|
|
Hva stemmer du i årets valg?
|
Re: Hva stemmer du i årets valg?
[Re: Torshov-Simen]
10/09/2017 06:51
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg har vanskeligheter med å se at demokratiet fungerer når partier som vaker rundt sperregrensen kan klare å komme i regjering eller være utslagsgivende støttepartier.
Jeg tror at AS Norge ville vært tjent med at de 2 eller 3 største partiene gikk i regjering, med mer en 50% av mandatene på Stortinget. De ville vært nødt til å gi og ta, men i det store bildet er ikke politikken deres svært forskjellig. Det er noen nyanseforskjeller i privatisering og noen andre saker.
På denne måten ville vi bli kvitt all denne skittkastingen og hestehandlingen vi har sett oss lei av. De banene har jeg også begynt å tenke i etter å ha sett med gru på den ekstremt tabloide og fordummende skittkastingsretorikken som har avløst den meningsbærende politiske debatten de siste årene. Med færre partier ville behovet for stemmefiske med symbolpolitikk blitt mindre og politikken ville fått plass til flere skikkelige politikkere med langsiktige vyer og visjoner. Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands. Hvor mange partier er det i USA? Rundt 15 med smått og stort …og hvor mange med reell sjanse til innflytelse?
|
|
|
[Re: Garpen]
10/09/2017 06:55
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Men rundt 13 så små at i realiteten er det bare 2, da...
|
|
|
[Re: Kull]
10/09/2017 06:56
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
[ Ja, men det har aksellerert noe innihælvete mye de siste fire åra. Bare skattelettelsen de blåbrune har gitt så langt beløper seg på milliarder. Og så vil man jo kunne "konkurranseutsette" ting som psykiatri, barnevern og barnehager, fordiatte de driver det så mye mer effektivt, og kan stikke av med endel hundre mill i utbytte. Du skal ikke være spesielt god i hoderegning for å se at det regnestykket ikke passer. Jo, forresten, kanskje, hvis du fjerner alt av rettigheter og tilskudd til de ansatte, senker lønna til et minimum osv, ja, kanskje, og gjerne kanaliserer innkjøp via stråselskaper, siden private selskaper ikke trenger å gå gjennom offentlige anbud.
Så ja, det har gått den veien ei stund, men det har gått veldig mye fortere de siste åra, og det er på tide å snu. Derfor er jeg medlem av Rødt. roy Det er viktigere for venstresiden å "ta de rike" framfor at noen kan skape verdier slik at det er noe å skatte av i det hele tatt. Hvordan hadde det gått med Tesla som et norsk selskap tro? Hvor mange selskaper har flagget til utlandet pga særnorsk formueskatt, som istedet kunne bidratt med store summer til statskassen? Men det er vel bedre at staten eier alt og driver alt så slipper vi sånn umoralsk profitt og slikt, det har jo vært en suksessoppskrift tidligere. Den Tesla-likninga passer ikke helt med virkeligheten. Venstresida er ikke ute etter å fjerne alt av priate selskaper, men å ta skatt fra de rikeste. Formueskatten er ikke stor, og selskaper med god økonomi klarer fint å betale dette. Hvis ett og annet selskap velger å flagge ut fordi de ikke klarer å betale en knapp prosent i formueskatt, så sier det mer om selskapet enn om systemet. Vi trenger skatter for å få landet til å gå rundt. Når du tryner på sykkel neste gang og alt er trist og leit og går gjennom en operasjon eller fem, så har du betalt for det gjennom skattevesenet.
|
|
|
[Re: mpe]
10/09/2017 07:28
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Men rundt 13 så små at i realiteten er det bare 2, da... Det kan du si, men partisituasjonen er uansett ikke så sammenlignbar med norske forhold ettersom man i større grad stemmer på personer enn partier. Men om man inkluderer nominasjonsvalgene til demokratene og republikanerne har man i realiteten likevel 10-15 relle valgmuligheter.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: ]
10/09/2017 08:39
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det store praktiske problemet er at ikke alle selskaper går bra hele tiden og det er dårlig stil å planlegge uten å ta høyde for at ikke alt går veldig bra hele tiden. Men formueskatten tar ikke hensyn til det.
