|
|
Hva stemmer du i årets valg?
|
Re: Hva stemmer du i årets valg?
[Re: ]
09/09/2017 18:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men da synes jeg ikke man har allverdens "rett" til å klage på hvor galt alt er. Verre er det ikke. Da er vi kanskje ved kjernen. Hva er dette greiene med at man mister retten til å klage om man ikke stemmer? Kan man ikke si det samme om de som synes FrP er så ille? Kan ikke de bare melde seg inn i Frp, måte på landsmøtet og stemme mot forslag de synes er dumme? Om du synes FrP er dritt, men ikke melder deg inn og jobber for forandring, så har du ikke all verdens rett til å klage over partiets politikk? Hvis du ikke stemmer på det partiet du synes er minst ille og dette partiet ikke blir med i regjering, fraskriver du deg rettigheten til å klage på at noen andre partiet sitter i regjering, ja.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/09/2017 18:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Etter min mening, nei. Det var ikke informasjon du hadde tilgjengelig da du stemte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: RoyK]
09/09/2017 18:20
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Tester og prøver er vel strengt tatt ikke noe nytt. Dette fantes allerede da jeg begynte på skolen i 1990. Dette med nasjonale prøver var det vel en AP-regjering som innførte for mange år siden? Forøvrig er jeg enig i at skolen hauses veldig opp (jeg, med min ingeniør-utdannelse har lov til å hevde dette). En viss grunnutdanning, med grunnleggende skrive-, lese-, geografi-, samfunns- og regne-kunnskaper må vi alle ha. Diktanalyse har jeg aldri hatt bruk for. Mange føler at de ikke passer inn på skolebenken i ung alder. Tidligere var det vanlig å begynne å jobbe etter fullført ungdomskole. Det burde dermed ikke være store problemer ved å kunne ta fagbrev uten å måtte drasse skolelei ungdom inn på skolebenken for å ta et fagbrev. Det viktigste for en fagarbeider er å kunne faget sitt. Diktanalyse og grunnen til at "Et dukkehjem" ble skrevet gir de fleste beng i.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: GeirK]
09/09/2017 18:26
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvis du ikke stemmer på det partiet du synes er minst ille og dette partiet ikke blir med i regjering, fraskriver du deg rettigheten til å klage på at noen andre partiet sitter i regjering, ja.
Nå forstår jeg ikke. Frasier jeg meg retten til å klage på regjeringen hvis jeg stemmer på et parti som ikke kommer i regjering? Jeg forstår heller ikke det store problemet ved å avlevere en blank stemme i stemmelokalet. Personlig vipper jeg mellom å avlevere blank stemme, eller å stemme på et parti pga. ett enkelt valgløfte. Jeg synes det er tynt å stemme på et helt partiprogram bare pga ett valgløfte.
|
|
|
[Re: Garpen]
09/09/2017 18:26
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Tester og prøver er vel strengt tatt ikke noe nytt. Dette fantes allerede da jeg begynte på skolen i 1990. Dette med nasjonale prøver var det vel en AP-regjering som innførte for mange år siden? Forøvrig er jeg enig i at skolen hauses veldig opp (jeg, med min ingeniør-utdannelse har lov til å hevde dette). En viss grunnutdanning, med grunnleggende skrive-, lese-, geografi-, samfunns- og regne-kunnskaper må vi alle ha. Diktanalyse har jeg aldri hatt bruk for. Mange føler at de ikke passer inn på skolebenken i ung alder. Tidligere var det vanlig å begynne å jobbe etter fullført ungdomskole. Det burde dermed ikke være store problemer ved å kunne ta fagbrev uten å måtte drasse skolelei ungdom inn på skolebenken for å ta et fagbrev. Det viktigste for en fagarbeider er å kunne faget sitt. Diktanalyse og grunnen til at "Et dukkehjem" ble skrevet gir de fleste beng i. Det er "bittelittegranne" forskjell mellom nå og 1990. Nå skal jo alt testes og måles, gjerne fra 1. klasse. Det er galskap. LEs artikkelen og se på talla, så forstår du sikkert.
