Skal på demo til uka. Tror jeg ender på Spark 700 tuned og kanskje en Genius 920 i tillegg. Om jeg føler de overlapper hverandre mye så blir det bare Sparken.
Så på syklene under Birken, og synes 920 ser grom ut. Har sett på 930 og 940 også, men vil ha Eagle, så da blir det 920 eller 940. Hva tenker de som har prøvd om disse to mot hverandre. Geometri er likt, vekt litt forskjellig, alu vs karbon, dempere ok på begge....? Har noen prøvd de to? Klarer genius dekk opp mot 2.8? Håper å få testet de på en demo, men kan hende jeg må bestille basert på erfaringer beskrevet her....
Så på syklene under Birken, og synes 920 ser grom ut. Har sett på 930 og 940 også, men vil ha Eagle, så da blir det 920 eller 940. Hva tenker de som har prøvd om disse to mot hverandre. Geometri er likt, vekt litt forskjellig, alu vs karbon, dempere ok på begge....? Har noen prøvd de to? Klarer genius dekk opp mot 2.8? Håper å få testet de på en demo, men kan hende jeg må bestille basert på erfaringer beskrevet her....
Jeg har kun prøvd tuned, men skal ha en x40 også. Jeg hadde en Saprk 940 i år og synes den var overaskende bra, derfor blir det en Genius med alu ramme også (i tillegg til tuned)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har kun prøvd tuned, men skal ha en x40 også. Jeg hadde en Saprk 940 i år og synes den var overaskende bra, derfor blir det en Genius med alu ramme også (i tillegg til tuned)
Ok. Vet du om Genius klarer 2.8 dekk? Geometrien på disse er like, og dempere er ok med like vandring på alle?
Finner lite feil med 900 ultimate, men prisen gjør fort at man ender på 920 i stedet.. (Noe som sikkert blir like dyrt når man har bytta deler.. ) RC Pro ser ut til å duge som Scale, der har jeg alt untatt ramme uansett og begge er HMX rammer. Syns 20k i forskjell på veilprisen mellom RC Pro WC og RC Pro var mye for lite når det uansett blir andre hjul..
Må oppgraderes her hvertfall, lei av gammelt ræl nå.. Sykla Birken på en 2013 modell på myke aluhjul, rart jeg kom meg over.. Til neste år satser jeg på å kjøpe meg litt watt i form av bedre utstyr..
Ok. Vet du om Genius klarer 2.8 dekk? Geometrien på disse er like, og dempere er ok med like vandring på alle?
700 kommer med 2,8 dekk. Om du får på 29x2,8 vet jeg ikke. Kommer med 2,6
Det med alloy vs. karbon er også noe jeg har spurt meg selv om. Noen med noen erfaring med dette på Scotts sykler?
Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en Spark med Eagle i år, men Genius'en ser jo fryktelig fin ut. Bytter ut en 26" til neste år, og Spark dekker egentlig 27.5" og 29" dersom en ikke finner seg til rette på én av dem. Vil en Genius være overkill som allrounder hvor lange turer på hardt underlag kan bli aktuelt (eller om en blir motivert til ritt igjen), og 120 mm på Spark bli lite ned f.eks. Geitfjellet i Trondheim (har dog syklet ned der med hardtail flere ganger også)?
Selv om jeg synes oppgitt vekt er noe mye, så blir det nok en av *40 syklene da de andre egentlig sprenger budsjettet
Noen i markedsavdelingen hos Scott bør sendes på kurs hos Santa cruz. Dvs. det å faktisk ha sykler på lager når de blir lansert. Tullete det greiene med å lansere et halvt år før levering.
Hvordan fungerer Spark 900 serien i forhold til Canyon Spectral? 140mm vandring syns eg blei litt vel mye vandring for min bruk, er ute etter ein 29" som klatrer bedre enn spectral. trenger sykkel som er meir allround, gjerne raske dekk når forhold tilsier det, eventuelt god plass til grovere "høst" dekk.
