Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Irriterte folk på tur.

Irriterte folk på tur. #2437151 11/09/2017 06:58
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Irriterte folk på tur. En norsk rettighet eller bare en svakhet.

Var og gikk tur inn til Mariholtet på søndag. Solen skinte så temmelig mange som var på tur denne dagen. Fotgjengere, barnevogner, syklister og hunder.
Det som undrer meg er at folk lar seg irritere.

Møtte på mange syklister i svært høy fart men med tilsynelatende god kontroll. Uproblematisk tenker jeg. Men de fikk en del irriterende blikk fra folk til fots.
Vi møtte også mange irriterte syklister som roper og bærer seg med sukk og stønn over alle som går tur. Det får meg til å undres. Man kan da ikke irritere seg over at folk går tur et slikt sted. Man kan ikke irritere seg over at folk går 4 eller 5 i bredden et slikt sted. Vi snakker her om en godt befolket og bred grusvei på 3,5 km. Det skaper bare konflikter. Folk må ta seg sammen og ikke irritere seg over høyst forventede ting.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437154 11/09/2017 07:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det kan jo hende at de ikke er så irriterte som det du gjetter på at de er. Etter min er faring overvurderer mange sine evner til å lese andres sinnstemning med særlig stor grad av nøyaktighet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Irriterte folk på tur. [Re: GeirK] #2437159 11/09/2017 07:10
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Det kan jo hende at de ikke er så irriterte som det du gjetter på at de er. Etter min er faring overvurderer mange sine evner til å lese andres sinnstemning med særlig stor grad av nøyaktighet.

Derfor er det viktig å vise at man er blid og ufarlig. Brems, smil og si hei.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Irriterte folk på tur. [Re: GeirK] #2437168 11/09/2017 07:26
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Det kan hende de ikke er så irriterte som jeg tror. Men uansett, et par av de brukte lyder og et svært avklarende ordvalg som ikke etterlater tvil om deres sinnstemning og aktuelle følelser for oss som gikk tur.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Garpen] #2437172 11/09/2017 07:30
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: Garpen

Derfor er det viktig å vise at man er blid og ufarlig. Brems, smil og si hei.

De fleste syklistene kjørte heldigvis denne stilen. Jeg registrerte likevel irriterte fotgjengere.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437191 11/09/2017 08:08
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Det er lett og irritere seg over syklister som roper seg frem, når det faktisk er påbud med bjelle på sykkelen.
Jeg montert på en slik bjelle og det viser seg at folk og fe spretter unna etter noen plinger.
Kan det være noen sammenheng????

http://www.ebay.com/itm/90db-Mini-Invisi...872.m2749.l2649

Re: Irriterte folk på tur. [Re: anonym] #2437199 11/09/2017 08:20
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: anonymous
Det er lett og irritere seg over syklister som roper seg frem, når det faktisk er påbud med bjelle på sykkelen.
Jeg montert på en slik bjelle og det viser seg at folk og fe spretter unna etter noen plinger.
Kan det være noen sammenheng????

http://www.ebay.com/itm/90db-Mini-Invisi...872.m2749.l2649

Bjelle blir dessverre ofte oppfattet som "fløtt deg" av mange (særlig av de som fra før er skeptiske til syklister).

Jeg savner en bjelle som gir et høflig "kremt" som lyd, fulgt av en behagelig "Takk skal du ha"-lyd noen sekunder senere.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: anonym] #2437208 11/09/2017 08:44
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
+1

Jeg har også en slik bjelle. Gir et helt rolig og vakkert "ding". En fantastisk investering som sparer en for unødvendig støy mellom mennesker. Har bare god erfaringer med den, så tørr anbefale.

Redigert av Gulesider; 11/09/2017 08:44.
Re: Irriterte folk på tur. [Re: simson] #2437210 11/09/2017 08:51
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simson
Jeg savner en bjelle som gir et høflig "kremt" som lyd, fulgt av en behagelig "Takk skal du ha"-lyd noen sekunder senere.

Jeg pleier å si "pling-pling" og følge opp med "takk skal du ha". Fungerer veldig bra.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Irriterte folk på tur. [Re: Anders A-R] #2437266 11/09/2017 10:33
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Anders A-R

Jeg pleier å si "pling-pling" og følge opp med "takk skal du ha". Fungerer veldig bra.

Det er min taktikk også. Enten "pling-pling" eller "unnskyld".

