|
|
Hva stemmer du i årets valg?
|
Re: Hva stemmer du i årets valg?
[Re: -Jan]
09/09/2017 11:00
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Noe som er noe helt annet enn å stemme på aliansen som drives av en konspirasjonsteoretiker med glimt fra 40-årenes tankegang.
Har du eksempel på konspirasjonsteoriar frå Lysglimt? Han klager bl a over at jødene har for stor makt iNorge, og vil gjeninnføre jødeparagrafen som nekter jøder innreise i Norge... Hos de fleste vil det regnes som ganske paranoide og ekstreme holdninger for en politiker.
|
|
|
[Re: ]
09/09/2017 11:05
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
At det er dårligere i nordkorea alle andre systemer vi har erfaring med, trenger ikke bety at vi skal være så himla fornøyde?
Fiksa det for deg.
Redigert av lektorHaugen; 09/09/2017 11:05.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: Garpen]
09/09/2017 11:06
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvem er denne Lysglimt-klovnen? Første gang jeg så ham på TV trodde jeg han var en slags parodi på en norsk Trump-supporter. Men så er han partileder? Merkelige greier.
|
|
|
09/09/2017 11:24
|
gare
More than words
|
More than words
Nå er jo det statistiske grunnlaget ganske smått, men det er vel ikke heeeelt unaturlig å se på svarene som en tendens til at "vi" ikke kan sies å være et tverrsnitt av befolkningen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: Tex]
09/09/2017 11:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er tullete å stemme blankt. "Ikke tillit til politikerene"? Dette er en form for politikerforakt som jeg har lite sans for. Vi får de politikere vi har fortjent. Da synes jeg vi bør stemme på de som har tatt seg bryet med å stille til valg, eller stille selv hvis man mener man er så mye mer verdig av tillit.
Demokrati forutsetter at folk bruker sin stemmerett, underforstått stemme på kandidater til politiske verv, ikke legge et blankt ark i valgurnen. Jeg har respekt for synspunktene dine, men jeg forstår ikke hvordan det faktum at man ikke har tillit til de folkevalgte som står i media og forteller røverhistorier med like stort sannhetsgehalt som en god fiskehistorie kan blir politikerforakt? Det er et langt sprang mellom å ikke ha tillit til røvehistorier til å forakte personene som forteller historiene...
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: simson]
09/09/2017 11:36
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
vil gjeninnføre jødeparagrafen som nekter jøder innreise i Norge... Når eg googlar "jødeparagrafen" pluss "lysglimt" så får eg opp lenkje til denne saka: http://www.vl.no/nyhet/ber-regjeringen-ta-oppgjor-med-lysglimt-1.1018605?paywall=trueBetalingsmur der altså, men under lenkja på Google så er litt av teksten med, kor det står: "Til Vårt Land avviser Lysglimt Johansen at han ønsker jødeparagrafen tilbake i norsk lov, men er klar over at andre i partiet ønsker det".
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
09/09/2017 12:03
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
I år stemmer jeg for streng innvandringspolitikk, norsk oljeindustri, bedre infrastruktur og for politi og forsvar. Sånn ca. samme her, pluss at jeg ønsker at vi skal beholde de rettighetene kvinnene har fått de siste årene at kvinner fortsatt skal kunne gå trygt på gaten uten å være i følge av ektemann at homser og lesber skal kunne leve fritt som alle andre og ikke skal steines, halshugges eller kastes ut fra klipper Mulig jeg ikke følger godt nok med, men er det noen av partiene som har uttalt motstand mot dette? Det var en gjeng voldelige homohatere og antifeminister som demonstrerte i Kristiansand for litt siden, men enn så lenge stiller de ikke til valg. Tipper de fleste av dem stemmer Alliansen. Jeg hørte en tale av Listhaug i går der hun gikk hardt ut mot det unaturlige i ekteskapslova (at den tillater likekjønnede ekteskap) og vil tilbake til det "naturlige" osv. Jeg gjetter at hun klarer å få med seg nevnte gjeng på laget uten nevneverdige problemer. Bare den talen i seg sjøl burde være nok til å skygge unna. roy (Rødt)
|
|
|
[Re: -Jan]
09/09/2017 12:32
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Hans uttalelser om "den jødiske lobbyen" og at jødene har for mye makt kom ikke derfra. Mener du at hans uttalelser om at jødene har for mye makt osv, og at ungdommen blir ødelagt av negerkultur, ikke er trekk som er typiske for konspirasjonsteoretikere?
|
|
|
09/09/2017 12:40
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Redigert av RoyK; 09/09/2017 12:41.
|
|
|
[Re: Tex]
09/09/2017 12:59
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er tullete å stemme blankt. "Ikke tillit til politikerene"? Dette er en form for politikerforakt som jeg har lite sans for. Vi får de politikere vi har fortjent. Da synes jeg vi bør stemme på de som har tatt seg bryet med å stille til valg, eller stille selv hvis man mener man er så mye mer verdig av tillit.
Demokrati forutsetter at folk bruker sin stemmerett, underforstått stemme på kandidater til politiske verv, ikke legge et blankt ark i valgurnen. For min del har jeg politikerforrakt! Hva er galt med det? Jeg stoler ikke på noen av dem, så jeg ser heller ikke poenget i å stemme på noen av dem. Jeg har nå hatt gleden av å bo i Bergen i 4 år, og har dermed fått nok av politikere som ikke utretter noe. De brukte 8 år på å planlegge en vippebro som ikke tåler vind, de brukte ca like lang tid fra ideen om bysykler kom opp til det ble gjennomført (etter at et halvprivat selskap tok saken i egne hender for noen uker året før), de diskuterer utvidelser av kollektivsystemet i årevis uten å komme i mål. Greit: det er forskjell på lokalpolitikk og nasjonal politikk, men jeg ser ikke nytten i at slike folk skal ha muligheten til å styre et land. Vi trenger et alternativ, uten at jeg vet hva det alternativet er.
Redigert av Espen J; 09/09/2017 13:01.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Espen J]
09/09/2017 13:10
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Demokrati forutsetter at folk bruker sin stemmerett, underforstått stemme på kandidater til politiske verv, ikke legge et blankt ark i valgurnen. For min del har jeg politikerforrakt! Hva er galt med det? Jeg stoler ikke på noen av dem, så jeg ser heller ikke poenget i å stemme på noen av dem. Jeg har nå hatt gleden av å bo i Bergen i 4 år, og har dermed fått nok av politikere som ikke utretter noe. De brukte 8 år på å planlegge en vippebro som ikke tåler vind, de brukte ca like lang tid fra ideen om bysykler kom opp til det ble gjennomført (etter at et halvprivat selskap tok saken i egne hender for noen uker året før), de diskuterer utvidelser av kollektivsystemet i årevis uten å komme i mål. Greit: det er forskjell på lokalpolitikk og nasjonal politikk, men jeg ser ikke nytten i at slike folk skal ha muligheten til å styre et land. Vi trenger et alternativ, uten at jeg vet hva det alternativet er. Politikerforakt er omtrent så fornuftig som jødeforakt eller svenskehat eller folk-som-kjører-svart-prius-hat. Du generaliserer maksimalt og sier at alle (noe) er idioter, og ser helt bort fra at det er enkeltindivider du snakker om. roy
|
|
|
09/09/2017 13:53
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Slik man stevner nå legger man veien åpen for en Trumpifisering av politikken også her til lands.
Mitt inntrykk er at den norske parlamentarismen gir gode muligheter for å drive populistisk retorikk, men samtidig gjør det vanskelig å kuppe makten sånn at man kan gjennomføre en populistisk politikk. Ulempen med alle småpartiene er kanskje at særinteressene blir urimelig sterke, men på den annen side hindrer det flertallsdiktatur. Jeg må uansett si jeg er litt forundra over klager på at det norske systemet er så udemokratisk og dårlig. Alt i alt har vi det tross alt utrolig bra her i landet, særlig tatt i betraktning at vi er et lite land med store naturressurser. Det er mildt sagt sjelden at det går så bra som det har gjort i Norge, så jeg synes ikke systemet vårt er helt håpløs. Det er ikke systemet det er noe galt med, problemet skyldes brukerfeil. Vi har det så latterlig bra her til lands at engasjementet rundt politikk og samfunnsutvikling er bortimot fraværende i store deler av befolkningen. Derfor gir media mest oppmerksomhet til de som rabulerer mest i håp om at det skal skape engasjement.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: RoyK]
09/09/2017 14:13
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det var en gjeng voldelige homohatere og antifeminister som demonstrerte i Kristiansand for litt siden, men enn så lenge stiller de ikke til valg. Tipper de fleste av dem stemmer Alliansen.
Jeg hørte en tale av Listhaug i går der hun gikk hardt ut mot det unaturlige i ekteskapslova (at den tillater likekjønnede ekteskap) og vil tilbake til det "naturlige" osv. Jeg gjetter at hun klarer å få med seg nevnte gjeng på laget uten nevneverdige problemer. Bare den talen i seg sjøl burde være nok til å skygge unna. roy (Rødt) Hjertelig enig! Den viktigste enkeltgrunnen til at jeg har gått fra Venstre til AP.
|
|
|
09/09/2017 14:20
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Kan du gi eksempler på styresett som har fungert bedre over tid? Man kan vel ikke drive å se det som har vært alene om man skal få til noe nytt og bedre? Jeg tipper de første bilene var ganske mye dårligere enn hest og kjerre. Så da er hest best! Det er omtrent 193 suverene stater i verden. Er det noen av disse du mener ligger nærmere et ideelt styresett enn de skandinaviske landene gjør? Hvis ikke, kan vi da være enige om at den skandinaviske modellen kan være grei å bygge videre på?
|
|
|
09/09/2017 14:52
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Kan du gi eksempler på styresett som har fungert bedre over tid? Man kan vel ikke drive å se det som har vært alene om man skal få til noe nytt og bedre? Jeg tipper de første bilene var ganske mye dårligere enn hest og kjerre. Så da er hest best! Da foreslår jeg at du kommer med et konkret, fortrinnsvis gjennomtenkt, forslag på hvordan man kan gjøre det bedre framfor å bare kritisere løselig "alt som ikke fungerer"
Redigert av RoyK; 09/09/2017 14:53.
|
|
|
09/09/2017 14:56
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er omtrent 193 suverene stater i verden. Er det noen av disse du mener ligger nærmere et ideelt styresett enn de skandinaviske landene gjør? Hvis ikke, kan vi da være enige om at den skandinaviske modellen kan være grei å bygge videre på?
Har jeg sagt vi ikke skal bygge på styresettet? Det må du i så fall ha funnet på inne i hodet ditt. Poenget mitt er at vi kan se for oss helt andre måter enn distriktsmandater til å representere oss. Greit nok at det ikke var praktisk mulig når ordningen ble innført, men det må være lov å tenke på andre måter å la befolkningen være med å bestemme. Hvilke andre måter, og hvilke fordeler vil disse måtene ha? Og for å få til det, må vi vel sørge for at vi har et fungerende Storting i mellomtiden? Så da er det vel uansett fornuftig å stemme? Hva gjør du selv for å få til en reform i valgsystemet? P.S: Og ja, parlamentarismen er suboptimal. Det er noe av poenget, siden den nødvendigvis avviser alle politiske utopier. Politiske utopier har en lei tendens til å bli dystopiske når de forsøkes realisert.
Redigert av lektorHaugen; 09/09/2017 14:58.
|
|
|
09/09/2017 15:13
|
Trofast
Entusiast
|
Entusiast
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
|
|
|
09/09/2017 16:03
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
P.S: Og ja, parlamentarismen er suboptimal. Det er noe av poenget, siden den nødvendigvis avviser alle politiske utopier. Politiske utopier har en lei tendens til å bli dystopiske når de forsøkes realisert.
Hehe, god argumentasjon. Tesla burde ikke lage biler, siden Buddy var så ræva. Lektor state of mind :-D Eh? Du innser selv hvordan du framstår i dette svaret?
|
|
|
09/09/2017 16:21
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Eh? Du innser selv hvordan du framstår i dette svaret? Nei. Fortell meg da? At du ikke har argumenter å komme med, så du prøver deg på en sarkasme? Jeg hadde faktisk håp om en interessant diskusjon, men du ser ut til å være mest opptatt av å forsøke å vinne ett eller annet.
|
|
|
[Re: Espen J]
09/09/2017 16:30
|
Tex
Besatt
|
Besatt
For min del har jeg politikerforrakt! Hva er galt med det? Jeg stoler ikke på noen av dem, så jeg ser heller ikke poenget i å stemme på noen av dem. Jeg har nå hatt gleden av å bo i Bergen i 4 år, og har dermed fått nok av politikere som ikke utretter noe. De brukte 8 år på å planlegge en vippebro som ikke tåler vind, ... Hva som er galt med politikerforakt? En hel del. Men la meg først si at du selvsagt er i din fulle rett til å mene hva du vil og stemme eller ikke stemme helt som du ønsker. Selvsagt. Likevel undres jeg. Forakter du alle politikere? Forakt er et sterkt begrep i min bok. Du forakter de alle sammen, fra Rødt og SV via MDG og helt ut til FrP? Det finnes ingen ærlige, velmenende mennesker blant dem? De fortjener alle kun forakt? Problemet med utbredt politikerforakt og antidemokratiske holdninger er selvsagt hva det kan lede til. Demokratiet er nokså skjørt. Hva som skjedde i Europa i mellomkrigstiden og fremveksten av antidemokratiske bevegelser er vel kjent. I USA vant en kandidat nylig presidentvalget ved å spille på politikerforakt. Det er klart konsekvensene kan være alvorlige.
|
|
|
09/09/2017 16:46
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Da foreslår jeg at du kommer med et konkret, fortrinnsvis gjennomtenkt, forslag på hvordan man kan gjøre det bedre framfor å bare kritisere løselig "alt som ikke fungerer" Jeg tror ikke det er noe vits i. Man får jo noe som ikke er vanlig representativ parlamentarisme, og det er jo pr.def ræva, siden det ikke er det vi har i Norden. Hvis du ikke stemmer, gjør du jo ikke med noe heller. Stefen Kverneland posta dette på fjasboka, som jeg synes er var fint… Det er visst noen stympere som går og breser seg med at de ikke skal stemme i år, for de finner ingen partier som passer dem perfekt. Nei, det gjør da ikke vi andre heller, men vi har skjønt at poenget er å stemme på det partiet man er minst uenig med, eller avskyr minst, om du vil. OBS! De som ikke stemmer vil bli fradømt all syte- og klagerett frem til neste valg, samt idømt permanent buksevann.
|
|
|
09/09/2017 17:00
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er alltid grunn til å være kritisk til det politiske systemet og det politiske livet, ikke minst hvis vi skal holde demokratiet levende. Om folk har konstruktive forslag til hvordan ting kan gjøres bedre, er jo det bare bra. Jeg mener systemet fungerer godt nok til at det er fornuftig og riktig å stemme, og jeg har ganske stor respekt for den parlamentarismen vi har i Norge.
Det indre livet i politiske partier, for eksempel knytta til nominasjonsprosesser, vil alltid være nokså røft. Det bør det kastes lys på, men det neppe noen enkel vei bort fra det.
|
|
|
09/09/2017 17:02
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er en logisk feilslutning som man ikke kan legge fram og samtidig forvente bli tatt som en seriøs debattant med genuin interesse for å belyse saken.
Nei, nå får du jammen gi deg!
|
|
|
09/09/2017 17:03
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men vi ser jo det bare i denne tråden, hvor folk blir ordentlig grinete når man sier man ikke er fornøyd med noe i verdens beste land. Så jeg tror rett og slett ikke viljen til å endre noe er der, og da må man bare tåle at folk forakter et system som ikke har vilje til å endre seg. Det jeg ikke forstår er folk som mener at mye er galt her i samfunnet, ikke vil bruke sin demokratiske rett til å forsøke å påvirke situasjonen, men heller jamrer over sin avsky og forakt. Hvorfor ikke stemme på den man misliker minst? Hvorfor ikke stille som kandidat selv?
|
|
|
09/09/2017 17:24
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det er en logisk feilslutning som man ikke kan legge fram og samtidig forvente bli tatt som en seriøs debattant med genuin interesse for å belyse saken.
Nei, nå får du jammen gi deg! Det var du som begynte! Det var det faktisk ikke, men jeg lar dette ligge her. Det fører ikke til noe bra å krangle.
|
|
|
09/09/2017 17:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det jeg ikke forstår er folk som mener at mye er galt her i samfunnet, ikke vil bruke sin demokratiske rett til å forsøke å påvirke situasjonen, men heller jamrer over sin avsky og forakt. Hvorfor ikke stemme på den man misliker minst? Hvorfor ikke stille som kandidat selv? Jeg er helt sikker på at du Tex forstår at ting ikke trenger være ræva før man ønsker å fikse på det? Det går fint å stemme på de man misliker minst, men det har ikke endt opp med noe mandat noe steder i mitt tilfelle. Så jeg kunne like gjerne vært hjemme. Om alle som ønsket endring skulle stille opp politiske kandidater, ville jo produktiviteten i landet gått i dass (eller folk hadde blitt utbrente). Dessuten er man sjanseløs når motstanderne er velartikulerte og har støtte fra etablerte partiorganisasjoner, rådgivere og informasjonsarbeidere. Man kan helt fint være hjemme. Jeg har ikke alltid stemt ved valg selv. Men da synes jeg ikke man har allverdens "rett" til å klage på hvor galt alt er. Verre er det ikke.
|
|
|
09/09/2017 17:53
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
09/09/2017 17:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er vanskelig. Uten økonomisk vekst bryter det finansielle systemet sammen og hiver oss ut i kaos samtidig som den ødelegger planeten og på ett eller annet tidspunkt hiver oss ut i kaos.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|