Fine sykler du har funnet frem til!
Først: Ikke velg CX'n hos XXL. Den kan ikke måle seg med de øvrige syklene, hva gjelder både ramme, komponenter og egnethet for landeveissykling

Jeg er fristet til å si at du bør velge den du har mest lyst på og liker best, da vil du bruke den mest og trolig få mest glede av den. Har likevel kikket litt på syklene.
Bianchi er et klassisk italiensk merke med 135 års historie og sjel. Så vidt jeg kan se, er rammen svart med elementer av celeste - lekkert. Entrepida er en komfortsykkel som vil kunne gi deg en behagelig sittestilling, samtidig som den ifølge Olympia veier 8,3 kg og er dermed den letteste av syklene du har funnet frem til. Ramme i karbon. Hjulsettet er solide treningshjul fra Shimano på rundt 1900 gram, og er gjerne det første som kan oppgraderes om landeveissykling gir mersmak. Det vil også kunne slanke sykkelen med rundt et halvt kilo. Tror du vil kunne trives godt på denne!
Trek Émonda har også avslappet geometri og vil kunne gi deg en liknende sittestilling som Entrepida. Émonda-serien er blant verdens letteste karbonrammer. Den har dermed en særlig styrke i klatringer, men er også en god allrouder. I likhet med Entrepida, er den satt opp med 105 drivlinje, men har eller in-house Bontrager komponenter. Jeg kjenner ikke vekten på hjulene, men mistenker at de er rimelig tunge ettersom samlet vekt oppgis til 8,9 kg - overraskende nok tyngre enn oppgitt vekt for både Entrepida og Fuji Roubaix.
Fuji Roubaix har en mer aggressiv geometri og gir dermed en mer fremoverlent sittestilling enn Entrepida og Émonda. Ramme av alu, noe som avspeiles i at den veiledende prisen er betydelig lavere enn de to andre. Imponerende lav vekt med 8,5 kg, om det stemmer. 105 drivlinje og komponenter fra in-house Oval. Hjulsett på rundt 1900 gram.Sikkert en utmerket sykkel, men den fremstår ikke som et like godt kjøp som de to andre.
Diamant Razor skiller seg fra de øvrige ved at den har skivebremser. Med skivebremser får du bedre bremsekraft som er lettere å porsjonere ut (modulere). Skivebremser vil fungere bedre enn felgbremser, som de andre syklene har, i vått vær. Skivebremser sliter heller ikke på felgen og hjulene vil dermed holde seg bedre. Diamant er notorisk dårlig på å gi informasjon om syklene sine - det gjelder både komponenter eller geometri. Men så vidt jeg kan se, er bremsene hydrauliske. I så tilfelle er sykkelen den rimeligste av sitt slag som jeg vet om på markedet og fremstår som et godt kjøp. Med alu-ramme og skivebremser er den med sine 9,2 kg tyngst og vil neppe være like rask og responsiv på landeveien.
Før du velger sykkel, vil jeg råde deg å se nøye på videoguiden
Road Bike Buyers Guide - What You Need To Know. Et grunnleggende valg er om du vil ha en sykkel for landeveissykling primært i pent vær eller om du vil ha en sykkel for all slags vær, grovere underlag som grus og evt. vintersykling. For den første bruken får du mest for pengene med en tradisjonell landeveissykkel med felgbremser, for den andre bruken er moderne sykler med skivebremser og plass til bredere dekk bedre egnet.
Andre modeller å vurdere?
Felgbremser:
Cannondale Caad12 105, som ble kåret av Bikeradar til
årets sykkel i 2016. Denne har noe mer aggressiv geometri, altså mer fremoverlent sittestilling, enn Entrepida og Émonda.
Skivebremser og plass til bredere dekk: Canyon Endurace er rimeligste alternativ, men kan kun kjøpes på nettet fra Tyskland. Gode alternativer er BMC Roadmachine og Focus Paralane, som selges hos norske forhandlere.
Lykke til!