenvekt, så bør ha 20 kg oppakking.
|
|
|
13/09/2017 11:23
|
thomaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sjekk denne: https://www.ospreyeurope.com/shop/no_nb/xenith-105Jeg har brukt min på mange fisketurer og den har vært veldig fin med 30-35kg vekt. Selve sekken er ganske lett, slik at man får ett par kg nyttevekt ekstra mot noen av de andre merkene. Når det gjelder å få mindre vekt på skuldra, så strammer man jo stroppene på toppen av sekken slik at sekken dras inn mot ryggen, samtidig som den løfter stroppene litt opp ifra skuldrene.
|
|
|
13/09/2017 18:07
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke erfaring med problemet du beskriver, men kan skrive under på at Reconpack'en er knall sekk. Har gått langt med tung slik i kongens klær.
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
13/09/2017 18:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Til tunge bør bruker (brukte er vel bedre) jeg sekk med utvendig ramme. Har en Coleman Peak 1 som jeg kjøpte på 80-tallet. Usikker om den fortsatt produseres men det finnes fortsatt noe lignenede fra enduroflex (er vel egentlig den samme rammen). Det fine med den er at der enkelt å ta av sekkedelen; kjekt når man skal frakte store tunge ting.
|
|
|
16/09/2017 16:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Norrøna Recon synkroflex til kr 2999 hos XXL nå. Norrøna tar kr 6499 for den.
|
|
|
16/09/2017 17:48
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Ja, jeg strammer rundt hofta. Hvordan jeg skal få strammet skulderstroppene til å ligge mot brystet, og ikke skuldrene, er jeg ikke sikker på. På dagens sekk har jeg innstramming på stroppene nede, samt stramming for å trekke selve "sekken" inn mot skuldre/rygg. Mulig jeg mangler en type stramming som gjør at sekken trekkes inn mot rygg og stropper mot bryst, eller at jeg ikke har sett godt nok etter.
De gangene jeg har brukt sekker med for lang rygg har den oppført seg slik som beskrevet her. Hoftebeltet havner på samme plass uansett, og dermed kommer festet for skulderstroppene for langt opp. Da klemmer den mer mot bryst og fremside skulder, og ikke så mye "nedover". Mulig det kan være noe å prøve? Jeg syns forøvrig at det var ubehagelig å ha sekken slik, følte den var mer "fastklemt" enn at den ble bært av skuldre og hofter.
|
|
|
|
|