Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

LEAF-eiere: når bytter dere bremser?

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2339411 29/08/2016 14:28
T
Tjohei Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: eOpseth
Sitat: Tjohei
I og med at bremser på elbiler ofte blir brukt lite er det et poeng med denne servicen for at ting ikke skal sette seg/bli tregt. Hvis du på en annen side er flink til å mosjonere bremsene jevnlig kan du nok hopper over dette punktet.

Og det er dette jeg ikke helt fatter. Lite brukt? Jo, jeg bremser litt mindre av de forsiktige bremsingene og lar det gå på re-generering, men de større er der fremdeles all den tid kjøremønsteret er identisk nå over snart 25 år siden ruta og veien er den samme. Men bremser brukes ofte på hver eneste tur, og bilen ruller minst 2 ganger om dagen, og rundt 25000 km/år. Og da er det litt vanskelig å tro på at jeg ikke bremser - eller?

At jeg bor i saltlakeland, det forstår jeg, men det har jeg også gjort i 25 år, selv om saltemønsteret har forandret seg noe, nå i det siste til det mindre. Men for meg virker det som at dette enten er dårlige skiver/kalipere/klosser, eller at man blir anbefalt å skifte før det er nødvendig.

Åpent spørsmål - jeg ble "anbefalt" å bytte nå, men siden de hadde skiftet på så mange biler den siste tiden hadde de ikke dette på lager (!!). Men om jeg skipper anbefalering om å skifte skiver + klosser nå, hva har jeg å tape å kjøre ytterligere 20000 km før jeg skifter? Dette underforstått at bremsekraften er optimal selvsagt, den leker jeg ikke med.

Er absolutt ikke uenig med deg, syntes det er altfor tidlig og måtte bytte. Hva er egentlig begrunnelsen fra verkstedet? For mye rust eller utslitt? Følger endel med på elbilforum, men kan ikke si at tidlig bytte av bremser på leafen har vært noe tema som jeg har lagt merke til. Hvis det er rust som er problemet så akselerer jo den prosessen hvis bilen står i oppvarmet/fuktig garasje f.eks.

Som sagt er min er omtrent samme alder og km som din og der er bremsene tipptopp så langt. Det jeg mente med regenering er at den jo tar opp til 30kw av bremseeffekten, det er jo endel. Selvom du tråkker på bremsepedalen går den på regenering først, de vanlige bremsene tar ikke over før du ber om mer bremsekraft en regeneringen klarer. Dette fører til at belastning på bremsene totalt sett blir mindre enn en eksosbil. Hvis man da har en litt forsiktig kjørestil blir de vanlige bremsene omtrent ikke brukt noe som kan føre til rust på skiver, glidepinner og stempel på kalippere som vil sette seg etterhvert. Dette skjer jo også på eksosbiler som blir kjørt pent, da gjerne bak. Derav mener jeg og fri ut bilen og ta noen harde oppbremsinger et par ganger i uka på vinteren gjør godt uansett bil.
Jeg kommer ikke til og ta noen "bremseservice" på min. Passer heller på og holde bremsene i gang.

Som sagt, altfor tidlig og bytte etter min mening. Tror ikke det er dårlig kvalitet, heller mer til en for tidlig anbefaling fra verkstedet isåfall. Ville fått en konkret årsak og ventet med å bytte så lenge det ikke går utover bremsekraften.
Elbilforum har et eget underforum for leaf, masse folk med erfaring der. Kan jo være verdt å legge ut problemstillingen der og høre hva folket har av erfaringer ICON_SMILE

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2339452 29/08/2016 16:40
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Saken er at jeg og en kollega kjøpte Leaf i praksis på likt, og følgelig har vi hatt samme intervaller på alt også. Han fikk beskjeden om det samme, på samme verksted, men i praksis samme kjøremønster som mitt med et unntak - han kjører utelukkende på D, jeg på B.

Årsaken jeg fikk var "det har sikkert vært rust der". Den påstanden i seg selv fant jeg så vag at den røda lampa blinket veldig sterkt.

Skal sjekke litt mer rundt. Takk uansett.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2339690 30/08/2016 08:08
T
Tjohei Offline
Fersking
Fersking
T
Sitat: eOpseth
Saken er at jeg og en kollega kjøpte Leaf i praksis på likt, og følgelig har vi hatt samme intervaller på alt også. Han fikk beskjeden om det samme, på samme verksted, men i praksis samme kjøremønster som mitt med et unntak - han kjører utelukkende på D, jeg på B.

Årsaken jeg fikk var "det har sikkert vært rust der". Den påstanden i seg selv fant jeg så vag at den røda lampa blinket veldig sterkt.

Skal sjekke litt mer rundt. Takk uansett.

Hadde vært veldig skeptisk til det verkstedet kommer med der.
Den regenerer vel like mye i D som B også. Med den forskjellen at den begynner og regenere når du slipper gasspedalen i B, mens i D må du bruke bremsepedalen for å regenerere før de vanlige bremsene kommer i bruk. Resultatet blir det samme, men mer behagelig med B synes jeg ICON_SMILE
Kjørestil kan jo også være veldig forskjellig..noen står på bremsen inn i kryss og andre glir mer bedagelig inn.

Legger du inn en tilbakemelding når du finner ut mer? Ble litt nysgjerrig på det her ICON_SMILE

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2339694 30/08/2016 08:22
simgyl Offline
Entusiast
Entusiast
Kan ha betydning om bilen parkeres under tak eller ikke, ie. hvor ofte skivene står våte. Tror jeg.

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: simgyl] #2339699 30/08/2016 08:26
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: simgyl
Kan ha betydning om bilen parkeres under tak eller ikke, ie. hvor ofte skivene står våte. Tror jeg.

Hverken vår (85.000km) eller kollegaens (120.000km) har vært parkert under tak -så vidt jeg vet- og ingen av oss har rust.
Begge har kjørt flest km på E18, han mellom Horten og Oslo, jeg mellom Asker og Oslo.

Tror det har mye mer å si hvor mye du bruker bremsene rett før du parkerer (tørker skivene).

Thomas
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: tparsli] #2339733 30/08/2016 09:40
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: tparsli

snip
Tror det har mye mer å si hvor mye du bruker bremsene rett før du parkerer (tørker skivene).

Dette tror jeg på. Jeg har i perioder bremset hardt på vei hjem (i oppoverbakke) for å varme opp skivene rett før jeg parkere for å motvirke rust på skivene.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434105 30/08/2017 05:49
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Tar opp en gammel tråd, siden utviklingen har gått videre - jeg var nemlig på service nylig på samme sted som sist.

Saken var jo den at klosser og skive bare "måtte byttes" på 43000 km, men siden de ikke hadde deler ble dette aldri gjort.

Nå, på 70000 km, ble ikke skivene nevnt med et ord. Klossene var i ferd med å bli utslitt. Og klosser på 70000 km kan jeg skjønne - men skivene ikke nenvt engang. Det er normalen slik jeg vurderer det.

Så hva holdt de på med på 43000 km på en to år gammel bil? Forsøk på lureri?!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434113 30/08/2017 06:25
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Tror mange verksteder skor seg på eller prøver å sko seg på "uvitende" kunder. Det dannes let overflaterust på bremseflaten på bremseskiver. Dette er ikke farlig så lenge bilen er I jevnlig bruk. Her I Bergen skal du være heldig hvis det ikke danner seg rust på bremseskiven fra en dag til en annen på en bil som star ute. Med den høye luftfuktigheten vi har her er det nesten umulig å unngå. Stål ruster!!
Jeg har selv fagbrv som bilmekaniker men det er 27 år siden jeg jobbet som bilmekaniker (herregud som tiden går) men det var vise kriterier for å skifte bremsskive. Kast I skive (pulserende bremsepedal), striper I bremsebane, slitt under minstemål. Noen ganger var det rust belegg innover skiven som lot seg fjerne med rust"pikking", det lot vi gå igjennom da, men nå ville jeg byttet skive. Slik rust oppstår ikke på en skive som er I tilnermet daglig bruk.
Hører oftere og oftere om folk som har måttet skifte skiver pga rust, på nyere biler. Tror her er mye lureri ute og går.
Kjøpte nå en 7 år gammel Opel Insignia som kun var gått 52000km. Den hadde et grovt rustbelegg på kant ytterst på skiver. Klagde på det (kjøpt hos Opelforhandler) og de fjernet rust og pusset klosser. Bremser helt fin. Lurer litt på hva som hadde blitt resultatet dersom jeg var den som skulle betale for reperasjonen) ICON_SMILE

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434128 30/08/2017 07:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Rust på bremseskiver er den vanligste feilen på EU-kontroll så jeg tror ikke verkstedene trenger å lure så mange akkurat der gitt. Mulig jeg er naiv.
Det er også et visst skjønn å vurdere 25% rust på skivene og overflate vs gravrust.
Jeg tror de færreste bytter skiver i dag av andre grunner enn rust, det er rusta lenge før de er slitt ned.

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: JoachimV] #2434224 30/08/2017 10:00
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: JoachimV
Rust på bremseskiver er den vanligste feilen på EU-kontroll så jeg tror ikke verkstedene trenger å lure så mange akkurat der gitt. Mulig jeg er naiv.
Det er også et visst skjønn å vurdere 25% rust på skivene og overflate vs gravrust.
Jeg tror de færreste bytter skiver i dag av andre grunner enn rust, det er rusta lenge før de er slitt ned.

Joda, men hvilken rust er farlig? Tror mange verksteder bemerker rust på skive uten at det har noen praktisk betydning for bremseresultatet.

Lettjente penger som menigmann ikke kan gjøre noe annnet med enn å betale.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: Tobben63] #2434303 30/08/2017 12:33
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har snart kjørt 110 k uten å bytte.

keo
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434694 31/08/2017 18:01
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg kjøpte 3 år gammel brukt Skoda som hadde gått 50.000 km. Ett år senere (og ca 60.000 km totalt) gikk ikke bilen igjennom EU kontroll pga rust på ei skive bak. Klaget til Skoda og de byttet begge skiver og klosser bak på garantien. Betalte ikke ett øre. Kjører også i saltlake og parkerer utendørs.

En ny bil skal gå lenger enn 2 år og 40.000 km. Om Nissan ikke tar dette på garantien, så har i alle fall jeg notert meg at jeg aldri skal eie en Nissan...

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434703 31/08/2017 18:19
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Naboen har 3 år gammel Skoda gått 60000 rust på skiver bak,ganske store flak som er borte.Helt klar en 2 på EU kontroll.Rust på bremser bak er en av punktene med flest anmerkninger på EU kontroll.Vi bor i salt helvete i Norge ,og mye kan tilskrives det.Noe parkere ute noen i klam fellesgarasje noen carport noen kjøre langt noen kjører kort.Noen vasker aldri noen hver dag.Parametra er mange Vanskelig å dra en konklusjon.Men bremser bak ruster og bruken av bilen er forskjellig fra person til person.

Redigert av Kjetil307; 31/08/2017 18:26.
Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: Tobben63] #2434715 31/08/2017 18:51
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tobben63

Joda, men hvilken rust er farlig? Tror mange verksteder bemerker rust på skive uten at det har noen praktisk betydning for bremseresultatet.

Gravrust i området som er i kontakt med bremseklosser, dette er gitt av EU-direktivene for periodisk kjøretøykontroll.

25% gir da i teorien 25% redusert bremsekraft.

Er du usikker ta en titt, ta bilder eller ta bilen til NAF.

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: JoachimV] #2434770 01/09/2017 06:03
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: JoachimV
Sitat: Tobben63

Gravrust i området som er i kontakt med bremseklosser, dette er gitt av EU-direktivene for periodisk kjøretøykontroll.

25% gir da i teorien 25% redusert bremsekraft.

Er du usikker ta en titt, ta bilder eller ta bilen til NAF.

Ja, og det er her jeg tror endel verksteder skor seg.
Rustfarge blir det på bremseskiven når den har stått en stund I fuktig vær. Det er ikke dermed sagt at det er gravrust. Menigmann vet kanskje ikke forskjell på dette. Jeg vet forskjell, (tidligere bilmekaniker og jobber nå på en bedrift som maskinerer bla stål)
Er det gravrust I bremsebanen skal skiven skiftes.

Re: LEAF-eiere: når bytter dere bremser? [Re: eOpseth] #2434777 01/09/2017 06:49
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Men kan det bli gravrust av en bil som brukes hver dag? For min del, en bil som kjører > 100 km hver dag.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support