Det er faktisk et av svært få skattespørsmål hvor jeg er enig med høyresiden, skattlegging av produksjonsmidler synes jeg er prinsipielt feil. Den delen av formueskatten burde fjernes og kompenseres for ved noe høyere beskatning på overskudd og redusert avskrivningsmulighet.
Redigert av Torshov-Simen; 10/09/2017 08:40.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/09/2017 08:52
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det store praktiske problemet er at ikke alle selskaper går bra hele tiden og det er dårlig stil å planlegge uten å ta høyde for at ikke alt går veldig bra hele tiden. Men formueskatten tar ikke hensyn til det.
Det er faktisk et av svært få skattespørsmål hvor jeg er enig med høyresiden, skattlegging av produksjonsmidler synes jeg er prinsipielt feil. Den delen av formueskatten burde fjernes og kompenseres for ved noe høyere obeskatning på overskudd og redusert avskrivningsmulighet. Dette er den viktigste grunnen til at jeg til nå har stemt borgerlig, også. Frps retorikk og manglende økonomiske ansvarlighet gjør det umulig for meg å gjøre det i år, men jeg skulle virkelig ønske AP ble mer pragmatisk og mindre dogmatisk i dette spørsmålet.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
10/09/2017 09:37
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke finlest partiprogrammet til Frp, så du vet nok mer enn meg om den saken. Jeg har vel reagert litt på vilje til å bruke en del mer oljepenger enn andre mener er forsvarlig, og utspill om å redusere skattene en del mer enn f eks Høyre går inn for.
Historisk har Frp hatt noen pussige utspill om hvordan det som da het Oljefondet burde brukes, men de har blitt mer edruelige under Jensen.
|
|
|
10/09/2017 09:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Den delen av formueskatten burde fjernes og kompenseres for ved noe høyere beskatning på overskudd og redusert avskrivningsmulighet. Helt enig. Men vi konkurrerer i et globalt marked i mange industrier, og det er ikke lett å konkurrere med land som gir bedrifter 10 års skatteamnesti hvis de etablerer seg der. Nå skal jeg med en gang si at jeg ikke har troa på at jeg på noen som helst måte har svar på noen som helst økonomiske utfordringer i både samfunn og politikk. Men det blir vel uansett ikke lett å konkurrere i en verfdensøkonomi med noen av de høyeste lønnsnivåer i verden for arbeidere. Sånt sett burde det være en fordel at de rikere blir rikere og de fattigere blir fattigere for dette senker lønnskostnadene (som jeg trur vi 'fant' ut i en annen tråd er en viktig årsak for at det er dyrt å drive næring i Norge). Spørsmålet er da om dette vil medføre lavere omsetting av 'luksusværer/overforbruksvarer' som da vil medføre at de rikere blir fattigere og (bare litt forsinket) siden de rett og slett ikke får solgt varene sine til en fattig befolkning. Vil dette da så fortsette til lønnsnivået i Norge blir såpass likt det i andre tilsvarenbde land slik at de rikere vil blir rikere igjen fordi de kan utvide markedet sitt til utenfor landesgrensene? Det som gjør meg mest skeptisk av alt til de rødeste partiene er den komplette mangelen på løsninger ift. globalisering. På den ene siden er det kombaya, anstendighetet, brorskap og mangfold, mens man på den andre siden ønsker full kontroll over hvordan egne innbyggere steller seg. De er liksom avhengig av at arbeidere i alle land forener seg før de har et motsvar mot multinasjonale selskaper som elsker skjevheter de kan utnytte. Det som gjør meg mest skeptisk (i hele valgkampen) er at noen ser ut til å tru at politikkere er annerledes enn folk flest.
|
|
|
10/09/2017 10:03
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Vel, hvis jeg spør mine døtre om de vil ha jordbær- eller vaniljeis, og de nekter å svare, så kan de ikke etterpå klage på hva jeg kjøpte. Så enkelt er det.