....ok, men skjønner ikke hvorfor du vurderer spark 700 sammen med en genius, blir vel større "forskjell" hvis du går for en spark 900?
(+ spørsmål: går det pluss-dekk (27,5) på en spark 900?)
Kan ikke bruke plusshjul på Spark 900.
Jeg ender nok opp med Spark 700 og et ekstra 29er hjulsett. Det blir en altmulig-sykkel for sti og tekniske ritt. Men hadde vært snasent med en ren stisykkel i tillegg, Derfor er jeg litt sugen på Genius også. Men denne kommer i tillegg. Men først blir det demo før jeg bestemmer meg.
....ok, men skjønner ikke hvorfor du vurderer spark 700 sammen med en genius, blir vel større "forskjell" hvis du går for en spark 900?
(+ spørsmål: går det pluss-dekk (27,5) på en spark 900?)
Kan ikke bruke plusshjul på Spark 900.
Jeg ender nok opp med Spark 700 og et ekstra 29er hjulsett. Det blir en altmulig-sykkel for sti og tekniske ritt. Men hadde vært snasent med en ren stisykkel i tillegg, Derfor er jeg litt sugen på Genius også. Men denne kommer i tillegg. Men først blir det demo før jeg bestemmer meg.
Tipper du ender med en Genius også etter å ha testet:-)
Pussige greier. I 2017 var Spark 910 oppgitt til 12,3kg. I 2018 er det 12,8kg. Og det ser ut til å være samme spec!
Jeg har nå satt opp min 2017 slangeløst og 1x11 (fortsatt XT). Med XT-pedaler veide jeg den inn til 12,6kg. Med oppgitt forhandlervektnpå12,3 kg, hadde jeg forventet at min medium skulle veid inn til 12,0-12,2 kg med mitt oppsett inkl pedaler. Så kanskje Scott har kontrollveid for 2018?
Spark 700 tuned, vekt 11,8 og Genius 700 tuned, vekt 12,1. Altså kun 300g i forskjell. Et det ikke likegreit å gå for Geniusen da...? Formål blir ritt som Terrengsykkelrittet, Ultrabirken etc....samt stikos.
Spark 700 tuned, vekt 11,8 og Genius 700 tuned, vekt 12,1. Altså kun 300g i forskjell. Et det ikke likegreit å gå for Geniusen da...? Formål blir ritt som Terrengsykkelrittet, Ultrabirken etc....samt stikos.
Det er mer enn vekt som har noe å si på en sykkel. Kommer litt an på hvor du sykler og hvor mye vekt du legger på rittene. Jeg har har prøvd begge og har sparken. Sparken har vært for mitt bruk den beste Scott sykkelen jeg har hatt og den beste sykkelen jeg har prøvd. Men når jeg prøvde geniusen ble jeg jo litt hektet. Den er veldig kvikk til å ha såpass med vandring og den geometrien. Er det mest for lek og moro ville jeg valgt Genius. Er rittene viktige ville jeg nok ha valgt sparken. Uansett hvilken du velger så vil den funke til begge deler.
Om det kun er TSR og UB som skal sykles av ritt ville jeg ikke fokusert på å ha det letteste, men heller valgt noe mer solid.
Noen som vet om det er noen endringer på Scott Spark fra 2017 til 2018? Er toppen på Fox-gaflene fikset? Er det gjort noen endringer med rammen, som f.eks overgangen mellom setestag og karbonlinken?
Ole: når du snakker om Spark, snakker du om vanlig Spark 900 serien? vurderer å bytte min stisykkel (140/140 27,5) til ein Spark 900. tenker då å ha 2 hjulsett, eit sett med stidekk å eit sett med raske dekk som går ann å bruke når det skal kjøres traktorvei og grus/asfalt. høres dette fornuftig ut? er ute etter ein sykkel som klatrer bedre men som også er mer allround enn en rein ritt sykkel, blir for det meste trening den blir brukt til, men greit å kunne slenge seg med på noen ritt der fulldemp er meir å foretrekke enn hardtailen.