Redigert av RoyK; 09/09/2017 18:27.
|
|
|
[Re: stosu]
09/09/2017 18:30
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du ikke stemmer på det partiet du synes er minst ille og dette partiet ikke blir med i regjering, fraskriver du deg rettigheten til å klage på at noen andre partiet sitter i regjering, ja.
Nå forstår jeg ikke. Frasier jeg meg retten til å klage på regjeringen hvis jeg stemmer på et parti som ikke kommer i regjering? Nei. Viss du IKKE stemmer.
|
|
|
09/09/2017 18:32
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Heldigvis er det en forskjell på 1990 og nå  Skulle gjerne lest artikkelen, men gidder ikke investere i DB+ Jeg er helt enig i at måletyranniet går over alle støvleskaft. Det er helt greit at min arbeidsgiver måler meg på resultater i prosjektene mine, for dette går kun utover meg hvis jeg skulle ta meg nær av dette. Det er forsåvidt greit nok å måle lærere hvis det er viktig for utdanningsdirektoratet, men ikke hvis det går utover ungene. Da må de heller finne andre måleparametre enn ungenes kunnskaper.
|
|
|
09/09/2017 18:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Da er vi kanskje ved kjernen. Hva er dette greiene med at man mister retten til å klage om man ikke stemmer? Vel, hvis jeg spør mine døtre om de vil ha jordbær- eller vaniljeis, og de nekter å svare, så kan de ikke etterpå klage på hva jeg kjøpte. Så enkelt er det.
|
|
|
09/09/2017 18:38
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Heldigvis er det en forskjell på 1990 og nå  Skulle gjerne lest artikkelen, men gidder ikke investere i DB+ Jeg er helt enig i at måletyranniet går over alle støvleskaft. Det er helt greit at min arbeidsgiver måler meg på resultater i prosjektene mine, for dette går kun utover meg hvis jeg skulle ta meg nær av dette. Det er forsåvidt greit nok å måle lærere hvis det er viktig for utdanningsdirektoratet, men ikke hvis det går utover ungene. Da må de heller finne andre måleparametre enn ungenes kunnskaper. Her
|
|
|
09/09/2017 18:52
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Heldigvis er det en forskjell på 1990 og nå  Skulle gjerne lest artikkelen, men gidder ikke investere i DB+ Jeg er helt enig i at måletyranniet går over alle støvleskaft. Det er helt greit at min arbeidsgiver måler meg på resultater i prosjektene mine, for dette går kun utover meg hvis jeg skulle ta meg nær av dette. Det er forsåvidt greit nok å måle lærere hvis det er viktig for utdanningsdirektoratet, men ikke hvis det går utover ungene. Da må de heller finne andre måleparametre enn ungenes kunnskaper. Her Mange takk  Dette er jo helt horribelt. Når jeg tenker tilbake på gamle dager, så fikk vi som lærte raskt den anerkjennelsen vi trengte av å se at vi lærte raskt i timen. Dagens måletyranni later jo til å være et mareritt for de som lærer sakte og de mest æreskjære av elevene.
|
|
|
09/09/2017 19:03
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Heldigvis er det en forskjell på 1990 og nå  Skulle gjerne lest artikkelen, men gidder ikke investere i DB+ Jeg er helt enig i at måletyranniet går over alle støvleskaft. Det er helt greit at min arbeidsgiver måler meg på resultater i prosjektene mine, for dette går kun utover meg hvis jeg skulle ta meg nær av dette. Det er forsåvidt greit nok å måle lærere hvis det er viktig for utdanningsdirektoratet, men ikke hvis det går utover ungene. Da må de heller finne andre måleparametre enn ungenes kunnskaper. Her Mange takk  Dette er jo helt horribelt. Når jeg tenker tilbake på gamle dager, så fikk vi som lærte raskt den anerkjennelsen vi trengte av å se at vi lærte raskt i timen. Dagens måletyranni later jo til å være et mareritt for de som lærer sakte og de mest æreskjære av elevene. Apropos db+, det er mye søppel i dagbla', men det er alltids gode artikler der også, som denne, og så koster det ikke stort, så derfor 
|
|
|
09/09/2017 19:11
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Tex]
09/09/2017 19:15
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
For min del har jeg politikerforrakt! Hva er galt med det? Jeg stoler ikke på noen av dem, så jeg ser heller ikke poenget i å stemme på noen av dem. Jeg har nå hatt gleden av å bo i Bergen i 4 år, og har dermed fått nok av politikere som ikke utretter noe. De brukte 8 år på å planlegge en vippebro som ikke tåler vind, ... Hva som er galt med politikerforakt? En hel del. Men la meg først si at du selvsagt er i din fulle rett til å mene hva du vil og stemme eller ikke stemme helt som du ønsker. Selvsagt. Likevel undres jeg. Forakter du alle politikere? Forakt er et sterkt begrep i min bok. Du forakter de alle sammen, fra Rødt og SV via MDG og helt ut til FrP? Det finnes ingen ærlige, velmenende mennesker blant dem? De fortjener alle kun forakt? Problemet med utbredt politikerforakt og antidemokratiske holdninger er selvsagt hva det kan lede til. Demokratiet er nokså skjørt. Hva som skjedde i Europa i mellomkrigstiden og fremveksten av antidemokratiske bevegelser er vel kjent. I USA vant en kandidat nylig presidentvalget ved å spille på politikerforakt. Det er klart konsekvensene kan være alvorlige. Du missforstår. Jeg er veldig glad i demokratiet, jeg bare liker ikke hvordan det utøves. Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Det er jo ikke noe rart at andelen som stemmer går ned, når de føler at de ikke blir hørt uansett. Norge har det bedre enn topartisystemer, men vi har fortsatt den samme utfordringen. Som jeg tidligere sa: jeg ønsker ikke å stryke ryggen på noen som uansett ikke har planer - eller muligheter for den del - til å gjøre det de går til valg på selv om de vinner. Jeg savner kort og godt et demokratisk system med handlingskraft, og så lenge jeg ikke ser viljen til det hos politikerne, så stemmer jeg heller blankt for å vise min avsky mot akkurat det. Min forståelse av verdenspolitikken er at både USA gjennom valget av trump, og Storbritania gjennom Brexit, skjer som følge av politikerforrakt. De har prøvd å stemme på de etablerte politikerne, uten at problemene blir tatt tak i. Når det hverken blir bedre med rødt eller blått styre, så er folk mer truendes til i desperasjon å stemme noe totalt ulogisk siden det neppe kan bli værre enn status quo.
Redigert av Espen J; 09/09/2017 19:16.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
09/09/2017 19:24
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Du missforstår. Jeg er veldig glad i demokratiet, jeg bare liker ikke hvordan det utøves. Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Det er jo ikke noe rart at andelen som stemmer går ned, når de føler at de ikke blir hørt uansett. Norge har det bedre enn topartisystemer, men vi har fortsatt den samme utfordringen. Som jeg tidligere sa: jeg ønsker ikke å stryke ryggen på noen som uansett ikke har planer - eller muligheter for den del - til å gjøre det de går til valg på selv om de vinner. Jeg savner kort og godt et demokratisk system med handlingskraft, og så lenge jeg ikke ser viljen til det hos politikerne, så stemmer jeg heller blankt for å vise min avsky mot akkurat det.
Min forståelse av verdenspolitikken er at både USA gjennom valget av trump, og Storbritania gjennom Brexit, skjer som følge av politikerforrakt. De har prøvd å stemme på de etablerte politikerne, uten at problemene blir tatt tak i. Når det hverken blir bedre med rødt eller blått styre, så er folk mer truendes til i desperasjon å stemme noe totalt ulogisk siden det neppe kan bli værre enn status quo.
Det er feil og svakheter med alt, men Norge har tross alt et fungerende demokrati. Lang bedre enn for eksempel USA, hvor presidenten har veldig mye frihet til å innføre lover etter innfallsmetoden, og innsetter høyesterettsadvokater som passer best for sin politikk. Det er alltid noe som kan gjøres bedre. Jeg vil tru at hvis du hadde hatt samme innstilling til nåværende eller kommende kjæreste, så hadde dødd som jomfru.
|
|
|
09/09/2017 19:38
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Igjen; forakt og avsky? Er det så galt, altså? Våre folkevalgte utretter ingenting av det de sier? Ingenting!? Det er harde ord. Og for meg et helt ubegripelig.
|
|
|
09/09/2017 19:53
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det viktigste for en fagarbeider er å kunne faget sitt. Diktanalyse og grunnen til at "Et dukkehjem" ble skrevet gir de fleste beng i. Og det er nok flere enige i, og derfor er mye av læreplanene endra siden innføringa av Reform 94. Jeg tror faktisk jeg vil strekke det så langt som til å si at rikspolitikerne har gjort ganske mye for at det faglige inneholdet i yrkesopplæringa skal være mer relevant enn det var for 20 år sida. Nå er det fylkespolitikere, administrasjon og lærere som må gjøre sin del. Det behøver absolutt ikke være sånn i dag at man skal prøves i diktanalyse for å bli bilmekaniker, det er Unge Høyre-propaganda. Jeg tror vi alt for ofte skylder på rikspolitikerne når det er andre som sitter med ansvaret. Når det er sagt: Også elever på yrkesfag har rett til å delta i demokratiet og samfunnslivet, og det blir veldig feil om ikke opplæringa setter dem i stand til det. Derfor trengs både samfunnsfag, engelsk, matte, naturfag og norsk ut over grunnskolen, ikke minst fordi en del av elevene på yrkesfag ikke får så mye ut av opplæringa i ungdomsskolen, men det er en annen debatt.
Redigert av lektorHaugen; 09/09/2017 19:56.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
09/09/2017 20:03
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det slår meg forresten at vi ville fått et spennende Storting om valresultatet ble som pollen i starten av tråden!
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: Tex]
09/09/2017 20:54
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Igjen; forakt og avsky? Er det så galt, altså? Våre folkevalgte utretter ingenting av det de sier? Ingenting!? Det er harde ord. Og for meg et helt ubegripelig. Har du fått en veldig endret hverdag etter at vi gikk fra AP i regjering til H/FRP? Jeg kan ikke si at jeg har merket noe som helst, utover at jeg har sett flere segway'er. Om man går inn i tallmaterialet finner man småplukk som har blitt gjort, men du skal ha enten ekstrem flaks eller ekstrem uflaks for havne i en situasjon der det å gå fra venstresiden til høyresiden har ført til store omveltninger i din hverdag.
Trønder osv
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
09/09/2017 21:37
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands.
Mitt inntrykk er at den norske parlamentarismen gir gode muligheter for å drive populistisk retorikk, men samtidig gjør det vanskelig å kuppe makten sånn at man kan gjennomføre en populistisk politikk. Ulempen med alle småpartiene er kanskje at særinteressene blir urimelig sterke, men på den annen side hindrer det flertallsdiktatur. Jeg må uansett si jeg er litt forundra over klager på at det norske systemet er så udemokratisk og dårlig. Alt i alt har vi det tross alt utrolig bra her i landet, særlig tatt i betraktning at vi er et lite land med store naturressurser. Det er mildt sagt sjelden at det går så bra som det har gjort i Norge, så jeg synes ikke systemet vårt er helt håpløs. Det er ingenting galt med systemet som sådan, problemet skyldes brukerfeil. Vi har det så meningsløst bra i Norge at interessen for realpolitikk og samfunnsutvikling er tilnærmet fraværende i store deler av befolkningen. Ettersom alle de grunnleggende strukturene er så veletablerte at de, uten at vi legger merke til dem, ruller og går uavhengig av hvem som sitter i regjering mister man det politiske arbeidet som har frambrakt dem ut av syne, samtidig som alle partiene "tvinges" til å markedsføre seg på og skille seg ut fra røkla med, i den store sammenhengen, ubetydelige enkeltsaker for å rettferdiggjøre sin eksistens. Når media i tillegg gir mest sendetid og spalteplass til dem som rabulerer mest dannes et inntrykk av politikk som lite meningsfullt fordi alle de viktige sakene og standpunktene drukner i støyen fra sirkuset. I en slik situasjon hvor store deler av landet, media inkludert, ikke er i stand til å benytte ett ypperlig system på en fornuftig måte tror jeg et trepartisystem (feks. Høyre - Sentrum - Venstre) kunne gitt politikerne mer ro til å drive langsiktig realpolitikk fremfor kortsiktig tabloid stemmefiske.
Redigert av Torshov-Simen; 09/09/2017 21:42.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
09/09/2017 22:38
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Lang bedre enn for eksempel USA, hvor presidenten har veldig mye frihet til å innføre lover etter innfallsmetoden, og innsetter høyesterettsadvokater som passer best for sin politikk. Hvor har du dette fra? Det er jo komplett feil? Presidenten innfører ikke lover i USA. Kongressen gjør det. Skal vi se… Innreiseforbudet for diverse arabiske land ble vedtatt av Trump aleine. DACA, som ble innført av Obama direkte, uten støtte fra kongressen, skal nå Trump legge ned. Trump aleine kan gå til krig mot enhver annen stat uten at kongressen får sagt noe - dvs innen tre måneder. Presidenten innsetter ikke høyesterettsadvokater (sic), han nominerer høyesterettsdommere, som senatet må godkjenne. Så ingen høyesterettsdommer blir innsatt uten at senatet godkjenner det. En vanlig brytekamp i politikken i USA.
Beklager en feil der, men det er vitterlig nok president/senat som innsetter høyesterettsdommere. Det skjer ikke her til lands. Der blir de ansatt på vanlig vis, uavhengig av politisk ståsted. USA har et mye bedre system for å unngå den verste partibroilerkulturen. Trump hadde bare løs kobling til det republikanske partiet, Sanders var ikke engang demokrat som senator. Så der er det faktisk mulig å komme i posisjon uten å ha slikket rygg på partipampene.
Dessuten har USA valg av tingrettsdommere, på samme måte som politikervalg. Til forskjell fra her, hvor vi ikke har godt skille mellom utøvende og dømmende statsmakt, siden regjeringen velger dommere.
Regjeringa velger ikke dommere.
|
|
|
09/09/2017 22:45
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Igjen; forakt og avsky? Er det så galt, altså? Våre folkevalgte utretter ingenting av det de sier? Ingenting!? Det er harde ord. Og for meg et helt ubegripelig. Har du fått en veldig endret hverdag etter at vi gikk fra AP i regjering til H/FRP? Jeg kan ikke si at jeg har merket noe som helst, utover at jeg har sett flere segway'er. Om man går inn i tallmaterialet finner man småplukk som har blitt gjort, men du skal ha enten ekstrem flaks eller ekstrem uflaks for havne i en situasjon der det å gå fra venstresiden til høyresiden har ført til store omveltninger i din hverdag. Ja, også har de som sliter mest fått dårligere råd, da, men det er jo bare fordiatte folk med MS og kreft og sånt ikke gidder å ta seg sammen og jogge en tur i stedet for å syte. Og så har vi jo kasta noen milliarder på de rikeste, fordiatte de skaper jo jobber, må vite. Og så må vi ikke glemme lakrispipene, jeg har grått mine tårer over ikke å kunne ha dem - et smykke fra min barndom! Men så har vi jo også fått bittelitt oppblomstring i ymse nassemiljøer (gjerne sånn med z), ytterligere polarisering mellom religiøse, etter Listhaugs bensininnsprøytning osv. Nei… Jeg vil bare oppfordre alle her til å stemme på noe annet enn det som sitter. Som sagt tidligere, er jeg medlem av Rødt, og liker jo partiet, men skal ikke mase mer om det. Bare vær så snill å bare stem på noe som ikke blir en ny Erna & Siv-greie takk roy
|
|
|
09/09/2017 23:17
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Når ingenting av det man stemmer på at politikerne skal gjøre blir gjort, er det da et reelt demokrati? Igjen; forakt og avsky? Er det så galt, altså? Våre folkevalgte utretter ingenting av det de sier? Ingenting!? Det er harde ord. Og for meg et helt ubegripelig. Har du fått en veldig endret hverdag etter at vi gikk fra AP i regjering til H/FRP? Jeg kan ikke si at jeg har merket noe som helst, utover at jeg har sett flere segway'er. Om man går inn i tallmaterialet finner man småplukk som har blitt gjort, men du skal ha enten ekstrem flaks eller ekstrem uflaks for havne i en situasjon der det å gå fra venstresiden til høyresiden har ført til store omveltninger i din hverdag. Ja, også har de som sliter mest fått dårligere råd, da, men det er jo bare fordiatte folk med MS og kreft og sånt ikke gidder å ta seg sammen og jogge en tur i stedet for å syte. Og så har vi jo kasta noen milliarder på de rikeste, fordiatte de skaper jo jobber, må vite. Og så må vi ikke glemme lakrispipene, jeg har grått mine tårer over ikke å kunne ha dem - et smykke fra min barndom! Men så har vi jo også fått bittelitt oppblomstring i ymse nassemiljøer (gjerne sånn med z), ytterligere polarisering mellom religiøse, etter Listhaugs bensininnsprøytning osv. Nei… Jeg vil bare oppfordre alle her til å stemme på noe annet enn det som sitter. Som sagt tidligere, er jeg medlem av Rødt, og liker jo partiet, men skal ikke mase mer om det. Bare vær så snill å bare stem på noe som ikke blir en ny Erna & Siv-greie takk roy Det du nevner der var også noe som pågikk mens vi hadde rødt styre. De fattige har blitt fattigere og de rike har blitt rikere uansett hvem som har sittet i regjering, det er bare en marginal hastighetsøkning nå. Jeg liker det ikke, men jeg ser heller ikke at noen har tenkt å gjøre noe med det.
Trønder osv
|
|
|
10/09/2017 00:49
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
heh - godt jeg har klart å engasjere litt, da  Men argumentasjonen din handler jo om USA, ikke norge. Tenk over det - hva har egentlig blitt bedre i Norge de siste fire åra, bortsett fra hvis du driter penger eller bare MÅ HA LAKRISPIPER OG SEGWAY? Spør deg sjøl om det før du stemmer. Prøv å ta et foruftig valg i stedet for bare å bli grinete på en rød nisse som meg 
|
|
|
10/09/2017 00:55
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det du nevner der var også noe som pågikk mens vi hadde rødt styre. De fattige har blitt fattigere og de rike har blitt rikere uansett hvem som har sittet i regjering, det er bare en marginal hastighetsøkning nå. Jeg liker det ikke, men jeg ser heller ikke at noen har tenkt å gjøre noe med det.
Ja, men det har aksellerert noe innihælvete mye de siste fire åra. Bare skattelettelsen de blåbrune har gitt så langt beløper seg på milliarder. Og så vil man jo kunne "konkurranseutsette" ting som psykiatri, barnevern og barnehager, fordiatte de driver det så mye mer effektivt, og kan stikke av med endel hundre mill i utbytte. Du skal ikke være spesielt god i hoderegning for å se at det regnestykket ikke passer. Jo, forresten, kanskje, hvis du fjerner alt av rettigheter og tilskudd til de ansatte, senker lønna til et minimum osv, ja, kanskje, og gjerne kanaliserer innkjøp via stråselskaper, siden private selskaper ikke trenger å gå gjennom offentlige anbud. Så ja, det har gått den veien ei stund, men det har gått veldig mye fortere de siste åra, og det er på tide å snu. Derfor er jeg medlem av Rødt. roy
|
|
|
10/09/2017 03:45
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
heh - godt jeg har klart å engasjere litt, da  Men argumentasjonen din handler jo om USA, ikke norge. Tenk over det - hva har egentlig blitt bedre i Norge de siste fire åra, bortsett fra hvis du driter penger eller bare MÅ HA LAKRISPIPER OG SEGWAY? Spør deg sjøl om det før du stemmer. Prøv å ta et foruftig valg i stedet for bare å bli grinete på en rød nisse som meg Mye mas om disse lakrispipene gitt. Hvem er de største tullingene, de som fjerner forbudet eller de som innfører det?
|
|
|
10/09/2017 04:33
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[ Ja, men det har aksellerert noe innihælvete mye de siste fire åra. Bare skattelettelsen de blåbrune har gitt så langt beløper seg på milliarder. Og så vil man jo kunne "konkurranseutsette" ting som psykiatri, barnevern og barnehager, fordiatte de driver det så mye mer effektivt, og kan stikke av med endel hundre mill i utbytte. Du skal ikke være spesielt god i hoderegning for å se at det regnestykket ikke passer. Jo, forresten, kanskje, hvis du fjerner alt av rettigheter og tilskudd til de ansatte, senker lønna til et minimum osv, ja, kanskje, og gjerne kanaliserer innkjøp via stråselskaper, siden private selskaper ikke trenger å gå gjennom offentlige anbud.