Så hvis de ikke liker noe av de, så tvangsforer du de med det du kjøpte? Nei. Da får de la være å spise is hvis de ikke vil ha. Men de mister klageretten ved å ikke ville delta i valget.
|
|
|
[Re: Tex]
10/09/2017 10:36
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Vel, hvis jeg spør mine døtre om de vil ha jordbær- eller vaniljeis, og de nekter å svare, så kan de ikke etterpå klage på hva jeg kjøpte. Så enkelt er det.
Så hvis de ikke liker noe av de, så tvangsforer du de med det du kjøpte? Nei. Da får de la være å spise is hvis de ikke vil ha. Men de mister klageretten ved å ikke ville delta i valget. De mister overhode ikke klageretten. Det kan meget vel være et bevisst valg at de politiske partiene som er for hånden ikke er noe en vil stemme på. Det er en deltagelse i valget som din iskrem analogi ikke har i seg. På sett og vis har disse da klagd på utvalget ettersom de ikke klarer identifisere noen forskjell. Noen av disse synes kanskje også det er "søppelpartier" hele bunten. De skal altså fratas klagerett fordi de ikke vil stemme på "søppel" ? Sannsynligheten er også stor for at den som velger å ikke stemme har, som de fleste andre, betalt store deler av sin inntekt i lovpålagte skatter og avgifter. Bare det er tilstrekkelig til å ha klagerett på det offentliges pengebruk for eksempel, uavhengig om en har benyttet stemmeretten. Noe din iskrem analogi heller ikke dekker ettersom den isen din døtre får ikke er noe de har betalt (, men er mer som en gave når det ikke er en livsnødvendighet). Den iskrem analogien din bør nok raffineres noe for å ha gyldighet.
Redigert av kadensfjerner; 10/09/2017 10:39.
|
|
|
10/09/2017 10:43
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ok iskrem-analogien strekker seg ikke lenger enn det enkle poeng om å ha mindre grunn til å klage hvis man ikke vil være med å bestemme. Men det synes jeg er allmenngyldig.
Jeg synes dessuten det er merkelig hvis man ikke klarer å identifisere noen forskjell mellom norske politiske partier.
|
|
|
10/09/2017 10:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En bättre analogi är att du låter dina barn välga mellan två meny altternativ för de närmaste veckorna och båda alternativen innehåller flera rätter som de inte alls gillar.
Ett annat problem är ju att din stemme inte är den eneste så du kan ju inte ens få det som du vill.
|
|
|
[Re: Tex]
10/09/2017 11:00
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Ok iskrem-analogien strekker seg ikke lenger enn det enkle poeng om å ha mindre grunn til å klage hvis man ikke vil være med å bestemme. Men det synes jeg er allmenngyldig. Der er vi enig ! Jeg synes dessuten det er merkelig hvis man ikke klarer å identifisere noen forskjell mellom norske politiske partier. Det kan være sånn at de ulike standpunktene til partier "slår hverandre i hjæl" for å si det sånn: Noe er bra her, noe er bånn her, noe er ræva der og noe er supert der, uten at det er noe som utmerker seg for den personen. For de som ikke har en politisk slagside er det da ikke åpenbart hvor valget skal landes. Noe som jeg tror er vanskelig å forstå for de av oss som i bånn faktisk har en politisk retning (i hvert fall sånn nogenlunde).
|
|
|
10/09/2017 11:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er altså senatet som avgjør hvem som får bli dommer. At presidenten er med i utnevnelsen er samme som at Kongen utnevner statsråder. Altså er det ikke sånn at Trump bare kan putte en dommer i høyesterett.
Det är senaten som bestämmer men det verkar som att presidenten i praktiken har mycket att säga till om. Nu godkjende väl inte senaten obamas sista nominering för att jävlas men jag tror inte de bara vägrar att godkjenna kantidater från fel parti under en hel president period. Vilka man tror kommer in i höysteretten under en president period är iallafall en viktig fråga under ett president val. Höyesteretten är politiskt uppdelad och en president klarar väl så gott som alltid att få in domare med sin egen politiska ståndspunkt.
|
|
|
10/09/2017 12:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men de får en slags dem/rep status etter hva slags senat som har innsatt de.
