Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Ny regjering, hvem stemmer jeg?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Flex] #2437212 11/09/2017 08:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Flex

Vi kan jo f.eks. starte med Solveig Horne:

«Transpersoner må inn under pasientlovgivningen. Det er der de hører hjemme.»

Horne i Blikk 3. september 2013

«For denne regjeringen er rettighetene til homofile og lesbiske sterkere enn trosfriheten. Det er bekymringsfullt.»

Horne til NTB 10. mars 2010

«Vi har kuttet støtten i det nåværende budsjettet, og vi vil fortsette denne linjen. Vi mener at det er diskriminering i seg selv å ha egne støtteordninger.»

Horne 3. september 2013 i Blikk om støtteordninger til organisasjoner som arbeider for lesbiske, homofile, bifile og transpersoners rettigheter

Og et annet blinkskudd:

«Guttene og jentene har like mye ansvar.»

Horne uttalelser om voldtekter til NRK 7. mai 2011

Skal man dømme folk etter det synet de har eller skal man dømme dem etter det synet de en gang hadde?

Solveig Horne sier i dag at hun har lagt bråket bak seg, og at hun og Frp «har modnet».

– Det var en uheldig melding fra meg på Twitter, som jeg har beklaget. Jeg har over flere år modnet i synet på homofile, og det samme har Frp, sier Horne.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Alpers] #2437216 11/09/2017 09:16
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Merkelig tilfeldig at dette endret seg når hun skulle bli minister med ansvar. Er du så naiv, GeirK, at du tror på dette?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: anonym22] #2437217 11/09/2017 09:17
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
På én sak altså. (Ille sådan, men var vel ikke voldsom motstand fra majoriteten av partier ellers heller.)

Én sak? Arbeiderpartiet har nå en lang historie med iver for overvåkning. DLD-saken var bare nok en sak. Berge Furre bør nå være et annet kjent eksempel, der han ble overvåket mens han skulle granske den ivrige overvåkningen.

EDIT: En sak skrevet om problemet av en kar som er vesentlig rødere enn meg: http://www.manifesttidsskrift.no/overvakningspartiet/

Flere partier protesterte nå veldig tydelig i DLD-saken, men problemet var jo at både AP og H var for, selv om det i Høyre var endel mer høyrøsta folk som argumenterte mot. Den totale arrogansen AP utviste i den saken ga meg hvertfall lite lyst til å stemme på dem.

Redigert av perbl; 11/09/2017 09:18.

Per B.
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: GeirK] #2437219 11/09/2017 09:21
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: Flex

Vi kan jo f.eks. starte med Solveig Horne:

«Transpersoner må inn under pasientlovgivningen. Det er der de hører hjemme.»

Horne i Blikk 3. september 2013

«For denne regjeringen er rettighetene til homofile og lesbiske sterkere enn trosfriheten. Det er bekymringsfullt.»

Horne til NTB 10. mars 2010

«Vi har kuttet støtten i det nåværende budsjettet, og vi vil fortsette denne linjen. Vi mener at det er diskriminering i seg selv å ha egne støtteordninger.»

Horne 3. september 2013 i Blikk om støtteordninger til organisasjoner som arbeider for lesbiske, homofile, bifile og transpersoners rettigheter

Og et annet blinkskudd:

«Guttene og jentene har like mye ansvar.»

Horne uttalelser om voldtekter til NRK 7. mai 2011

Skal man dømme folk etter det synet de har eller skal man dømme dem etter det synet de en gang hadde?

Solveig Horne sier i dag at hun har lagt bråket bak seg, og at hun og Frp «har modnet».

– Det var en uheldig melding fra meg på Twitter, som jeg har beklaget. Jeg har over flere år modnet i synet på homofile, og det samme har Frp, sier Horne.

Det er ikke tvil om at FrP ikke har stått på barrikadene for homofiles og kvinners rettigheter selv om de har modnet. Dersom dette er en av dine fanesaker har jeg stor forståelse for at man stemmer noe annet. Det finnes sterkere krefter i FrP mot homofiles rettigheter enn i noe annet mainstream parti i Norge (kanskje med unntak av KrF, men jeg er veldig usikker).

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: lancepants] #2437223 11/09/2017 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: lancepants
Merkelig tilfeldig at dette endret seg når hun skulle bli minister med ansvar. Er du så naiv, GeirK, at du tror på dette?