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437282 11/09/2017 11:03
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
En bekjent av meg sykler ikke, men går mye tur på stiene i Østmarka. Hun syns alltid det er kult å treffe på stisyklister der for de er så hyggelige og høflige. De hilser og bukker og neier. Noen ganger blir det nesten for mye. Vel, vel, heller for mye enn for lite. Og på grusveiene er kanskje stemningen en annen.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437305 11/09/2017 12:07
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har god erfaring med bruk av bjelle. Både i skogen og på g/s.
Plinger i god tid - 50-60 m - før jeg tar igjen folk.
Da får de god tid til å skvette ltt, snurre rundt seg selv en gang, før de finner ut hvor lyden kommer fra, oppnår øyekontakt og flytter seg ut på kanten før jeg når fram til de. :-)
Et "takk skal du ha" v/passering, er da en selvfølge!

Men, så er det de med musikk på øret da.....

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Anders A-R] #2437308 11/09/2017 12:10
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R

Åhhh..
Da har jeg gjort feil i alle år, jeg sier noen ganger bært- bært, eller tut- tut...
Er det pling- pling som er riktig?

Når det gjelder ringeklokke så har jeg opplevd at gående har hoppet brått til siden når man passerer , og hvilken side de hopper til er ren lotto.
Noen våkner tydeligvis opp av dvalen og reagerer brått.
Derfor har jeg ikke det lengre, bremser som regel ned til gangfart og sniker meg stille forbi, med mindre jeg ser at de gående ser meg.

Noen glemmer nok også med det viktigste man tar med på tur, nemlig godt humør.😜.
Trodde forøvrig ved første øyekast på tråden at det stod "Invitere folk på tur".
Det er jo noe annet, men det støtter jeg uansett 100%.
tommelopp

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Irriterte folk på tur. [Re: SimonS] #2437329 11/09/2017 12:50
Gulesider Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg tenker at det faller i bedre jord når jeg roper "ding" eller "pling", og bare en gang. "Bært bært" kan nok oppleves provoserende for noen, siden det tolkes som "fløtt deg".

Uansett, det som slo meg er at begge leire er irriterte over noe som faktisk må være helt normalt dagligdags og forventet. Min innstilling til dette er at folk bør ta seg en bolle.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437352 11/09/2017 13:21
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er helt enig i at det er mange mennesker som kan virke irriterte i marka. Mange har forventninger til hvordan det skal være, og når det ikke blir slik blir det ofte frustrasjon. I går fikk jeg skjenn av flere for uansvarlighet, hunden min var alt for langt uti vannet da den svømte etter en pinne.. Jeg møter dette like mye på langrenn, til fots, på grusveier som på stier, sykkel eller ei.

Om de ikke er irriterte, tnker jeg de kan holde seg for gode til å fortelle andre hvordan de mener ting bør være.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2437359 11/09/2017 13:50
V
Vengeance Offline
Medlem
Medlem
V
Minner meg om en skrekkopplevelse jeg hadde på Bjorli denne sommeren. Jeg var på gjennomreise og stoppet for en topptur med sykkelen. På vei ned opplevde jeg en fantastisk flyt og slapp brukbart på nedover. Plutselig hyles det så høyt at jeg nesten skvetter av sykkelen. Og idet jeg setter blikket opp ser jeg lydkilden iform av et kvinnemennske med gubben på slep. Det var ingen fare for sammenstøt da oversikten på stedet var god, men skjellsordene begynte å hagle idet jeg passerte de. Vanligvis pleier jeg å bremse ned, ta hensyn og slå av en prat hvis jeg møter fotgjengere på stien, men her skjønte jeg fort at en dialog var en utopi. Fortsatte bare videre nedover mens banneordene fløy. Braaaap!

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Vengeance] #2437831 13/09/2017 07:15
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Vengeance
Minner meg om en skrekkopplevelse jeg hadde på Bjorli denne sommeren. Jeg var på gjennomreise og stoppet for en topptur med sykkelen. På vei ned opplevde jeg en fantastisk flyt og slapp brukbart på nedover. Plutselig hyles det så høyt at jeg nesten skvetter av sykkelen. Og idet jeg setter blikket opp ser jeg lydkilden iform av et kvinnemennske med gubben på slep. Det var ingen fare for sammenstøt da oversikten på stedet var god, men skjellsordene begynte å hagle idet jeg passerte de. Vanligvis pleier jeg å bremse ned, ta hensyn og slå av en prat hvis jeg møter fotgjengere på stien, men her skjønte jeg fort at en dialog var en utopi. Fortsatte bare videre nedover mens banneordene fløy. Braaaap!