Det är första gången jag hör någon säga att de får det efter vilken senat som har tillsatt dem. Tidigare har jag alltid hört att det beror på vilken president som har nominert/tillsatt dem. (och framförallt hur de dömmer).
|
|
|
10/09/2017 12:02
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vel reagert litt på vilje til å bruke en del mer oljepenger enn andre mener er forsvarlig, og utspill om å redusere skattene en del mer enn f eks Høyre går inn for.
Her forstår jeg ikke helt. Kristin Halvorsen budsjetterte og brukte mer enn handlingregelen i 2010. Så kommer Siv Jensen bruker mindre enn handlingsregelen og så er det uforsvarlig? Begge satt vel i en posisjon hvor det var nødvendig med konjunkturjustering, så ganske så like situasjoner? Jeg stemmer ikke SV, nettopp på grunn av den økonomiske politikken.
|
|
|
10/09/2017 12:29
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Når du tryner på sykkel neste gang og alt er trist og leit og går gjennom en operasjon eller fem, så har du betalt for det gjennom skattevesenet. Eller det andre alternativet da, at man har så vondt at man ikke får sove, og synes det er litt lenge når man får beskjed om å vente 8 mnd. Da får man gleden av å både betale skatt og betale faktisk den samme legen 40k av egen lomme for å gjøre operasjonen på privatklinkken litt nedi gata for sykehuset. Betalte MVA av operasjonen også, av mine egne beskattede penger. Dette må jo være musikk for en Rødt-mann? Sånn bortsett fra at jeg ble fortere frisk da. Går an så se sånn på det også. Ble dyrt for samfunnet, da jeg trenger å kunne sove og bruke armen for å få jobbet. Åtte måneders ventetid for en operasjon? Det betyr jo at du i så fall *bør* stemme til venstre, sånn at vi kan prioritere helsevesenet bedre og forhåpentligvis komme oss ut av "new public management"-myra, som eter mer enn en gir av ressurser.
Redigert av RoyK; 10/09/2017 12:30.
|
|
|
10/09/2017 12:30
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Jeg stemmer Liberalistene
|
|
|
[Re: GGG]
10/09/2017 12:31
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg stemmer Liberalistene Ja, godt valg! Husk å stemme å tirsdag!
|
|
|
10/09/2017 12:32
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg stemmer ikke SV, nettopp på grunn av den økonomiske politikken.
Det er og var vel begrenset hvor mye av den politikken i de periodene som var SV-politik? Vi har vel aldri kriget så mye som da :-). Det er ikke til å komme unna av at AP brukte SV som kjøttdukke? Så det var i høyeste grad en AP regjering som var med på å bruke mer penger enn handlingsregelen. Jeg stemte SV i flere år, men det over representerer hvorfor jeg tok et lite skritt til venstre…
|
|
|
[Re: RoyK]
10/09/2017 12:38
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg stemmer Liberalistene Ja, godt valg! Husk å stemme å tirsdag! Ho ho. Det var dagens! 
|
|
|
10/09/2017 13:02
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg stemmer ikke SV, nettopp på grunn av den økonomiske politikken.
Det er og var vel begrenset hvor mye av den politikken i de periodene som var SV-politik? Vi har vel aldri kriget så mye som da :-). Det er ikke til å komme unna av at AP brukte SV som kjøttdukke? Så det var i høyeste grad en AP regjering som var med på å bruke mer penger enn handlingsregelen. På samme måte som Frp har ført Høyres økonomiske politikk nå. Både Frp og SV har vært lillebror i regjering, men de kommer begge med utspill som gjør at jeg ikke ønsker dem mer makt. Jeg ønsker meg en regjering uten det jeg oppfatter som rabiate idioter (høyst subjektiv vurering) og tror sannsynligheten for det blir størst med et sterkt AP. Om jeg var sikker på at Sandberg, Listhaug og Amundsen ble holdt utenfor regjeringskontorene, hadde jeg kanskje stemt Venstre. Kanskje. Sånn det er nå, blir Frp for uspiselig til at jeg orker støtte en regjering der de deltar. Og det ble det siste bidraget fra meg i denne debatten. Ikke fordi den ikke er interessant, men jeg er ikke helt i form i dag, og bør kule nepa litt før arbeidsdagen i morgen. P.S: Og takk til anonymous13 for gode og provoserende spørsmål. Glad vi kom ut av kranglemodus og over i god debatt.