Det bedømmer jeg ved å se på handlingene hennes. Nå er dette et motinnlegg til redaktørens påstand om at FrP vil ta fra LGBT-folket rettighetene deres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Garpen] #2437224 11/09/2017 09:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Garpen

Det er ikke tvil om at FrP ikke har stått på barrikadene for homofiles og kvinners rettigheter selv om de har modnet. Dersom dette er en av dine fanesaker har jeg stor forståelse for at man stemmer noe annet. Det finnes sterkere krefter i FrP mot homofiles rettigheter enn i noe annet mainstream parti i Norge (kanskje med unntak av KrF, men jeg er veldig usikker).

Saken jeg diskuterer er redaktørens påstand om at FrP vil ta fra LGBT-folket rettighetene deres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: perbl] #2437227 11/09/2017 09:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: perbl
På én sak altså. (Ille sådan, men var vel ikke voldsom motstand fra majoriteten av partier ellers heller.)

Én sak? Arbeiderpartiet har nå en lang historie med iver for overvåkning. DLD-saken var bare nok en sak. Berge Furre bør nå være et annet kjent eksempel, der han ble overvåket mens han skulle granske den ivrige overvåkningen.

EDIT: En sak skrevet om problemet av en kar som er vesentlig rødere enn meg: http://www.manifesttidsskrift.no/overvakningspartiet/

Flere partier protesterte nå veldig tydelig i DLD-saken, men problemet var jo at både AP og H var for, selv om det i Høyre var endel mer høyrøsta folk som argumenterte mot. Den totale arrogansen AP utviste i den saken ga meg hvertfall lite lyst til å stemme på dem.

Jeg er helt enig i at DLD var helt krise, men opplevde ikke noen partier som veldig tydelige bedre.

Mitt poeng var dette:

Jeg vil tro at hvis man tar en gjennomgang av forslag, stemming og politiske ønsker over en tiårsperidoe at alle de ulike partiene er ca. like ivrige på å overvåke og kontrollere - det er mest forskjell på hvilke områder de ønsker å overvåke.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: GeirK] #2437231 11/09/2017 09:30
Flex Offline
Veteran
Veteran

Det gjaldt vel en annen uttalelse igjen (om "homo-eventyr" i barnehagen). Mulig at hun (i hvert fall offentlig) har "modnet", som hun kaller det, men jeg føler meg ikke helt sikker på at hun virkelig har endret mening. Ser heller ikke at hun på noen måte egentlig tar avstand fra de tidligere uttalelsene.

Tilsvarende utsagn finner vi jo også hos Listhaug. F.eks. "Jeg er stolt av å tilhøre et parti som stemte mot den nye ekteskapsloven. Ekteskapet – det er mellom mann og kvinne.". Dette er også noen år gammelt, men jeg finner ikke at hun noen gang har beklaget eller tatt avstand fra dette (men det er mulig jeg er dårlig på å lete)

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Alpers] #2437233 11/09/2017 09:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Solveig Horne har jo gjort avbikt og gått i homoparaden etc. Forøvrig har hun vært en svært svak statsråd og blir det gjenvalg håper jeg hun forsvinner.

Listhaug har ikke gjort det og man bør ikke lese uttalelsene hennes som at hun angrer på hva hun stemte etc. Hun har sagt tydelig at hun ikke ville gått i homoparaden, for eksempel.

Det er ikke grunnlag for å si at Frp vil frata homofile rettigheter, men det stemmer sikkert at det er andre partier som i større grad ivrer for å gi homofile nye rettigheter. Når det er sagt er dette også en sak der Frp i dag er splittet og tradisjonelt blir stortingsgruppen fristilt i disse sakene.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: GeirK] #2437234 11/09/2017 09:39
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Saken jeg diskuterer er redaktørens påstand om at FrP vil ta fra LGBT-folket rettighetene deres.

