SwissEpic 2017 Jeg og Jostein (Jos på forum) har bestemt oss for å være med på SwissEpic igjen. Vi var med i 2015, som var en skikkelig fest selv om vi gikk på noen smeller underveis.
For de som lurer på hvordan det gikk med oss i 2015 -> klikk her!
Fakta om Swiss SwissEpic går over 6 dager - mellom byer i Valaisdalen i Sveits hvert år. Rittet er rigga slik at det er mye klatring og mye nedover hver dag, hvor vi opererer mellom 620 og 2579 meter over havet. Hver etappe tar mellom 5-7 timer og er fysisk krevende. Været kan endre seg raskt i løpet av en etappe. Det kan være kaldt (2-3 grader) i høyden om morgenen, og stekende sol og 25 grader fire timer senere.
Rittet har fått tilbakemeldinger på at det har vært i overkant mange høydemeter, og det er har de gjort noe med i år. Flere av etappene er nå utstyrt med litt færre høydemeter, men det blir allikevel 12400 høydemeter i løpet av av de seks dagene. 2500 høydemeter mindre enn i 2015. Men løypa er totalt sett også 58km kortere (354km mot 412km), så bakkene er nok like bratte.
- 29’er: Begge kjører Turner Czar med 100mm vandring bak og 120mm foran. Dette kjørte vi også forrige gang og fungerte optimalt. - Heve/Senkpinne - Fast Trak Grid 2.25 bak og Ground Control 2.35 foran - 28t Ovalt drev foran og 11-42 bak
Form og trening Forrige gang ble jeg ganske slank, og tok av meg mange kilo før vi dro nedover. Nå er jeg litt mer…paddet…så bakkene blir tyngre. Terskelwatten min er ganske god (350-ish), og jeg har trent godt i hele år gitt familie og jobbsituasjon. Har ca 200 timer i banken. Men jeg tror ikke at jeg perser til Tryvann i år. Litt for mye biff.
Jostein har trent bedre i år enn tidligere, og er markant bedre i ritt. Før pleide jeg å slå Jos på TSR, Ultra, Bukken. Ofte med 10-talls minutter - men nå er vi like gode. I tillegg er’n litt slankere enn meg, så jeg skal få kjørt meg godt i bakkene.
Vel vel, vi reiser nedover på søndag 10.9, prolog mandag 11.9. I dag tidlig var det meldt -2 og snø på prologdagen. Vi har derfor panikkhandlet gabbatrøyer! Det hjalp, for nå er værmeldingen jaggu litt bedre.
...men nå er vi like gode. I tillegg er’n litt slankere enn meg, så jeg skal få kjørt meg godt i bakkene.
Det vil vel tiden vise. Vi skal nå opp samme bakkene til Leukerbad også i år...der har jeg ikke mine beste minner. Og når det er sagt så har jeg akkurat like mye padding som sist. Men jeg har trent kjernemuskulatur siden 2015. Spørs dog om det er nok da jeg ble sjukt sliten i korsryggen etter å ha malt gjerdet nå på lørdag.
Har ellers rukket å sette opp dekka slangeløst for så å angre på dekkvalget, handle nytt og sette opp igjen ... siden igår. Lurer på hvor mange flere dekkbytter det blir før avreise...
Ser forøvrig at lagbilde er behørig valgt utfra første værmelding for prologuen i Grächen.
Dette blir storveis. At grunnlaget ikke er noe å si på kan jeg bekrefte etter UB. Pass på å ha med godt klær og alskens mineraler og vitaminer slik at dere ikke går på en sykdomssmell. Husk også reservedeler til 240-navet! Orker dere daglige oppdateringer så skal vi lese med entusiasme, fryd og misunnelse.
Jeg og fruen kommer ned til Leukerbad på Torsdag, og skal sykle to siste sagene (Swiss Epic 2 Days) Håper dere har krefter nok til å oppdatere her underveis, så får vi litt stemning
PS: Værmelding ser noe bedre ut nå, så vi krysser fingere for null nedbør !
God tur! Var med i Flow-klassen - som passer paddede syklister med god teknikk nedover - i 2014. Visste ikke så mye om hva vi hadde meldt oss på. 2012 Epic med fast track var ikke riktig verktøy, men en fantastisk opplevelse.
God tur Jostein og Trond Vidar. Etter UB å dømme har dere gjort en bra jobb på forhånd. Nå gjelder det bare å dosere forsiktig utover de seks etappene.
Håper på oppdateringer underveis, og nye bagger å beundre på Pellestova i august neste år.
Jeg og fruen kommer ned til Leukerbad på Torsdag, og skal sykle to siste sagene (Swiss Epic 2 Days) Håper dere har krefter nok til å oppdatere her underveis, så får vi litt stemning
PS: Værmelding ser noe bedre ut nå, så vi krysser fingere for null nedbør !