Redigert av lektorHaugen; 10/09/2017 13:07.
|
|
|
10/09/2017 16:18
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Åtte måneders ventetid for en operasjon? Det betyr jo at du i så fall *bør* stemme til venstre, sånn at vi kan prioritere helsevesenet bedre og forhåpentligvis komme oss ut av "new public management"-myra, som eter mer enn en gir av ressurser. Ser ikke helt hva du tenker på. Stoltenberg var statsminister og Jonas helseminister på det tidspunktet og de hadde hatt regjeringsmakt i 7 år eller no. Jeg ville mye heller ha ønsket å fått dekket den private operasjonen med en del av det det offentlige sparte på at de slapp. Ikke full finansiering selvfølgelig, for da ville det offentlige bare bli sittende med de vanskelige tilfellene mens de private ville tatt de mere rett-fram operasjonene. La oss si 50% da? Ja, alt har jo blitt bedre med H+Frp i styringa, ikke sant? Hvis du løfter hue bittelitt opp av sanda og ser deg rundt og tilbake, så blir ting kanskje litt klarere…
|
|
|
10/09/2017 16:57
|
Jegra
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ja, alt har jo blitt bedre med H+Frp i styringa, ikke sant? Hvis du løfter hue bittelitt opp av sanda og ser deg rundt og tilbake, så blir ting kanskje litt klarere…
Hilsen han som sier han stemmer på Rødt...
|
|
|
10/09/2017 16:58
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Røysta mi gjekk i retning noko eg håper kan bidra til 1) meir solidaritet med ikkje-menneskelege dyr, 2) tilretteleggjing for betre transportløysingar, 3) vern av matjord og 4) ein næringspolitikk med lengre tidshorisont enn eit par stortingsperiodar.
|
|
|
10/09/2017 17:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Da er stemmen avgitt, og det endte med en stemme til partiet som har en enkelsak som jeg tror fortsatt er svært viktig for den neste stortingsperioden.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Jegra]
10/09/2017 21:37
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Ja, alt har jo blitt bedre med H+Frp i styringa, ikke sant? Hvis du løfter hue bittelitt opp av sanda og ser deg rundt og tilbake, så blir ting kanskje litt klarere…
Hilsen han som sier han stemmer på Rødt... Ja, og som er medlem av Rødt 
|
|
|
[Re: dagfink]
10/09/2017 21:39
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Røysta mi gjekk i retning noko eg håper kan bidra til 1) meir solidaritet med ikkje-menneskelege dyr, 2) tilretteleggjing for betre transportløysingar, 3) vern av matjord og 4) ein næringspolitikk med lengre tidshorisont enn eit par stortingsperiodar. Ikkje senterpariet, vel? Dei bryr seg jo ikkje stort om dyr som ikkje er i fangenskap…
|
|
|
11/09/2017 05:23
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Stemme på hva? Stemte SV en gang KUN pga miljøsaken. Det var vel det eneste de ikke brydde seg om de årene de var valgt for. Egentlig synes jeg vi bør gå over til direktedemokrati. Tror det var siste gang jeg stemte nå.
|
|
|
11/09/2017 06:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Røysta mi gjekk i retning noko eg håper kan bidra til 1) meir solidaritet med ikkje-menneskelege dyr, 2) tilretteleggjing for betre transportløysingar, 3) vern av matjord og 4) ein næringspolitikk med lengre tidshorisont enn eit par stortingsperiodar. Ikkje senterpariet, vel? Dei bryr seg jo ikkje stort om dyr som ikkje er i fangenskap… Veldig godt poengtert!
|
|
|
|
|