Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Hva stemmer du i årets valg?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437593 12/09/2017 10:29
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sveinaa
Rent praktisk globalt i forhold til miljødebatten så synes jeg og det er ganske spesielt at man hele tiden er i en boble der Norge ikke er en del av verden. Jeg liker å trekke frem elbilen. Man kan fint få en stor andel av bilparken i Norge på elektrisitet. Jeg skjønner bare ikke hvordan dette løser noen som helt ting globalt. Da bilene som går på fossilt brennstoff går til andre markeder der man rett og slett ikke har råd til å tenke på miljøet da det vil gå på direkte bekostning av andre ting man er avhengig av i et samfunn. Skal man få til et skifte må det skje gradvis og ikke ved å slå over en bryter...

Det løser kanskje ikke så mye globalt, men kan løse en hel del lokalt. Hvis Norge er første til å slå om bryteren og setter igang en gradvis global endring er det jo bare fint. Hvis Kina har sett til Norge og nå har bestemt seg for å fase ut fossile biler innen 202X, har det jo faktisk ført til noe?

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437596 12/09/2017 10:36
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437606 12/09/2017 11:18
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pontiff
Sitat: Hekta-MTB
[Rettferdighet står over sosialismen i mitt hode.

Hvor mye har finansbransjen seg selv å takke for at samfunnet må trå til med skatter for å utjevne forskjeller? Hvis de ikke hadde vært så flinke å utnytte smutthull og jafse til seg penger, hadde vi da ikke trengt disse skattene?

Jeg spør fordi jeg er dum.

Hvilke smuthull? Tjener du penger og skal ta de ut, så blir det skattlagt.

Finansbransjen, som alle andre bransjer gjør det de kan for å tjene mest mulig penger, innenfor de lover og regler som finnes. Alle gjør dette i en eller annen form. Skal du låne penger, så velger du ikke den dyreste banken, skal du kjøpe en ny bukse så handler du der buksa er billigst.

Jeg tror det mange glemmer når de snakker om de rike, er at de har ikke pengene i en stor pengebinge. De "er i arbeid" og de pengene som investeres bidrar til verdiskapning og arbeidsplasser.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8mL7W/Hoyresiden-har-hatt-rett

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437608 12/09/2017 11:25
sveinaa Offline
More than words
More than words
Rent praktisk globalt i forhold til miljødebatten så synes jeg og det er ganske spesielt at man hele tiden er i en boble der Norge ikke er en del av verden. Jeg liker å trekke frem elbilen. Man kan fint få en stor andel av bilparken i Norge på elektrisitet. Jeg skjønner bare ikke hvordan dette løser noen som helt ting globalt. Da bilene som går på fossilt brennstoff går til andre markeder der man rett og slett ikke har råd til å tenke på miljøet da det vil gå på direkte bekostning av andre ting man er avhengig av i et samfunn. Skal man få til et skifte må det skje gradvis og ikke ved å slå over en bryter...

Det løser kanskje ikke så mye globalt, men kan løse en hel del lokalt. Hvis Norge er første til å slå om bryteren og setter igang en gradvis global endring er det jo bare fint. Hvis Kina har sett til Norge og nå har bestemt seg for å fase ut fossile biler innen 202X, har det jo faktisk ført til noe?

Det er jo her det rakner. Vi kan ikke løse miljøutfordringene for de privilegerte (oss) og flytte (dumpe) problemet til de som ikke er like privilegerte. Her må bare en del av miljøbevegelsen våkne opp. Fanatisme er like skadelig i ideologi som religion...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Dexter] #2437610 12/09/2017 11:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Dexter

Hvilke smutthull?

Opprettelse og utstrakt bruk sv stråmannselskap for å unngå loven er vel trendy, har jeg lest.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437612 12/09/2017 11:39
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er jo her det rakner. Vi kan ikke løse miljøutfordringene for de privilegerte (oss) og flytte (dumpe) problemet til de som ikke er like privilegerte. Her må bare en del av miljøbevegelsen våkne opp. Fanatisme er like skadelig i ideologi som religion...

Haha. Fanatismen ligger vel hos klimaskeptikere og religiøse kapitalister.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437614 12/09/2017 11:44
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg liker å trekke frem elbilen. Man kan fint få en stor andel av bilparken i Norge på elektrisitet. Jeg skjønner bare ikke hvordan dette løser noen som helt ting globalt. Da bilene som går på fossilt brennstoff går til andre markeder der man rett og slett ikke har råd til å tenke på miljøet da det vil gå på direkte bekostning av andre ting man er avhengig av i et samfunn.

Men dette resonnementet forutsetter at mengden fossil-biler som produseres er uavhengig av etterspørselen, hvilket det ikke er. Det er ikke slik at en dieselbil mindre i Norge betyr en dieselbil mer i Gambia.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skubisan] #2437617 12/09/2017 11:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: skubisan

Poenget er at det er ikke enten eller...

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437619 12/09/2017 11:49
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Hvordan dumper norsk elbil-politikk problemer på de upriviligerte? Hvis du mener CO2-kvoter og lignende er jeg enig. Men derfra og si at en radikal miljøpolitikk ikke er vits følger jeg ikke helt med...

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Tex] #2437622 12/09/2017 11:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Jeg liker å trekke frem elbilen. Man kan fint få en stor andel av bilparken i Norge på elektrisitet. Jeg skjønner bare ikke hvordan dette løser noen som helt ting globalt. Da bilene som går på fossilt brennstoff går til andre markeder der man rett og slett ikke har råd til å tenke på miljøet da det vil gå på direkte bekostning av andre ting man er avhengig av i et samfunn.

Men dette resonnementet forutsetter at mengden fossil-biler som produseres er uavhengig av etterspørselen, hvilket det ikke er. Det er ikke slik at en dieselbil mindre i Norge betyr en dieselbil mer i Gambia.

Da må jeg jo spørre deg om hva du tror skjer med de bilene som går på fossilt som blir tilgjengelig til en "billig" penge i Europa?

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Garpen] #2437624 12/09/2017 11:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Forsåvidt ser man jo hvilken oppslutning "miljøpartiene" får. Ligger ganske nærme det partiet som har hovedfokus på religion...

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skubisan] #2437628 12/09/2017 12:02
sveinaa Offline
More than words
More than words

Her synes jeg du får frem utfordringen til "miljøbevegelsen". Når man tror alle som ikke er fanatisk opptatt av miljø er klimaskeptikere så lager man jo en de/oss situasjon som ikke stemmer.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437629 12/09/2017 12:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Forsåvidt ser man jo hvilken oppslutning "miljøpartiene" får. Ligger ganske nærme det partiet som har hovedfokus på religion...

Godt observert. Dessverre har dette vært kommunikasjons- og pr-rådgivernes valg. Småpartiene har ikke fått komme frem med sine saker fordi dette valget har handlet om person og ikke sak. Da er det ikke rart at MDG for de fleste fortsatt er el-bil og sykkel-partiet og Rødt fortsatt "spis de rike"-partiet.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437630 12/09/2017 12:03
Tex Offline
Besatt
Besatt

Da må jeg jo spørre deg om hva du tror skjer med de bilene som går på fossilt som blir tilgjengelig til en "billig" penge i Europa?

Biler har begrenset levetid. Hvor de ruller sine siste kilometer spiller miljømessing sett mindre rolle. Hvis 1/3 av verdens bilpark i løpet av 20 år blir elektrisk, vil det kunne gi både lokale og kanskje også globale miljøgevinster.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437633 12/09/2017 12:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Her synes jeg du får frem utfordringen til "miljøbevegelsen". Når man tror alle som ikke er fanatisk opptatt av miljø er klimaskeptikere så lager man jo en de/oss situasjon som ikke stemmer.

Dette går jo begge veier. Alle som er opptatt av miljø er ikke for avskaffelse av bil og tradisjonelt landbruk. Alle som er sosialister er ikke for 100 % skatt på alt.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: Tex] #2437635 12/09/2017 12:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex

Biler har begrenset levetid. Hvor de ruller sine siste kilometer spiller miljømessing sett mindre rolle. Hvis 1/3 av verdens bilpark i løpet av 20 år blir elektrisk, vil det kunne gi både lokale og kanskje også globale miljøgevinster.

Jeg tror du utelater en viktig faktor. Hva om levestandard-reisen i en del land medfører at det blir en vekst i etterspørselen etter biler. Er det da naturlig at dette blir fylt opp av biler som går på fossilt eller andre biler?

Som en tilleggsopplysning kan det nevnes at veldig mange tett befolkede steder i Europa ikke vil klare en overgang til elbil pga manglende infrastruktur for lading. Det gjelder vel snart vår egen hovedstad Oslo også ICON_WINK

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437636 12/09/2017 12:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 igjen.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437637 12/09/2017 12:14
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette går jo begge veier. Alle som er opptatt av miljø er ikke for avskaffelse av bil og tradisjonelt landbruk. Alle som er sosialister er ikke for 100 % skatt på alt.

De aller fleste er faktisk opptatt av miljø. Utfordringen til miljøbevegelsen er jo bare at de med sin fanatisme nesten får miljøet bort fra dagsorden. Ene og alene fordi det blir "To much" for vanlige folk.

Redigert av sveinaa; 12/09/2017 12:15.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437638 12/09/2017 12:16
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vanlige folk er 2much optatt av seg selv.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437639 12/09/2017 12:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette sier egentlig ingen ting... meningsløst utsagn ICON_SMILE

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437640 12/09/2017 12:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Utfordringen til miljøbevegelsen er jo bare at de med sin fanatisme nesten får miljøet bort fra dagsorden. Ene og alene fordi det blir "To much" for vanlige folk.