Kanskje var det akkurat i dette tilfellet det hadde vært aller mest å hente på å stoppe?

Jeg skremte en stakkar på en flytsti i Bymarka i Trondheim (Snaken 1) for 3 år siden. Fredagskveld, midt under gullrekka, hadde ikke møtt noen på 90 minutter og skulle bare slippe på litt rundt en sving.

Fotgjengeren ble sint og ropte noe, og hadde selvsagt all rett til det. Jeg var uansvarlig og tok ikke de forholdsregler jeg burde ha tatt.

Derfor stoppet jeg, syklet tilbake og sa

"Beklager, det var virkelig ikke meningen å skremme deg! Jeg skal roe ned og være mer forsiktig fra nå av."

Da sluttet han faktisk umiddelbart å være sint.

"Det e greitt ja! Vart bare litt skræmt da du kom rundt svingen.

...småprat..småprat...

God tur da!"

Re: Irriterte folk på tur. [Re: EHAa] #2437835 13/09/2017 07:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Å være ekstra blid, unnskyldende og imøtekommende når andre er sinte, er i de fleste tilfeller svært avvæpnende ja. Har mye erfaring med det i jobbsammenheng.

Som ivrig bruker av Nordmarka, gjerne med startpunkt rundt populære områder som Grinda, Sognsvann osv., må jeg si at både på sykkel, løpende og på ski møter jeg svært lite irritasjon og konflikter - selv de få gangene jeg er innom de aller mest tettpakkede områdene på populære tidspunkter (som oftest unngår jeg jo det).

Men nå og da noen som har en slik merkelig forventning, som Alpers skriver. Tenker at alle skal bruke marka helt likt som dem eller noe. I vinter var jeg på ski i Lillomarka med familien. Dvs. sammen med kona og én 4/5-åring på ski og en 2-åring i pulk. Da tar man jo naturlig nok litt plass. En dame som møtte oss til fots med hund (som muligens ikke engang var i bånd), presterte å klage på stavene våre. I skiløypa til fots med hund altså.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: EHAa] #2437850 13/09/2017 07:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EHAa
Sitat: Vengeance

Kanskje var det akkurat i dette tilfellet det hadde vært aller mest å hente på å stoppe?

Jeg skremte en stakkar på en flytsti i Bymarka i Trondheim (Snaken 1) for 3 år siden. Fredagskveld, midt under gullrekka, hadde ikke møtt noen på 90 minutter og skulle bare slippe på litt rundt en sving.

Fotgjengeren ble sint og ropte noe, og hadde selvsagt all rett til det. Jeg var uansvarlig og tok ikke de forholdsregler jeg burde ha tatt.

Derfor stoppet jeg, syklet tilbake og sa

"Beklager, det var virkelig ikke meningen å skremme deg! Jeg skal roe ned og være mer forsiktig fra nå av."

Da sluttet han faktisk umiddelbart å være sint.

"Det e greitt ja! Vart bare litt skræmt da du kom rundt svingen.

...småprat..småprat...

God tur da!"

Bra reaksjon. Hvis jeg ser noen forgjengere som skvetter, selv om de ikke har grunn til det, sier jeg alltid "Beklager - det var ikke meningen å skremme deg/dere".

- Robert Green Ingersoll
Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2438095 14/09/2017 06:50
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å gi seg til kjenne med lyd i god tid er veldig avvæpnende. Da slipper man at folk skvetter, noe som ofte er starten på en fryktreaksjon med påfølgende sinne. Og sine innlegg i avisen.

Kjøpte en Spurcycle-bjelle til kona (altså til elsykkelen hennes). Den er så fin i både utførelse og lyd at jeg må kjøpe en til meg selv også. Spørsmålet er bare hvilken sykkel som er den heldige mottaker.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Irriterte folk på tur. [Re: simenf] #2438098 14/09/2017 06:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: simenf
Å gi seg til kjenne med lyd i god tid er veldig avvæpnende. Da slipper man at folk skvetter, noe som ofte er starten på en fryktreaksjon med påfølgende sinne. Og sine innlegg i avisen.

Kjøpte en Spurcycle-bjelle til kona (altså til elsykkelen hennes). Den er så fin i både utførelse og lyd at jeg må kjøpe en til meg selv også. Spørsmålet er bare hvilken sykkel som er den heldige mottaker.

Jeg ser ikke helt for meg hvordan man bruker en bjelle til å unngå at folk skvetter når du plutselig møter på dem ansikt til ansikt rundt en sving nedover - som er det scenariet vi diskuterer over. Med forbehold om at det er noe jeg har oversett, selvfølgelig.

- Robert Green Ingersoll
Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2438103 14/09/2017 07:18
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg opplever hele tiden at folk skvetter når jeg bruker bjellen. Dette gjelder særlig kvinner 50+ som tar opp hele turveiens bredde. Flere snur seg også og virker lettere irritert, sikkert pga. at de skvetter.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: GeirK] #2438106 14/09/2017 07:25
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simenf

Jeg ser ikke helt for meg hvordan man bruker en bjelle til å unngå at folk skvetter når du plutselig møter på dem ansikt til ansikt rundt en sving nedover - som er det scenariet vi diskuterer over. Med forbehold om at det er noe jeg har oversett, selvfølgelig.

Tja. Hvis dette er på en sti, noe jeg TROR du tenker på her, og svingen er så krapp at du ikke ser rundt den,
samt at vegetasjonen er så tett at du ikke ser gjennom den, ja da ville jeg bjellet en gang eller to før jeg triller inn i svingen.
Vedkommende som da kommer mot meg ville hørt jeg kom og forberedt seg på møtet.
Og, er svingen så krapp og uoversiktelig, og en vet det kan komme noen
(kanskje med øretlf. på), ja da må en kanskje bremse ned litt ekstra også!

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2438108 14/09/2017 07:34
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, jeg tenker mest på om man bruker bjella I GOD TID når man ser noen. Da avgir den en litt lavere lyd og folk får tid til å reagere.

Å plinge før svingen (ja, det går ann) eller slakke av farten fordi det kan komme noen i den blinde svingen du er på vei inn i funker selvsagt også på sti.

Å snike seg lydløst opp bak noen er en fin oppskrift på å få folk skremt, sinte og at de hopper helt uforutsigbart rundt. Bjella rett i øret gir ofte tilsvarende effekt.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Irriterte folk på tur. [Re: Gulesider] #2438125 14/09/2017 08:38
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Selvfølgelig må du bruke bjella noen ganger OG bremse ned før en sving du ikke har oversikt over. Noe annet er galskap.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: Herr Brun] #2438211 14/09/2017 13:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En fulldemper i godt driv lager ganske mye lyd. Vil bjella i det hele tatt utgjøre en forskjell overfor en fotgjenger som ikke er synlig rundt en sving?

- Robert Green Ingersoll
Re: Irriterte folk på tur. [Re: GeirK] #2438214 14/09/2017 14:02
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Mange mennesker hører dårlig eller er døve. Det bør man ta høyde for.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Irriterte folk på tur. [Re: GeirK] #2438228 14/09/2017 15:02
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
En fulldemper i godt driv lager ganske mye lyd. Vil bjella i det hele tatt utgjøre en forskjell overfor en fotgjenger som ikke er synlig rundt en sving?

Man skal jo alltid ferdes slikt at man kan stoppe ved en uforutsett naturlig hindring, slikt som fotgjengere er. At du hadde for stor fart er vel en særdeles tynn unnskyldning og brudd å endel trafikkregler.
Det er dessuten påbudt med bjelle på sykkelen, så man trenger ikke gi noen som vil krangle det argumentet, ved å ikke ha noen bjelle montert på sykkelen.

Re: Irriterte folk på tur. [Re: lektorHaugen] #2438239 14/09/2017 15:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: lektorHaugen
Mange mennesker hører dårlig eller er døve. Det bør man ta høyde for.

Ja - men da hjelper vel ikke en bjelle uansett?

- Robert Green Ingersoll
Re: Irriterte folk på tur. [Re: anonym] #2438242 14/09/2017 15:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Man skal jo alltid ferdes slikt at man kan stoppe ved en uforutsett naturlig hindring, slikt som fotgjengere er. At du hadde for stor fart er vel en særdeles tynn unnskyldning og brudd å endel trafikkregler.

Jeg er litt usikker på hvorfor du kommer med denne kommentaren da den har liten relevans til spørsmålet mitt.

Det er dessuten påbudt med bjelle på sykkelen, så man trenger ikke gi noen som vil krangle det argumentet, ved å ikke ha noen bjelle montert på sykkelen.

Det er et godt poeng.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support