Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skylager, hvem skal jeg velge?

Skylager, hvem skal jeg velge? #2434798 01/09/2017 07:54
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Ser nedi skuffen med x antall eksterne harddisker og husker på at jeg nå har konto hos ikke mindre enn 4 ulike sky løsninger (onedrive, google drive, dropbpx og get sky). Det er på tide å rydde opp. Jeg må velge ut en løsning og kjøpe den plassen jeg trenger for å ha alt på en plass.

Nå lurer jeg på om dere kan anbefale en av de store tilbyderne: Microsoft Onedrive, Google Drive eller Dropbox? Hva skiller dem egentlig? Jeg har allerede konto hos dem alle, men føler ikke at jeg har god nok oversikt til å se hva som skiller dem for mine behov.

Mine behov:

- Dokumenter. PDF, Word og excel filer. Må kunne jobbe rett opp mot skya uten lokal mellomlagring

- Bilder. RAW format. Vil her også helst kunne jobbe direkte opp mot skya, men kan leve med at den ligger lokalt og speiles opp mot skya. Bare antar at det går for tregt å redigere RAW filer som ligger på en sky uten at jeg har en mega rask linje, men dette kan jeg ikke så mye om.

- Må ha tilgang til mapper fra flere enheter (både se og laste opp) og kunne styre hvem som har tilgang til hva. For eksempel kan familien få tilgang til bildemappen uten å ha tilgang til alt.

- Musikk. Har fortsatt en del musikk (FLAC) jeg ikke finner på Spotify, men akkurat dette er ikke det aller viktigste punktet.

- Jeg vil absolutt IKKE at skya skal gjøre noe med materielt, for eksempel sånn tull og fjas som at Google plutselig lager en video av bildene mine og annet fja. Det skal være et enkelt og greit lager uten noe ekstra....

- Jeg er Android og dermed allerede i Googles klamme hånd. Og alle våre enheter er google basert bortsatt fra PC med Microsoft.

- Sikkerhet. Må jo ha trua på at jeg har valgt noen som er sikre og stabile.

- Pris. Ikke det viktigste, men det betyr jo noe da jeg håper å finne en tilbyder jeg skal leve lenge med.

- Lagringsbehov. Tja, hvem vet.... Men jeg tippen jo at vi snakker terrabyte?

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434815 01/09/2017 08:53
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Hva med å bare fortsette med Get Sky?

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434817 01/09/2017 08:57
Furu Offline
/Stig
/Stig
Finne noen tester på hvis du ønsker å sammenligne:
https://www.cloudwards.net/dropbox-vs-google-drive-vs-onedrive/

Eller du kan ta din kravspec og velge den som gir flest poeng.

Jeg bruker Dropbox, fordi det var den beste da jeg ble kunde der for snart 7 år siden. Startet med 2,25 GB og er fortsatt fornøyd med min nå 1TB.

Stig

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434824 01/09/2017 09:14
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hvis du har Get, så har du vel Jottacloud inkludert. Da er det bare å gå på det. Er kanskje det som heter Get Sky?

Ang. RAW: Hvis du bruker LR, skru på at den lagrer endringer til XMP filer. Dernest ville jeg ikke hatt katalogfilen i mappe som synkes til skyen. Har opplevd at LR kræsjer, fordi Jotta blir stående og laste opp katalogfilen konstant siden den endrer seg kontinuerlig når man jobber i LR. Sett helle LR til å ta backup med det intervallet du ønsker og legg backupmappen til skyen.

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434828 01/09/2017 09:26
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja jeg har Get Sky, men jeg synes ikke at den er enkel å bruke fra flere ulike enheter og jeg synes det er vanskelig å styre hvem som har tilgang til hva. Vet ikek om det engang går. Jeg tenker vel også litt på å finne en "uavhengig" løsning, for jeg håper jo at borettslaget kutter avtalen med Get.

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: Furu] #2434830 01/09/2017 09:30
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Furu
Finne noen tester på hvis du ønsker å sammenligne:
https://www.cloudwards.net/dropbox-vs-google-drive-vs-onedrive/

Eller du kan ta din kravspec og velge den som gir flest poeng.

Jeg bruker Dropbox, fordi det var den beste da jeg ble kunde der for snart 7 år siden. Startet med 2,25 GB og er fortsatt fornøyd med min nå 1TB.

Den sammenligningen var fin ja og tok for seg mye av det jeg lurte på. Etter å ha skummet gjennom så ser det jo veldig ut som at det er Dropbox jeg skal ha. Av dem jeg har brukt er det jo også den jeg er aller mest fornøyd med. Så jeg kan spørre litt mer spesifikt: Noen som ser en spesielt god grunn til å IKKE velge Dropbox?

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434885 01/09/2017 13:24
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: erikskon
.... jeg synes det er vanskelig å styre hvem som har tilgang til hva. Vet ikek om det engang går.

Det går og jeg synes ikke det var så vanskelig.

Sitat: erikskon
Jeg tenker vel også litt på å finne en "uavhengig" løsning, for jeg håper jo at borettslaget kutter avtalen med Get.

Dersom du klarer å bli kvitt Get, kan du fortsette som betalende kunde hos Jottacloud.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2434887 01/09/2017 13:35
M
Magnus2 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Har du testet OneDrive? Her kan du redigere filer rett i nettlesere med mange office tools tilgjengelig. Tilgangskontrollen er også veldig bra.

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2435036 02/09/2017 18:44
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan ser du for deg å ta backup av skylagringen?

Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2435044 02/09/2017 20:01
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Backup av skylagringa har man på ein hd i ein skuff på jobb. Må seff huske å oppdatere backupen innimellom. Anser det å ha den utanfor heimen og offline som ein smart ting iallefall.

Redigert av TrondAM; 02/09/2017 20:02.
Re: Skylager, hvem skal jeg velge? [Re: erikskon] #2435058 02/09/2017 21:37
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har i noen år valgt å gå all in på Google og betaler 17,- i måneden for 100GB lagring. Har lastet opp alt vi har av digitale bilder, samt alt av private dokumenter/filer jeg ønsker å ta vare på. Google Drive har jeg installert på alle maskiner jeg bruker slik at filer (og bilder hvis jeg ønsker) også ligger lokalt og synkes med skyen.

Nå rett før sommeren så ble det også mulig for kona og å deler alle bilene våre med hverandre automatisk slik at hennes bilder dukker opp i Google Photo hos meg og motsatt. Veldig kjekt siden alt av gamle digitalbilder ligger på min konto og det fungerer smertefritt selv om hun for tiden er på iOS. Alt i alt meget fornøyd med skyen til Google.

PS: artige bilder fra Google kan skrues av her: https://photos.google.com/settings

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå