Jeg bestilte en duk til å ha over balkongen. Det ble altså sydd på mine mål og spesifikasjoner. Og det ble bestilt materiale. Jeg fikk et prisoverslag på ca 2000 kr. 1000 kr i materialer og 2 timer arbeid med å sy. Rettsøm rundt et stykke på ca 3x1,5 m. I etterkant kom jeg på at jeg også ville ha noen maljer og fikk beskjed om at det var grei skuring for dem å sette på noen.
Når jeg så skal hente duken blir jeg presentert for en regning på 4600 kr.
Nå lurere jeg på hvor i regelverket jeg finner rettigheter ved kjøpe av varer som er tilvirket på mål. Bare antar at jeg ikke bare kan levere tilbake duken og si takk for forholdet....
Noen punkter om saken:
For det første har han oppgitt alle priser til meg uten moms, selv om jeg var svært tydelig på at jeg var privatperson. Jeg mener også at jeg spurte om overslaget på ca 2000 var med mva, men det blir vel ord mot ord. Uansett så mener jeg at man ikke kan oppgi priser uten mva til private? Jeg hadde i alle fall en sak om det med en håndverker en gang der lederen for bedriften til slutt kom inn og ordnet opp nettopp fordi at de ikke kan oppgi priser uten mva (med mindre de gjør oppmerksom på det selvsagt).
Det andre er det at de bruker to timer, like mye som selve sømmen, på å sette i maljene, igjen blir det vel objektivt, men de ga tydelig inntrykk av at det var fort gjort. Som fagfolk burde de vel kunne opplyse om det? Jeg kan ikke sy 3m duk selv, men noen maljer skulle jeg vel klart å få på plass.
Jeg har bedt om tilbud på tilsvarende produkt fra to andre aktører og fikk der tilbud på ca 2800 kr.
Noen har trampet på duken (offwhite) slik at det er stort fint skoavtrykk på den.