Nå er det fem dager til avreise, og da starter panikkpakkingen. Jos mener at han pakket alt i går, men jeg tror han lyver. Jeg har ikke én hel sykkel engang, jeg trodde det var noe gæærnt med hevesenkpinnen min - så den er fortsatt i posten. Dukker nok opp i morgen. Den var frisk.
without further ado, pakkelista:
Pakkliste Swiss EPIC I sekken - Osprey eller Mammut ved finere vær: (klær pakkes i poser) Drikkeblære med sportsdrikk. Energibars Energigels 1.hjelp: enkeltmannspakke/alufolie-teppe Verktøy i sidelomme Lezyne CO2 hode i sidelomme Sahmurai Sword Element Bolt computer Verktøy-pouch: - Slange, patron, dekkspaker, cleats, bremseklosser (1.extra sett), powerlinks, girkabel, deraileur hanger, div.bolter, bremsetønner, Syntace Ratchet Kit Ekstra gasspatron (totalt 2stk i sekk) Ekstra slanger (totalt 2stk) Jakke (Paclite hvis regn/utrygt – Fjørå hvis sol/evt ingenting) Mobil i pose Lappesaker
Ved ræva vær Tynn ulltrøye Ulltrøye lang tynn Lange bein Sokker - tynne ull Hansker Buff Lube hvis REGN
På sykkel: Skvettlapp på gaffel Flaske med sportsdrikk. Pumpe Slange teipet fast Powerlink teipet fast
Ting som pakkes i sykkelbagen Sykkel Monmentnøkkel Pedalnøkkel (8mm) El trekker med torx for skiver
Reiser i: Jeans Boxer Sokker T-shirt Genser Gore jakke Joggesko Jakke hvis regn
I bagen (alt som listes er i tillegg til over): Verktøy eske: Demperpumpe, bremseklosser (2.ekstra sett), powerlinks, kjede, cleats, 30t nw drev, 2 x dekk (1beaver,1Fasttrak), setepinne, sete(?), eiker, gir wire, dekktape, 500ml guffe, RS SID gasket kit, pedaler, grease/gun, RF drev avdrager Rime sko Assos lange bein Assos bib Assos knickers 2x Stelvio trøye 2 x tynne ullsokker Brynje konebanker 2 x hansker Hansker , tynne vinter Buff bomull Buff, tynn ull Vindvest Jakke (den som ikke er i sekken av Paclite/Fjørå) Barer Gels Protein pulver Sportsdrikk Flaske Chamois krem
Fritid: Toalettmappe Shorts Solbriller T-shirts Tynn ulltrøye Fleece Treningsbukse (som alternativ til jeans) Sokker Caps Haåndkle - lite
Annet: Pass Medical form utfyllt Kredittkort/penger Lisens Forsikringskort Mobil/lader Lader pulsklokke Poser (zip) PC til å oppdatere terrengsykkel.no GoPro med tilbehør
På kroppen (tenkt start kit): Specialized Sykkelsko Tynne ullsokker Assos bib (knickers hvis kaldt/regn) Brynje konebanker Trøye stelvio Assos Ermer (det er kaldt om morgenen) Pulsbelte / Klokke Hjelm Hansker – lange Briller
I går kveld googlet jeg følgende: - Hvordan deffe 8kg på 7 dager uten å miste terskelwatten? - Hvorfor spiste jeg akkurat 500gram krokanis og fruens blåbærpai?
Det er jo selvfølgelig ikke en bløff. Bagen står (nesten) klar. Men nå er jo utfordringen å holde styr på hva jeg har puttet oppi og hva som gjenstår...
Ellers skal jo det meste pakkes over i offisiell bag ved ankomst og innsjekk i Grächen så stappe-metoden brukt i 2015 (og alltid ellers...) er ikke å anbefale...
Co2 patroner er svært dårlig ide å ta med på fly, godt mulig at man får strenge blikk og utrolig mye kjeft hvis de blir oppdaget. Sats på å kjøpe i Sveits.
Re: SwissEpic 2017 - en reiseblogg
[Re: Idart]
#243588506/09/201710:12
Co2 patroner er svært dårlig ide å ta med på fly, godt mulig at man får strenge blikk og utrolig mye kjeft hvis de blir oppdaget. Sats på å kjøpe i Sveits.
Husker godt 'patron-drama' på flyplassen i Bergamo for noen år siden. En av gutta ble stoppet i kontrollen med co2 patroner i håndbagasjen, bevepnede vakter ble tilkalt. Vår mann skulle så kjekt vise hva dette var og slapp ut luft. Dessverre gikk all lufta ut i en smell, begge vaktene trakk våpen umiddelbart. Gikk en stund til vår mann fikk tilbake normal puls og hudfarge, stemningen var mildt sagt 'anstrengt'. Skjedde ikke annet enn at han måtte gi fra seg patroner + real påminnelse om at patroner tar du ikke med deg i håndbagasjen når du skal fly!
Jeg tror regelen er at du kan ta med deg 2 patroner hvis du har fått skriftlig godkjennelse fra flyselskapet på forhånd, og da kun i innsjekket bagasje, forsvarlig merket osv. MAO glem det, kjøp på bestemmelsessted
Jeg har reist sammen med noen som fikk bagasjen sin flyttet til et trygt sted og co2patroene fjernet. Det er neppe nødvendig å nevne at kofferten ikke kom til treningsleiren på Mallorca i tide.