Redaktørens påstand må sees i konteksten av at det er under ett døgn til valgurnene stenges for denne gang. Kan vi være enige om at det finnes sterk motstand mot homofiles rettigheter i FrP, mer enn i noe annet reelt alternativ om man ønsker å stemme innenfor "normalen"?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Alpers] #2437236 11/09/2017 09:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er bare naturlig at det blir ganske mye maktarroganse i AP når de og Gerhardsen bortimot ene og alene har fått æren av å bygge landet etter krigen (WW2). De har jobbet godt og og standhaftig i flere 10 år og fått inn folk med partiboka i orden over alt, også internasjonalt. Paradoksalt er nok AP det partiet med flest tidligere og nåværende politikere som passer best inn i begrepet "politisk elite" (Som resten av verden velger bort; feks. Frankrike og USA.).

Redigert av sveinaa; 11/09/2017 09:49.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Garpen] #2437238 11/09/2017 09:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Redaktørens påstand må sees i konteksten av at det er under ett døgn til valgurnene stenges for denne gang. Kan vi være enige om at det finnes sterk motstand mot homofiles rettigheter i FrP, mer enn i noe annet reelt alternativ om man ønsker å stemme innenfor "normalen"?

Krf er mer restriktive. Frp er splittet og vil stemne ulikt i slike saker, Krf vil stemne likt. Krf har ikke et avklart forhold til dagens ekteskapslov, selv om KAH har gått langt i å frede den

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Alpers] #2437239 11/09/2017 09:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Er skremselspropaganda som: en stemme på H er en stemme på FRP, en herskerteknikk?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: sveinaa] #2437243 11/09/2017 10:00
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: sveinaa
Er skremselspropaganda som: en stemme på H er en stemme på FRP, en herskerteknikk?

Nei. Det er fakta. Akkurat på samme måte som en stemme til Venstre er en en enda viktigere stemme for FrP i regjering. (Pga sperregrensa).
Hvor tar du det fra at det er propaganda og hersketeknikk?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: lancepants] #2437245 11/09/2017 10:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei. Det er fakta. Akkurat på samme måte som en stemme til Venstre er en en enda viktigere stemme for FrP i regjering. (Pga sperregrensa).

Hvordan kan du si at det er fakta? Påstanden er jo tatt ut av kontekst og kan ikke stå alene. Et eksempel på uryddig og håpløs retorikk...

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: sveinaa] #2437247 11/09/2017 10:11
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L

Hvordan kan du si at det er fakta? Påstanden er jo tatt ut av kontekst og kan ikke stå alene. Et eksempel på uryddig og håpløs retorikk...

Konteksten er at det er valgdag i dag. Høyre og Venstre går til valg på fortsettelse av dagens regjering. Dette er fakta. Er du uenig i dette?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Alpers] #2437249 11/09/2017 10:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor langt opp i AP og LO må man være før velgerne mener det er "lov/akseptert" å mene at alle de andre (befolkningen) bør gjøre sånn og sånn, mens en selv bør ha det litt enklere og smutthullene kan utnyttes...

For meg er det faktisk ikke til å fatte at man som sosial demokrat (AP velger) kan stemme på en leder som til de grader oppfører seg som han hører til gutte klubben grei.... Eller vent; kanskje det rett og slett er venstrevridde journalister som har fått fokus bort fra sosial demokratenes måte å gjøre det på ved først å skape "gutteklubben grei" også bruke masse energi på å peke på dem og ICON_WINK

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: lancepants] #2437252 11/09/2017 10:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

Konteksten er at det er valgdag i dag. Høyre og Venstre går til valg på fortsettelse av dagens regjering. Dette er fakta. Er du uenig i dette?

Så middelet helliger målet ICON_LAUGH

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Garpen] #2437257 11/09/2017 10:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Jeg tror KrF er verre. Det faktum at valglokalene snart stenger, har ingen innvirkning på hva som er fakta og ikke. Hvorfor mener du dette er relevant for uttalelsen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: sveinaa] #2437258 11/09/2017 10:23
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Quote:

Så middelet helliger målet ICON_LAUGH

Beklager, her skjønner jeg ikke hva du mener?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: sveinaa] #2437259 11/09/2017 10:24
L
lancepants Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Hvor langt opp i AP og LO må man være før velgerne mener det er "lov/akseptert" å mene at alle de andre (befolkningen) bør gjøre sånn og sånn, mens en selv bør ha det litt enklere og smutthullene kan utnyttes...

For meg er det faktisk ikke til å fatte at man som sosial demokrat (AP velger) kan stemme på en leder som til de grader oppfører seg som han hører til gutte klubben grei.... Eller vent; kanskje det rett og slett er venstrevridde journalister som har fått fokus bort fra sosial demokratenes måte å gjøre det på ved først å skape "gutteklubben grei" også bruke masse energi på å peke på dem og ICON_WINK

Kan du gi noen eksempler på at Støre har noe med gutteklubben grei å gjøre?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: anonym22] #2437263 11/09/2017 10:30
perbl Offline
More than words
More than words

Jeg vil tro at hvis man tar en gjennomgang av forslag, stemming og politiske ønsker over en tiårsperidoe at alle de ulike partiene er ca. like ivrige på å overvåke og kontrollere - det er mest forskjell på hvilke områder de ønsker å overvåke.

Som Venstrevelger vil jeg da gjerne av egeninteresse vite hvor du finner iver etter totalovervåkning a befolkningen i partiprogrammet, så jeg evt kan melde meg ut.

Per B.
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: GeirK] #2437268 11/09/2017 10:34
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvorfor mener du dette er relevant for uttalelsen?

Fordi det for mange faller naturlig å spisse sine uttalelser i forkant av et valg der en er oppriktig redd for at arbeidet med rettigheter for homofile skal stanse opp eller sågar gå bakover.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: perbl] #2437269 11/09/2017 10:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Som Venstrevelger vil jeg da gjerne av egeninteresse vite hvor du finner iver etter totalovervåkning a befolkningen i partiprogrammet, så jeg evt kan melde meg ut.

Jeg vil nok tro at Venstre er blant de bedre, men siden de samarbeider med Høyre og særlig FrP, hjelper det lite. FrP regner jeg som ganske ivrige på politisiden.

Det er du som har trukket fra AP som verre enn andre, og da må nesten du belegge det med en gjennomgang.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: GeirK] #2437270 11/09/2017 10:37
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. Jeg tror KrF er verre.

Det er jeg veldig usikker på, men jeg kjenner ikke til med gode statistikker eller fakta her. Derfor la jeg inn et forbehold om KrF i en parantes lenger opp i tråden.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: perbl] #2437271 11/09/2017 10:38
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er antakelig ingen partier som skriver "totalovervåking av befolkningen" i partiprogrammet sitt. Så dumme er de ikke. Men om man går inn i saksdokumentene og ser hvem som har stemt hva, og kanskje også hvem som har levert alternative forslag, ser man kanskje tydeligere hvem som er for og mot.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Garpen] #2437273 11/09/2017 10:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor mener du dette er relevant for uttalelsen?

Fordi det for mange faller naturlig å spisse sine uttalelser i forkant av et valg der en er oppriktig redd for at arbeidet med rettigheter for homofile skal stanse opp eller sågar gå bakover.

Det kunne ikke falle meg inn å spre usannheter i all offentlighet bare fordi det snart er valg - så dette er vel noe jeg bare må akseptere. For jeg forstår det ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: sveinaa] #2437274 11/09/2017 10:42
Flex Offline
Veteran
Veteran

Hvordan kan du si at det ikke er fakta? Jeg er ganske sikker på at dette er hovedårsaken til at V og KrF vaker rundt sperregrensa. Jeg vet av flere som er mest enige med de nevnte partier på sak, men som neppe vil stemme på dem da de ikke vil være med på å stemme inn en regjering med FrP.

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: Flex] #2437276 11/09/2017 10:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hva om alle hadde stemt Venstre da?

Re: Ny regjering, hvem stemmer jeg? [Re: ] #2437280 11/09/2017 10:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous13

Jeg er helt enig i at DLD var helt krise, men opplevde ikke noen partier som veldig tydelige bedre.

Her var Høyre kvalmest av alle; etter de hadde talt opp hvor mange i stortingsgruppa de trengte for å få innført vedtaket, fristilte de resten til å stemme i mot og på den måten prøve å fremstå bedre. Symbolpolitikk koreografert som en flau, offentlig ballongdans.

Jeg får legge til at Venstre var klart bedre ifb. DLD. Men det er veldig lett for et parti rundt sperregrensen å ha fine meninger, men når de likevel alltid sitter i regjering med partier med helt motsatte meninger, så har aldri Venstre vært mulig for meg å ta seriøst som Stortingsparti.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support