Så ja, det har gått den veien ei stund, men det har gått veldig mye fortere de siste åra, og det er på tide å snu. Derfor er jeg medlem av Rødt. roy Det er viktigere for venstresiden å "ta de rike" framfor at noen kan skape verdier slik at det er noe å skatte av i det hele tatt. Hvordan hadde det gått med Tesla som et norsk selskap tro? Hvor mange selskaper har flagget til utlandet pga særnorsk formueskatt, som istedet kunne bidratt med store summer til statskassen? Men det er vel bedre at staten eier alt og driver alt så slipper vi sånn umoralsk profitt og slikt, det har jo vært en suksessoppskrift tidligere.
|
|
|
10/09/2017 05:05
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Har du fått en veldig endret hverdag etter at vi gikk fra AP i regjering til H/FRP? Jeg kan ikke si at jeg har merket noe som helst, utover at jeg har sett flere segway'er. Om man går inn i tallmaterialet finner man småplukk som har blitt gjort, men du skal ha enten ekstrem flaks eller ekstrem uflaks for havne i en situasjon der det å gå fra venstresiden til høyresiden har ført til store omveltninger i din hverdag. Dette tror jeg skyldes at de siste regjeringene har vært avhengig av støttepartier. Dette er tradisjonelt partier som vaker rundt sperregrensen og har en eller to fanesaker, blant Venstres flypassasjeravgift, som gikk hardt utover Rygge lufthavn.
|
|
|
10/09/2017 05:06
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Redigert av Kull; 10/09/2017 05:13.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/09/2017 06:05
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har vanskeligheter med å se at demokratiet fungerer når partier som vaker rundt sperregrensen kan klare å komme i regjering eller være utslagsgivende støttepartier.
Jeg tror at AS Norge ville vært tjent med at de 2 eller 3 største partiene gikk i regjering, med mer en 50% av mandatene på Stortinget. De ville vært nødt til å gi og ta, men i det store bildet er ikke politikken deres svært forskjellig. Det er noen nyanseforskjeller i privatisering og noen andre saker.
På denne måten ville vi bli kvitt all denne skittkastingen og hestehandlingen vi har sett oss lei av. De banene har jeg også begynt å tenke i etter å ha sett med gru på den ekstremt tabloide og fordummende skittkastingsretorikken som har avløst den meningsbærende politiske debatten de siste årene. Med færre partier ville behovet for stemmefiske med symbolpolitikk blitt mindre og politikken ville fått plass til flere skikkelige politikkere med langsiktige vyer og visjoner. Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands. Hvor mange partier er det i USA?
|
|
|
[Re: mpe]
10/09/2017 06:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg har vanskeligheter med å se at demokratiet fungerer når partier som vaker rundt sperregrensen kan klare å komme i regjering eller være utslagsgivende støttepartier.
Jeg tror at AS Norge ville vært tjent med at de 2 eller 3 største partiene gikk i regjering, med mer en 50% av mandatene på Stortinget. De ville vært nødt til å gi og ta, men i det store bildet er ikke politikken deres svært forskjellig. Det er noen nyanseforskjeller i privatisering og noen andre saker.
På denne måten ville vi bli kvitt all denne skittkastingen og hestehandlingen vi har sett oss lei av. De banene har jeg også begynt å tenke i etter å ha sett med gru på den ekstremt tabloide og fordummende skittkastingsretorikken som har avløst den meningsbærende politiske debatten de siste årene. Med færre partier ville behovet for stemmefiske med symbolpolitikk blitt mindre og politikken ville fått plass til flere skikkelige politikkere med langsiktige vyer og visjoner. Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands. Hvor mange partier er det i USA? Rundt 15 med smått og stort
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
|
|