Som med så mye annet er det de som skriker høyest som får mest oppmerksomhet. For min del synes jeg det er sunt med unge og idealister som våger å trekke "business as usual" i tvil, uansett hvor urealistisk det måtte virke for noen sidrompa folk.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437641 12/09/2017 12:18
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Dette sier egentlig ingen ting... meningsløst utsagn ICON_SMILE

Det kan du gjerne mene. Jeg, for min del, møter slike holdninger til stadig, også på dette forumet.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skubisan] #2437642 12/09/2017 12:19
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det betyr jo ikke at de gir faen i alt annet? Dere får jo frem alle grunnene til at miljøet ikke appellerer mer til folk. Om folk som er litt interessert får finger'n og beskjed om at du er for selvopptatt så gidder de jo ikke....

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437644 12/09/2017 12:24
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det betyr jo ikke at de gir faen i alt annet? Dere får jo frem alle grunnene til at miljøet ikke appellerer mer til folk. Om folk som er litt interessert får finger'n og beskjed om at du er for selvopptatt så gidder de jo ikke....

Det er bare min mening. Jeg er ikke medlem i noe politisk parti eller bevegelse og jeg håper at de som står på og jobber for saken klarer å legge det fram på en måte som etterhvert blir forståelig og spiselig for vanlige folk. Men det er utfordrende.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437645 12/09/2017 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Utfordringen til miljøbevegelsen er jo bare at de med sin fanatisme nesten får miljøet bort fra dagsorden. Ene og alene fordi det blir "To much" for vanlige folk.

Som med så mye annet er det de som skriker høyest som får mest oppmerksomhet. For min del synes jeg det er sunt med unge og idealister som våger å trekke "business as usual" i tvil, uansett hvor urealistisk det måtte virke for noen sidrompa folk.

Idealisme er bra, men det må balanseres. Når det oppfattes som fanatisme så spiller man seg fort utover sidelinjen.

Man trenger ikke være sidrompa om man tror på pragmatiske løsninger foran absolutte løsninger...

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437646 12/09/2017 12:33
Tex Offline
Besatt
Besatt

Jeg tror du utelater en viktig faktor. Hva om levestandard-reisen i en del land medfører at det blir en vekst i etterspørselen etter biler. Er det da naturlig at dette blir fylt opp av biler som går på fossilt eller andre biler?

Altså jeg er ikke ekspert på dette men min forståelse er at elektriske biler for tiden er dyrere enn fossilbiler. Det er mulig det vil endre seg over tid, avhengig av bl.a. etterspørsel og volum, og hvor mye de store bilprodusentene vil satse. Her kan rike land som Norge gå foran ved å gi bilprodusentene incentiver - selv om Norge sikkert er et lite marked.

Det beste er sikkert om India går rett fra sykkel til elbil, men det skjer neppe. Likevel, i Kina er det faktisk snakk om å forby / begrense salg av fossilbiler innen ganske få år.

Som en tilleggsopplysning kan det nevnes at veldig mange tett befolkede steder i Europa ikke vil klare en overgang til elbil pga manglende infrastruktur for lading. Det gjelder vel snart vår egen hovedstad Oslo også ICON_WINK

Sikkert riktig. Men:
Det er slik situasjonen er nå. Det er sikkert mulig å bygge ut strømnettet slik at ladekapasitet blir mye bedre.

Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: RazeFaze] #2437652 12/09/2017 12:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Du og jeg er nok middelklassen.
Noe høyere utdannelse og som wiki sier "er middelklassen vanligvis lønnsmottakere, og de eier ikke produksjonsmidler eller betydelig kapital."

Definisjonen sier ikke noe om hvor mye penger du har, men generelt er det oss som har gått litt universitet/høgskole, jobber og har lån og hus og betaler skatt.

Vi er nok det - men jeg kjenner folk uten særlig mye utdannelse etter videregående som jeg også føler tilhører samme "samfunnslag" som meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: sveinaa] #2437653 12/09/2017 12:45
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Man trenger ikke være sidrompa om man tror på pragmatiske løsninger foran absolutte løsninger...

Her er det viktig at de som sitter på de pragmatiske løsningene hører på idealistene og snakker sammen med dem slik at resultatene tjener folk flest på lang sikt. Hvis pragmatistene bortforklarer idealistene med at de er fanatister er vi like langt i polariseringen.

Anonym5
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: skubisan] #2437654 12/09/2017 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hekta-MTB

Og siden du nevner det, de som har minst får faktisk mindre.

Og årsaken til det er?

Det har vel med prioritering å gjøre.

Så med andre ord ikke regjerningens feil?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva stemmer du i årets valg? [Re: anonym5] #2437656 12/09/2017 12:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter

Hvilke smutthull?

Opprettelse og utstrakt bruk sv stråmannselskap for å unngå loven er vel trendy, har jeg lest.

Du sier med andre ord at dersom det ble slutt på smutthull i form av fiktive selskaper, så trengte vi ikke ha skatter som utjevnet forskjellene?

Nå henger jeg ikke med i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Side 9 av 15 1 2 7 8 9 10 11 14 15

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå